"Stjålet" ball

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

"Stjålet" ball

Post by heikkih »

Opplevde en morsom situasjon her om dagen som vi var litt usikker på hvordan vi skulle håndtere.

En kompis slo driven sin over i møtende fairway på neste hull. Da han kom dit hadde flighten foran oss kommet til samme sted og en av de hadde tatt feil ball og slått kompisen min sin ball videre. Denne spilleren tok forhåpentligvis et straffeslag for slag på feil ball, men kompisen min var litt usikker på hva han skulle gjøre. Jeg anbefalte en fridropp og spill videre på ny ball og han fulgte dette inn til en grei bogey.

Sjekket litt rundt dette og viser seg at han gjorde det korrekt etter regel 19-1. Spilleren i den andre flighten er regnet som et fremmedelement og "Hvis ballen ikke omgående kan fås tilbake, kan den erstattes med en annen ball".

En morsom tilsvarende situasjon med en fan av Ryo Ishikava som stakk av med ballen hans er beskrevet her: http://www.barryrhodes.com/2009/10/ryo- ... tolen.html

Noen andre gode tilfeller på fremmedelementer?
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: "Stjålet" ball

Post by Keyser »

Såvidt jeg husker var det en rev som ofte stakk av med baller på hull 7 (?) på Fana for noen år siden, vet ikke om den er aktiv lenger?
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: "Stjålet" ball

Post by furu »

På hver eneste runde på Fana er det fremmedelementer som prøver å ta baller som ikke er deres.

Beste var da jeg og Kaffekannen spilte #12 og begge landet litt inne på fairway #11. Det er egentlig ikke så unormalt her. De fire pensjonistene som kom ruslende nedover #11 stoppet alle som en ved ballen, plukket litt på den og så egentlig ut til å ha veldig lyst til å spille videre på den :lol: Hvorfor måtte alle fire sjekke den? Det skjer støtt og stadig at folk bare tar med seg baller som ikke er deres. Hvis du finner en ball i fairway, rough eller annet sted så la den ligge så lenge det er folk i nærheten.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: "Stjålet" ball

Post by Grønne greener »

Keyser wrote:Såvidt jeg husker var det en rev som ofte stakk av med baller på hull 7 (?) på Fana for noen år siden, vet ikke om den er aktiv lenger?
Jeg har ikke sett reven siden i fjor. Tror nok at den er mest aktiv på våren og sommeren. Jeg tror at den bruker ballene for at valpene skal leke eller trene jakt med dem.
Post Reply