NGF tillater bruk av avstandsmåler

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by Goofy »

Som sikkert flere kjenner til så har det ikke vært tillatt med avstandsmålere på turneringer i NGF regi.
Dette er nå i endring. Komiteen har nå fått anledning til å åpne opp for dette - og det er ikke en dag for tidlig :!:

Se pkt 14.3, siste setn:
http://www.golfforbundet.no/wip4/reg_de ... ?id=231495
-g-
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 461
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by norrbaggen »

Äntligen :D
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by eaglebooger »

Hvordan klarte vi oss på 70-tallet? :)

Men seriøst, jeg vil ha en avstandsmåler
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
Mulligan
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 02 Feb 2009, 17:14

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by Mulligan »

Bestemmelsen er grei nok, husk bare et det fremdeles er en forutsetning at det på banen eller for turneringen er laget en lokal regel som tillater denne bruken. Uten en lokal regel er det fremdeles de originale golfreglene som gjelder. Dvs. ingen avstansdmåler. Jeg gruer bare litt til enda mere sakte spill, nå skal nok enhver spiller (uansett om han /hun ikke en gang klarer å kontrollere slaget innenfor +/- 50 meter) måle hvert slag. Følgen må bli at straff for sakte spill blir mere brukt nå???posting.php?mode=reply&f=10&t=125#
Hilsen Mulligan
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by eaglebooger »

Jeg kan se for meg benytte en avstandsmåler på rolige treningsdager der man kan slå flere baller mot green etc...
Men totalt sett er jeg nok mer interessert i å treffe ballen rent, samt slå ulike typer slag.
Det å ha med seg bushnellen på hver runde ser jeg på som meningsløst, og den har nok mer nytte i en trenings/turneringssituasjon enn i det daglige spillet etter min mening.

For meg, om det er 143 eller 149 meter til flagget har ingenting å si; Jeg duffer den 60 meter avgårde uansett hvor presist jeg har lest lengden :)
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by stooy »

Hmm, noen som har prøvd avstandsmåler eller? Det tar seriøst 4 sekunder å måle avstanden... Mye bedre enn f.eks å måtte skritte opp mot et avstandsmerke, eller å skifte kølle 3 ganger før man bestemmer seg...
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by eaglebooger »

Hvor lang tid tar det å ta den ut av baggen og ned i baggen igjen da?

Selv har jeg stort sett bestemt meg for hvilken kølle jeg skal slå med før jeg er kommet frem til ballen og er klar til å slå med det samme jeg setter ned baggen
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by Goofy »

Man bruker selvfølgelig noen sekunder på å måle opp avstanden med en lasermåler. Ca 10 sek vil jeg tro fra man tar den opp til den igjen ligger i vesken sin. Men dette gjør man jo når man venter på sin tur til å slå ;)

Jeg vurderer også hvilket jern jeg skal bruke før jeg ankommer ballen. Jeg har en formening om hvor langt inn det er til front/senter green. Men for å være sikker sjekker jeg med laseren. F.eks på min hjemmebane er det store greener. Avstanden fra 150 m merke og inn til flagget kan variere fra 150 til 185 m avhengig av flaggplassering. I en slik situasjon kan man lett benytte feil kølle uten bruk av laser og i verste fall må man bruke et ekstra slag - og det tar langt mer tid enn ørten oppmålinger med laser :shock:

Videre må vi huske på at det er mange som bruker tid på å lete opp sprinkellokk med avstander. Skritter opp og holder på... Dette tar MYE tid. Dette gjelder jo særlig under turneringer. Med laser vil jeg tro at slike turneringer vil kunne avvikles vesentlig raskere.
-g-
bjermis
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 301
Joined: 05 Dec 2008, 11:57
Hcp: 3
Hjemmeklubb: Ålesund GK
Location: Ålesund

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by bjermis »

jepp detror jeg også.. herlig at det her har blitt lov :) Jeg har min hengende på baggen og jeg tar den fra før jeg kommer bort til ballen min.. tar maks 6 sekunder til den ligger i veska igjen.
R11 TP 10.5 Nickname "Tonje" :)
R11 15 grader
Titleist 906 F4 18.5 grader
Ping S57 X-stiff, 3 jern skaft på 4 jernet osv
Titleist vokey 52, 56 go 60 grader
Titleist Newport 2.0 putter
titleist Pro V1 4ever:)
User avatar
East
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 123
Joined: 02 Jan 2009, 16:43
Location: Oslo

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by East »

eaglebooger wrote:Jeg kan se for meg benytte en avstandsmåler på rolige treningsdager der man kan slå flere baller mot green etc...
Men totalt sett er jeg nok mer interessert i å treffe ballen rent, samt slå ulike typer slag.
Det å ha med seg bushnellen på hver runde ser jeg på som meningsløst, og den har nok mer nytte i en trenings/turneringssituasjon enn i det daglige spillet etter min mening.

For meg, om det er 143 eller 149 meter til flagget har ingenting å si; Jeg duffer den 60 meter avgårde uansett hvor presist jeg har lest lengden :)

haha, kunne ikke skrevet det bedre selv....dog er jeg stor fan av måler. Den henger på tralla og tar 5 sek. å bruke...
East

Hcp: 11,6 pr. 1. jan. NÅ: 10,1
I Baggen:
Driver: Titleist 909D3 (9,5)
Wood: Titleist 909F3 (15)
Hybrid: Cobra baffler (18)
Jern: KZG Cavity Back III (4-PW)
Wedger: Titleist SM, 52,56,60
Putter: Scotty Cameron, SS Newport 1,5
Ball: Pro V1X
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by hanso87 »

East wrote:
eaglebooger wrote:Jeg kan se for meg benytte en avstandsmåler på rolige treningsdager der man kan slå flere baller mot green etc...
Men totalt sett er jeg nok mer interessert i å treffe ballen rent, samt slå ulike typer slag.
Det å ha med seg bushnellen på hver runde ser jeg på som meningsløst, og den har nok mer nytte i en trenings/turneringssituasjon enn i det daglige spillet etter min mening.

For meg, om det er 143 eller 149 meter til flagget har ingenting å si; Jeg duffer den 60 meter avgårde uansett hvor presist jeg har lest lengden :)

haha, kunne ikke skrevet det bedre selv....dog er jeg stor fan av måler. Den henger på tralla og tar 5 sek. å bruke...
Det hjelper masse da. selvom du dufferballen så er det jo dritkjipt å få stjernetreff men du feilberegner lengen å går over green.. Selvom jeg selv ikke blir å kjøpe sånn måler pga prisen, men det er fantastisk å spille i utland med gps med avstand til green og alt.. Det gir deg en bedre score
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
MariusØverås
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 06 Jan 2009, 22:21

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by MariusØverås »

etter min mening er dette en katastrofe... Det å bedømme lengden riktig er et "skill-moment" i golfen som det i all tid har vært vesentlig å kunne mestre. Nå faller dette bort, og gjør spillet enda mer til en putting-konkurranse
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by Solaar »

MariusØverås wrote:etter min mening er dette en katastrofe... Det å bedømme lengden riktig er et "skill-moment" i golfen som det i all tid har vært vesentlig å kunne mestre. Nå faller dette bort, og gjør spillet enda mer til en putting-konkurranse
Enig. Også reduserer det caddie-jobben til å bare være køllebærer.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by furu »

MariusØverås wrote:etter min mening er dette en katastrofe... Det å bedømme lengden riktig er et "skill-moment" i golfen som det i all tid har vært vesentlig å kunne mestre. Nå faller dette bort, og gjør spillet enda mer til en putting-konkurranse
Bedømmer gode golfspillere avstanden selv? Eller overlater de dette til caddier? Det er vel heller ikke slik at noen står og klør seg i hodet mens de gjetter avstand til green. De finner markering for 150m osv. og skritter opp avstanden. GPS eller laser gjør ikke annet enn å forenkle dette og bidrar dermed til raskere spill.
Instagram @christianfuru
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by Solaar »

furu wrote:
MariusØverås wrote:etter min mening er dette en katastrofe... Det å bedømme lengden riktig er et "skill-moment" i golfen som det i all tid har vært vesentlig å kunne mestre. Nå faller dette bort, og gjør spillet enda mer til en putting-konkurranse
Bedømmer gode golfspillere avstanden selv? Eller overlater de dette til caddier? Det er vel heller ikke slik at noen står og klør seg i hodet mens de gjetter avstand til green. De finner markering for 150m osv. og skritter opp avstanden. GPS eller laser gjør ikke annet enn å forenkle dette og bidrar dermed til raskere spill.
Men det som er interessant med at caddier gjør jobben er jo at det fortsatt er en menneskelig faktor (til) i spillet som kan gå galt. En pro vet nøyaktig hvor langt de slår med hver kølle, med laseravstandsmåler vet de nøyaktig hvor langt det er til flagget, og ennå bedre/verre hvor langt det er til landingsområdet. Med hjelp av en slik dings får de mye mer informasjon enn en god caddie ville klart å skaffe.

Ang raskere spill så vet jeg ikke om du mener på touren eller for vanlige spillere. Hvis det er det første så tror jeg for det første ikke at dette stemmer og hvis det skulle være riktig så er forandringen minimal. Hvis det gjelder vanlige spillere så tror jeg ihvertfall ikke at det går raskere, hvis jeg skulle bruke tid foran hvert slag på å plukke opp avstandsmåleren og måle avstand til forskjellige områder så ville det tatt lengre tid helt klart, ser også det på de jeg har spilt med som har brukt dingsen.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by hanso87 »

Syns flere baner skal ha sånn "bok" med hvert hull. Hvor du har linjer og avstander til diverse steder. Da kan du bla i boka, mens du går mot ballen. og så feks. bunker på høyrehånd til green er 180meter. så har du noe å gå etter der. størrelse på green osv. Det er veldig deilig å ha slike muligheter. Det bedrer spillet og lettere å se hvor langt det er.. Rett bruk av avstandsmåler så bør jo problemet bli minimalt. Måle opp ide en annen slår. så skritter du ned til ballen din osv.

Kan tenke meg en slik gjenstand. Men de ligger vel på over 2000kr?

Forresten. Det er lov å bruke på bane, selvom det ikke står i reglementet? Men da får du ikke tatt det som hcp tellende runde sant?
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by Solaar »

Baneguide er vel noe 90% av alle klubber har. Noen er bedre enn andre, men det er litt mer greit spør du meg.

Ang avstandsmåler så er vel dette nå fullstendig lovlig i all slags spill, inkludert turneringer?

Eneste grunnen jeg kunne tenkt meg noe lignende er for å måle opp hvilken avstand jeg slår med hver kølle.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by furu »

Avstandsmåler er kun tillatt dersom klubben har lagt det inn som lokal regel.

Mente hastighet på spill for oss amatører. Når jeg bruker Skycaddien min så tar det nøyaktig tre sekunder å få vite avstanden. Har den i hånden når jeg går til ballen og den oppdaterer fortløpende. Den viser også avstand til flere mål samtidig. Laser (Bushnell, Nikon, Leupold osv.) tar lengre tid. Mulig at noen kan være trege når de skal bruke disse. Har hatt laser også men foretrekker helt klart GPS da den er raskere og man slipper å bruke tid på å sikte.

Jeg har lært mye om slagene mine ved å bruke GPS på treningsrunder. Har helt klart hjulpet meg å spille meg ned i hcp.
Instagram @christianfuru
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by Solaar »

Ok, ja den ser jeg og støtter bruken av utstyret som treningshjelpemiddel. Synes alikevel ikke at det burde være lov ved konkurranse eller hcp-tellende runder.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by hanso87 »

furu wrote:Avstandsmåler er kun tillatt dersom klubben har lagt det inn som lokal regel.

Mente hastighet på spill for oss amatører. Når jeg bruker Skycaddien min så tar det nøyaktig tre sekunder å få vite avstanden. Har den i hånden når jeg går til ballen og den oppdaterer fortløpende. Den viser også avstand til flere mål samtidig. Laser (Bushnell, Nikon, Leupold osv.) tar lengre tid. Mulig at noen kan være trege når de skal bruke disse. Har hatt laser også men foretrekker helt klart GPS da den er raskere og man slipper å bruke tid på å sikte.

Jeg har lært mye om slagene mine ved å bruke GPS på treningsrunder. Har helt klart hjulpet meg å spille meg ned i hcp.
men skycaddie. den har vel ikke alle baner der ute? og noe med at den koster noe å bruke. i form av abbenoment osv? i så fall er det ikke noe jeg kan tenke meg..
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Post Reply