NGF tillater bruk av avstandsmåler

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by furu »

Hvis du vil laste ned baner så koster det penger. Det er ingen baner i Norge som er målt opp av Skycaddie. I Sverige er det hundrevis, samme med Spania og UK. Nesten alle på Algarve er der også og jeg fikk testet den skikkelig når jeg var på tur. Avstand til absolutt alt hele tiden. Jeg har målt opp Bjørnefjorden selv. Det tar noen sekunder å markere front, bak og senter på greenen. Når det er gjort en gang så er den lagret. Den er mye lettere å bruke enn laser. Har også scorekort og en grei funksjon der man markerer med ett trykk der man slår ballen fra og får avstanden man har slått når man kommer fram til den. Går rykter om at de kommer med enten fly- eller satelittfoto over hullene.

Skal du altså bruke den kun på norske baner eller bare måle opp selv så trenger du ikke abbonement. Skal du ha nedlasting så må du ut med ca.250,- året.
Instagram @christianfuru
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by hanso87 »

furu wrote:Skal du altså bruke den kun på norske baner eller bare måle opp selv så trenger du ikke abbonement. Skal du ha nedlasting så må du ut med ca.250,- året.
Åja, spennende. å måle opp selv, og ikke minst det å se korrekt lengde på slag. Sikkert vært spennende å hatt den. men som student tviler jeg på at jeg investerer i en slik en
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by furu »

Det er ikke det første man bør bruke penger på nei, det skal jeg innrømme.
Instagram @christianfuru
Testogolfer
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 14 Jul 2009, 19:05
Location: Drammen
Contact:

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by Testogolfer »

Her vart det mangel på kunnskap ja.....

For det første: Spillerne på touren har yardage-books. De oppgir hvor langt det er til landingsområde, pinne, bunkere osv..Caddien står selvfølgelig ikke og gjetter her. Det blir useriøst å tro noe slikt.

For det andre: (når man sier for det første, er det normalt å følge opp med for det...) Har man brukt en lasermålet, VET man at det går raskere. Jeg spilte regionstouren på drammen med en svenske som nektet å bruke laser. Han ble faktisk irritert da jeg målte for han. Er du klar over hvor lang tid det tar å skritte opp, så legge sammen\trekke fra, før man legger til pinneplassering ift greencenter? Vi to andre hadde laser og måtte på hvert eneste innspill vente på den konservative oppskritteren.

Om laser er dyrt? Jeg syns 399 USD er verdt hver krone. Det går raskere, du har mer selvtillit når du slår ballen, og du trenger ikke nødvendigvis kjøpe baneguide når du spiller nye baner.
Voldtekt,motvillig? Neida, hun spiller kostbar...
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by Mats »

Personlig føler jeg vel at bruk av lasere, satelittfoto og teleskoper er litt juks. Noe av utfordringen i golf ligger jo i å bedømme avstander og velge kølle utfra denne, samt vind, høydeforskjell etc.

Er det vanlig at folk går rundt med laserkikkerter (eller hva det nå er for noe) til mange tusen kroner nå om dagen? Er vel kanskje noen som har fjernstyring på ballen, så de kan legge den på green selv med den verste duffen eller slicen? hehe.. :)

Bruker scorekortet/banekartet ,samt avstandsmerking på banen jeg, holder som regel i massevis
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by sumo »

Mats wrote: Bruker scorekortet/banekartet ,samt avstandsmerking på banen jeg, holder som regel i massevis
samma her.avstandsmerkinger på banen holder i plenty.laser er for feiginger med for mye penger.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by Goofy »

sumo wrote:
Mats wrote: Bruker scorekortet/banekartet ,samt avstandsmerking på banen jeg, holder som regel i massevis
samma her.avstandsmerkinger på banen holder i plenty.laser er for feiginger med for mye penger.
Jeg antar at dere spøker :D

Skulle dere mene dette seriøst så synes jeg dere skal selge alle køllene dere har i bagen. Det kan da ikke være nødvendig med noe mer enn en driver i bagen. Noe av vitsen er jo å kunne bedømme hvor langt denne går med ulik svinghastighet.

14 køller er for feiginger med for mye penger :lol:
-g-
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by Mats »

Tipper gamle golflegender hadde vridd seg i graven om de hadde hørt om ting som lasersikter, elektriske traller og fiberoptiske vindmålere.

Og nei, jeg tuller ikke! :)
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by furu »

Tipper de hadde tenkt at dette får gå helt greit, folk bruker jo puttere på størrelse med skoesker og grep som går til haken.

Vet du overdriver litt Mats men vindmåler er eksempel på ting som ikke er tillatt på en gps eller laser.

De gjør ikke annet enn å måle lengden så jeg ser ikke problemet. Artig og bra hjelpemiddel. Hadde jeg hatt lov til å bruke det på hcp tellende runder og i turneringer så hadde jeg helt sikkert spilt raskere.
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by sumo »

Goofy wrote: Jeg antar at dere spøker :D
14 køller er for feiginger med for mye penger :lol:
nei, spøker nok ikke du 8-) .
14 køller er maks antall køller i bagen, og det er vel det rundt 90% av alle golfere har i bagen.da er det mange feiginger med for mye penger der ute gitt ;)
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by kevin »

Så lenge reglene gir åpning for dette så synes jeg det er greit. Har vært skeptiker tidligere men har innrettet meg. Har selv kjøpt en Bushnell Tour V2 i mai i år. Og det å vite nøyaktige lengder så raskt og greit er veldig praktisk. MEN,dette er ikke synonymt med raskere spill osv. Jeg har ikke erfart dette selv eller med andre. Kun at man kan ta ut lengdene raskere. For svært gode spillere som må vite eksakt på meter er det nok tidsbesparende i forhold til gammeldags skritting. Men her igjen har det mye med hvordan man spiller. F.eks hvis det finnes godt med avstandsmarkeringer så kan man skritte mens man går mot ballen fra en lengde man vet. Hvis jeg passerer et sted det står 131m og går mot ballen og skritter samtidig,kommer fram og det er 127m,ja da slipper jeg å ta opp lasermåler hvis flagget er plassert senter green. MEN,hvis det er store greener og hullplasseringen er langt unna senter kan det fort skille 10-20m og som oftest betyr dette 1-2 køller i forskjell.

Eksempel fra i går på Borre hull 13: vanligvis 158m par3 senter green. Teestedet stod litt lengre framme enn vanlig,og flagget stod på front av green. Målte opp og fikk 143m,altså en diff på 15m fra de oppgitte mål. Vanligvis slår jeg 6i her,men gikk opp til 7i. Landa pin high høyre side....jaja,så tre-putta jeg fra 6m,men det er en helt annen sak.

Lasermåler/gps kan være utrolig nyttig og gøy å bruke,men at det gir generelt raskere spill er bare tull. For de som skritter opp og skal ha nøyaktig,ja. For oss dødelige og hvis vi bruker smart og effektiv "lengdekontroll",nei.

Og nei jeg har ikke for mye penger og er heller ikke feig. Min Bushnell kosta meg ca.2200,- i Canada under en reise dit i mai. Vel anvendte penger
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

Re: NGF tillater bruk av avstandsmåler

Post by Goofy »

sumo wrote:
Goofy wrote: Jeg antar at dere spøker :D
14 køller er for feiginger med for mye penger :lol:
nei, spøker nok ikke du 8-) .
14 køller er maks antall køller i bagen, og det er vel det rundt 90% av alle golfere har i bagen.da er det mange feiginger med for mye penger der ute gitt ;)
Jeg forsøkte meg på litt ironi men jeg vet ikke om det gikk helt hjem hos alle ;)

For min egen del så spiller jeg bedre når jeg benytter lasermåler. Dette fordi jeg gjør flere riktige køllevalg gjennom en hel runde. Jeg har heller ikke for mye penger men jeg har likevel valgt å kjøpe en lasermåler, på samme måte har jeg også valgt å kjøpe tilpassede køller hos køllemaker - alt dette for å redusere antall slag på en runde kun ved å bruke nyttige hjelpemidler.

Det er lov å gjøre denne vanskelige sporten så enkel som mulig - det er til og med litt smart :D
-g-
Post Reply