Dropp på vei - fra Nordea Masters

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Dropp på vei - fra Nordea Masters

Post by Golffreak »

Noen som så Alexander Noren som droppet ut på veien i Nordea Masters? Han droppet pga uspillbar ball (eller var det vannhinder?). Ballen spratt naturligvis for langt unna etterpå, og etter å ha plassert ballen på veien så begynte å den å trille ned asfaltveien nærmere hullet. Den lå først i ro noen sekunder. Ballen ble liggende i veikanten litt lengre ned, og fikk dermed droppet ut fra veien derfra istedetfor litt lengre oppi "skauen" som han stod. Vet ikke om det var tilsiktet, da han nok planla å droppe ut fra veien der de opprinnelig stod. Var uansett en interessant observasjon, og noe å ha i bakhodet til egne golfrunder ;) . Tror nok de fleste i selskapsrunder sier at det er unødvendig å droppe på veien først, ettersom man åpenbart skal ha fridropp etterpå. Ergo så hadde de fleste droppet fra "oppi skauen". Klart, heller veien bakover så gjelder det å plassere ballen og markere for fridropp så fort som mulig!

Er snedige disse golfreglene...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Dropp på vei - fra Nordea Masters

Post by Drizzit »

La merke til situasjonen og det var interresant at han fikk fri dopp ca 25 m lengere frem etter at han hadde plassert ballen på veien.
Tror ikke det var tilsiktet da jeg egentlig tror han kun ønsket å få droppe på andre siden av veien bort fra krattet han plukket ballen ut av. Dommeren sa vel noe sånt som "It's your lucky day" etter å ha konferert med hoveddommer på radio.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Dropp på vei - fra Nordea Masters

Post by Grønne greener »

Trillet ballen nærmere hullet? Mer enn to køllelengder også?
Det er vel ikke lov???
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Dropp på vei - fra Nordea Masters

Post by Drizzit »

Ballen var plassert etter dropp hvor ballen spratt nermere hullet. Etter at den hadde ligget i ro i 3-4 sekunder trillet den plutselig framover. Pr def er vel ballen da i spill, og så lenge ingen ytre krefter satte ballen i bevegelse så skal den spilles der den endte opp.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Dropp på vei - fra Nordea Masters

Post by kevin »

Jeg var ikke akkurat der da det skjedde så jeg fikk det ikke med meg "live". Men så det på storskjermen på området der. Og han fikk jo hjelp av dommer så det ble gjort etter boka. Og jeg og oppfattet det så var ballen i spill da den rullet avgårde, og han hadde derfor litt flaks ja.. :D

Den kunne rullet til et mye dårligere sted der og da ville han hatt uflaks og måtte spilt derfra. Noren så litt usikker ut da ballen rulla avgårde. Var synd at jeg hadde forlatt den gruppa da for å forberede meg på avslutningen, hadde vaert interessant å höre alt som ble sagt
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Dropp på vei - fra Nordea Masters

Post by Golffreak »

Noren droppet en køllelengde ut fra en busk etter å ha erklært uspillbar ball. Etter to dropp på veien så plasserte han ballen. Han så litt i yardage boken før han skulle til å droppe ut fra veien, og da beveget ballen seg etter å ha ligget i ro. Ballen var da i spill. Tror ikke Noren tenkte tanken, men det KAN jo være verdt å merke seg "muligheten" ;) . Skal jo uendelige lite vind e.l. til for at den begynner å bevege seg på asfalt. I motsatt fall, så må man markere ballen for å droppe med en gang!
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply