Plugget ball - hele spillefeltet?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Plugget ball - hele spillefeltet?

Post by furu »

Må spørre om noe jeg har ment å få klarhet i men bare glemt det.

Det gjelder altså plugget ball.
25-2. Embedded Ball
A ball embedded in its own pitch-mark in the ground in any closely mown area through the green may be lifted, cleaned and dropped, without penalty, as near as possible to the spot where it lay but not nearer the hole. The ball when dropped must first strike a part of the course through the green. "Closely mown area" means any area of the course, including paths through the rough, cut to fairway height or less.
Kan dette gjelde hele spillefeltet? Kan hele spillefeltet tolkes som at det gjelder også i roughen?
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Plugget ball - hele spillefeltet?

Post by Keyser »

Er usikker på hva du ønsker klarhet i? Regelen er jo klar - du har fritak for plugget ball på kortklippet område (fairwayhøyde eller kortere) på hele spillefeltet (through the green). Spillefeltet er jo hele området på banen unntatt tee-sted og green på hullet som spilles, og alle hindre. Etter regel 25-2 har du ikke fritak for plugget ball i rough.

Men etter reglene kan man innføre lokal regel (Reglene, Tillegg I, kap 4) som gir fritak for plugget ball på hele spillefeltet
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Plugget ball - hele spillefeltet?

Post by furu »

Er roughen del av spillefeltet? Eller må man ha den lokale regelen på plass for at skal gjelde også i roughen? Det er spørsmålet.

Sent from my Desire HD using Tapatalk
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Plugget ball - hele spillefeltet?

Post by Keyser »

Ja - roughen er en del av spillefeltet. Ja, lokal regel må være på plass for at man skal kunne ta fritak for plugget ball i roughen
</Keyser>
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Plugget ball - hele spillefeltet?

Post by radar1 »

Plugget ball i rough (lost ball)! flashback fra fjorårets klissvåte KM. 1ball i rough, slår provisorisk også i rough. Begge lost..
(når jeg endelig fikk en ball i spill klarte jeg ikke la være å gå for green på 2 (par 5), jaggu meg slo jeg ikke den bort også.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Plugget ball - hele spillefeltet?

Post by veggiss »

Min motspiller var i tilsvarende situasjon igår. Han pushet driver på hull 16 på Tyri, og lå plugget i veggen til tee-stedet på hull 12. Ingen andre steder å droppe, så det ble tilbake til tee og slå en ny ball.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply