Uspillbar- og provisorisk ball

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Uspillbar- og provisorisk ball

Post by Golffreak »

Sitter og fresher opp kunnskapen om uspillbar ball, ettersom jeg sannsyngligvis skulle ha erklært et par baller uspillbar i KM idag... Av og til så er det helt håpløst å komme ut av noe skikkelig skit :cry: .

Mulighetene er jo:
- spille ny ball fra hvor du slo
- droppe 2 køllelengder
- droppe i flagglinjen

1) Hvis man har spilt provisorisk ball, finner den første ballen men erklærer den uspillbar, så tolker jeg det slik at man IKKE kan spille på en provisoriske ballen? (den provisoriske kan ikke spilles når den opprinnelige ballen er funnet). Er det noen som kan bekrefte dette? Er jo litt upraktisk å måtte tusle hele veien tilbake til teestedet hvis ny ball er eneste mulige alternativ. Samtidig så er det jo en fordel å kunne bruke den provisoriske, ettersom man alleredet vet at ny ball evt. er midt i fairway når man erklærer den første for uspillbar.

2) Et annet scenario som jeg tolker som innenfor reglene er et situasjon jeg skulle benyttet meg av idag. Hvis ballen er uspillbar på ytre siden av en cart path/vei (som gir fridropp), så kan jeg først droppe på veien for så å droppe 1 køllelengde fra nærmeste punkt for fritak (fra veien)? I tilfellet så kan det tenkes at 2 køllelengder direkte fra ballen som er uspillbar er rett på innsiden av veien. Dropp fra veien kan gi ytterligere en køllelengde ekstra i dette tilfellet.

Skal være litt klokere imorgen (og fremover), og ta straffa med en gang.. Mirakler skjer aldri, ihverfall ikke på golfbanen som regel..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Uspillbar- og provisorisk ball

Post by veggiss »

1) Du har rett. Den provisoriske er kun i spill hvis du ikke finner den første ballen innen tidsfristen.

2) Du kan fint droppe på vei, og så ta fridropp derfra igjen. Husk at det er til nærmeste punkt, så det kan like gjerne være på feil side av veien hvis du ikke er obs på det. Du må også ta helt fritak, så du kan ikke ha en fot på veien etter at du har droppet.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Uspillbar- og provisorisk ball

Post by veggiss »

Tok det lang tid i dag eller? Ser at en spiller gikk inn på 155 (!!) slag i stableford-turneringen...

http://www.golfbox.no/livescoring/scorecard.asp?tour=" onclick="window.open(this.href);return false;{3C27447B-DB0F-4DE7-A34C-D5284D53CE52}&guid={FFD04D63-7D0A-4E10-9120-D52AEEA9E506}&lang=1044
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Uspillbar- og provisorisk ball

Post by Golffreak »

155 var ikke meg gudskjelov...;-). Hvordan ser du enkelt slagscore i Stableford klassene? Snakket du om Holtsmark eller Tyrifjord forresten? Vi måtte ta en pause på kanskje 30-45min når det verste tordenværet passerte. Like greit, for det styrtet ned samtidig... Hadde fem hull igjen etterpå, og hvis det var vanskelig å få ballkontakt fra før så var det omtrent umulig etterpå. De kunne like gjerne erklært området mellom Drammen, Hønefoss, Sandvika og Kongsberg for tilfeldig vann idag.. Holtsmark er lang nok fra hvit tee med tørre forhold, og de hadde ikke satt frem noen teesteder. Når det er kun carry-lengde som teller, ballen flyr kortere pga regnvær og du får dårlig ballkontakt så blir det litt slitsomt..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Uspillbar- og provisorisk ball

Post by Golffreak »

Sorry, hele URLen var ikke linket men kopierte inn alt i nettleseren nå... Ja, hadde nok en tung dag på banen han der...;-). Men var garantert mange som hadde flere to-sifrede scorer på kortet..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Uspillbar- og provisorisk ball

Post by veggiss »

Ingen tvil om at det var tungt i dag ja, holdt meg under tak på rangen i Asker og slo et par bøtter jeg...var vått nok det ;)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply