litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by Fairway »

- Utslag fra tee, ballen havner Out of bounds
- slag fra fairway, ballen havner out of bounds
- slag fra fairway, ballen havner utenfor banen eller er mistet og ikke kan finnes igjen.

Ok, her trenger jeg litt oppfriskning av kunnskap.

Husker jeg en periode ikke brukte provisorisk ball og hele veien tenkte at den finner jeg igjen. Når jeg da kom frem og ikke fant ballen evt den lå utenfor hvite out of bounds staker, tok jeg straffen på 2 straffeslag og droppet ballen ut fra der den gikk ut med en køllelengde. altså 1 slag fra tee og 2 straffeslag, altså 3 slag på første "slag". Det samme gjorde jeg ved slag fra fairway. Var kanksje usikker på hvor den gikk, men trodde jeg skulle finne den igjen. kom frem og fant den igjen enten som out of bounds eller at jeg ikke fant den. I de tilfellene jeg fant den OB, så droppet jeg ut fra der den gikk ut, og pådrog meg 2 ekstra straffeslag. dvs 1 slag fra tee+1 slag fra fairway som gikk OB og det gav meg altså 4 slag tilsammen og jeg skulle slå mitt 5 slag på egentlig kun 2 "slag". De gangene man ikke finner ballen er jeg litt usikker. Skal man droppe ut fra flagglinja og gå bakover hvor som helst bare ikke nærmere flagget dersom man vet hvor sånn ca den gikk ut? Eller må man gå tilbake og slå slaget på nytt?

Som man ser burde jeg vel brukt provisorisk ball flere ganger.

Men hvordan blir det egentlig da?

- Utslag fra tee, ballen havner Out of bounds. Skal man spille provisorisk ball hver gang man er litt usikker slik at man kan tjene lengde på et bedre slag og komme lenger frem hvis ballen er mistet ? Men hvis man kommer frem og ser at ballen ligger OB, da må man droppe fra der den ligger med køllelengde evt droppe bakover i flaggretning, uansett på dra seg 2 straffeslag?
- slag fra fairway, ballen havner out of bounds. 2 ekstra slag, og dropp vel?
- slag fra fairway, ballen havner out of bounds tror man eller ballen mest sannsynligvis mistet. spiller provisorisk og får 1 straffeslag. og ballen er mistet. da kan man spille fra provisorisk med resultat av at neste slag blir slag nr 4 (utenom de andre slagene)?
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by Golffreak »

For det første: Out of bounds = utenfor banen

Dette er ganske enkelt; slår du en ball out of bounds (utenfor hvite staker) så må du slå et nytt slag fra der du slo sist. Du kan ikke droppe fra der den gikk ut.. Samme gjelder hvis du ikke finner igjen ballen (og det ikke er rimelig sikkert at den havnet i vannhinder eller GUR). Du kan heller ikke erklære en ball "uspillbar" uten å finne den igjen, finner du den ikke så er det lost ball.. Det er dermed ganske praktisk å slå en provisorisk ball hvis det er en mulighet for at ballen kan være out of bounds eller tapt, da slipper du å gå tilbake eventuelt...

Slår du out eller lost ball så taper du slag OG distanse. Hadde du kunne droppet så hadde du bare tapt slag evt.
Du kan jo gjerne droppe en ball for å slå noen slag i selskaps-/treningsrunder, men det har ikke noe med golfregler å gjøre... ;)

NB! Merk at du kan droppe ut fra vannhinder eller GUR (blå staker) selv om du ikke har sett at ballen har gått dit eller finner den, bare det er rimelig sikkert at den ligger i dette området..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by CharlieB »

Golffreak wrote: NB! Merk at du kan droppe ut fra vannhinder eller GUR (blå staker) selv om du ikke har sett at ballen har gått dit eller finner den, bare det er rimelig sikkert at den ligger i dette området..

Veldig ryddig forklaring - men en liten ting, (dette faller under flisespikking helt til du skal spille turnering): Det skal være kjent eller så godt som sikkert at ballen har gått i hinderet for å kune droppe ut av vannhinder/sidevannshinder. Hvis ikke dette er tilfellet så skal man slå ny ball fra der man slo sist.
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by Fairway »

Da var det mer forklarende.. Har både sett og blitt fortalt litt forskjellige ting angående dette..
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by Golffreak »

Veldig ryddig forklaring - men en liten ting, (dette faller under flisespikking helt til du skal spille turnering): Det skal være kjent eller så godt som sikkert at ballen har gått i hinderet for å kune droppe ut av vannhinder/sidevannshinder. Hvis ikke dette er tilfellet så skal man slå ny ball fra der man slo sist.
Skal spikke litt flere fliser da evt.. ;) . Vet om ordlyden som står i den norske oversettelsen av golfreglene, men hvis du kan definere forskjellen på "så godt som sikkert" og "rimelig sikkert" så er du god..hehe. Tror kanskje vi skal la den ligge, og gjorde det bare litt kortere i forklaringen :)

Fairway: Det er noe dritt å slå utenfor hvite staker, sikt godt innafor ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by CharlieB »

Golffreak wrote: Skal spikke litt flere fliser da evt.. ;) . Vet om ordlyden som står i den norske oversettelsen av golfreglene, men hvis du kan definere forskjellen på "så godt som sikkert" og "rimelig sikkert" så er du god..hehe. Tror kanskje vi skal la den ligge, og gjorde det bare litt kortere i forklaringen :)

For all del - det regnet jeg egentlig med siden svaret ditt til Fairway var så kort og godt. Grunnen til at jeg likevel valgte å spikke fliser er bare den at som nybegynner så risikerer man å komme ut for en regel nazi som også er drittsekk og få en skikkelig negativ opplevelse. Vi har vel alle vært borti en sånn en eller annen gang.

Jeg er forøvrig helt enig med deg i at dette normalt sett, ikke er vanskeligere enn at "vi så ballen gå i rødt" ferdig med det.

Skal du gå etter boka så er forskjellen graden av tvil du tillates å ha, graden da definert av R&A i en eller annen desicion, (siden det faktisk ikke er definert i boka :-).
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by spiderboy »

Det er vel egentlig så enkelt som at hvis du setter igang med å lete etter ballen din utenfor vannhinderet, da er du ikke sikker på at den er gått i rødt (eller gult). Og der kan du nok komme ut for noen regelnazier, ihvertfall i en turnering.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by Golffreak »

Jeg vil si at "så godt som sikkert" er at du bare mistet den av syne de siste par meterene. Når du kommer bort så finner du ikke ballen de to siste meterene før vannhinderet, og dermed er det "så godt som sikkert" at den gikk i vannet... Det kan jo fort hende at den treffer akkurat i sivet/overgangen til et vannhinder, og at ingen så helt nøyaktig hvor langt den landet. Har du et punkt hvor den evt skal ligge så kan du jo sjekke nettopp der. Er det et stort område hvor ballen evt KAN ligge, og du ikke med sikkerhet kan fastslå om den ligger der eller vannhinderet etter 5 min leting, så skal man jo gå tilbake...

Ja, det finnes jo regelnazier men det er faktisk enda flere som har ganske "liberalt" forhold til reglene selv i turnering... Har opplevd i turnering at spillere har forsøkt å spille en ball som ligger out of bounds, og himlet med øynene når vi andre i gruppen har sagt at vedkommende å gå tilbake for å spille ny ball. Jo, det er jo tungvint å gjøre det men når vedkommende ikke spilte provisorisk og det er turnering så synes jeg det er ganske så frekt..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by CharlieB »

Golffreak wrote: Ja, det finnes jo regelnazier men det er faktisk enda flere som har ganske "liberalt" forhold til reglene selv i turnering... Har opplevd i turnering at spillere har forsøkt å spille en ball som ligger out of bounds, og himlet med øynene når vi andre i gruppen har sagt at vedkommende å gå tilbake for å spille ny ball. Jo, det er jo tungvint å gjøre det men når vedkommende ikke spilte provisorisk og det er turnering så synes jeg det er ganske så frekt..
Ja - enig, det er for drøyt. Jeg forventer i en turnering at folk både kan og følger reglene. Er man i tvil så spør man og er det åpenbare brudd på regler så sier man fra, (men man kan si fra på en hyggelig måte). Jeg forventer jo at folk spiller etter reglene uansett, men spiller jeg med ukjente i en selskapsrunde så passerer naturlig nok det meste. Med mindre folk ber om hjelp selvfølgelig.
Nils
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 06 Oct 2011, 11:04

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by Nils »

Hvis man Leser regel 27-1 (om mistet ball og ball utenfor banen) og regel 27-2 (om provisorisk ball), bør det meste være ganske klart. Men la meg forsøke på en enkel beskrivelse av det med provisorisk ball.
Hvis du TROR at ballen din kan være mistet eller utenfor banen, har du anledning til å spille en provisorisk ball. Og hvis du ikke finner den opprinnelige ballen din, eller du fastslår at den er ute, er regelen klar: du må nå fortsette på den provisoriske. Og da skal du telle slaget på den opprinnelige, slaget på den provisoriske, og et slag til som en "betaling" for at du satte i gang en til. Det ville jo være urettferdig overfor de andre spillerne hvis du ikke skulle betale noe for å kunne fortsette på ball nr 2, for i golf har vi ikke "second service".
Fremgangsmåten med å droppe inn på banen igjen med to straffeslag, er forståelig, vedkommende skjønner jo at han må ta en straff, men fremgangsmåten er dessverre helt feil.
Hvis du spiller en provisorisk ball, kan du slå så mange slag du vil på den inntil du kommer frem til det området hvor du antar at den opprinnelige ballen din ligger. (Legg merke til her: du kan spille på en ball som ligger lenger fra hullet enn der du antar den første ligger.)

Man bør være oppmerksom på at man ikke kan spille en provisorisk ball hvis man mener at ballen er mistet i et sidevanns-/vannhinder. For da krever relene at man benytter regel 26-1 om fritak fra hinderet (med ett straffeslag i flagglinje, alt innenfor to køllelengder avh. av hinderets karakter.)
Og hvorfor er det forskjell her? Hvorfor kan man ikke få lov til å anta at ballen er mistet i et vannhinder, hvorfor må det være sikkert eller så godt som sikkert?
Det er nemlig mange som dropper ut fra et vannhinder uten å være sikre på hvor ballen egentlig er mistet. For mange vil det være en åpenbar fordel å insistere på at ballen er mistet i vannhindret, og ikke i eksempelvis det lange gresset som omkranser vannet.
Hvis en spiller tar fritak i henhold til "vannhinderregelen", tar han bare ett straffeslag og får beholde distansen på det slaget. Men hvis han må akseptere at ballen også kan være mistet andre steder enn i vannhinderet, må han akseptere strafeslaget OG distansen ved å gå tilbake til der han sist spilte fra.
Dette er noe av årsaken til at reglene skiller så hårdt på hvorvidt ballen er mistet, eller at den er (så godt som sikekrt) mistet i vannhinderet.

I innlegget har det også vært nevnt at man kan droppe "gratis" hvis ballen er mistet i GUR eller tilfeldig vann. Det er en sannhet med modifikasjoner! Om det er mange vannpytter på banen, skal man faktisk vite hvilken vannpytt ballen ligger, før man kan komme gratis videre, eller det er så mye vann at man ser ballen men det er vanskelig/umulig å få tak i den. Det samme gjelder med GUR, man skal vite at ballen forsvant inn i et betsemt GUR-område, og ikke bare anta.

Ja, det kommer vel kommentarer, så jeg gir meg nå.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by Kaffekannen »

Var en interessant situasjon som sammenfaller med dette i helgens turnering. Spiller slår ut ballen og slår den godt venstre mot et område hvor det er rough og så vannhinder etter roughen. Ingen kan fra tee se om ballen er lang nok til å gå i vannhinder eller lander i rough i forkant grunnet en bakketopp som hindrer sikten. Personen slår derfor en provisorisk som legger seg i fw. Når vi da går ned mot området hvor første ballen forsvant ser vi at roughen i området er svært våt og at en ball som lander der vil være umulig å finne. Personen som slo ballen påpeker at når han nå ser hvor røde staker står så er han overbevist om at ballen har gått i vannhinder. Hans markør sier at det vet han selv best. Jeg er langt fra sikker(i beste fall 50/50), men siden spiller sier han er sikker og markør ikke har innsigelser så tar ikke jeg saken videre der og da. Spilleren dropper seg så ut fra vannhinderet ut i fra hvor han sånn ca. antok at ballen gikk ut hvis den gikk i vannhinder(han brukte begrepene ca., antar og hvis). Blir dette riktig?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by Yngvebol »

Denne er ganske vrien.

Hvis man spiller en provisorisk ball er man usikker på hvor den første ballen ble av, dvs usikker på om man finner den første ballen. Man kan normalt ikke i etterkant, dvs etter at man har spilt en provisorisk ball "synse" seg frem til at den første ballen antageligvis gikk i hinderet ca innenfor et område bak en haug et sted hvor man ikke så, men som likevel kan synes "høvelig" å droppe i hvis man ikke finner igjen den opprinnelige ballen.

Dette blir litt lokalt, men hvis man på Fana GK hull 1 slår utslaget til venstre lander ballen bak en haug og nedslaget er ikke synlig fra utslagssted. Hvis spilleren er sikker på at slaget er langt nok til å nå vannhinderet bak haugen kan han "fastslå" at ballen gikk i hinderet og hvor den krysset linjen. Hvis man er sikker på retningen men noe usikker på at man har nådd hinderet bør man ha en god formening om området ballen er.

Hvis man er rimelig sikker på at ballen ligger rett foran eller i vannhinderet spiller man ikke en provisorisk ball fordi man kan droppe fra et vannhinder.
Her bør det ikke spilles en provisorisk ball i det hele tatt, fordi man da indikerer at man ikke vet hverken retningen og lengden, dvs området ballen er i innenfor en "rimelig" sikkerhetsmargin.

Provisorisk ball angir ovenfor medspillerene at man "ikke har peiling" på hvor den første egentlig ble av. Provisorisk ball angir egentlig også at den første ikke er i hinderet, og dermed har man eksludert seg fra muligheten fra å droppe fra hinder. Her spiller det selvsagt en rolle om man vet om det er hinder der eller ikke, det bør det spørres/informeres om dette hvis det er "lokale" spillere i gruppen.
Last edited by Yngvebol on 06 Oct 2011, 21:13, edited 1 time in total.
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by veggiss »

Hva gjør du hvis vannhinderet ikke er synlig fra tee?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by Yngvebol »

veggiss wrote:Hva gjør du hvis vannhinderet ikke er synlig fra tee?
Jeg la inn litt ekstra info på innlegget mitt om hinderet er synlig eller ikke fra tee....
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by Kaffekannen »

Yngvebol wrote:Denne er ganske vrien.

Hvis man spiller en provisorisk ball er man usikker på hvor den første ballen ble av, dvs usikker på om man finner den første ballen. Man kan normalt ikke i etterkant, dvs etter at man har spilt en provisorisk ball "synse" seg frem til at den første ballen antageligvis gikk i hinderet ca innenfor et område bak en haug et sted hvor man ikke så, men som likevel kan synes "høvelig" å droppe i hvis man ikke finner igjen den opprinnelige ballen.

Dette blir litt lokalt, men hvis man på Fana GK hull 1 slår utslaget til venstre lander ballen bak en haug og nedslaget er ikke synlig fra utslagssted. Hvis spilleren er sikker på at slaget er langt nok til å nå vannhinderet bak haugen kan han "fastslå" at ballen gikk i hinderet og hvor den krysset linjen. Hvis man er sikker på retningen men noe usikker på at man har nådd hinderet bør man ha en god formening om området ballen er.

Hvis man er rimelig sikker på at ballen ligger rett foran eller i vannhinderet spiller man ikke en provisorisk ball fordi man kan droppe fra et vannhinder.
Her bør det ikke spilles en provisorisk ball i det hele tatt, fordi man da indikerer at man ikke vet hverken retningen og lengden, dvs området ballen er i innenfor en "rimelig" sikkerhetsmargin.

Provisorisk ball angir ovenfor medspillerene at man "ikke har peiling" på hvor den første egentlig ble av. Provisorisk ball angir egentlig også at den første ikke er i hinderet, og dermed har man eksludert seg fra muligheten fra å droppe fra hinder. Her spiller det selvsagt en rolle om man vet om det er hinder der eller ikke, det bør det spørres/informeres om dette hvis det er "lokale" spillere i gruppen.
Du gjettet riktig hull. Vi ropte fore ettersom ballen gikk mot chippinggreen.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Nils
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 06 Oct 2011, 11:04

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by Nils »

Dere må lære der forskjellen på å anta at ballen gikk i vannhinderet og det som reglene sier:Kjent eller så godt som sikkert.
Det nytter ikke å prøve å overtale medspillerne om at ballen er i vannhinderet ved ikke å spille en provisorisk ball. Husk det aller viktigste i golf: Oppfør deg ordentlig og redelig. Det betyr blant annet at du ikke tar fritak fra vannhinder uten at du er sikker!
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by Fairway »

Nytt spørsmål rundt provisorisk ball og mistet ball/OB.

Man spiller på en bane med smale fairwayer, gjerne en skogsbane, og der man ofte kan havne i rough eller inn i skogen der sannsynligheten for å finne ballen minsker betraktelig.

Spørsmålet mitt gjelder for en vanlig selskapsrunde og ikke turneringspill.

Du spiller i en flight med 2-3 stykker. Det er forholdsvis tett med flighter før og etter din flight.

Pga banens "vanskelighet" treffer man sjeldnere fairway og må ofte ut og lete.

Scenario 1. Ballen går inn i tett skog og fra der man står er det tydelig at ballen vil bli vanskelig å finne. Man slår en provisorisk ball og havner i fairway og ca.20-30 meter lenger enn hvor den forrige gikk inn i skogen. På en slik dag, skal man da bestemt bruke hele 5 minutt for å lete etter ballen som er mistet i skogen? Hvor lenge er man nødt til å lete før man kan spille på den provisoriske og godta straffeslag? Hvis banen er slik at flere hull kan foregå på samme måte, så vil det ofte bli en del venting på flightene bak og som litt fersk i gamet kan man føle et press på å ikke bruke for lang tid. Derfor kommer jeg med spørsmål rundt regelen på dette. Kunne man f.eks bare sagt at den ballen finner jeg aldri igjen og gå direkte mot den provisoriske og godta straffen sin og på den måten bruke mindre tid på å lete etter den første ballen? Eller blir dette usportslig iforhold til reglene? Spørsmålet er først og fremst stillt med tanke på rask spill og prøve å unngå sure flighter bak din flight.
På andre dager der det nesten ikke er kø og man har veldig god tid bak seg så er det jo bare til å bruke de 5 minuttene på å lete og evt etterpå slå på provisorisk ball.

ble litt rotete, men er det noen som kan svare her?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by veggiss »

ingen som tvinger deg til å lete etter ballen, så om ikke motspillerne dine ønsker å lete etter den så er det null stress å gå videre.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by GunnarBull »

Nå er det veeeeeldig lenge siden jeg slo en ball i skogen, men min erfaring er at det er langt mer vanlig (og anses absolutt ikke som usportslig) å bare ta en rask kikk for deretter å spille på den provisoriske. I en selskapsrunde med banen full av folk ville jeg heller anse det som usportslig å forlange 5 minutter med leting hvis man havner i uløkka mer enn et par ganger.

Det er ganske irriterende å gå med spillere som bruker så lang tid at du selv må kompensere og spillere raskere enn naturlig for å idetheletatt komme inn før solen går ned :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by vBildoy »

Om man finner ballen kan man vel uansett erklære den uspillbar og ta samme slagstraff som ved en provisorisk? Eneste fordelen vil da være at du allerede vet at ballen er god.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Post Reply