litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by veggiss »

Nei, da må du gå tilbake til tee og slå en ny. Den provisoriske er ikke i spill når du finner førsteballen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by g0bben »

Som jeg ser det har du 2 valg:
1. Spille en provisorisk ball, hvis du da under leting etterpå finner ballen, må du etter reglene, spille på den.
2. Du melder ballen du spilte uspillbar, tar straffen din, og spiller ny ball. MEN hvis du da oppdager at ballen din faktisk ligger veldig greit til, truffet ett tre/stein/bærplukker ett eller annet og kommet ut igjen, så kan du IKKE spille på den.
Dette er sånn jeg mener reglene er, hvordan dere gjør det når dere spiller for gøy uten HCP regulering bør dere bli enige om før sånne ting som dette skjer, så alle har samme forutsetninger fra start av :)
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by Fairway »

Hvis man ikke har spillt provisorisk ball, og har gått de 200 m + der ballen landet og ikke finner den. Da skal man altså gå tilbake, for å spille ut provisorisk ball. Kan tenke meg det ikke er der kjekkeste å treffe på flighten bak seg som da må vente enda lenger+ at presset blir automatisk større da de evt står og følger nøye med ditt neste slag. Slår man et nytt dårlig slag, blir det ikke kjekkere å slå neste. Man må jo nesten treffe midt av fairwayfor å være sikker da i og med at de allerede venter.


Eneste som er løsningen her er: Stikk på rangen og tren på og treffe fairwayene:)
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by GunnarBull »

Fairway wrote:Hvis man ikke har spillt provisorisk ball, og har gått de 200 m + der ballen landet og ikke finner den. Da skal man altså gå tilbake, for å spille ut provisorisk ball. Kan tenke meg det ikke er der kjekkeste å treffe på flighten bak seg som da må vente enda lenger+ at presset blir automatisk større da de evt står og følger nøye med ditt neste slag. Slår man et nytt dårlig slag, blir det ikke kjekkere å slå neste. Man må jo nesten treffe midt av fairwayfor å være sikker da i og med at de allerede venter.


Eneste som er løsningen her er: Stikk på rangen og tren på og treffe fairwayene:)
Igjen - hvis dette var en vanlig selskapsrunde, ville jeg droppe ballen i nærheten og legge til to straffeslag. Ikke helt etter regelboka, men who cares i en selskapsrunde? (Joa, noen bryr seg sikkert, men de trenger du ikke spille sammen med senere :-) Uansett - definitivt riktigere etter trivselsboka. På den annen side: Husk å slå provisorisk, så slipper du stort sett greit unna.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by Sharky »

g0bben wrote:Som jeg ser det har du 2 valg:
1. Spille en provisorisk ball, hvis du da under leting etterpå finner ballen, må du etter reglene, spille på den.
2. Du melder ballen du spilte uspillbar, tar straffen din, og spiller ny ball. MEN hvis du da oppdager at ballen din faktisk ligger veldig greit til, truffet ett tre/stein/bærplukker ett eller annet og kommet ut igjen, så kan du IKKE spille på den.
Dette er sånn jeg mener reglene er, hvordan dere gjør det når dere spiller for gøy uten HCP regulering bør dere bli enige om før sånne ting som dette skjer, så alle har samme forutsetninger fra start av :)
Det er 2 vidt forskjellige ting å slå en ball O/B og erklære den uspillbar. slår du en ball o/b så er den i for seg uspillbar, men det er IKKE det samme som å melde en ball uspillbar.
Du kan melde en ball uspillbar samme hvor du er på banen. Du kan faktisk gjøre dette på greenen, du får da 1 straffeslag samt lov til å droppe ballen.

For å si det litt enkelt med provisorisk ball.
Du kan spille en provisorisk ball ved hvert enkelt slag der du frykter om du finner ballen eller ikke eller at den er o/b, samme om ballen lander i tjukk rough eller midt på fairway eller trur ballen lander i et hinder.
Men da frasier du deg all rett til å ta i bruk regler for droppe ballen ut av et hinder med mindre du faktisk ser ballen ligge i hinderet.
Ser du ballen plaske i et vannhinder så kan du ikke spille provisorisk, og må da droppe på vanlig måte ut av hinderet.
"The more i practice, the luckier i get"
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by g0bben »

Sharky wrote: Det er 2 vidt forskjellige ting å slå en ball O/B og erklære den uspillbar. slår du en ball o/b så er den i for seg uspillbar, men det er IKKE det samme som å melde en ball uspillbar.
Jeg la ikke merke til at det var snakk om OB også.
Da må man selfølgelig spille ny ball. Hvis man ikke oppdager dette før man er ved ballen, er det greit å droppe i en selskapsrunde for å spare tid mener JEG :)
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: litt usikker rund når og hvordan ang provisorisk ball

Post by Golffreak »

g0bben wrote:
Sharky wrote: Det er 2 vidt forskjellige ting å slå en ball O/B og erklære den uspillbar. slår du en ball o/b så er den i for seg uspillbar, men det er IKKE det samme som å melde en ball uspillbar.
Jeg la ikke merke til at det var snakk om OB også.
Da må man selfølgelig spille ny ball. Hvis man ikke oppdager dette før man er ved ballen, er det greit å droppe i en selskapsrunde for å spare tid mener JEG :)
Altså, dette trenger man ikke komplisere så veldig egentlig. Det avhenger litt hva man faktisk spiller, men de fleste i selskapsrunder i Norge spiller Stableford og regner poeng. Hvis du slår OB og ikke oppdager dette før du har kommet til ballen, og du heller ikke har spilt provisorisk eller ønsker å gå tilbake for å spille en ny ball, så er det kort og godt stryk og null poeng på det hullet.. Du kan gjerne droppe en ball for å spille hullet sammen med resten av gruppa, men det blir da kun for å trene og ha det sosialt. Om du skal regne poeng for å justere handicap (eller vinne kaffe og vaffel), så kan du ikke droppe ut fra OB da dette ikke har noe med golfregler å gjøre. Følge golfreglene tar ikke mer tid, men det kan være tøft å akseptere straffa du får... ;)

Man MÅ ikke lete i 5 min som man har vært inne på her, og i mange tilfeller så lønner det seg å bare spille videre på den provisoriske uten å lete en gang. Du får jo ikke noe valg hvis du finner den første ballen, og risikoen er at den ligger helt håpløst til. Du kan da ikke bruke den provisoriske som "nytt slag fra tee" hvis du velger å melde den første uspillbar, og det er da risiko for at det blir vanskeligere enn bare gå rett til den provisoriske.

Noen få ganger så "forsvinner" ballen selv i lett rough på uforståelig vis, og man har ikke forventet å miste ballen så det er ikke spilt provisorisk. Det er selvsagt litt stress å gå tilbake for å spille en ny ball, men har jeg en god runde og det er mot slutten så kunne jeg nok gjort det. Joda, det tar noen minutter men det er ikke noe maraton dette her heller da og dette skjer jo bare en sjelden gang.

Tør påstå at å følge reglene ikke tar vesentlig lengre tid enn hvis man lager "sine egne regler", med litt kunnskap så kan man også spare tid.. F.eks. så er ikke alle klar over:

- Dropp for uspillbar hvor som helst. Det kan du tjene slag på fremfor å forsøke å hakke seg ut ørten ganger. Kjenner du alle mulighetene du har ved dropp for uspillbar, så kan du få et greit lie og slå deg greit videre. Altfor mange vet ikke at de kan gå så langt bak de vil i flagglinjen.
- Droppe på andre siden av et sidevannshinder. Det kan være enklere fra andre siden, og altfor mange dropper bare rett utenfor der ballen krysset hinderet.
- Mange står og får ikke svingt hvis de ligger inntil et gjerde. Dette kan du få fri dropp fra, med mindre gjerdet markerer OB..
- Lokale regler sier ofte at man kan droppe ut fra veier og trær med støttepinner. Benytt muligheten..
- Tilfeldig vann. Mange bare klasker ballen videre selv om den ligger i en dam. Forsøk å finne et noe tørrere sted og benytt muligheten til fri dropp.
- Det MÅ ikke være merket med blå staker for at det skal være GUR. Les deg opp på reglene..


Man kan gjerne slenge ut en ball og slå en ball hvis alt er håpløst, men det er da trening.. Fullt mulig å gjøre det på et eller flere hull under en Stableford runde.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply