Slå nytt slag når man treffer strømlinjer/stolper

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Slå nytt slag når man treffer strømlinjer/stolper

Post by kevin »

Interessant situasjon i SIngapore i dag:

Thomas Bjørn er ute i skogen på høyre siden på hull 18. Han prøver å spille seg ut i fairway men treffer en lyktestolpe og ballen fyker bakover til venstre og ut på fairway. Kom vel ikke framover i det hele tatt. Spiller så inn mot greenen derfra og gjør seg ferdig.

MEN, før han signerer scorekortet blir han gjort oppmerksom på en lokal regelen som sier at man SKAL slå nytt slag om man treffer slike stolper. Han hadde da allerede gått av greenen på hull 18 og var egentlig ferdig. Iogmed at det skal spilles ny ball, så tar han turen tilbake. Problemet er at han har gått av greenen på 18. og dermed må han ta med seg 2 straffeslag før han får spille ut av skogen igjen. Hadde han gått tilbake med en gang så hadde han sluppet straffeslagene.

Spiller ut i fw og limer pinnen med sitt 5.slag. Setter putten for dobbel.

Hva er egentlig grunnen(i lokale regler) til at man alltid SKAL slå slaget på nytt når man treffer slike "installasjoner"? Da får man jo en ny sjanse. Dessverre for Bjørn så spilte han ferdig og gikk av greenen, før han gikk tilbake. Stolpen stod jo innimellom trær og han kunne likså godt truffet et av de.

Noen steder kan slike selvfølgelig sørge for at ballen ender OB eller i vannhinder etc, da er det jo veldig greit å få slå et nytt slag.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Slå nytt slag når man treffer strømlinjer/stolper

Post by furu »

De har sikkert regelen om nytt slag uansett for å unngå diskusjoner og masse unødvendig tidsbruk. Hvis man har valget kan man treffe stolpen, gå fram til ballen, se at den ligger dårligere enn du trodde og så gå tilbake og slå ny fordi du allikevel vil benytte deg av regelen.

Caddien til Bjørn burde visst dette.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Slå nytt slag når man treffer strømlinjer/stolper

Post by kevin »

Han bruker caddien til Robert Rock denne uka :)

Vi har også den lokale regelen på hull 2 hvor det går en strømlinje i lufta litt foran dame-tee. Har vel truffet den 1 gang tror jeg, og ballen datt rett ned. Så ble jeg belønnet med å få slå en gang til
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Slå nytt slag når man treffer strømlinjer/stolper

Post by furu »

Rock er heldigvis ferdig med han der markkryperen. Helt vanvittig hvordan han leste putter og stresset. Oppkavet og nervøs caddie.
Instagram @christianfuru
Nils
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 06 Oct 2011, 11:04

Re: Slå nytt slag når man treffer strømlinjer/stolper

Post by Nils »

Jeg kjenner ikke R&As begrunnelse for at et slag i en slik situasjon annulleres og SKAL spilles om, men her er i alle fall min teori:
Når en ball treffer en ledning skjer det alltid noe fullstendig uforutsett med ballen. Og det er det uforutsette R&A primært vil ivareta. Jeg har opplevd hvordan en ball som traff en ledning, spratt sidelengs og forsvant OB, mens en ball som var på retning OB traff en ledning, forandret retning og ble liggende på fairwayen.
Når man kan få slike ekstreme utslag, har R&A sannsynligvis besluttet at slike slag skal annulleres, og så får spilleren spille om. For å slippe situasjoner om spilleren var heldig eller uheldig, slipper man ved å være kategorisk.
Når det gjelder masten, som i tilfellet til Thomas Bjørn, er praksis faktisk forskjellig. Her er det nok lokale forhold, kunnskap, eller manglende kunnskap, som bestemmer at masten skal gi samme fritak som hvis ballen treffer en ledning. For min egen del har jeg forsøkt å praktisere at en ball som treffer ledningen skal spilles om, mens en ball som treffer masten egentlig bare har truffet en uflyttbar hindring (r.24-2) og skal spilles som den ligger, evt. finne nærmeste punkt for fritak hvis den legger seg nære masten.
Post Reply