Klubbhandicap - Tee

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
MartinAleksander
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 22 Jun 2011, 00:45
Hcp: 36
Hjemmeklubb: Kongsberg Golfklubb

Klubbhandicap - Tee

Post by MartinAleksander »

Jeg og en kompis diskuterer litt rundt golfreglene.
Vi begge har spilt golf i noen år men vi har spilt på treningsbanene/korthullsbane osv. Først i år at vi har skaffet oss grønt kort (Kurset) og kommet oss på 18-hulls.

Vi begge startet med 54 i klubbhandicap. Jeg fikk beskjed av Pro'en på banen at jeg burde spille fra rød dame tee i starten for den var for nybegynnere. På denne banen er det kun rød og gul tee.
Så sier kompisen min at han spiller på gul mens jeg spiller på rød for da får han et ekstra slag.

Da begynte vi å prate og pratet sikkert en del om ting vi ikke har peiling på. Mulig jeg er helt på jordet og han har rett, vil bare få det oppklart.
Jeg har hørt at det er slik at klubbhandicap-spillere kan spille fra valgfri tee med samme slag. 3 ekstra. Jeg spiller altså med 3 ekstra slag fra rød mens han stiller seg på gul og slår med 4 ekstra slag. Stemmer dette?
Såvidt jeg har forstått det så har klubbhandicap-spillere samme slag fra alle tees men de med 36 og under får 1 slag mindre fra rødt.

Det sistnevnte er jeg 99% sikker på at er riktig. Men er ikke så sikker på at det går andre veien, at man får et ekstra slag med klubbhandicap for å spille fra gul tee..?
Isåfall går jeg heller på gul, et par meter bakover og kan få et ekstra slag av det. Det lønner seg jo for nybegynnere. Jeg er jo ny, men jeg spiller med 4-5 slag på et par 3 hull, så er jo ikke direkte håpløs. Så vil jo være en fryktelig stor fordel å bare få et gratis slag av å gå på gul.

Kan noen rette opp i det her?
Har ikke vært aktiv her før nå. Så hei forresten!
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Klubbhandicap - Tee

Post by Keyser »

Her var det mye forvirring...
Hvor mange ekstraslag du får, uansett handicap, er avhengig av hvilken bane du spiller, og hvilken tee du spiller fra.
Hvor mange slag ekstra du får, skal fremkomme fra en tabell (slopetabell) som klubbene har tilgjengelig, og disse tabellene bør være tilgjengelig nær første tee.

Kongsberg sin slopetabell for klubbhandicap'ere finnes på nettsiden deres, her. Men ved første øyekast ser den ikke ut til å være oppdatert til 2012-regler.

2012-malen fra Golfforbundet finnes her
</Keyser>
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Klubbhandicap - Tee

Post by raffener »

Velkommen, godt at dere endelig har tatt GK :))

Helt på jordet er dere ikke, men det virker som om dere starter i litt feil ende, nemlig å tenke hvert enkelt hull. Slope og klubbhandicap baserer seg først og fremst over 18 hull, og så avgjøres antall slag pr hull etter indekseringen.

Men, angående klubbhandicap, hentet fra http://www.golfforbundet.no/assets/file ... ndicap.pdf

"Eksempel: En spiller med klubbhandicap 43 leser av spillehandicaptabellen at en spiller med
eksakt handicap 36,0 får spillehandicap 40. Differansen er da +4 (40-36).
Klubbspillehandicap for denne spilleren med klubbhandicap 43 blir:
Klubbhandicap 43 +4 = 47"

Altså er det differansen mellom spillehandicap (aka slag gitt pr runde) og eksakt handicap + klubbhandicap.

Et konstruert eksempel;
Bane XX gir 45 slag til herre fra gul med 36,0 i hcp ---> 9 i differanse
Bane xx gir 36 slag til herre fra rød med 36,0 i hcp ---> 0 i differanse
Klubbhandicap på spilleren er 54.
Hvis han da spiller fra gul; 54+9 = 63 slag
Hvis han da spiller fra rød 54 + 0 = 54 slag

Fra gul medfører dette 4 ekstra slag på banens 9 vanskeligste hull (høyest indekserte), og 3 på banens 9 enkleste
Fra rød medfører dette 3 ekstra slag over alle 18 hull.

Håper dette ga et svar

Edit... Litt tregere enn Keyser..
MartinAleksander
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 22 Jun 2011, 00:45
Hcp: 36
Hjemmeklubb: Kongsberg Golfklubb

Re: Klubbhandicap - Tee

Post by MartinAleksander »

Takker for svar! Da var alt oppklart. Vi begge hadde delvis feil og delvis rett. Ja, nei, altså.... jeg har nada peiling på hvordan HCP fungerer. Har bare spilt på range, korthull og treningsbanene i et par år nå og ikke tenkt på noe annet. Først i går at jeg tok min første runde på 18 hulls og da vi begynte å prate om dette.

Men igjen, takkker for svar.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Klubbhandicap - Tee

Post by Snowman »

Dere burde spille fra rød inntil dere er nede i under 36 i hcp.

Det er jo egentlig sånn at det antall tildelte slag man får mer fra gul enn fra rød skal kompensere akkurat for at gul er såpass mye vanskeligere enn rød, dvs at det skal være like lett eller vanskelig å score samme hva man velger. Men...

På veldig mange baner er det "utmark" på en del hull i området mellom gul og rød, dvs at med et dårlig utslag fra gul, da blir det vanskelig leting, mens samme dårlige utslag fra rød, det ligger på grønt gress. Derfor er det ofte lettere bare å spille videre etter et dårlig utslag fra rød. Og derfor bør dere - fordi dere får mindre avbrekk til å lete etter baller - spille fra rød til dere er under hcp 36 og da antakelig misser sjeldnere på utslagene.

For den saks skyld, vent gjerne med gul til dere er under hcp 30 også, av samme grunn. Det er IKKE femi, det er sunn fornuft :-)

Snowman
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Klubbhandicap - Tee

Post by CharlieB »

+1 til det Snowman sier. Det er færre lost balls og mindre frustrasjon = mer mestring.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Klubbhandicap - Tee

Post by GunnarBull »

Selv begynte jeg å spille golf for 16 år siden, og når jeg leser deres grublerier om handicap og slikt, så skjønner jeg at det er mye jeg har glemt.

For jeg kjenner meg absolutt igjen i beskrivelsene. Tusen takk for noen morsomme flashbacks :-)

Husker også at jeg grublet på hvor jeg "tjente" mest på å spille, og syntes det var veldig gøy å skrive meg ned etter endt runde.

Vet ikke om det er noen lærdom i dette, men jeg kan jo si at dere - etter hvert - trolig vil bli mer opptatt av hvordan dere spiller enn hvor mange poeng dere får.
Last edited by GunnarBull on 22 May 2012, 23:02, edited 1 time in total.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Klubbhandicap - Tee

Post by sirandrew214 »

Lykke til! Kongsberg er jo en ok bane. Skal dit til helgen og hacke meg rundt... :)
Apropo spill fra "rød" tee, det burde absolutt de aller aller fleste gjøre, til de er under 14 i hcp... ;)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Klubbhandicap - Tee

Post by Franz »

sirandrew214 wrote:Apropo spill fra "rød" tee, det burde absolutt de aller aller fleste gjøre, til de er under 14 i hcp... ;)
...også burde man ta en tur frem på de korteste tee'ene med jevne mellomrom når man har 10 og 5 og 0 i hcp, fordi det er dritmoro! Er i Spania nå, og spilte med svigers idag - går alltid fra rødt sammen med dem. Får null slag, og må tenke helt nytt på hvert eneste hull. Kan drive noen greener, må slå wedge fra tee andre steder.

Spill rødt, spill gult, tell poeng, drit i poeng, spill skins - bare variér! Veldig moro. Tør vedde en nyre på at mange kunne blitt kjent med hjemmebanen på nytt ved å bytte tee.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Klubbhandicap - Tee

Post by Snowman »

Det enkle er ofte det beste, derfor er dette mine råd:

1) Bruk som default tee for deg selv den du skal spille fra på samme bane hvis du skal delta i konkurranser, inkl klubbkvelder, herregrupper, etc., dvs at da blir det fra gul tee de fleste runder for oss gutta.

2) Men velg gjerne rød i stedet når det totalt passer best for flighten. Selv går jeg alltid fra rød sammen med damespillere, ferske spillere etc, for golf er sosialt, og det er mye hyggeligere at alle slår ut samme sted, derfor blir jeg med fra rød jeg også når andre skal spille derfra.

3) Og hvis du er en fersk spiller som ofte ender opp med mistet ball i kratt og annen utmark mellom gul og rød, da bør du spille fra rød, og hvis de du spiller med er ekte venner :-) da spiller de fra rød sammen med deg!

4) Ikke spekuler i ditt og datt med poeng og hcp! Bare registrer hullscore i golfbox etter hver runde, som fast rutine, så får du det hcp du skal ha, verken bedre eller dårligere, og riktig hcp er bedre enn jukse-hcp (de som ikke skriver seg ned) og jåle-hcp (de som ikke skriver seg opp).

Snowman
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
ichjazz
Rookie
Rookie
Posts: 49
Joined: 13 Nov 2014, 12:14
Hcp: 21,7
Hjemmeklubb: Volda Golfklubb
Location: Ørsta

Re: Klubbhandicap - Tee

Post by ichjazz »

Til Snowman: For å sitere Arne Næss Sr. " Det er mye der jeg ikke er uenig i" :D
"Den som drikker vin, lever lenger enn den legen som forbyr ham det."
Post Reply