Spille seg opp/ned når man går alene?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
heiaespen
Forumvant
Forumvant
Posts: 78
Joined: 08 Jun 2012, 20:11
Hcp: 15,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Jar, Bærum
Contact:

Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by heiaespen »

Okey, mange av dere er sikkert drittlei nok en post om et tema som sikkert er diskutert mange ganger før. Jeg skylder på min 2,5 uker lange golf-karriere som grunn til at jeg tar det opp.
Det er mange regler i golf, noen som går direkte på spillet, noen rundt etikette, en haug vedrørende diverse straffeslag osv. Essensen er vel at mye er basert på ærlighet og tillit. Dersom man ønsker å jukse i golf så er ikke det direkte vanskelig. Noen er trones til å jukse på mange nivå, mens andre syntes det er triveligere å ha en god samvittighet.

Men som overskriften sier så dreier dette innlegget seg om det å skrive seg opp eller ned i handicap når man går en runde alene, uten markør. Det objektive og korrekte svaret er jo selvfølgelig at man ikke gjør det. Men trenger det egentlig å være så svart-hvitt? Er det ikke bare en selv som vet om man har gått en runde uten å lure til seg et bedre lay, overse at kølla treffer sanden, glemme at man droppet ballen når man noterer scoren?
Og er det egentlig fordelaktig å jukse seg til et bedre handicap? Det er sikkert veldig kult å ringe en trener i Tippaligaen, vise frem en imponerende cv og bli invitert med på treningsleir, men er det like kult når du blir totalt rævkjørt i fulle 90 minutter?

Jeg jobber for meg selv som fotograf, og har en til tider veldig fleksibel arbeidstid som gjør at jeg kan spille mye golf på dagtid. Jeg er jo også bitt av basillen og ønsker å spille så mye som overhodet mulig. Og jeg spiller gjerne treningsrunder uten tellende score. Men noen ganger hadde det vært hakket mer motiverende å spille alene dersom jeg vet at resultatet vil være tellende, enten i positiv eller negativ forstand.

Skulle jeg blitt fristet til å få en kompis til å godta et scorecard for meg på golfbox, er jeg da automatisk en juksemaker? Eller kan jeg være en ærlig sjel som velger å tolke (de til tider i overkant rigide) reglene etter egne preferanser? Kan jeg være en ivrig amatør som tar hobbien seriøst og ønsker å la hver eneste runde telle uten å bli svartelista?

Jeg vil veldig gjerne høre deres subjektive tanker om temaet før jeg eventuelt blir fristet til å bryte reglene.

Kjør debatt!
Hdcp sesongstart 2012 = 54
Hdcp sesongstart 2013 = 26
Hdcp sesongstart 2014 = 15,5
Mål for sesongen 2014 = 9,9
Skjelven
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 17 Jun 2011, 01:38
Hcp: 54

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Skjelven »

Jeg registrerer runder jeg går alene. Trenger ganske mange runder i starten også for å få et riktig bilde i hcp, så kjør på :)
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by JensK »

Om ein går runde etter runde med resultat som tilseier nedskriving meinar eg at ein bør vurdere å justere ned sjølv om ein ikkje har med markør. Men eg vil av erfaring råde deg til å ikkje vere oppteken av å få så lavt handicap som mulig, dette fokuset ødela dei to første sesongane mine... Har no spelt golf i 4 år og er fortsatt på rundt 25, og har slutta å gremme meg over at det går så sakte nedover. Dermed er gleda ved å spele endå større :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by furu »

Når du samler sammen noen alenerunder og ser et mønster mener jeg det er greit å bruke disse til nedskriving.
Instagram @christianfuru
sleggen
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 30 May 2012, 12:00
Location: Bergen

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by sleggen »

Jeg ser ikke noe problem med det. I utgangspunktet går det jo bare utover deg selv dersom du jukser deg opp eller ned i hcp. Sett vekk i fra turneringer osv. Nå er jeg bare hobbygolfer selv og bryr meg mest med godfølelsen av ett godt slag, eller det å knuse kompiser på banen. I tillegg er det kjekt å kunne konkurrere med deg selv. Om jeg skulle gå ofte alene uten noen form for konkurransemuligheter hadde nok golf blitt litt trist! Jeg trenger hvert fall følelsen av å vinne i blant :)
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by JensK »

Oppjustering bør etter mi meining ikkje gjerast etter åleine-runder, då det er denne vegen som vil vere mest "juks" i forhold til å oppnå betre resultat i Stableford-konkuransar...
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Kaffekannen »

Hvis du er typen som nesten "aldri" får spilt med andre slik at handicappet ditt er fryktelig feil bør det justeres til et riktigere nivå. Hvis ikke så bør du avvente til du spiller med andre. En av grunnene er at det er annerledes å spille med andre spillere. Har personlig erfart at jeg på runder jeg spiller alene plutselig befinner meg i klubbhuset bare noen få slag over par. Hvis du spiller med andre av og til vil handicappet justeres til omtrent riktig nivå uansett.

Hvis problemet er at man må spille om noe så prøv å spill banen på færrest mulig slag eller spill på to baller og la dem konkurrere mot hverandre.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Drizzit »

Jeg er enig med JensK her. Spiller du derimot flere runder med 40+ poeng og har tenkt å spille en konkurranse så synes jeg du burde sende inn å få justert ned hcp slik at det er så korrekt som mulig før start. Spiller du ikke konkurranser så betyr det nada hva slags hcp som står på kortet og du kan bare ta det rolig til du har markør.
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by JensK »

Enig. Har gått mange super-runder åleine som eg ikkje er i nærheita av å klare å gjenta i selskap med andre...
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by raffener »

Jeg sier bare kjør på Espen - hvis du er ærlig mot deg selv, og liker å skrive deg ned så er det ok.
Jeg ville selv gjort det fra 54- 36 i handicap, og kanskje ned mot 30. Etter dette ville jeg ikke gjort uten spillepartner.

Det nevnes jo litt om å spille med andre etc, men det er så individuelt at du får bare se på deg selv der.
Så i utgangspunktet er jeg helt enig med din "tolkning" av reglene.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by eivaan »

Jeg skriver meg aldri ned eller opp uten markør, jeg spiller etter regelboka/lokale regler/turneringsregler i tellende runder. Spiller jeg treningsruder bruker jeg heller ikke mulligans eller gitte putter. Slike ting kan etter mine begreper ikke brukes til noen ting, lær spillet ordentlig først som sist..:)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Kaffekannen »

Gitte putter synes jeg er helt greit fordi det speeder opp spillet litt. Men, og dette er et stort men, man gir kun putter som er "umulig" å bomme.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by eivaan »

Kaffekannen wrote:Gitte putter synes jeg er helt greit fordi det speeder opp spillet litt. Men, og dette er et stort men, man gir kun putter som er "umulig" å bomme.
Har opplevd mang en gang at disse puttene blir lengre å lengre, nybegynnere har alt å lære av at alle må i hullet. Søk på youtube på misset putts og se hvor mange korte(gitte)putter som selv de beste kan misse...Jeg er ikke regelrytter og kverulant, men tenker også litt læring for nykommere og at de lærer spillet riktig fra starten av :)
Molly
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 01 Dec 2011, 14:14
Hjemmeklubb: Losby

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Molly »

eivaan wrote:
Kaffekannen wrote:Gitte putter synes jeg er helt greit fordi det speeder opp spillet litt. Men, og dette er et stort men, man gir kun putter som er "umulig" å bomme.
Har opplevd mang en gang at disse puttene blir lengre å lengre, nybegynnere har alt å lære av at alle må i hullet. Søk på youtube på misset putts og se hvor mange korte(gitte)putter som selv de beste kan misse...Jeg er ikke regelrytter og kverulant, men tenker også litt læring for nykommere og at de lærer spillet riktig fra starten av :)

Gikk 9hull på Hauger med to morsomme karer.. På det ene hullet så lå 1.putten hans 30cm ca fra koppen så sa han. Du får den for jeg orker ikke se du bomme den. for da blir du så grinete resten av runden.. Lo mye den runden. Kult med trash talk innimellom
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Grønne greener »

Går du alene så kan du ikke skrive deg hverken ned eller opp. Ferdig arbeid. Det er JUKS!
Dersom hcp ditt er feil så kan du gå til administrasjonen i klubben din og be om å få endret hcp.
Du skal IKKE jukse. Og du skal ihvertfall ikke forlede andre til å delta i juksingen din.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by eivaan »

Grønne greener wrote:Går du alene så kan du ikke skrive deg hverken ned eller opp. Ferdig arbeid. Det er JUKS!
Dersom hcp ditt er feil så kan du gå til administrasjonen i klubben din og be om å få endret hcp.
Du skal IKKE jukse. Og du skal ihvertfall ikke forlede andre til å delta i juksingen din.
Helt enig, jeg bare pakket det inn litt smood..har skrevet tidligere om problemer med at folk spiller på feil handicap begge veier...noen ganger blir jeg fly forbannet over at det spilles fra hvite teesteder når nivået passer til rødt..når de får 100+ og 15-25 poeng ish..så er de ikke på riktig tee spør du meg. Likeledes når det spilles turneringer og vinneren får 40-45+ i stableford..ærlig talt. Nei, følg boka og reglene. Vær streng og ærlig med deg selv og dine medspillere!!!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by furu »

Ja, GG har helt rett i det. Derfor står jeg fast ved at man hvis man har samlet sammen en del runder som viser et mønster, så kan man bruke dette til en "manuell" nedskriving.
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by eivaan »

furu wrote:Ja, GG har helt rett i det. Derfor står jeg fast ved at man hvis man har samlet sammen en del runder som viser et mønster, så kan man bruke dette til en "manuell" nedskriving.
Mener du det er ok å skrive seg ned uten markør eller ikke?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by furu »

eivaan wrote:
furu wrote:Ja, GG har helt rett i det. Derfor står jeg fast ved at man hvis man har samlet sammen en del runder som viser et mønster, så kan man bruke dette til en "manuell" nedskriving.
Mener du det er ok å skrive seg ned uten markør eller ikke?
Hvis man spiller 4-5 runder og alle er godt under nåværende handicap, mener jeg at man går til klubben og ber om at de justerer det manuelt. Og viser til scorekortene på de aktuelle rundene. Har altså ikke markør, men hvis man ser at man helt klart har feil hcp så bør man gjøre noe med det.
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by eivaan »

furu wrote:
eivaan wrote:
furu wrote:Ja, GG har helt rett i det. Derfor står jeg fast ved at man hvis man har samlet sammen en del runder som viser et mønster, så kan man bruke dette til en "manuell" nedskriving.
Mener du det er ok å skrive seg ned uten markør eller ikke?
Hvis man spiller 4-5 runder og alle er godt under nåværende handicap, mener jeg at man går til klubben og ber om at de justerer det manuelt. Og viser til scorekortene på de aktuelle rundene. Har altså ikke markør, men hvis man ser at man helt klart har feil hcp så bør man gjøre noe med det.
Ok, jeg mener at man må ha markør uansett. Kan ikke unngå regelboka ved regulering av handicaptellende runder, hva folk styrer med i selskapsrunder er en annen sak.
Post Reply