Spille seg opp/ned når man går alene?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by furu »

Veldig mange spiller alene. Hvis de fra tid til annen dukker opp i stableford vil de spille på feil hcp.

En klubb kan - så vidt jeg vet - sette hcp opp og ned dersom de finner det korrekt.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by eivaan »

furu wrote:Veldig mange spiller alene. Hvis de fra tid til annen dukker opp i stableford vil de spille på feil hcp.

En klubb kan - så vidt jeg vet - sette hcp opp og ned dersom de finner det korrekt.

Er ikke enig med deg her, men det er jo lov å mene/tolke ting forskjellig. Jeg har et inntrykk av at ting har endret seg i forhold til regler og etikette de senere årene, om dette er fordi kravene/grønnkortkursene er endret vet jeg ikke..Det blir jo uansett spekulasjoner, men jeg for min del er ikke ubetinget positiv til utviklingen med alt for mange uerfarne og for dårlige spillere på banen som bruker laaaang tid og ikke forholder seg til regler. Da jeg begynte i 98 var det ikke mulig å gå flere en 2 grønnkortspillere i samme flight bla. Hvis ikke det var mulig å få poeng på et hull så skulle ballen plukkes opp osv. effektivt spill var en av kjørereglene kan jeg huske. Rekrutering er en fin ting, men føler de slipper folk ut på banene over en lav sko..dette handler jo også sikkert om bunnskrapte klubbkasser osv..Jeg ønsker nybegynnere hjertelig velkommen, men jeg føler vi har et felles ansvar med å være forbilder med hensyn til en god golfkultur på og utenfor banen. Hva med å satse mere på trening og bruke proer før man entrer gresset? Tror alle vil ha bedre utbytte av sporten samt at frafallsprosenten muligens ville dale siden de får bedre opplevelser når de er ute å spiller..


Sent from my iPad using Tapatalk HD
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Keyser »

furu wrote:Hvis man spiller 4-5 runder og alle er godt under nåværende handicap, mener jeg at man går til klubben og ber om at de justerer det manuelt. Og viser til scorekortene på de aktuelle rundene. Har altså ikke markør, men hvis man ser at man helt klart har feil hcp så bør man gjøre noe med det.
Dette er en god løsning, som også er dekket av handicapreglene

3.16.1 Reduksjon av eksakt handicap
Hvis handicapkomiteen mener at en spillers eksakte handicap er for høyt, skal den redusere spillerens eksakte handicap til det eksakte handicapet som best gjenspeiler spillerens spillestyrke. Eksakte handicap tildelt på dette grunnlaget skal normalt ikke settes lavere enn 4,5. Dersom handicapkomiteen mener det er berettiget å senke en spillers eksakte handicap til 4,4 eller lavere, skal avgjørelsen oversendes til NGF for godkjennelse
</Keyser>
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by eivaan »

Keyser wrote:
furu wrote:Hvis man spiller 4-5 runder og alle er godt under nåværende handicap, mener jeg at man går til klubben og ber om at de justerer det manuelt. Og viser til scorekortene på de aktuelle rundene. Har altså ikke markør, men hvis man ser at man helt klart har feil hcp så bør man gjøre noe med det.
Dette er en god løsning, som også er dekket av handicapreglene

3.16.1 Reduksjon av eksakt handicap
Hvis handicapkomiteen mener at en spillers eksakte handicap er for høyt, skal den redusere spillerens eksakte handicap til det eksakte handicapet som best gjenspeiler spillerens spillestyrke. Eksakte handicap tildelt på dette grunnlaget skal normalt ikke settes lavere enn 4,5. Dersom handicapkomiteen mener det er berettiget å senke en spillers eksakte handicap til 4,4 eller lavere, skal avgjørelsen oversendes til NGF for godkjennelse
Tja..hva med oppskriving? Hvorfor ikke bruke markør..Jeg tror i hovedsak at det spilles med for lavt handicap og de utfordringer dette kan skape, men å spille med for høyt er jo en fordel i turneringe etc. Men for all del..Tanken min er forøvrig å markere at det vanlige er å bruke markør, og å ikke åpne opp for smutthull og spekulasjoner osv..
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by veggiss »

Det er jo ingen som har fordel i turneringer av å ha for lavt hcp, annet at de kanskje kan snike foran i køen på en eller annen ubetydelig 4. divisjonsturnering. Derimot er det et ganske stort problem at folk har for høyt hcp i hcp-turneringer, og derfor ser jeg null problem i at en som spiller mye alene og da ikke kan skrive seg ned med markør får dette gjort av hcp-komiteen i klubben.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by mciljoy »

Enig med veggis, hvordan kan det være juks å skrive seg ned for mye i handicap?

Det eneste handicap benyttes til er jo som grunnlag for amatørkonkurranser. Og som vi vet er det en fordel å ha så høy hcp som mulig, så juks er det jo når noen IKKE skriver seg ned. Du bør jo helst ha markør så klart, men for de som stort sett bare spiller alene kan det ikke være noe alternaiv å la være å justere og dermed enda opp med helt feil hcp.
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by BomBom »

Har selv opplevd å starte runden med en "markør" som ikke skulle spille mer enn 9 hull, hvorpå jeg har fullført, og fått 38-42 poeng.. Registrerte scoren, og senket hcp.. Har også gått runder alene, hvor jeg har spilt såpass bra, at det lå an til ny nedskriving, og det har jeg gjort, med samvittigheten i behold.. Jeg vil heller ha et litt for lavt hcp, enn et for høyt..
Hvis det er å jukse, så skjønner jeg ingenting.. Å jukse er å tilegne seg fordeler, og jeg får ingen fordeler med mitt 9.6 hcp, men om jeg hadde hatt 13.6, så hadde jeg hatt en fordel.. Kan være mange slag forskjell i sphcp.
Men å skrive seg opp, når man spiller alene, det er juks.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by spiderboy »

Enig med siste taler. Jeg har ikke hatt noe problem med hcp-justering på "korrekt vis" før etter at jeg måtte spille 18-hulls runder for å justere. Jeg ønsker å registrere alle skikkelige runder for å ha korrekt hcp, men det er problematisk om man spiller de første 9 med en markør og de siste 9 med en annen. (hjemmeklubben er 9-hulls) Jeg har innimellom løst dette ved å få markør på første runde til å signere kortet, for deretter å få markør på runde 2 til å gå gjennom kortet og så være markør på golfbox. Men det blir innimellom litt kleint å be folk om dette, og unødig mye styr. Så den siste tiden har jeg kun registrert runder i turneringer, noe som forsåvidt er greit nok om man spiller turneringer ofte.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Keyser »

BomBom wrote:Har selv opplevd å starte runden med en "markør" som ikke skulle spille mer enn 9 hull, hvorpå jeg har fullført, og fått 38-42 poeng.. Registrerte scoren, og senket hcp.. Har også gått runder alene, hvor jeg har spilt såpass bra, at det lå an til ny nedskriving, og det har jeg gjort, med samvittigheten i behold.. Jeg vil heller ha et litt for lavt hcp, enn et for høyt..
Hvis det er å jukse, så skjønner jeg ingenting.. Å jukse er å tilegne seg fordeler, og jeg får ingen fordeler med mitt 9.6 hcp, men om jeg hadde hatt 13.6, så hadde jeg hatt en fordel.. Kan være mange slag forskjell i sphcp.
Men å skrive seg opp, når man spiller alene, det er juks.. :)
Du har tilegnet deg en fordel dersom ditt nye 9.6 hcp gjør at du kvalifiserer deg til en turnering du IKKE ville vært kvalifisert til med et "lovlydig" handicap
</Keyser>
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by veggiss »

men hvor stort er egentlig det problemet?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Keyser »

Lite vil jeg tro...men det er vel prinsipper vi snakker om
</Keyser>
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by veggiss »

Skal han heller ha for høyt handicap (som vel de fleste mener er et mye større problem) pga prinsipper?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Keyser »

Mener du at man skal kunne tillate nedskriving uten markør når dette strider mot reglene? Eller skal man ha som prinsipp og forutsetning at man skal ha markør?
Dersom man mener at man har feil handicap, så går man til handicapkomiteen. Man setter ikke handicap selv, ikke i noen retning.

Gjør det noe om man skriver seg ned på egenhånd? Neh, sikkert ikke. Betyr det noe om man har et slag eller to mere tildelt enn man kanskje burde hatt? Man kan kanskje vinne en vaffel eller en tre-pack med topflite baller i en klubbturnering.

Jeg kunne aldri fått meg til å gå til en kompis og bedt ham være markør i Golfbox for en runde jeg har spilt alene....
</Keyser>
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by eivaan »

Jeg synes egentlig heile driden blir noe vas...hvorfor ikke bruke markør? Spill og men hva dere vil...;) Juster dere opp og ned i hytte og pine..couldent care less...de fleste spiller vel sammen med noen, hvis ikke så åpner vel reglene opp for muligheter til å justere sammen med handicaputvalg i disse tilsynelatende veldig aktuelle situasjoner..Generelt så er vel galt..galt om det gjelder fordeler eller ulemper med opp og ned sånn som jeg ser det...noen som har hørt om den døde klokka som har rett et par timer i døgnet...
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Grønne greener »

Det er prinsipper vi snakker om her, ja. Ikke at den enkelte saken er et stort problem. Det største problemet slik jeg ser det er at man tillater seg selv å jukse fordi man syns regelen er dum eller unødvendig. Hva da med andre regler? Hvis jeg kan lempe på èn regel så kan jeg kanskje lempe litt på en annen også? Kanskje litt på vannhinder-reglene? Eller når jeg har en god drive men blir liggende i en dyp divot. Eller noen ikke har ordnet etter seg i bunker? o.s.v. Jeg mener at man skal følge de reglene som gjelder selv om noen av dem er "dumme".
Vi må ikke lære oss å jukse på noen områder fordi vi ikke liker akkurat den ene regelen. Tar du den så tar du den er det noe som heter. Hvis du først begynner å lempe på reglene så blir veien kortere og kortere til å lempe litt på andre regler også. Hvis jeg godtar at du slakker litt av på èn regel så må vel du godta at jeg slakker av på en annen?
Spill etter reglene uansett hvor gammeldagse og unødvendig firkantet de er.
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by BomBom »

Keyser wrote:Du har tilegnet deg en fordel dersom ditt nye 9.6 hcp gjør at du kvalifiserer deg til en turnering du IKKE ville vært kvalifisert til med et "lovlydig" handicap
Ingen fare, slike turneringer spiller jeg ikke.. De turneringene jeg spiller er av den typen med 3-pack baller i premie, og slagspill.. Så ingen fordeler der nei. Og i de turneringene blir jo hcp også justert selvfølgelig.. :)

Nå er det vel slik at det et sted står skrevet; "enhver spiller skal bestrebe seg på å til enhver tid ha et så riktig hcp som mulig".. Og det er jo det jeg har gjort, senket hcp etter å ha spilt alene, for at det skal gjenspeile det nivået jeg hadde på det tidspunktet. Nå skal det sies at dette har vært 4 eller 5 tilfeller på 3 år, alle andre justeringer har vært med markør.. Jeg valgte å gjøre dette av den enkle grunn at jeg for ca 3 år siden vant en turnering på 44p, 5p foran nr 2, med daværende 18.x i hcp. Dette var en turnering hvor vinneren ble sendt til en landsfinale, og de blikkene jeg fikk fra de andre spillerne under premieutdelingen, vil jeg helst ikke oppleve en gang til. Samtlige så på meg med et blikk som lyste "sandbagger".. Fra den gang har jeg alltid senket hcp hver eneste gang det har blitt 37p eller mer, og noen ganger selv om jeg gikk alene hele eller deler av runden..

Regner med de fleste fikk med seg oppstyret rundt P4-Golfen i fjor.. Tror vi er tjent med at alle er ærlige med seg selv og andre, og prøver å holde et så riktig hcp som mulig. Heller litt for lavt, enn litt for høyt.. :D
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by BomBom »

Grønne greener wrote:Det er prinsipper vi snakker om her, ja. Ikke at den enkelte saken er et stort problem. Det største problemet slik jeg ser det er at man tillater seg selv å jukse fordi man syns regelen er dum eller unødvendig. Hva da med andre regler? Hvis jeg kan lempe på èn regel så kan jeg kanskje lempe litt på en annen også? Kanskje litt på vannhinder-reglene? Eller når jeg har en god drive men blir liggende i en dyp divot. Eller noen ikke har ordnet etter seg i bunker? o.s.v. Jeg mener at man skal følge de reglene som gjelder selv om noen av dem er "dumme".
Vi må ikke lære oss å jukse på noen områder fordi vi ikke liker akkurat den ene regelen. Tar du den så tar du den er det noe som heter. Hvis du først begynner å lempe på reglene så blir veien kortere og kortere til å lempe litt på andre regler også. Hvis jeg godtar at du slakker litt av på èn regel så må vel du godta at jeg slakker av på en annen?
Spill etter reglene uansett hvor gammeldagse og unødvendig firkantet de er.
Å spille etter reglene er en selvfølge, og jukser man på banen, under spill, så kan man finne seg en annen hobby å jukse i.. Hvis man følger alle regler, tar straffeslag der det er på sin plass, og ikke dytter på ballen for bedre lie osv osv, så vil man få en korrekt score etter 18 hull. Hvis man da gjentatte ganger får mer enn 36p, så har man for høyt hcp. At man da tar affære og justerer seg ned, ser jeg på som positivt, da man vil oppnå et mer riktig hcp i forhold til spillestyrken. Vi må ikke glemme at sikkert 90% av golfere i norge er hobbygolfere, som ikke spiller "store" turneringer hvor man må ha et lavt hcp for å være kvalifisert, så jeg tviler sterkt på at det er et problem i norge at spillere har for lave hcp. At noen har for høyt derimot, det er et større problem, ref P4-Golfen i fjor..
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by veggiss »

eivaan wrote:Jeg synes egentlig heile driden blir noe vas...hvorfor ikke bruke markør?
Skal man la være å spille alene?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by veggiss »

Keyser wrote:Mener du at man skal kunne tillate nedskriving uten markør når dette strider mot reglene? Eller skal man ha som prinsipp og forutsetning at man skal ha markør?
Dersom man mener at man har feil handicap, så går man til handicapkomiteen. Man setter ikke handicap selv, ikke i noen retning.
Det er akkurat det jeg også mener, men du har bare misforstått meg. Hvis man konsekvent spiller 2-3 slag eller mer bedre en hcp når man spiller alene, så går man til hcp-kompiteen i klubben og ber om å bli skrevet ned på bakgrunn av disse rundene. DA har man fulgt reglene. Hvis man lar være å gjøre dette, så tilstreber man ikke å ha så riktig hcp som mulig, og man jukser.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Rotten »

Jeg skriver meg kun ned når jeg har gått med markør. Har alltid gjort det sånn, og synes det er mest riktig for meg.
Men...
Hvem bryr seg egentlig f om handicap så lenge det ikke er alt for høyt og man får fordel av det? Regler skal følges, men regler skal også brukes med fornuft. Om du spiller 50 runder i året alene, og er såpass realitetsorientert at du innser at handicapet ditt bør justeres, så vær så god... (nedover altså)
Om man da kan snike seg med i en eller annen turnering tror jeg interesserer ingen.

Tipper de som klager mest over dette er de som tror at å skryte av lavt handikap er stort....vi er jo veldig opptatt av hcp her på berget.. :-)
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Post Reply