Spille seg opp/ned når man går alene?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Kaffekannen »

Såvidt jeg kan lese er det ingen som klager, bare folk med meninger som svarer på spørsmålet som trådstarter stiller i første post.

For å oppsummere: Ikke spill handicaptellende runder uten markør. Bør handicappet ditt justeres tar man kontakt med klubbens handicapkomite.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Rotten »

Mente ikke at det var noen her på forumet som klaget spesielt, var mer en generell betraktning om at folk er veldig handicapfokusert.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by sirandrew214 »

Tror helt sikkert jeg skrev meg ned, selv når jeg gikk alene og fikk en god runde i "gamle" dager, med de hvite kortene. Fra 36 til 24 og oppi der har det da ingenting å si?!
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by CharlieB »

Tja, vet ikke det .. det er vel mest stableford oppi 24 - 36 området og da er det fort gjort å få stygge blikk skulle du gå av med 42 poeng....
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by sirandrew214 »

Det er det jeg mener. Hvis man går alene en runde og scorer 42 poeng som 33 hcper, så ser jeg ingen grunn til at man ikke skal skrive seg ned, bare fordi man var "uheldig" og ikke hadde markør akkurat denne runden.
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by raffener »

Man kan jo snu litt på dette, og si at nesten ingen selskapsrunder skulle vært tellende, fordi man fort gjør regelbrudd i vanlige runder...

Eksempelvis gitte putter, treningsslag "skal bare prøve chippen en gang til", ikke tydelig annonsering av provisorisk ball, unødig flytting av ball for å identifisere i roughen, kanskje til og med en muligan, samt en hel haug av andre småregler som ikke har så stor praktisk betydning... Siden ethvert slikt regelbrudd medfører straffeslag, signeres kortet med lavere score enn du skulle hatt, og derfor skal man egentlig ende opp DQ.

Dersom man selv kan stå for at man aldri har gjort noen slike feil på sin ferd nedover i handicap, så blir jeg imponert.
Dette er regler som man i stor eller liten grad kan diskutere om har noe å si for spillet, men brudd er brudd som det blir referert gang på gang.

Blir selvfølgelig litt på spissen, men etter min mening er det like mye på spissen som å si at man absolutt aldri kan skrive seg ned uten markør når man vaker på 30 +- 10 i handicap.

Selv gjorde jeg en hel haug av de feilene jeg nevnte da jeg var ny spiller, enten uten å bry meg særlig om det eller rett og slett ubevisst..
Hvis kortet til slutt viste 37 p.. Da var definitivt ned i hcp, og stormende jubel.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Kaffekannen »

raffener wrote:Man kan jo snu litt på dette, og si at nesten ingen selskapsrunder skulle vært tellende, fordi man fort gjør regelbrudd i vanlige runder...

Eksempelvis gitte putter, treningsslag "skal bare prøve chippen en gang til", ikke tydelig annonsering av provisorisk ball, unødig flytting av ball for å identifisere i roughen, kanskje til og med en muligan, samt en hel haug av andre småregler som ikke har så stor praktisk betydning... Siden ethvert slikt regelbrudd medfører straffeslag, signeres kortet med lavere score enn du skulle hatt, og derfor skal man egentlig ende opp DQ.

Dersom man selv kan stå for at man aldri har gjort noen slike feil på sin ferd nedover i handicap, så blir jeg imponert.
Dette er regler som man i stor eller liten grad kan diskutere om har noe å si for spillet, men brudd er brudd som det blir referert gang på gang.

Blir selvfølgelig litt på spissen, men etter min mening er det like mye på spissen som å si at man absolutt aldri kan skrive seg ned uten markør når man vaker på 30 +- 10 i handicap.

Selv gjorde jeg en hel haug av de feilene jeg nevnte da jeg var ny spiller, enten uten å bry meg særlig om det eller rett og slett ubevisst..
Hvis kortet til slutt viste 37 p.. Da var definitivt ned i hcp, og stormende jubel.
hater når noen kommer med fornuftige argumenter i en diskusjon når nevnte argumenter strider med mitt uttalte syn ;)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by CharlieB »

sirandrew214 wrote:Det er det jeg mener. Hvis man går alene en runde og scorer 42 poeng som 33 hcper, så ser jeg ingen grunn til at man ikke skal skrive seg ned, bare fordi man var "uheldig" og ikke hadde markør akkurat denne runden.
Sorry, misforstod deg. Helt enig med deg.. om det prinsipielt er juks så vil jeg likevel mene at det er "in the spirit of the game"
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by yuran »

Jeg begynte nylig å spille, og har skrevet meg ned to ganger etter å ha gått alene. Selv om det er tilfelle at jeg spiller best alene, i alle fall enn så lenge, så føler jeg det er greit å få skrevet meg litt ned i begynnelsen. I utgangspunktet syns jeg det er greit i og med at jeg registrerer alle scores, selv de dårlige, og således vil jeg også justere meg selv oppover dersom jeg ikke leverer varene over tid. Hvis jeg lurer noen ved å gjøre dette, så er det i verste fall kun meg selv - og det klarer jeg heldigvis å leve ganske godt med. :)

Gikk for øvrig fra 40 til 33 etter 18 hull i går. Nytt grep har gjort underverker!
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by sirandrew214 »

Bra! Så lenge du holder deg i nærheten av reglene ser jeg ingen problemer.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by GunnarBull »

Enig med sirandrew214. Synes også det blir tåpelig å ikke registrere en hcp-tellende runde på småting, f.eks. en gitt 10cm putt el.l.

Det viktigste er at du ikke spekulerer i et kunstig høyt handicap for å utnytte "fordelen" i stablefordkonkurranser.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Snowman »

Jeg registrerer alle runder jeg spiller sammen med andre, bestemt på forhånd, så alle de rundene havner i golfbox som tellende runder. Men ikke hvis jeg spiller alene, fordi:

Da passer det, etter min mening, å gjøre noe helt annet enn å spille en "runde". Da passer det, fremdeles etter min mening, bedre å trene litt - slenge ut noen flere baller i blant, rett og slett gjøre sånn som man ikke har tid og lov til i en vanlig flight hvis man skal spille tellende og holde tiden.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by yuran »

Enig i det, Snowman, men det går an å slippe ned en ball etter et dårlig slag uansett. For min egen del så liker jeg at det skal 'bety' noe når jeg spiller, og det presset jeg legger på meg selv ved solospill er bare god trening for presset man føler når man går i en full flight.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Oladonk
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 26 Jul 2012, 23:53
Hcp: 46
Hjemmeklubb: www.vossgolf.no
Location: I nærleiken av ein golfbane

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Oladonk »

Vil først ønske meg velkommen som nytt medlem etter og ha vært, tjuvleser i lengre tid :P

Men til temaet, er på min 2\3 sesong som grøntkortspiller og har altid fulgt den regelen at ein ikkje spiller seg ned i hcp når ein spiller aleine, ligger nå på 46 (Spiller ca 80 prosent åleine) gjikk i her ein dag ein runde på hafjell Gk, gjekk sammen med 3 andre ukjente.

Først det er ikkje og legge sjul på men mitt hpc er alt for høyt i forhold til spillet.
gjekk og diskuterte dette med dem eg gjekk med, for om eg skal følge reglene slik som folk refferer til lengre oppe så så vill det gå veldig lang tid før eg får skrivi meg ned.

Det betyr når eg da spiller turnering så vill mitt hcp være mykje høgare enn spillet og dermed bli feil.

Greit nok Hadde eg spilt daglig på min klubb bane så hadde det noko ikkje vært problem og fått godkjent scorekort,
men siden eg spiller 90 prosent av tida på gjestebaner så er dette vanskelig om ein skal følge reglene, så slik eg ser det for at eg skal få eit rettferdig hcp og ikkje bli halshugga neste gang eg spiller med noen ukjente eller turnering så må eg nesten skrive meg ned uten markør.

Så slik eg ser det så er dette ein regel som må kunne gjøres litt romsligere.

For ved neste turnering så vill det vise om Hcp viser eller ikkje.

Håper det var forståelig :)
Bag Cobra:
Nortwestern jernsett
Nortwestern hybrid\fairwaywood
Wilson Putter
Nike VRS Driver
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Kaffekannen »

Oladonk wrote:Vil først ønske meg velkommen som nytt medlem etter og ha vært, tjuvleser i lengre tid :P

Men til temaet, er på min 2\3 sesong som grøntkortspiller og har altid fulgt den regelen at ein ikkje spiller seg ned i hcp når ein spiller aleine, ligger nå på 46 (Spiller ca 80 prosent åleine) gjikk i her ein dag ein runde på hafjell Gk, gjekk sammen med 3 andre ukjente.

Først det er ikkje og legge sjul på men mitt hpc er alt for høyt i forhold til spillet.
gjekk og diskuterte dette med dem eg gjekk med, for om eg skal følge reglene slik som folk refferer til lengre oppe så så vill det gå veldig lang tid før eg får skrivi meg ned.

Det betyr når eg da spiller turnering så vill mitt hcp være mykje høgare enn spillet og dermed bli feil.

Greit nok Hadde eg spilt daglig på min klubb bane så hadde det noko ikkje vært problem og fått godkjent scorekort,
men siden eg spiller 90 prosent av tida på gjestebaner så er dette vanskelig om ein skal følge reglene, så slik eg ser det for at eg skal få eit rettferdig hcp og ikkje bli halshugga neste gang eg spiller med noen ukjente eller turnering så må eg nesten skrive meg ned uten markør.

Så slik eg ser det så er dette ein regel som må kunne gjøres litt romsligere.

For ved neste turnering så vill det vise om Hcp viser eller ikkje.

Håper det var forståelig :)
Jeg må innrømme at jeg ikke ser problemet her. Send en e-post til klubbledelsen din(handicapkomite hvis dere har det) hvor du opplyser om at du har gått runder på slik og slik score alene og føler du har galt handicap. så regulerer de handicap ned til et passe nivå. Alternativet er at du må få en annen golfspiller til å godkjenne dine scorer uten at han eller hun har spilt med deg.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Oladonk
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 26 Jul 2012, 23:53
Hcp: 46
Hjemmeklubb: www.vossgolf.no
Location: I nærleiken av ein golfbane

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Oladonk »

Kaffekannen:
Det er det siste eg har avtalt og gjøre, ønsker aldelse ikkje og komme til ukjent klubb og bli stemplet som "uærlig" spiller, har opplevd eit par av dem som spiller med det og det Hcp også når du begynner og spille så ser du at dem har alt alt for høyt Hcp i forhold til spillet.
Bag Cobra:
Nortwestern jernsett
Nortwestern hybrid\fairwaywood
Wilson Putter
Nike VRS Driver
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Kaffekannen »

Oladonk wrote:Kaffekannen:
Det er det siste eg har avtalt og gjøre, ønsker aldelse ikkje og komme til ukjent klubb og bli stemplet som "uærlig" spiller, har opplevd eit par av dem som spiller med det og det Hcp også når du begynner og spille så ser du at dem har alt alt for høyt Hcp i forhold til spillet.
Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke i stedet følger de enkle reglene og kontakter klubben. Det er en bagatell, men hvorfor "fjuske" når det er det er mer tungvint enn å gjøre det korrekt.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Snowman »

Oladonk wrote:Først det er ikkje og legge sjul på men mitt hpc er alt for høyt i forhold til spillet.
gjekk og diskuterte dette med dem eg gjekk med, for om eg skal følge reglene slik som folk refferer til lengre oppe så så vill det gå veldig lang tid før eg får skrivi meg ned.
Dette er jo bare sprøyt! Du tuller med oss, ikke sant?

Da du "gjekk og diskuterte dette med dem eg gjekk med", kunne selvfølgelig en av disse godkjent runden din i golfbox. Man trenger jo ikke kjenne fra før den som gjør det! Den erfaringen jeg har, er at golfspillere generelt ikke har noe imot å godkjenne andres runder, selv om det er for en de ikke kjenner fra før. Det er jo bare å spørre om golfnummeret til den du har gått sammen med, så sende runden til vedkommendes golfbox, og vips så er hcp'et ditt justert ned. Veldig enkelt og greit!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Oladonk
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 26 Jul 2012, 23:53
Hcp: 46
Hjemmeklubb: www.vossgolf.no
Location: I nærleiken av ein golfbane

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Oladonk »

Snowman:

Skreiv eg noko plass at eg ikkje skreiv ned den runden?!? Det eg reffererte til i min post var når eg går åleine ;)

Kaffemann:

Slik eg har forstått det (rett meg om eg har feil) så er dette ikkje lov før ein er under 36? Hcp? eller var det når ein måtte ha 3 scorekort på 18 for og få kvitkort?!?
Bag Cobra:
Nortwestern jernsett
Nortwestern hybrid\fairwaywood
Wilson Putter
Nike VRS Driver
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Kaffekannen »

Oladonk wrote: Kaffemann:

Slik eg har forstått det (rett meg om eg har feil) så er dette ikkje lov før ein er under 36? Hcp? eller var det når ein måtte ha 3 scorekort på 18 for og få kvitkort?!?
Er ingen slik regel så vidt jeg vet. Handicapkomiteen i klubben har mulighet til å justere handicappet til en spiller i klubben hvis det handicappet er ukorrekt.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply