Spille seg opp/ned når man går alene?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Oladonk
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 26 Jul 2012, 23:53
Hcp: 46
Hjemmeklubb: www.vossgolf.no
Location: I nærleiken av ein golfbane

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Oladonk »

Kaffekannen wrote:
Er ingen slik regel så vidt jeg vet. Handicapkomiteen i klubben har mulighet til å justere handicappet til en spiller i klubben hvis det handicappet er ukorrekt.

Aha men da har eg missforstått reglen, da er det jo berre og gå til hcp ansvarlig i min klubb, får skaffe meg et par gode scorekort og få det fikset :)

Takk for oppklaringen :)
Bag Cobra:
Nortwestern jernsett
Nortwestern hybrid\fairwaywood
Wilson Putter
Nike VRS Driver
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Snowman »

Oladonk wrote:Snowman: Skreiv eg noko plass at eg ikkje skreiv ned den runden?!? Det eg reffererte til i min post var når eg går åleine ;)
Det du skriver henger ikke på greip! Du har fortalt oss dette:

- Du har hcp 46.
- Du hevder at spillestyrken din er mye bedre.
- Du er redd for å få kritikk som hcp-jukser ved en evt turnering.
- Du gikk en runde hvor du diskuterte med de du spilte med at hcp'et ditt var altfor høyt.
- Den runden registrerte du.
- Du spiller 80% av rundene alene, dvs 20% sammen med andre.

Den runden med praten du referte fra, dvs den du registrerte, da må du ha spilt bare 26 poeng mot hcp 36. For hvis du hadde spilt bedre enn det, da ville du nå vært lavere enn hcp 46.

Dessuten spiller du jo hver femte runde sammen med andre, og hvis disse er registrert, har du heller ikke der spilt bedre enn 26 poeng mot hcp 36, for en evt bedre runde sammen med andre ville jo brakt deg ned i hcp. Du har altså ikke vært i nærheten av hvitt kort i noen runde du har spilt sammen med andre.

Jeg syns du bør tenke annerledes nå! Glem det med å skrive runder hvor du går alene! Skriv i stedet alle runder du går sammen med andre og hvis det er 20% av rundene dine, så greit nok det. Da har du arenaen du trenger for hcp-justering.

Da kan du bevise i de rundene du spiller med andre hvor god du er, og det hcp'et du da får, er riktig. For bedre enn det du beviser når noen ser på, bedre er du jo ikke ;)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Snowman »

Jeg gikk gjennom en del turneringsinvitasjoner i golfbox, og det er jo veldig vanlig at det står dette:

"Det spilles med maks. tillatt handicap på 36,0."

Det er altså en bevisst holdning fra mange arrangører at de ønsker spillere skal være nede under hcp 36 før de deltar i vanlige breddeturneringer.

Bør det da være ok at spillere går ned fra start-hcp på 54 til ned under hcp 36 uten vitner, dvs ved hjelp av runder de spiller alene, deretter legger inn i golfbox og så får "kompis snill" til å godta selv om han ikke var der?

Flere i denne tråden mener tydeligvis "ja", men jeg mener "nei"! Det har blitt superenkelt å gå ned i under hcp 36 nå med det nye systemet, men det bør bevitnes av noen at man har spilt godt nok!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Keyser »

Snowman wrote:Jeg gikk gjennom en del turneringsinvitasjoner i golfbox, og det er jo veldig vanlig at det står dette:

"Det spilles med maks. tillatt handicap på 36,0."

Det er altså en bevisst holdning fra mange arrangører at de ønsker spillere skal være nede under hcp 36 før de deltar i vanlige breddeturneringer.
(...)
Denne formuleringen betyr at spillere med mere enn 36 i hcp, må spille turneringen med 36 i hcp. Det betyr ikke at de ikke kan melde seg på.
Evt handicapbegrensninger kommer frem i en annen formulering, der det vil stå noe slikt: "Turneringen har handicapbegrensninger oppdelt på kjønn. For herrer må handicap høyest være 54." Evt handicapjusteringer etterpå blir gjort utfra spillerens egentlige handicap.
</Keyser>
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Snowman »

OK, Keyser, det gjelder kanskje sånn i en del turneringer, men poenget mitt gjelder uansett. F.eks. "Månedens krus" i Asker nå i helgen, der sto dette:

Turneringen har handicapbegrensninger oppdelt på kjønn.
- For damer må handicap høyest være 36,0.
- For herrer må handicap høyest være 36,0.

Der var det en bevisst begrensning fra arrangøren, og da er det jo ikke riktig at folk skal spille seg ned uten vitner for å unngå begrensningen.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Snowman »

Et annet motiv for å skrive seg ned uten at man har gjort seg fortjent til det, er å få spille på baner med hcp-begrensninger for gjestespillere.

Denne problematikken gjelder definitivt for spillere som har tatt VTG, men ennå ikke prestert en bekreftet god runde med markør, og ellers gjelder det i stor grad også spillere mellom hcp 28 og 36.

Mange baner i utlandet, f.eks. de fleste banene på Mallorca har hcp-krav for herrespillere på hcp 28, det samme som f.eks. Bogstad, Miklagard og Losby Østmork her hjemme.

Enda flere baner i utlandet krever at man i det minste er under hcp 36, f.eks. de fleste baner på Costa Blanca, det samme som f.eks. Haga og Tyrifjord her hjemme.

Man kan mene hva man vil om dette, men det er bevisste begrensninger fra de respektive banene, og de bør vel da respekteres. Eller? Hvis man mener at disse bør respekteres, da er det ikke riktig å spille seg ned uten vitner på runder man går alene.

Jeg syns rett og slett vi bør støtte prinsippet om at hcp-justeringer gjøres når man har vitne til hvordan man har spilt.

Det er bare bullshit at noen vil bli anklaget for sandbagging hvis man IKKE skriver seg ned etter gode runder når man har spilt alene. Definisjonen på sandbagging er noe helt annet, for det er at man unngår å spille opp mot sitt beste, dvs gjør seg dårligere enn man er i runder med vitner, fordi man vil unngå å skrive seg ned.

Så min mening er klar: Gjør ditt beste og skriv runder som spilles sammen med andre, men glem alt mht hcp-justering når du spiller alene!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
totenoid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 126
Joined: 06 Apr 2011, 09:37
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GK
Location: Oslo

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by totenoid »

Et viktig poeng her er at det å spille alene eller sammen med noen andre er to vidt forskjellige ting. De fleste som spiller en del alene vil oppleve at mye klaffer når de går for seg selv, men at det med ett blir tyngre når det er andre tilstede. Så fort det er publikum og/eller motspillere begynner psyken å spille inn, og da er det med ett mye verre... Litt som å synge i dusjen, lett å være stjerne der :)

Jeg mener at man uansett IKKE skal skrive seg ned i runder uten markør. Dersom hcp er langt unna reell spillestyrke vil det bare ta et par-tre runder å komme seg ned til riktig nivå uansett.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Snowman »

totenoid wrote: Så fort det er publikum og/eller motspillere begynner psyken å spille inn, og da er det med ett mye verre...
Alle 18.hull burde vært inn mot klubbhuset, med god utsikt for alle som sitter der med kaffe og wienerbrød, for å teste spillere på kanten av nedskrivning :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Snowman »

Pussig hvor stille det ble fra "Oladunk" :)

... kanskje han ikke finnes, i hvert fall ikke med den historien han har fortalt her inne?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by veggiss »

Snowman wrote:
Mange baner i utlandet, f.eks. de fleste banene på Mallorca har hcp-krav for herrespillere på hcp 28, det samme som f.eks. Bogstad, Miklagard og Losby Østmork her hjemme.

Enda flere baner i utlandet krever at man i det minste er under hcp 36, f.eks. de fleste baner på Costa Blanca, det samme som f.eks. Haga og Tyrifjord her hjemme.
På papiret ja, men ingen av banene spør om det. Selv ikke på Valderrama ble jeg spurt om å vise hcp-bevis.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by kevin »

tipper at 1 av 100 baner ber om bevis på hcp...knapt
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Snowman »

Knapt 1 av 100? Neida...

Det siste året har jeg på 2 stk golfturer spilt 4 baner på Mallorca og 3 baner på Costa Blanca.

På 2 av de 7 banene ble vi bedt om å vise hcp-bevis, inklusive på min yndlingsbane Alcanada.

Jeg anbefaler IKKE at man drar uten, selv om det heldigvis er en måte å løse det på der og da. Be da om å få låne internett der ved registreringen, gå på golfforbundet.no og finn verify, så får du opp hcp-bevis på skjermen. Men poenget, joda, noen baner har faktisk som policy å spørre.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Kaffekannen »

Jeg har etterhvert spilt på en god del baner i inn og utland og har enda til gode å bli spurt om noen form for bevis på handicap.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Snowman »

Kaffekannen wrote:Jeg har etterhvert spilt på en god del baner i inn og utland og har enda til gode å bli spurt om noen form for bevis på handicap.
... så ta en tur til Alcanada da, ikke bare for å sjekke om de spør, men selvsagt først og fremst fordi det er en fantastisk flott bane, både pga layout og fordi ikke et gresstrå ligger feil! :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by kevin »

Har vel ca.40 baner utenlands på min liste, aldri blitt spurt om hcp bevis. Selv om jeg har hatt det med. Også baner i Spania
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Snowman »

kevin wrote:Har vel ca.40 baner utenlands på min liste, aldri blitt spurt om hcp bevis. Selv om jeg har hatt det med. Også baner i Spania
Alcanada, Kevin, hehe ... ta med deg beviset :-)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by furu »

Hvis banen er pretensiøs nok til å be om handicapbevis vil jeg si at den ikke henger med i tiden.

"Nei, banen vår er for fin og vanskelig. Du får ikke spille her. Du kommer til å lage kø selv om du lar folk spille gjennom. Du reparerer nedslagsmerker, oppfører deg skikkelig, er høflig og pent kledd, men vi vil ikke ha deg her fordi vi er bedre enn deg". Er det denne beskjeden folk får?
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Snowman »

furu wrote:Hvis banen er pretensiøs nok til å be om handicapbevis vil jeg si at den ikke henger med i tiden.

"Nei, banen vår er for fin og vanskelig. Du får ikke spille her. Du kommer til å lage kø selv om du lar folk spille gjennom. Du reparerer nedslagsmerker, oppfører deg skikkelig, er høflig og pent kledd, men vi vil ikke ha deg her fordi vi er bedre enn deg". Er det denne beskjeden folk får?
Vel, de er høflige og korrekte, men de spurte ganske enkelt om hcp-bevis, og vi hadde det med oss, så det var i orden på noen sekunder, bare smil og hyggelig.

Det er et veldig flott anlegg, så ikke tenk negativt om dem. Jeg har vært der tre ganger, og det er den mest velholdte banen jeg har spilt. Den er middels vanskelig til vanlig, men tøff hvis du kommer dit akkurat når de skal ha turnering, for da lar de rough'en vokse litt ekstra.

http://www.golf-alcanada.com/
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by kevin »

er vel litt off-topic nå vel?

tviler på at veldig mange "jukser" seg ned i hcp for å få lov til spille Alcanada eller andre baner
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Spille seg opp/ned når man går alene?

Post by Snowman »

kevin wrote:er vel litt off-topic nå vel?

tviler på at veldig mange "jukser" seg ned i hcp for å få lov til spille Alcanada eller andre baner
Jeg VET om, dvs kjenner selv, spillere som har skrevet seg ned urettmessig fordi de har lest på nettet at en bestemt bane de skal spille har hcp-grense for gjestespillere. Men det gjelder her i Norge, dvs de har skrevet seg ned til under hcp 36 uten å ha spilt til det, pga at det fremkommer jo i golfbox ved bestillingen hva slags hcp man har.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply