Midlertidig endring av bane - hcp tellende?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Midlertidig endring av bane - hcp tellende?

Post by furu »

Bjørnefjorden har endret hull 9/18 fra par 4 til par 3 og kommer til å ha det slik fram til åpning av nye hull 12.juni. Da kan man vel ikke spille hcp-tellende runder? Er jo litt enklere å spille 122 meter par 3 enn 278 meter par 4. Noen som vet hvordan jeg forholder meg til dette? Har søkt etter info på internett. Skal sjekke med klubben på tirsdag når de har kontortid igjen.
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Midlertidig endring av bane - hcp tellende?

Post by Keyser »

Formelt sett er banen ikke handicap-tellende, reglene for handicap-tellende baner finner du her: http://www.golfforbundet.no/photoalbum/ ... &id=129576. Banen avviker nå mere enn 100m fra offisiell lengde på 18-hullsrunder.

Var der oppe i kveld - det var en god del som nå slo OB på det midlertidige utslaget på hull 9/18. Tror ikke scoren kommer til å endre seg nevneverdig. Er ikke noen krise om man skriver seg ned 1p eller 2p for mye avogtil, det er verre dersom man ikke skriver seg ned

Et like relevant spørsmål - har Fana vært hcp-tellende de siste årene slik de spiller hull 5? Fremdeles er det listet i scorekort som Par-4 med indeks 1, mens det i realiteten er et greit par-3 hull på 150m. Har hanket inn en del poeng på det hullet....
Last edited by Keyser on 31 May 2009, 23:33, edited 1 time in total.
</Keyser>
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Midlertidig endring av bane - hcp tellende?

Post by Keyser »

Ser i en annen tråd at du spiller med GPS....da spiller det ingen rolle om banen ikke er hcp-tellende ;)
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Midlertidig endring av bane - hcp tellende?

Post by furu »

Bruker den når jeg går treningsrunder. Har den ikke med når jeg går hcp-tellende. Det eneste jeg trenger for å bruke den er en lokal regel som tillater det. Dersom banen man spiller har denne regelen kan man bruke GPS som kun måler avstand, noe Skycaddie gjør.
Instagram @christianfuru
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

Re: Midlertidig endring av bane - hcp tellende?

Post by Goofy »

furu wrote:Bruker den når jeg går treningsrunder. Har den ikke med når jeg går hcp-tellende. Det eneste jeg trenger for å bruke den er en lokal regel som tillater det. Dersom banen man spiller har denne regelen kan man bruke GPS som kun måler avstand, noe Skycaddie gjør.
Du bør tilskrive banekomiteen slik at de kan få inn dette i lokal regel - banen din henger etter.

Hvis f.eks NGF kommer og skal arrangere en turnering hos dere vil NGF innføre i turneringsreglene at avstandsmåler er tillatt. Det er bare tull av klubben å ikke innføre dette. Det er nå min skarve mening ;)
-g-
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Midlertidig endring av bane - hcp tellende?

Post by Grønne greener »

Det er et berettiget spørsmål du kommer med ang. Fana, Kayser.
Klubben har kjørt videre som om ingenting har hendt og latt rundene være hcp-tellende.
Men etter reglene så har ikke Fana pr.d.d en handicaptellende bane. Untatt for dem med hcp over ca.10? De kan spille backnine og få gyldig score på den måten.
Spurte i fjor hvorfor de ikke slopet om banen og fikk til svar at dette kostet penger. Litt koster det nok men ikke mer enn en overnatting, forpleining og reise for to-tre stykker. Når det nye teestedet blir åpnet (noen meter lenger bak enn i dag) så skal banen slopes på nytt.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Midlertidig endring av bane - hcp tellende?

Post by Kaffekannen »

Blir spennende å se hva som skjer med #16 og #17 nå med klager og alt mulig. Jeg synes personlig det blir litt teit med hcp-tellende eller ikke. Hcp sier jo kun noe om spillernivået ditt og hvis jeg spiller 50 runder på Fana uten å kunne regulere hcp kan jeg garantere at hcp-et mitt blir mer feil ift. spillernivå enn det blir hvis jeg kan regulere på en bane som er litt for kort.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply