Bytte ut andreballen med en "tredjeball"??

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Bytte ut andreballen med en "tredjeball"??

Post by Snowman »

Det var noe Per H sa under The Open-sendingen som jeg ikke hadde tenkt over, og det var dette:

Snedeker slo en ball ut i skogen. Deretter slo han en provisorisk, som havnet i en dyp fairwaybunker, dvs en provisorisk som han var misfornøyd med.

Da pekte Per på at han burde lett etter førsteballen i skogen, for den kunne han tatt med seg tilbake til tee og da slått ut på nytt med den. Dermed kunne han altså slå sitt tredje slag fra tee, på nytt med førsteballen, istedenfor å bruke den provisoriske.

Interessant regel, som jeg ikke hadde tenkt over, og en fin oppskrift på å bruke lenger tid på rundene :-) ...men Snedeker hadde ikke tenkt på det han heller, så det var jo derfor Per H tapte et veddemål.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Bytte ut andreballen med en "tredjeball"??

Post by Golffreak »

Haugsrud følger ikke alltid helt med på sendingene da ;) , og hjelper jo heller ikke når BBC ikke viser alt som skjer....

Det jeg tror skjedde var:
- Snedeker slår førsteslaget i buskene
- Han slår deretter provisorisk ball i fw bunker
- Når han kommer opp så får han beskjed om at ballen gikk inn i buskene, og sannsynligvis så har Snedeker valgt å ikke lete engang da det ville vært få muligheter for droppe for uspillbar ball hvis han i det hele tatt ville funnet den igjen. Han er også en spiller som er rask og tar raske beslutninger uten å gjøre noe "nummer" ut av det.
- Snedeker spiller sin provisoriske videre
- Haugsrud tapte veddemålet fordi Snedeker spilte sin provisoriske ball, hvor han trodde at han hadde droppet uspillbar og slått seg i bunkeren eller noe sånt. Tror ikke Haugsrud helt fulgte med i timen, og i den grad Haugsrud mente at Snedeker kunne gått tilbake å slått en ny ball i fw på tredje slaget så var det feil... Den provisoriske ballen er den som kommer i spill når det er spilt provisorisk. Hadde han ikke spilt prov ball så hadde han måttet gå tilbake evt.

Se reglene her:


27-2 - Provisional Ball

a. Procedure
If a ball may be lost outside a water hazard or may be out of bounds, to save time the player may play another ball provisionally in accordance with Rule 27-1. The player must inform his opponent in match play or his marker or a fellow-competitor in stroke play that he intends to play a provisional ball, and he must play it before he or his partner goes forward to search for the original ball.
If he fails to do so and plays another ball, that ball is not a provisional ball and becomes the ball in play under penalty of stroke and distance (Rule 27-1); the original ball is lost.
(Order of play from teeing ground – see Rule 10-3)

Note: If a provisional ball played under Rule 27-2a might be lost outside a water hazard or out of bounds, the player may play another provisional ball. If another provisional ball is played, it bears the same relationship to the previous provisional ball as the first provisional ball bears to the original ball.

b. When Provisional Ball Becomes Ball in Play
The player may play a provisional ball until he reaches the place where the original ball is likely to be. If he makes a stroke with the provisional ball from the place where the original ball is likely to be or from a point nearer the hole than that place, the original ball is lost and the
provisional ball becomes the ball in play under penalty of stroke and distance (Rule 27-1).
If the original ball is lost outside a water hazard or is out of bounds, the provisional ball becomes the ball in play, under penalty of stroke and distance (Rule 27-1).
Exception: If it is known or virtually certain that the original ball, that has not been found, has been moved by an outside agency (Rule 18-1), or is in an obstruction (Rule 24-3) or an abnormal ground condition (Rule 25-1c), the player may proceed under the applicable Rule.

c. When Provisional Ball to be Abandoned
If the original ball is neither lost nor out of bounds, the player must abandon the provisional ball and continue playing with the original ball. If it is known or virtually certain that the original ball is in a water hazard, the player may proceed in accordance with Rule 26-1. In either situation, if the player makes any further strokes at the provisional ball, he is playing a wrong ball and the provisions of Rule 15-3 apply.
Note: If a player plays a provisional ball under Rule 27-2a, the strokes made after this Rule has been invoked with a provisional ball subsequently abandoned under Rule 27-2c and penalties incurred solely by playing that ball are disregarded.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Bytte ut andreballen med en "tredjeball"??

Post by spiderboy »

Hvis Snedeker hadde funnet sin førsteball kunne han valgt å dømme den uspillbar. Sannsynligvis hadde det vært dårlig med droppemuligheter fra der han evt hadde funnet den. Han har da mulighet til å spille ny ball fra det stedet der han slo ballen fra sist, dvs fra tee. Hans provisoriske hadde da ikke blitt tellende, i og med at han fant sin første ball og i prinsippet spiller videre på den (dvs dømmer den uspillbar). Dermed måtte han gått tilbake til tee for å slå ny ball. Mulig det var dette Haugsrud tenkte på?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Bytte ut andreballen med en "tredjeball"??

Post by Snowman »

Jeg forsto Haugsrud slik:

- Hvis Snedeker hadde lett i buskene og funnet sin opprinnelige ball, da er det den som gjelder og ikke den provisoriske.
- Deretter kunne han erklært sin førsteball for uspillbar, og da har han tre alternativer etter regel 28:

The player may deem his ball unplayable at any place on the course, except when the ball is in a water hazard. The player is the sole judge as to whether his ball is unplayable.
If the player deems his ball to be unplayable, he must, under penalty of one stroke:
a. Proceed under the stroke and distance provision of Rule 27-1 by playing a ball as nearly as possible at the spot from which the original ball was last played (see Rule 20-5); or
b. Drop a ball behind the point where the ball lay, keeping that point directly between the hole and the spot on which the ball is dropped, with no limit to how far behind that point the ball may be dropped; or
c. Drop a ball within two club-lengths of the spot where the ball lay, but not nearer the hole.

Hvis han da hadde valgt alternativ a, ville det bety å gå tilbake til tee og slå tredjeslaget med den opprinnelige ballen, og hvis dette hadde blitt et bedre slag enn der han lå med den provisoriske, var dette noe han kunne tjent på.

Poenget til Haugsrud var sånn sett at han ikke forsto hvorfor Snedeker ikke lette etter førsteballen hvis den provisoriske lå dårlig, slik at han kunne erklært førsteballen uspillbar og gått tilbake en gang til.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Bytte ut andreballen med en "tredjeball"??

Post by Snowman »

( Ser at spiderboy kom meg i forkjøpet her :-)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Bytte ut andreballen med en "tredjeball"??

Post by veggiss »

Det er jo en ganske vanlig problemstilling? Finner du en ball som er slått langt uti helvete så er jo sjansen stor for at den ikke er spillbar, og det ikke er noen gode droppemuligheter, da blir jo løsningen å gå tilbake til tee.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Bytte ut andreballen med en "tredjeball"??

Post by Snowman »

veggiss wrote:Det er jo en ganske vanlig problemstilling? Finner du en ball som er slått langt uti helvete så er jo sjansen stor for at den ikke er spillbar, og det ikke er noen gode droppemuligheter, da blir jo løsningen å gå tilbake til tee.
Ja, og dette er jo da en tidstyv, også dersom du allerede har spilt en provisorisk som ligger ok.

For leter du etter førsteballen og finner den, da gjelder ikke den provisoriske lenger, og er da førsteballen uspillbar og du ikke har noe bedre sted å droppe den, da må man jo tilbake og slå en gang til, selv om man har spilt provisorisk. Man kan jo ikke velge den provisoriske etter å ha funnet førsteballen, så da er det bare å gå tilbake til tee og slå en tredje gang, til stor glede for flightene bak.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Bytte ut andreballen med en "tredjeball"??

Post by veggiss »

Er vel neppe noen som vil gjøre dette på en vanlig selskapsrunde uansett, så noe stort problem er, og blir det vel ikke.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Bytte ut andreballen med en "tredjeball"??

Post by spiderboy »

Nei, dette er jo galskap å skulle gjøre under en selskapsrunde, spør du meg. Men spiller du med en skikkelig regelrytter er det jo dette som strengt tatt er den riktige fremgangsmåten. Og i et mesterskap blir man selvsagt nødt til det.
Hadde jeg vært Snedeker i nevnte tilfelle hadde jeg definitivt brukt mine 5 minutter for å forsøke å finne ballen. Hvis ballen hans hadde vært i fairway kunne jeg forstått fremgangsmåten hans bedre.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Bytte ut andreballen med en "tredjeball"??

Post by Golffreak »

Jeg surret litt og var jo inne på reglene om provisorisk hvis ballen er tapt, men finner du førsteballen så er provisorisk ikke i spill naturligvis.

Det er jo en litt "upraktisk" regel da for å si det sånn, ettersom man gjerne vil forsøke å finne sin førsteball. Er den uspillbar, og eneste mulighet er å slå ny ball, så er det jo tungvint å måtte traske langt tilbake for å slå en ny ball (som ganske sikkert blir et minst like dårlig resultat når neste gruppe står på tee og venter..). Klart, i The Open så blir de jo kjørt tilbake og dette er del av gamet men i selskapsrunder så blir det litt nok litt dårlig stemning blant de andre. Skjønt, det eneste du gjør er jo å følge reglene...

Men ja, Snedeker kunne jo forsøkt å finne sin førsteball (som ganske sikkert var uspillbar) og hatt muligheten til å sl et nytt utslag. Kan jo hende han var mer happy med å ligge i fw bunker fremfor å risikere enda et utslag i buskene, og at han derfor ikke valgte å se etter sin førsteball... Tror det har vel så mye å gjøre med at han er en rask spiller og raskt fant ut at det var like greit å bare spille videre på den provisoriske. Utfra situasjonen der og da så kunne han jo max tjene ett slag (gitt han fant førsteballen) på å gå tilbake fremfor å spille på den provisoriske. Kan hende at risikoen og stresset ble for høyt.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Bytte ut andreballen med en "tredjeball"??

Post by Snowman »

Regelen burde vært annerledes. Den burde vært slik at dersom man har slått en provisorisk, da burde det vært den som gjaldt for videre spill også dersom man fant førsteballen, erklærte den uspillbar og så valgte alternativet med ny ball fra tee (eller der man slo fra). Da hadde alternativet med å gå tilbake ikke vært der lenger for den som har slått en provisorisk.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Sindris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 112
Joined: 01 May 2009, 23:28
Hcp: 11

Re: Bytte ut andreballen med en "tredjeball"??

Post by Sindris »

Er vel en grunn at det heter provisorisk da :) Hvis du er usikker, ikke ser førsteballen f.eks, hva skal man gjøre da? Melde den uspillbar og måtte fortsette på 3-ballen selv om den ligger på fairway i en dogleg f.eks?

Mulig jeg misforstår deg nå.
Callaway X14
Vokey-wedger SM, 54 og 60
Odyssey 3-ballsputter
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Bytte ut andreballen med en "tredjeball"??

Post by spiderboy »

Problemet med å skulle bruke den provisoriske hvis man erklærer den første for uspillbar er at det åpner for spekulasjon. Du vet tross alt allerede utfallet for din "nye ball", dvs den provisoriske.
Jeg har et ferskt eksempel fra min egen runde i dag. Par 5, ligger 195 meter fra flagget, slicer ut høyre, mulig lost, og spiller en provisorisk som jeg får drømmetreff på. Den provisoriske stryker hullkanten og legger seg en halv meter fra hullet. Nå fant jeg aldri min førsteball, men la oss for argumentets skyld si at jeg finner den på et litt ekkelt sted i tjukkrøffen bak et tre, i beste fall kan jeg slå meg i bunker derfra. I beste fall vil jeg bruke 2 slag til dit hvor min provisoriske ligger, i verste fall flere. Da er det lett å melde den uspillbar, fordi jeg vet at jeg har en svært god ball i tap-in range og ved å melde ballen uspillbar kan jeg regne med at dette sparer meg minst et slag.
Slik regelen er i dag må jeg traske tilbake å forsøke å slå et nytt slag fra 195 meter (ikke min drømmeavstand), og jeg vil kanskje spille videre på min førsteball likevel.

Vet ikke om dette ble forståelig Snowman :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Bytte ut andreballen med en "tredjeball"??

Post by CharlieB »

@spiderboy, +1 jeg skjønte det..

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Bytte ut andreballen med en "tredjeball"??

Post by veggiss »

Snowman wrote:Regelen burde vært annerledes. Den burde vært slik at dersom man har slått en provisorisk, da burde det vært den som gjaldt for videre spill også dersom man fant førsteballen, erklærte den uspillbar og så valgte alternativet med ny ball fra tee (eller der man slo fra). Da hadde alternativet med å gå tilbake ikke vært der lenger for den som har slått en provisorisk.
helt uenig, nettopp pga:
spiderboy wrote:Problemet med å skulle bruke den provisoriske hvis man erklærer den første for uspillbar er at det åpner for spekulasjon. Du vet tross alt allerede utfallet for din "nye ball", dvs den provisoriske.
Jeg har et ferskt eksempel fra min egen runde i dag. Par 5, ligger 195 meter fra flagget, slicer ut høyre, mulig lost, og spiller en provisorisk som jeg får drømmetreff på. Den provisoriske stryker hullkanten og legger seg en halv meter fra hullet. Nå fant jeg aldri min førsteball, men la oss for argumentets skyld si at jeg finner den på et litt ekkelt sted i tjukkrøffen bak et tre, i beste fall kan jeg slå meg i bunker derfra. I beste fall vil jeg bruke 2 slag til dit hvor min provisoriske ligger, i verste fall flere. Da er det lett å melde den uspillbar, fordi jeg vet at jeg har en svært god ball i tap-in range og ved å melde ballen uspillbar kan jeg regne med at dette sparer meg minst et slag.
Slik regelen er i dag må jeg traske tilbake å forsøke å slå et nytt slag fra 195 meter (ikke min drømmeavstand), og jeg vil kanskje spille videre på min førsteball likevel.

Vet ikke om dette ble forståelig Snowman :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Bytte ut andreballen med en "tredjeball"??

Post by Snowman »

spiderboy wrote:Problemet med å skulle bruke den provisoriske hvis man erklærer den første for uspillbar er at det åpner for spekulasjon. Du vet tross alt allerede utfallet for din "nye ball", dvs den provisoriske.
b

Jeg tar poenget ditt og eksemplet ditt, og jeg er enig i at det er et argument. Men jeg syns likevel det vil være bedre enn dagens regel, for det alternativet med å gå tilbake og slå for tredje gang fra samme sted, det er så tullete.

Det med å si at det evt vil være den provisoriske som gjelder dersom man ved uspillbar førsteball velger alternativet med å slå på nytt, er ikke nødvendigvis til gunst for spilleren, selv om det ville vært det i ditt eksempel, fordi: Tenk hvis din provisoriske i stedet hadde vært dårlig, og så hadde du funnet førsteballen uspillbar uten gode droppemuligheter. Da hadde du ikke fått lov til å gå tilbake til utgangspunktet med ett straffeslag, nei, da måtte du evt gått for den provisoriske likevel. Det er dette som ville vært tilfellet Snedeker med min foreslåtte regel dersom han hadde lett og funnet førsteballen sin. Da ville han ikke kunnet gjort som Haugsrud mente var lurt, dvs gått tilbake og slått for tredje gang for å nulle ut den dårlige provisoriske.

Spekulasjoner, det har man bestandig, vedr å finne beste alternativ innenfor reglene. Både med dagens regel og ved den jeg foreslår blir det spekulasjoner, bare med litt ulikt innhold.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Bytte ut andreballen med en "tredjeball"??

Post by Grønne greener »

Med ditt forslag, Snowman...
Da hadde jeg sluttet å slå provisoriske baller med det resultat at jeg mye oftere måtte gå tilbake og slå en ny ball. Det er ikke noe bedre og det var vel egentlig derfor at regelen med provisorisk ball ble innført!?
I motsatt tilfelle dersom jeg kunne velge mellom førsteballen og den provisoriske ballen, da ville jeg slått provisoriske baller overalt! ;)
Jeg syns at regelen er en god regel slik den er i dag.
Post Reply