Fritak for ball på anlagt vei

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Fritak for ball på anlagt vei

Post by BomBom »

Under klubbmesterskapet ble det diskusjon vedrørende dette med å ta fritak når ballen ligger på en vei, noe som faktisk ble avgjørende for utfallet av turneringen.
Situasjonen var som følger:
Spillers ball ligger i ro på veien, og vedkommende ønsker å ta fritak for dette. Finner nærmeste punkt hvor verken stands/sving eller ball er påvirket lenger, og dropper innenfor en køllelengde. :)
Ballen kommer til ro på et punkt hvor spillerens ene ben blir stående på veien, og vedkommende velger å slå ballen fra der den ligger. :shock:
Dette får han da 2 straffeslag for, og taper turneringen med ett slag. :cry:
Grunnen til straffen var at når man velger å ta fritak for veien, som er frivillig, så må man ta fullt fritak, dvs at man ikke kan være påvirket av veien etter man har droppet..
Siden hans ene ben fortsatt sto på veien, var ikke fullt fritak tatt, og man får da straff for å spille ball fra feil sted.. Han skulle ha droppet igjen, helt til han var upåvirket av veien.

Det samme gjelder forøvrig fritak for tilfeldig vann på banen. Ønsker man å ta fritak for dette, må man altså finne et TØRT sted å droppe, ikke bare et sted hvor det er tørrere/mindre vått enn der man tar fritak fra.
Et tørt sted kan være ganske langt unna, og inn i skogen om nødvendig, så det er ikke sikkert det alltid lønner seg å ta fritak for tilfeldig vann..

Jeg lærte i alle fall noe nytt, eller rettere sagt noe mer, om dette med fritak for vei/vann osv osv...
Greit å huske til en gang man ber om fritak for ett eller annet... :D
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fritak for ball på anlagt vei

Post by Kaffekannen »

Den regelen er rimelig enkel når det gjelder fritak for vei, og tilsvarende vanskelig når det gjelder tilfeldig vann. Her i vest er gjerne hele banen våt og en tørr flekk finnes ikke. En definisjon som benyttes flittig her er hvis vann pipler opp rundt skoene så er det tilfeldig vann. Så hvis du dermed finner et sted uten denne piplingen kan du droppe der.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Fritak for ball på anlagt vei

Post by BomBom »

Er vel den samme formen for "tørt" område vi bruker her i øst også, der det ikke pipler opp rundt skoa.. Men skal man være veldig nøye, så kan man fort havne i skogen.. :)
Tror vel dog ikke at dette er noen problemstilling som det vil bli stilt store spørsmål ved..
Det med veien derimot er litt lettere å overholde, og det bør da ikke være rom for "egen tolkning" av regelen i disse tilfellene..
Har i alle fall fått meg til å tneke litt ekstra over hvordan jeg dropper fremover.. Er ikke glad i straffeslag.. :D
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Fritak for ball på anlagt vei

Post by raffener »

Ja, akkurat med tilfeldig vann var det et helvete under KM. Spilte den ene runden med en skikkelig regelrytter, og det første fritak jeg tok på hull 3 for tilfeldig vann gjorde at jeg fikk droppe 30 m lenger bak enn der jeg lå på et "tørt" område.
Hadde egentlig et greit sted i nærheten av der jeg lå, men han mente at det piplet vann. Var ytterst forsiktig med å droppe resten av runden.

.....Men.... hevnen er jo søt da... Fikk gitt han et par straffeslag senere i runden da han gjorde samme feil, bare at han spurte ikke om det var greit å droppe der...
Pleier ikke være hevngjerrig, men jeg så visst mitt snitt der..
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Fritak for ball på anlagt vei

Post by BomBom »

Ja hvem har vel ikke møtt en slik regelrytter.. Bra du fikk jekket han ned noen hakk da.. :D
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Fritak for ball på anlagt vei

Post by veggiss »

Det er veldige mange som velger "beste" vei ut når de dropper på vei også, og ikke korteste...spes på hull 13 på Holtsmark. Dropper nedenfor veien, selv om ballen skal droppes oppe i skråningen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fritak for ball på anlagt vei

Post by Kaffekannen »

veggiss wrote:Det er veldige mange som velger "beste" vei ut når de dropper på vei også, og ikke korteste...spes på hull 13 på Holtsmark. Dropper nedenfor veien, selv om ballen skal droppes oppe i skråningen.
+1. Her syndes det over en lav sko. Synes det oftere blir droppet til beste i stedet for nærmeste sted for fritak
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Fritak for ball på anlagt vei

Post by sirandrew214 »

En annen ting som er helt utrolig "vanskelig", er "kortklippet område".
Vi har pga den fantastiske "fine" sommeren hatt "noen" runder med ballplassering på hjemmebanen, og jeg blir sjokkert når jeg på omtrent hver eneste turnering må korrigere spillere som IKKE VET hva kortklippet område er!
Får meg til å lure hvor mange poeng jeg egentlig har tapt mot spillere som har benyttet ballplassering i semi-rough, og det som verre er... Utrolig.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Fritak for ball på anlagt vei

Post by veggiss »

I følge QK1 kan jeg alltid rengjøre ballen i roughen og legge den høyt i gresset...er ikke dette lov??? :o
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Fritak for ball på anlagt vei

Post by BomBom »

veggiss wrote:Det er veldige mange som velger "beste" vei ut når de dropper på vei også, og ikke korteste...spes på hull 13 på Holtsmark. Dropper nedenfor veien, selv om ballen skal droppes oppe i skråningen.
Når det gjelder den veien så burde det være en lokal regel vedrørende hvilken side det skal droppes på.. Den veien er så til de grader i spill.. Går alltid korteste veien om hjørnet der, og noen ganger ligger den på veien, heldigvis oftest på riktig side.. Men utrolig kjipt å måtte droppe oppi kanten, etter en for så vidt bra drive, bare fordi jeg ikke vil ødelegge køllene mine ved å slå fra veien..
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Fritak for ball på anlagt vei

Post by veggiss »

Hele det hullet burde bygges om litt, for det er med god margin det dårligste hullet på banen, men det er en annen diskusjon.

En GOD drive blir uansett ikke liggende på veien der ;)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Fritak for ball på anlagt vei

Post by sirandrew214 »

Hmmm, hull 13 hvilket hull er det igjen? Den dog-leg høyre?? Hvilken vei snakker dere om??? Var det der jeg hadde 70 m inn forrige gang? Umulig å skjønne baneguiden. "etter en tøff spasertur er man klar for hull 14" Det er 30 meter fra green 13 til utslag 14, hvis jeg husker riktig...Litt oppover riktignok, men dog!
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Fritak for ball på anlagt vei

Post by BomBom »

veggiss wrote:Hele det hullet burde bygges om litt, for det er med god margin det dårligste hullet på banen, men det er en annen diskusjon.

En GOD drive blir uansett ikke liggende på veien der ;)
Hehe, midt i er jo ønskelig, men med litt "mye draw" (er lefty) så kan fort veien komme i spill rundt hjørnet.. :9 Lokal regel hadde vært en god løsning, for en ombygging tviler jeg på at det noensinne blir..
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Fritak for ball på anlagt vei

Post by BomBom »

sirandrew214 wrote:Hmmm, hull 13 hvilket hull er det igjen? Den dog-leg høyre?? Hvilken vei snakker dere om??? Var det der jeg hadde 70 m inn forrige gang? Umulig å skjønne baneguiden. "etter en tøff spasertur er man klar for hull 14" Det er 30 meter fra green 13 til utslag 14, hvis jeg husker riktig...Litt oppover riktignok, men dog!
Riktig hull, og riktig avstand.. 70m fra green så gjør veien en sving innover i banen, og der er det kjedelig å måtte droppe oppi kanten, selv etter en god drive.. :D
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Fritak for ball på anlagt vei

Post by heikkih »

sirandrew214 wrote:En annen ting som er helt utrolig "vanskelig", er "kortklippet område".
Vi har pga den fantastiske "fine" sommeren hatt "noen" runder med ballplassering på hjemmebanen, og jeg blir sjokkert når jeg på omtrent hver eneste turnering må korrigere spillere som IKKE VET hva kortklippet område er!
Får meg til å lure hvor mange poeng jeg egentlig har tapt mot spillere som har benyttet ballplassering i semi-rough, og det som verre er... Utrolig.
Var med i en turnering på en gjestebane, med ballplassering "på hele spillefeltet" tidligere i år. Kan være fordi turneringsarrangør ikke skjønte "kortklippet område". Jeg opplevde ihvertfall det som litt feil.

Selv var jeg stort sett lost hvis jeg var utenfor kortklippet, men et par av de andre i flighten nøt godt av at jeg kunne reglene.
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Fritak for ball på anlagt vei

Post by sirandrew214 »

kan ha vœrt sâ vâtt at de bare kjörte hele spillefeltet for letthetsskyld.
sâ forövrig ved selvsyn hva dere mener med den veien pâ holtsmark, hull 13, i helgen. ballen til en bak oss lâ pâ veien,helt inntil höyre, men jammen klaret han â droppe seg fint ut pâ fairway. og han her spilte tom venstre! :D
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fritak for ball på anlagt vei

Post by Grønne greener »

Den siste måneden har det vært så vått her vestpå at vi har valgt en køllelengde ballplassering på både fairway og semirøff. :!: :?:
Dette virker :!:
Fordi det er vanskelig å ta fullt fritak for tilfeldig vann så plasserer man bare i nærheten av ballen og vi får dermed mye hurtigere spill enn vi ville fått dersom alle skulle tråkket rundt og lett etter fritak på hvert eneste hull. :idea:
En veldig fornuftig avgjørelse av turneringsledelsen! :D
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Sv: Fritak for ball på anlagt vei

Post by Lawinth »

Fri dropp fra vei og hvilke side å droppe på, korteste vei ut, faller ofte svært ulikt for høyre og venstre spillere.
Droppavstand gjelder fra hvor på veien ballen ligger og skal måles derfra. Om du ved oppstilling fri fra vei markerer dropp-punkt og regner 1 køllelengde derfra vil du i enkelte tilfeller kunne droppe kortere fra vei og til motsatt side. Følgelig vil det i enkelte tilfeller
kunne se helt feil ut. Dette er selvsagt kun for de som ikke kan droppreglene :-)
Post Reply