Teste underlaget i bunker

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Teste underlaget i bunker

Post by kevin »

I går ble LPGA spiller Stacy Lewis ilagt 2 straffeslag fordi caddien hennes testet underlaget i bunker, med foten. Hendelsen er beskrevet sånn:
She was penalized when rules officials determined in a video review that Travis Wilson, Lewis’ caddie, tested the surface of a hazard with his right foot when he walked into a bunker off the fairway on the 16th hole.

Television viewers contacted both Golf Channel and LPGA officials questioning whether there was a violation. That led to LPGA rules officials taking Lewis and Wilson to review the video after the round.
Man kan se hendelsen fra ca.10:30 i denne videoen

Alle er enige om at det var riktig med straff. Det jeg tenker på er mest at man tar imot tips fra tv-tittere igjen. Skal man gjøre det? Er det riktig for sporten? Det har vært diskutert flere ganger før, blant annet på PGA touren hvor man får slike "tips" ganske ofte.

Noen her som har "testet" underlaget, litt ubevisst?
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Teste underlaget i bunker

Post by Rotten »

Har helt sikkert testet litt uten å tenke så nøye over det. Har sikkert ikke hjulpet så mye uansett :grin:
Er veldig i mot denne publikumdømmingen. Bør ikke være lov, om du spør meg. Dommere og spillere får ta avgjørelsen under runden.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Leffi
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 26 Jun 2014, 22:49
Hcp: 17,5
Hjemmeklubb: Losby GK

Re: Teste underlaget i bunker

Post by Leffi »

Synes det er helt greit at publikum bidrar med opplysninger som dommerne ikke får med seg. Regelbrudd er regelbrudd og det skal dømmes på.
Hvis man er i mot publikumsbidrag ved dømming, så er man strengt tatt også mot fair play.

Jeg forstår ikke helt hvordan man kan "teste" underlaget ubevisst heller.. Det gjøres nok helt bevisst og er juks.
TM R1 9,5 Stiff
TM Jetspeed 3W 15 Stiff
Callaway X Utility Prototype 18 stiff
Nike VR Pro Blades 3-PW P-X 6.0
Nike Satin Wedge 52, 56, 60 DG S300
TM Ghost Spider S
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Teste underlaget i bunker

Post by kevin »

Da synes du det burde være det i andre idretter også? At folk bør få ringe inn og si at de tror de så et regelbrudd? Så skal man bruke store ressurser på å vurdere hver situasjon med høyhastighetsvideo? Og hvem skal bestemme til slutt? I dag meldes det ifra om svært mange mulige regelbrudd i hver turnering, de færreste er det.

Passer du på å ringe inn under fotball-VM når du ser en offside som ikke blir blåst for?
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Teste underlaget i bunker

Post by GunnarBull »

Leffi wrote:Hvis man er i mot publikumsbidrag ved dømming, så er man strengt tatt også mot fair play.
Etter mitt skjønn er det faktisk motsatt. Kamera filmer jo kun noen få spillere, og dermed er det kun de som faktisk havner på TV får "100 ekstra dommere med ekstremt nærbilde og mulighet for slow play".

Hva er det som er fair med det?
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Teste underlaget i bunker

Post by CharlieB »

GunnarBull wrote:
Leffi wrote:Hvis man er i mot publikumsbidrag ved dømming, så er man strengt tatt også mot fair play.
Etter mitt skjønn er det faktisk motsatt. Kamera filmer jo kun noen få spillere, og dermed er det kun de som faktisk havner på TV får "100 ekstra dommere med ekstremt nærbilde og mulighet for slow play".

Hva er det som er fair med det?
+1
Leffi
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 26 Jun 2014, 22:49
Hcp: 17,5
Hjemmeklubb: Losby GK

Re: Teste underlaget i bunker

Post by Leffi »

Intensjonen er å unngå juks, så da ønsker jeg gjerne publikumsbidrag velkommen, da dette beviselig hjelper med å få juksere tatt. Helt rettferdig blir det aldri uansett, også pga vær etc., men dette kan jo åpenbart fungere som et virkemiddel mot juks/forsøk på juks.

Hvordan er det man egentlig tester underlag sånn "ubevisst"? Game of honour?
TM R1 9,5 Stiff
TM Jetspeed 3W 15 Stiff
Callaway X Utility Prototype 18 stiff
Nike VR Pro Blades 3-PW P-X 6.0
Nike Satin Wedge 52, 56, 60 DG S300
TM Ghost Spider S
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Teste underlaget i bunker

Post by GunnarBull »

Jeg ser poenget med å unngå juks, og i enkelttilfeller så kan det være helt korrekt med en slik mulighet. Men ofte er det umulig å vite om det er bevisst juks eller bare en slurvefeil som sikkert skjer relativt ofte. Da synes jeg det er urettferdig så lenge ikke alle spillerne blir vurdert likt.

Er ellers enig med Rotten, avgjørelsen bør tas der og da av dommere og spillere. Jeg tror ikke juks er et stort problem i golf på profesjonelt nivå.

I fotball, derimot... ;-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Teste underlaget i bunker

Post by Keyser »

La oss blir mer ekstreme i eksemplene...

En spiller jukser bevisst ved å plassere ballen sin bedre i rough. Dette sees av tilskuere og tv-seere, men ikke av medspillere og dommer.
Skal dette kunne rapporteres av tilskuere?

En spiller gjør en grov regelfeil ved å droppe feil og får et bedre utgangspunkt for neste slag enn han egentlig skulle hatt. Dette sees av tilskuere og tv-seere, men ikke av medspillere og dommer.
Skal dette kunne rapporteres av tilskuere?

En spiller gjør en "liten" regelfeil ved å sparke litt ekstra i bunkersanden før det slås derfra. Dette sees av tilskuere og tv-seere, men ikke av medspillere og dommer.
Skal dette kunne rapporteres av tilskuere?

Svaret må være "ja" på alle over, eller "nei". Kan ikke ha "ja" på noen og "nei" på noen?
</Keyser>
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Teste underlaget i bunker

Post by kevin »

Nei
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Teste underlaget i bunker

Post by raysv »

Vil si nei, dette er dommerens jobb og ikke tilskuere som i hvilken som helst sport. Men motspiller må kunne protestere i etterkant på ting dommer ikke har sett og dermed bruke video bevis

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Teste underlaget i bunker

Post by GunnarBull »

Keyser wrote:En spiller jukser bevisst ved å plassere ballen sin bedre i rough. Dette sees av tilskuere og tv-seere, men ikke av medspillere og dommer.
Skal dette kunne rapporteres av tilskuere?

En spiller gjør en grov regelfeil ved å droppe feil og får et bedre utgangspunkt for neste slag enn han egentlig skulle hatt. Dette sees av tilskuere og tv-seere, men ikke av medspillere og dommer.
Skal dette kunne rapporteres av tilskuere?

En spiller gjør en "liten" regelfeil ved å sparke litt ekstra i bunkersanden før det slås derfra. Dette sees av tilskuere og tv-seere, men ikke av medspillere og dommer.
Skal dette kunne rapporteres av tilskuere?
Umiddelbart føles det moralsk riktig å svare JA på disse spørsmålene. Men: hvis vi deler opp i to - tilskuere ELLER tv-seere - så blir det litt mer komplisert. Skal rapport fra EN tilskuer være bevis på at et regelbrudd er gjort? Svar: Nei. Skal rapport fra TRE tilskuere vært bevis på at et regelbrudd er gjort? Svar: Etter min mening fortsatt Nei. Hvem kan påstå at tilskuere er mer troverdige enn spillerne selv?

Altså gjenstår kun TV-seerne. Her kan man finne bevis for at regelbruddet er gjort, og da stiller "loven" sånn sett sterkere. Likevel er jeg - av tidligere nevnte grunner - uenig, fordi TV ikke viser et rettferdig utvalg av alle spillerne.

Igjen - jeg tror juks på dette nivået er et relativt lite problem, fordi alle som får merkelappen "juksemaker" risikerer å bli uglesett gjennom hele karrieren. Blir man tatt i juks på TV vil dette uansett komme frem i lyset, og konsekvensen av det kan på sikt være mer enn stor nok til at juks aldri kommer til å bli utbredt i profesjonell golf.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Teste underlaget i bunker

Post by heikkih »

raysv wrote:Vil si nei, dette er dommerens jobb og ikke tilskuere som i hvilken som helst sport. Men motspiller må kunne protestere i etterkant på ting dommer ikke har sett og dermed bruke video bevis
Det er ikke dommerens jobb å følge med for å ta spillere i juks.

Dersom en tilskuer, spiller, caddie eller tv-titter rapporterer at noe feil har skjedd, er det turneringskomiteens plikt å følge opp dette. Dette gjøres ganske enkelt ved å snakke med aktuell spiller. Dersom spilleren nekter for at noe galt har foregått, vil det stoppe der. Jeg har aldri hørt om et slikt tilfelle.

I alle caser jeg har hørt om, også i denne, innser spilleren selv at en feil har skjedd og tar straffen for det.
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Teste underlaget i bunker

Post by Lawinth »

Om et knippe bedrevitere hobbygolfere og tilskuere skal avgjøre er mitt svar Nei. Hva var det de så? Sikkert 5 ulike variasjoer over hva som skjedde fra de 5 som så noe.
Tvdømming er vel mer sikkert og avgjøres på sitt vis i dag. Det ser for meg ut som vi må leve med den løsning, som det vel praktiseres i dag. Noen milioner dommere som følger den uheldige i tv-bildet akkurat da.
Etikette og gentlemannssport, ja takk :-)
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Teste underlaget i bunker

Post by Lefthook »

Jeg synes det er bra med tips fra TV-tittere. Det bidrar til at spillere og dommere er skjerpet. Ettersom dette er eliten så setter de standarden for neste generasjon. Vi er vel alle tjent med at det hersker en streng selvjustis i praktiseringen av reglene...
Post Reply