Hvordan starte turen med handicap?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Saarots
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 25 Apr 2013, 13:21
Hcp: 26.5
Hjemmeklubb: Gamle Fredrikstad GK

Hvordan starte turen med handicap?

Post by Saarots »

Jeg er ny ved golfsporten, og ble nylig medlem av en GK.

Jeg har trent en god del, men nå er jeg klar for å begynne med 18 hull.

Nå i starten har jeg en handicap på 54 som er klubbhandicap.

Hvordan går jeg frem med:
- Utregning?
- Ekstraslag pr. hull?
- Hvilken tee starter jeg fra?
- Hvordan skrive på golfkortet?
osv..

Takk skal dere ha for alle svar!

Hilsen en nybegynner!
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvordan starte turen med handicap?

Post by veggiss »

Har du ikke fått info om dette når du tok kurset? Anbefaler hvert fall at du starter lengst fremme. Antall ekstraslag pr hull ser du på tabellene som henger ved klubbhuset eller første tee.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Saarots
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 25 Apr 2013, 13:21
Hcp: 26.5
Hjemmeklubb: Gamle Fredrikstad GK

Re: Hvordan starte turen med handicap?

Post by Saarots »

veggiss wrote:Har du ikke fått info om dette når du tok kurset? Anbefaler hvert fall at du starter lengst fremme. Antall ekstraslag pr hull ser du på tabellene som henger ved klubbhuset eller første tee.
Jo, men det var for en god stund siden. Har kun spilt Pay & play bane i 3-4 mnd. Har en bratt læringskurve og tenker jeg skal begynne på 18 hull, men for å få scoren riktig osv. Hadde det vært smart å huske utregningen og ekstraslag pr. hull :D
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hvordan starte turen med handicap?

Post by kevin »

Om du sjekker slopetabellene og ditt hcp f.eks tilsvarer 36 slag, da vet du at du har 2 ekstra slag per hull. Når du starter på 54 i klubb hcp vil jeg tro at du har enda flere ekstra slag på de vanskeligste hullene på de fleste baner. Men det ser du på slopetabellene.

Start som på tee lengst framme som veggiss skriver. Golf er vanskelig nok og du kan flytte deg lengre bak på senere runder, når du føler at du er klar for det.

Anbefaler å legge alle runder inn i Golfbox, da slipper du å tenke så mye på utregning og sånt. Det ordner seg selv der. Skriv kun antall slag på scorekortet.

Og ha det gøy med golfen, lykke til!
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvordan starte turen med handicap?

Post by yuran »

På Grønmo, og sikkert de fleste andre steder, kan du be om at de skriver ut scorekort til deg. Først booker du tid i golfbox og ved oppmøte kan de skrive ut scorekort som viser hvor mange ekstra slag du har for hvert hull - kjekt å vite underveis. Så, som nevnt over, legger du bare inn score i golfbox etter runden og den gir deg score automatisk, og var den handicaptellende så søker du opp han eller hun du spilte med og velger som markør.

Meget enkelt :)
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvordan starte turen med handicap?

Post by halvorsen84 »

Antall tildelte slag / spillehcp (sh) finner du på slopetabell som skal henge ved klubbhuset. Se på tabellen og finn ditt hcp, 54, og i høyre kolonne står det hvor mange ekstra slag du har!

På min hjemmebane, Huseby og hankø, får man med hcp 54, 47 tildelte slag hvis jeg husker riktig. Da har du 2 ekstra slag på alle 18 hull, 2x18=36, 47-36=11, som betyr at disse resterende 11 slagene fordeles på hullene med index/vanskelighetsgrad 1-11, og på disse hullene har du da 3 slag ekstra!

Anbefaler at du spiller fra korteste tee i starten, ikke gjør golf vanskeligere enn nødvendig;)

Lykke til! :)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Egeland
Rookie
Rookie
Posts: 16
Joined: 20 Mar 2013, 07:27

Re: Hvordan starte turen med handicap?

Post by Egeland »

Du trenger ikke gjøre noe annet enn å skrive ned antall slag du bruker pr hull. Når du registrerer runden i Golfbox, da fikser programmet alt med poeng og evt hcp-justering automatisk. Så konsentrer deg om spillet og noter/registrer antall slag, enkelt!
Post Reply