Slå over OB

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Fore2left
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 16 Sep 2013, 23:13

Slå over OB

Post by Fore2left »

På min hjemmebane har vi ett par 5 hull som er mulig å kutte ved å drive over deler av et annet hull. Sist jeg spilte gjorde jeg dette. Hadde en perfekt drive på ca. 270m og ballen landet midt i fairway. Problemet var at det sto en kar som jeg ikke så på det andre hullet som følte at han nesten ble truffet, ballen var på det nærmeste ca. 30 meter fra ham. Han ble mildt sagt forbannet og sa han ville gå videre med dette. Hva sier egentlig reglene om dette? Er det lov å slå over deler av fairwayen til et annet hull hvis det ikke står noe om det i lokale regler? Fairwayen er ob, men hvis man carrer 250m er ballen over ob området.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Slå over OB

Post by furu »

OB er området en ball lander på. Ikke luften den flyr gjennom. Ballen er lovlig i spill. Det må en lokal regel på plass for å forhindre dette.

Riktig etikette? Selvsagt ikke. Man skal ikke slå blinde slag uten å være 110% sikker på at landingsområdet er klart. At du ikke så ham er for å si det litt rølpete ditt problem. Jeg syns ikke du skal slå det slaget med mindre du som sagt er helt fullstendig sikker på at ingen er der.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Slå over OB

Post by furu »

Hvis de hadde satt opp stakene som en linje hadde det vært OB på andre siden. Men siden det er snakk om et avgrenset område, slik jeg forstår din forklaring, er ballen i spill.

Lokal regel kan f.eks. si at stakene gjelder på det ene hullet men ikke det andre.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Slå over OB

Post by veggiss »

Som Furu sier så er ballen i spill. Kan ikke se hvordan klubben skal kunne forhindre dette med en lokal regel heller, siden du ikke spiller via et annet hull, bare slår over det.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Slå over OB

Post by sirandrew214 »

Ser ingen problem med å slå over/ igjennom ob. Som nevnt er det sikkerheten i høysetet du skal passe på.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Slå over OB

Post by Lefthook »

Hvis jeg hadde vært han andre karen så hadde jeg gratulert deg med en usedvanlig bra drive!
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Slå over OB

Post by halvorsen84 »

Altfor mange som sutrer og klager fordi de får en golfball i "umiddelbar nærhet", som av erfaring er alt fra 5-20-30m... Men man bør ikke slå hvis man ikke er sikker på at det er klart. Gjort er gjort, glem er glemt! ;)

Uansett hørtes det ut som et utrolig godt slag! :)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Slå over OB

Post by Snowman »

Bare slå den veien, men så roper du "fore". Hvis det står en der, så vet jo ikke han da at du slo over der med vilje:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply