Ny ball?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Ny ball?

Post by Snowman »

Kan man alltid - når som helst uten unntak - spille ny ball fra samme sted med ett slag straff?

F.eks. hvis man putter for langt nedoverbakke mot vann (gulmerket), kan man da putte igjen fra samme sted istedenfor å gå tilbake bak vannhinderet?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Ny ball?

Post by Keyser »

Hva mener du med spille ny ball? Erklære den uspillbar og velge å spille fra siste sted?

Du kan ikke erklære ballen uspillbar når den er i vannhinder, men når ballen er i vannhinder kan du slå ballen fra stedet den sist ble slått
</Keyser>
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Ny ball?

Post by Snowman »

Keyser wrote:Hva mener du med spille ny ball? Erklære den uspillbar og velge å spille fra siste sted?

Du kan ikke erklære ballen uspillbar når den er i vannhinder, men når ballen er i vannhinder kan du slå ballen fra stedet den sist ble slått
I begge de tilfellene du nevner - enten man sier "ballen min er uspillbar" eller den er i et vannhinder - kan man jo da slå nytt slag fra samme sted med ett slag straff, ikke sant?

... men finnes det evt. unntak (jeg kommer ikke på noen) hvor man ikke kan gjøre det?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Ny ball?

Post by Keyser »

Snowman wrote: I begge de tilfellene du nevner - enten man sier "ballen min er uspillbar" eller den er i et vannhinder - kan man jo da slå nytt slag fra samme sted med ett slag straff, ikke sant?

... men finnes det evt. unntak (jeg kommer ikke på noen) hvor man ikke kan gjøre det?
Blir jo å trekke det litt, men man kan vel konstruere en slik situasjon....
- Spilleren spiller fra feil puttinggreen/GUR med spilleforbud (2 straffeslag)
- Spiller melder ballen uspillbar, og spiller nytt slag fra feil sted igjen (1 + 2 straffeslag) Eller blir det enda flere straffeslag pga feil dropp? Har for lite kunnskap om "multi-brudd"....
</Keyser>
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Ny ball?

Post by Snowman »

Kuleramma må visst fram her, Keyser:)

Ellers kan det jo oppstå noen morsomme situasjoner hvis man bruker reglene på uvanlig måte. Husker på Asker hull-12 en gang, hullet til venstre, like ved der den kan rulle helt ned 15 meter mot høyre. Lå 2 fot unna og var litt for rask da jeg skulle sette den greit i bakkant, bommet, og så forsvant ballen 15 meter. Kunne jeg da, istedenfor å prøve 2-putt der nedenfra, erklære ballen uspillbar selv om den lå fint på green, og så legge den opp igjen der 2 fot fra hullet og så putte på nytt med ett straffeslag?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Ny ball?

Post by Golffreak »

Interessant tema dette!

- Hvis du slår en ball i vannhinder:

Regel 26
"Hvis en ball er funnet i et vannhinder, eller hvis det er kjent eller så godt som
sikkert at en ball som ikke har blitt funnet er i et vannhinder (enten ballen
ligger i vann eller ikke), kan spilleren med en straff på ett slag:
a. Fortsette etter slag og distanse bestemmelsen i regel 27-1 ved å spille
en ball på stedet så nær som mulig hvorfra den opprinnelige ballen sist
ble spilt (se regel 20-5); eller..."

Hvis du f.eks. fra fringen chipper i vannhinder (merket gult), så kan du da chippe på nytt fremfor å gå på andre siden av vannet for å slå derfra!? Dette kan jo i høyeste grad være aktuelt, med mindre chippen skulle være ekstremt vanskelig og at det skulle være bedre å pitche seg over vannet istedet. Har sett flere chippe i gult vannhinder på TV, men har aldri sett noen slå fra samme sted.


- "Spille ny ball" - uspillbar ball:
"Regel 28 Uspillbar ball
Definisjoner
Alle definerte uttrykk er i kursiv og er alfabetisk oppført i seksjonen for
Definisjoner – se sidene 22-35.
Spilleren kan erklære sin ball uspillbar på ethvert sted på banen unntatt når
ballen er i et vannhinder. Spilleren alene avgjør hvorvidt hans ball er uspillbar.
Hvis en spiller anser sin ball å være uspillbar, må han med en straff på ett slag:
a. Fortsette etter slag og distanse bestemmelsen i regel 27-1 ved å spille
en ball på stedet så nær som mulig hvorfra den opprinnelige ballen sist
ble spilt (se regel 20-5); eller...."

Dette kan være aktuelt i tilfellet beskrevet over, hvor man misser en kort putt og ballen ruller så langt avgårde så det vil være enklere å forsøke på nytt og heller ta et straffeslag.. Det er vel sjelden at det lønner seg, men det kan være aktuelt i visse tilfeller. Spesielt hvis ballen ruller over en kant og ned en bratt skråning ved greenen, så kan en up&down med flopslag og putt være vanskelig. Da vil det lønne seg å forsøke den korte putten igjen, og iallefall sørge for å legge den inntil.

Noen som har benyttet seg av å erklære en ball uspillbar for å gjøre det enklere å score kort og godt? Hva synes dere, er det litt imot "spirit of the game"? Det er jo lovlig etter reglene.....
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: Ny ball?

Post by tilskuer »

Det er ikke nødvendig å bruke regel 28 for å så et dårlig slag på nytt. - Det holder å bruke regel 27-1.

27-1. Slag og distanse; Ball utenfor banen; Ball ikke funnet innen
fem minutter
a. Fremgangsmåte ved slag og distanse
En spiller kan alltid med en straff på ett slag, spille en ball på stedet så nær
som mulig hvorfra den opprinnelige ballen sist ble spilt (se regel 20-5), dvs.
gå frem etter straff for slag og distanse.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Ny ball?

Post by Golffreak »

27-1 alene gjelder vel kun hvis ballen er utenfor banen eller ikke funnet innen 5min... Hvis man finner ballen så skal man spille videre på den etter regel 13-1 (spille ballen som den ligger). Derimot så har man etter regel 28 om uspillbar ball rett til å erklære en ball uspillbare når som helst, hvor som helst (ikke OB eller i vannhinder).

Har aldri sett noen droppe for uspillbar når man kan slå ballen. Det kan jo hende at man kan få en fordel av å gjøre det faktisk..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Ny ball?

Post by sirandrew214 »

Interssant det her. Har alltid tenkt litt på dette på hull 14 på miklagard, når noen jeg spiller med(aldri jeg. ;). ) slår utslaget litt for mye høyre, men fortsatt over ravinen, og vi er usikre på hvor den er, da det er litt skog imellom.
Hvis ballen er borte når vi kommer frem, så er det jo stor sannsynlighet at den er i rødt, men man vet jo ikke hvor den krysset ut? Men da skal man selvfølgelig gå tilbake og slå ny ball fra der man slo sist da. (Sjeldent man gidder det i en koserunde, men i turnering må vel det være løsningen, vil jeg tro?)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Ny ball?

Post by Golffreak »

sirandrew214 wrote:Interssant det her. Har alltid tenkt litt på dette på hull 14 på miklagard, når noen jeg spiller med(aldri jeg. ;). ) slår utslaget litt for mye høyre, men fortsatt over ravinen, og vi er usikre på hvor den er, da det er litt skog imellom.
Hvis ballen er borte når vi kommer frem, så er det jo stor sannsynlighet at den er i rødt, men man vet jo ikke hvor den krysset ut? Men da skal man selvfølgelig gå tilbake og slå ny ball fra der man slo sist da. (Sjeldent man gidder det i en koserunde, men i turnering må vel det være løsningen, vil jeg tro?)
26-1. Fritak for ball i vannhinder
Det er et spørsmål om fakta hvorvidt en ball som ikke har blitt funnet etter
å ha blitt slått mot et vannhinder, er i hinderet. Når slik kjennskap eller visshet
ikke foreligger at en ball slått mot et vannhinder, men som ikke er funnet er i
hinderet, må spilleren fortsette etter regel 27-1.
Hvis en ball er funnet i et vannhinder, eller hvis det er kjent eller så godt som
sikkert
at en ball som ikke har blitt funnet er i et vannhinder (enten ballen
ligger i vann eller ikke), kan spilleren med en straff på ett slag:.....

Hvis dere er sikre på at ballen krysset den røde linjen på andre siden av ravinen, og så godt som sikkert at den deretter gikk vannhinderet, så er det jo bare snakk om hvor ballen sist krysset grensen inn i vannhinderet evt for å kunne droppe ved det punktet. Hvis dere ikke har sett hvor dette punktet er, pga skogen imellom, så vil jeg anta at det finnes en decision på dette....? Vet at det ikke høres så riktig ut å "anta" et krysningspunkt, men er jo samtidig veldig streng straff å bli tvunget til å spille ny ball fra samme sted og dermed bli straffet med både slag og distanse..

Er jo ikke helt samme diskusjon vedr. uspillbar ball/ball i vannhinder, og retten til alltid å kunne slå "ny ball" til egen fordel forøvrig... :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Ny ball?

Post by Snowman »

Golffreak wrote:27-1 alene gjelder vel kun hvis ballen er utenfor banen eller ikke funnet innen 5min... Hvis man finner ballen så skal man spille videre på den etter regel 13-1 (spille ballen som den ligger). Derimot så har man etter regel 28 om uspillbar ball rett til å erklære en ball uspillbare når som helst, hvor som helst (ikke OB eller i vannhinder).

Har aldri sett noen droppe for uspillbar når man kan slå ballen. Det kan jo hende at man kan få en fordel av å gjøre det faktisk..
Har tenkt meg en tur til Scotland en av de neste somrene, og havner jeg da i en av de sykeste dypeste bunkerne der borte, hvor høyden opp til kanten kan måles i meter, da skal jeg huske på denne muligheten. Kanskje bedre å gå til der man slo ballen fra og tape - forhåpentligvis - to slag, enn å bruke flere slag nedi der før man kommer ut?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Ny ball?

Post by sirandrew214 »

absolutt. Hvis du ligger nære nok kanten kan du jo også droppe ut av bunker, innenfor en køllelengde, er det vel. Selvfølgelig som uspillbar og med 1 straffeslag i tillegg.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Ny ball?

Post by Snowman »

sirandrew214 wrote:absolutt. Hvis du ligger nære nok kanten kan du jo også droppe ut av bunker, innenfor en køllelengde, er det vel. Selvfølgelig som uspillbar og med 1 straffeslag i tillegg.
Nei, det tror jeg ikke man kan. Man får vel ikke droppe ut av bunker gjennom regel om køllelengder eller rett linje bakover, bare gjennom regelen om der forrige slag ble spilt fra.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Ny ball?

Post by Golffreak »

Snowman wrote:
sirandrew214 wrote:absolutt. Hvis du ligger nære nok kanten kan du jo også droppe ut av bunker, innenfor en køllelengde, er det vel. Selvfølgelig som uspillbar og med 1 straffeslag i tillegg.
Nei, det tror jeg ikke man kan. Man får vel ikke droppe ut av bunker gjennom regel om køllelengder eller rett linje bakover, bare gjennom regelen om der forrige slag ble spilt fra.
Erklærer du en ball i bunkeren for uspillbar så må du droppe i bunkeren, innenfor 2 køllelengder eller i flagglinjen. Derimot så kan du slå en ny ball fra der du slo sist. Det kan jo lønne seg om du f.eks slår en dårlig chip som du topper oppi en en veldig vanskelig bunker. Du får jo et straffeslag, men kan jo hende at du mener du har bedre sjanse for å gjøre en chip og putt, fremfor å få ballen på greenen og 2-putte for samme resultat...

Det vi diskuterer er jo hvorvidt det lønner seg å erklære ballen uspillbar selv om man fint kan slå på den. Det kan jo være situasjoner hvor det lønner seg å ta det straffeslaget, fremfor å forsøke på vanskelige bunkerslag eller chipper. At ballen kan erklæres uspillbar hvor som helst er jo for at det er vanskelig å definere regler på når du skal få lov til å gjøre det eller ikke. Hva synes dere om å evt. "utnytte" reglene på denne måten?

At man alltid kan slå fra stedet man sist slo hvis man har slått i vannhinder tror jeg mange ikke er klar over, og dette må jo være en klar fordel om man chipper i vannhinder (merket gult) fremfor å gå på andre siden av et vann og få et lengre/vanskeligere slag? Her har jeg sett mange proffer på TV som har gått på andre siden av vannet for å droppe, eneste gangen jeg kan huske noen har droppet fra stedet de sist slo fra er jo Tigers famøse dropp på hull 15 på Augusta iår.. Her ser jeg ingen "moralske" betenkeligheter ved å utnytte hva som er mest fordelaktig, da det er en av alternativene man har, og synes det er mer "kreativt" å utnytte regelen om uspillbar ball evt...

Hva synes dere? :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply