En nøtt til dere

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

En nøtt til dere

Post by Solaar »

Jeg havnet i en merkelig situasjon på min siste runde. Jeg slår et utslag ned i et sidevannshinder. Kommer frem, leter etter ballen og ser en som ligner på min, får min markør til å komme og brette gresset forsiktig til side for å forsikre oss om at det er rett ball, og det var det. (så langt er vel alt etter reglene?)

Men, når vi ser litt mer nøye etter, oppdager vi at den ligger oppå to andre baller! Den ene var plugget i hindret og den andre hadde lagt seg rett bak den. Min ball hadde lagt seg pent til rette oppå disse to.

Hva ville dere ha gjort i en slik situasjon? Hva er det riktige å gjøre og kan man flytte på de ballene som ligger under?

Jeg valgte å gjøre det jeg bestandig gjør når jeg er usikker: spill ballen som den ligger. Det gikk fint, fikk ballen ut av hinderet og plukket opp en helt ny pro-v 1 ball og en annen som jeg ikke husker merket på. :D
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

Re: En nøtt til dere

Post by Goofy »

Jeg ville gjort det samme som deg Solaar. De andre ballene du fant kan ikke fjernes før du har slått. Forøvrig har du lov til å løfte opp din egen ball hvis dette er nødvendig for å identifisere at ballen er din. Men dette var jo ikke nødvendig her.

Men du hadde jo flere valg her - faktisk hele 4.
-g-
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: En nøtt til dere

Post by furu »

Kommer den regelen inn i bildet?

Regel 24

En spiller kan ta fritak uten straff fra en flyttbar hindring som følger;

b)Hvis ballen ligger i eller på hindringen, kan ballen løftes og hindringen fjernes. På spillefeltet eller i et hinder må ballen droppes........


Når det er sagt så kan du jo spille ballen slik den ligger. Hadde du valgt å droppe så kunne den kanskje lagt seg slik til at du ikke kunne spille fra vannhinderet, men måtte droppe utenfor med den straffen det medfølger.
Instagram @christianfuru
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: En nøtt til dere

Post by Solaar »

Goofy wrote:Jeg ville gjort det samme som deg Solaar. De andre ballene du fant kan ikke fjernes før du har slått. Forøvrig har du lov til å løfte opp din egen ball hvis dette er nødvendig for å identifisere at ballen er din. Men dette var jo ikke nødvendig her.

Men du hadde jo flere valg her - faktisk hele 4.
Ok? Hvilke da?

Grunnen til at jeg gjorde som jeg gjorde var enkelt og greit fordi jeg ikke visste bedre og fordi jeg vet at å spille den som den ligger (nesten) alltid er rett. Dessuten, som Furu skriver, så ble det sannsnynligvis enklere for meg å slå den ut når den låg slik den gjorde, roughen i sidevannshinderet var skikkelig slem.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

Re: En nøtt til dere

Post by Goofy »

1. Gå tilbake å slå ny ball fra pkt du slo siste slag
2. Droppe ut av hinderet innenfor 2 køllelengder
3. Droppe ut av hinderet på den andre siden av hinderet
4. Droppe ballen i flagglinjen fra pkt ballen gikk inn i hinderet.

Alle 4 medfører jo at man må gi seg et straffeslag.

Du benyttet den 5. muligheten - spill på ballen hvor den ligger.
-g-
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: En nøtt til dere

Post by Grønne greener »

Jeg ville tatt straffen og droppet meg ut av hinderet. Fordi hvis du hadde truffet en av de to andre ballene så ville du fått straff for å spille på feil ball. Da er det bedre å ta straffen med en gang og droppe på et brukbart sted i stedet for å ligge dårlig til ? i hinderet og risikere straff likevel.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: En nøtt til dere

Post by Keyser »

Grønne greener wrote:Jeg ville tatt straffen og droppet meg ut av hinderet. Fordi hvis du hadde truffet en av de to andre ballene så ville du fått straff for å spille på feil ball. Da er det bedre å ta straffen med en gang og droppe på et brukbart sted i stedet for å ligge dårlig til ? i hinderet og risikere straff likevel.
Nope - man spiller ikke feil ball i dette tilfellet om man skulle treffe en av de andre ballene, de er "Abandoned ball"
furu sitt svar (løft, fjern andre baller, dropp) + de vanlige mulighetene for vannhinder gjelder. Se decision 24-1/2 om "Abandoned ball"

<Keyser/>
</Keyser>
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: En nøtt til dere

Post by Solaar »

Men valget om å spille ballen som den ligger er vel fortsatt rett og vil i alle tilfeller ikke gi straffeslag? Det er ihvertfall slik jeg tenker hver gang jeg er usikker på hva jeg skal gjøre :D
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: En nøtt til dere

Post by furu »

Mickelson hadde en episode under Shell Houston Open. Ballen lå inntil en busk. Han prøvde med en høyrehendt sving, traff dårlig og traff også en annen ball som lå skjult i gresset/busken. Ingen straffeslag for det men to fordi hans egen ball traff ham.
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: En nøtt til dere

Post by Keyser »

furu wrote:Mickelson hadde en episode under Shell Houston Open. Ballen lå inntil en busk. Han prøvde med en høyrehendt sving, traff dårlig og traff også en annen ball som lå skjult i gresset/busken. Ingen straffeslag for det men to fordi hans egen ball traff ham.
Et straffeslag i dette tilfellet. Var to før, ble endret til ett i 2008-reglene

<Keyser/>
</Keyser>
Post Reply