GUR - finne ball

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

GUR - finne ball

Post by kevin »

Hei.

Vi hadde en situasjon i dag hvor en spiller slår ut fra tee på et par 5 hull, og utslaget går mot skog på høyre side. Før skogen er det rough og et område med Gur, merket med blå og hvite staker. Spilleren og medspillerne er sikre på at ballen er i Gur, men finner den ikke. Det er jord, steiner og mye buskas der. De finner ikke ballen og gruppa bestemmer at han må slå ut ny ball. Er det riktig, og isåfall hvilken regel er det?
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: GUR - finne ball

Post by Keyser »

Nei, du må ikke finne ballen i GUR. Dersom du er sikker på at den er mistet i GUR, så tar du utgangspunkt der ballen krysset ut i GUR og dropper 1 køllelengde derfra, uten straff

Regel 25-1c
</Keyser>
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: GUR - finne ball

Post by kevin »

Supert, takk Keyser :)
Rolfka
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 28 Jul 2014, 21:23

Re: GUR - finne ball

Post by Rolfka »

Keyser har jo selvsagt rett i regelen her, men for meg høres det litt "halveis" ut i forklaringen. Slik hullet beskrives er området rundt GUR-området veldig uoversiktlig, med både skog og rough i området. Hadde jeg blitt tilkalt som dommer, ville spurt spiller og markør om de visuelt så at ballen gikk inn i og kom til ro i GUR-området. Utslaget på et par 5 er som regel et langt slag, og på avstand skal det godt gjøres å være sikker på at ballen har lagt seg til ro i det aktuelle området.
Essensen her er i frasen: "it must be knovn or virtually certain that the ball is in the abnormal ground condition". Altså skal den involverte spilleren ikke være i tvil om at ballen er i området. Er man i tvil, kan man ikke ta fritak etter regel 25-1c, men slå en ny ball fra så nært som mulig det stedet man slo den opprinnelige ballen. Fra teestedet betyr jo det selvsagt å pegge opp på nytt etter prinsippet om slag og distanse.

Slik du beskriver det er dere enige om at ballen er tapt i GUR-området, og det er forsåvidt greit, men er dere enige om det fordi dere har sett det, eller fordi dere ikke finner ballen et annet sted?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: GUR - finne ball

Post by kevin »

Jeg forstår skepsisen, mulig jeg forklarte meg litt dårlig. Slaget var ikke så langt denne gangen, vil anta at det ikke var mer enn 150-160m. Området kan beskrives som fairway, 1.5m semirough ut mot høyere rough(GUR), og bak der, åpen skog med høye trær og lite vegetasjon rundt trærna. vet ikke nøyaktig hvor stort GUR-området var, men alle spillerne var enige om at de så ballen gå inn i det. Men noen mente at man "MÅTTE" finne ballen, og der var vi uenige.
Rolfka
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 28 Jul 2014, 21:23

Re: GUR - finne ball

Post by Rolfka »

Ja nå spiller vi på samme side :-)

Om dine kompiser skulle spilt Stiklestad, ville de da fått problemer. På Hull 7 der, er det nemlig et fornminne rett forran greenen. I følge lokale regler er det et GUR-område med spilleforbud. I følge norsk lov er det også ferdselsforbud i dette feltet, noe som er poengtert i lokale bestemmelser. Dine kompiser måtte da ha brutt norsk lov for å finne ballen sin, eller slått en ny ball fra så nært som mulig der de slo sitt siste slag. Det er strengt ;-)

Nei man trenger selvsagt ikke finne ballen hverken i vannhindre eller i GUR-områder, men man skal være sikker på at det er der ballen befinner seg.
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: GUR - finne ball

Post by Lawinth »

Tror golf som spill ville møtt en del artige situasjoner om det var påkrevd å finne sin ball i et vannhinder.
Jeg ser en ball uti der, men er ikke sikker på om den er min. Kan vi enes om at det er min ball og så dropper jeg her? Fligthen bak trykker på og jeg har glemt våtdrakta i dag. Ser jævla dypt ut her og ikke kan jeg svømme heller :lol:
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: GUR - finne ball

Post by sirandrew214 »

:roll:
Last edited by sirandrew214 on 08 Feb 2015, 15:34, edited 1 time in total.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: GUR - finne ball

Post by kevin »

Fint på Stiklestad, men er enig ang det hullet der. Har vært uti der jeg og
Post Reply