Forbud mot køllevalg og slag

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Forbud mot køllevalg og slag

Post by furu »

Enkelte baner har forbud på hull der det er fare for å treffe nabohus. Så et bilde fra Kragerø i dag.
Bruk av driver, wooder, hybrider og jern lavere enn nr.5 er strengt forbudt
Jeg er helt for at vi golfere skal bruke hodet og ikke ta sjanser som setter andre i fare. Vi skal ta hensyn til naboer, ikke bare for naboens del men for golfbanen og klubbens rykte. På Fana har vi flere hull der køllevalg er kritisk i forhold til å treffe mennesker, biler og hus.

Men kan en bane/klubb sette slike krav? Det er vel ingenting i golfreglene som tilsier at man har rett til å diktere køllevalg? Og hva kan følgene være hvis man bryter dette?

Etikette og oppførsel er viktig, men å lage slike regler handler vel mer om det enn forbud og tillatelser.
Instagram @christianfuru
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Forbud mot køllevalg og slag

Post by Bogey »

Når man sier at man ike får bruke jern lavere enn feks 5 så kan det vel fort ødelegge hullet for de som ikke slår så veldig langt feks. Det er jo store forskjeller på hvor langt folk slår, så eitt 5i for noen kan være 7i for andre. Så eitt forbud er vel litt drøyt, men en oppfordring om å bruke hodet er vel ofte på sin plass. Når det er sagt så har jeg vært på andre baner enn de du nevner der jeg har sett lignende, akkurat forbud er jeg ikke noe stor fan av...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Forbud mot køllevalg og slag

Post by furu »

Hvilke sanksjoner har man hvis forbudet brytes?

Husker Fana prøvde seg med forbud mot prøvesving på tee. De ville vel dele ut straffeslag og så bortvise.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Forbud mot køllevalg og slag

Post by kevin »

Under NM på Tyrifjord var det ikke lov å slå driver på driving rangen. Isåfall ville man bli nektet start i turneringen. Ingen fare for naboer, men rangen er kort og baller ut i skogen ville man ikke ha noe av.

Merkelig å sette begrensning på bruk av kølle på banen, da får man helle finne på noe annet. Men man kan vel ha det i lokale regler og dermed ha sanksjonsmulighet. Men merkelig er det uansett.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Forbud mot køllevalg og slag

Post by sirandrew214 »

Det virker unektelig merkelig å nekte NM-spillere å varme opp med driver, når det faktisk er en kølle man er litt avhengig av, hvis man ikke er Bubba eller Rory da?
User avatar
jenstf
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 29 Jul 2014, 20:17
Hcp: 29.7
Hjemmeklubb: Mørk GK
Location: Spydeberg

Re: Forbud mot køllevalg og slag

Post by jenstf »

Er vel ikke helt fritt frem i lokale regler heller? Finner ikke noe om køllebegrensninger annet enn at de skal være laget i henhold til regelverket, hverken i regler eller i dokumenter for drift av golfbaner hos R&A, men det står at lokale regler som medfører vesentlige endringer av reglene skal godkjennes av R&A.

Om de er så redd for at noen treffer naboen kan de vel sette opp et nett?

Hvite stolper og leteforbud i OB-område burde da være nok til å få folk til å passe seg litt i ytterkantene mot "verden utenfor banen"?
  • Callaway FT Optiforce 460cc @ 12.5°
  • Callaway Big Bertha Alpha 815 2h @ 17°
  • Callaway X2 Hot 3h og 5h
  • Callaway X Hot 4h og 6h
  • Callaway X Hot 7i-pw
  • Callaway Mack Daddy 2 (52/56/60)
  • Odyssey Metal-X 2-Ball
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Forbud mot køllevalg og slag

Post by CharlieB »

Det er vel ingenting i golfreglene som gjør det mulig å håndheve noe sånt på noen fornuftig måte, man må bruke hvite staker, layout og så videre for å begrense spillemulighetene til spillerne. Det gjør jo hullene kjedeligere i seg selv. Utover det så tror jeg at smeller du golfballen din inn gjennom vinduet til noen så er det du selv som må betale for morroa.

Konsekvensen er at jeg aldri slår ut på hull 8 på Fana uten at jeg ser at det er klar bane, litt dumt å sende ballen i frontruta på en bil som kommer i mot....
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Forbud mot køllevalg og slag

Post by halvorsen84 »

Å konsekvent si nei til den og den kølla blir jo helt feil, da folk slår ulike lengder med disse!
På drivingrangen på Øya Golfpark, er det ikke lov å slå lenger enn 200m, for meg stopper dette da med 5-wooden, mens en kompis må nøye seg med 5-jernet. Det er jo slik det burde være, at man setter en grense for hvor langt det er tillatt å slå, så velger folk kølle utifra egne lengder?

Så får heller klubben følge opp med hvite staker mot det samme området, så de er helt sikre på at folk velger en "trygg" kølle!
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
totenoid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 126
Joined: 06 Apr 2011, 09:37
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GK
Location: Oslo

Re: Forbud mot køllevalg og slag

Post by totenoid »

På Gjøvik & Toten har vi også et slik hull, et par 5 som knekker kraftig venstre etter 120-130 meter, med et bolighus inne i øya som stikker ut og forbud mot å slå over. For meg er det bare et tegn på elendig banedesign + litt latskap. Med noen dugnadstimer kunne man hogget vekk litt skog til høyre for tee slik at utslaget kunne vært flyttet og knekken rettet ut/fjernet.

Er ikke brudd på lokal regel ofte lik to straffeslag? Hvertfall det hos oss: http://gtgk.no/page/Lokale-regler.html
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Forbud mot køllevalg og slag

Post by furu »

totenoid wrote:På Gjøvik & Toten har vi også et slik hull, et par 5 som knekker kraftig venstre etter 120-130 meter, med et bolighus inne i øya som stikker ut og forbud mot å slå over. For meg er det bare et tegn på elendig banedesign + litt latskap. Med noen dugnadstimer kunne man hogget vekk litt skog til høyre for tee slik at utslaget kunne vært flyttet og knekken rettet ut/fjernet.

Er ikke brudd på lokal regel ofte lik to straffeslag? Hvertfall det hos oss: http://gtgk.no/page/Lokale-regler.html
Brudd på lokal regel er to straffeslag i slagspill.

Men - alle de andre lokale reglene i den listen henviser til et punkt i golfreglene. Det hullet der dere har lokal regel som sier at man ikke kan slå bevisst over skogen henviser ikke til noe annet enn sikkerhet. Jeg tror ikke de kan gi straffeslag på dette.

Så har vi definisjonen av bevisst. Man kan nok se dert ut fra køllevalg, men hva om man slår over og så sier at det egentlig var et feilslag. Mente det ikke.

Dersom slike lokale regler om slag- og spilleforbud er viktig for klubben må de heller være sterke nok til å ta det opp med spilleren. Hvis det er en person som gjentatte ganger viser at han/hun ikke tar hensyn til det må personen bortvises. Karantene, eventuelt utelukkelse dersom det ikke forbedrer seg etter det.

Prøver å finne ut hva som er rett :) Poster så snart jeg finner svar.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Forbud mot køllevalg og slag

Post by furu »

Og jeg er enig i at det tyder på dårlig design. Mange klubber føler seg presset til å ha lange hull og at de må ha par 5 på banen. Tull, sier jeg. En god bane defineres av spillbarheten og kvaliteten på hullene, ikke par og lengde. Noen henger seg veldig opp i dette og mener at man må ha minst par 70 og helst tre eller flere par 5. Direkte ødeleggende for utviklingen av golf i Norge spør du meg.
Instagram @christianfuru
danielgra
Forumvant
Forumvant
Posts: 51
Joined: 30 Jul 2010, 19:45
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Østmarka GK

Re: Forbud mot køllevalg og slag

Post by danielgra »

"Direkte ødeleggende for utviklingen av golf i Norge". Sterk påstand som du gjerne kan utdype litt. Det handler i bunn og grunn om banedesign, mener jeg. Personlig er jeg veldig glad i par 5 og lite glad i de laaaaaaange par 4.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Forbud mot køllevalg og slag

Post by furu »

danielgra wrote:"Direkte ødeleggende for utviklingen av golf i Norge". Sterk påstand som du gjerne kan utdype litt. Det handler i bunn og grunn om banedesign, mener jeg. Personlig er jeg veldig glad i par 5 og lite glad i de laaaaaaange par 4.
Det henger direkte sammen med det å beherske golf. Hvorfor tror du klubber lager egen tee langt framme mot fairway for nybegynnere? Fordi det er lettere å spille et kort hull eller fordi de ikke skal forstyrre medlemmene på gul, rød og hvit?
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Forbud mot køllevalg og slag

Post by CharlieB »

furu wrote:Og jeg er enig i at det tyder på dårlig design. Mange klubber føler seg presset til å ha lange hull og at de må ha par 5 på banen. Tull, sier jeg. En god bane defineres av spillbarheten og kvaliteten på hullene, ikke par og lengde. Noen henger seg veldig opp i dette og mener at man må ha minst par 70 og helst tre eller flere par 5. Direkte ødeleggende for utviklingen av golf i Norge spør du meg.
Absolutt enig i at dette tyder på dårlig design - det er bedre med ett godt par tre enn ett elendig par fire. Dyktige banearkitekter vet dette og klarer å balansere disse tingene på en god måte. Plutselig så står du der med ett par fem hull hvor utslaget er så risky at du MÅ gjøre det med ett jern, så får du det lange transportslaget på slag to. Eventuellt ett langt innspill. Poenget er at det står ingen steder at du må slå ut med femmerjernet, det er bare sånn at du må slå 150 meter og du kan ikke gå lengre enn 170 på grunn av dogleg, vann eller whatnot.

Gitt dette så er jeg uenig i at dårlig banedesign er ødeleggende for utviklingen av norsk golf. Vi har mange baner i norge med godt design. Men etter mitt syn så vil mangel på variasjon være ødeleggende, du blir ikke verdens beste golfer av å BARE spille Fana GK, da blir spillet ditt rett og slett begrenset og du vil få juling når du er på en fremmed bane som krever andre slag.
User avatar
jenstf
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 29 Jul 2014, 20:17
Hcp: 29.7
Hjemmeklubb: Mørk GK
Location: Spydeberg

Re: Forbud mot køllevalg og slag

Post by jenstf »

For utviklingen av golf i Spydeberg, Mørk GK, er vi så heldig å ha midsizebanen vi nybegynnere kan boltre oss på og også 6-hullsbane for barn.
Men når det kommer til utvikling av golf i Norge er det vel gunstig at både banedesign og lengde/vanskelighetsgrad på hullene samsvarer med de baner man eventuelt vil møte på i turneringer om man skulle ønske å satse på noe annet enn selskapsrunder?
For de som ikke har areal og mulighet til flere baner vil man vel lett kunne få en bane som er for vanskelig for nybegynnere og for lite utfordrende for de som ønsker å satse?
  • Callaway FT Optiforce 460cc @ 12.5°
  • Callaway Big Bertha Alpha 815 2h @ 17°
  • Callaway X2 Hot 3h og 5h
  • Callaway X Hot 4h og 6h
  • Callaway X Hot 7i-pw
  • Callaway Mack Daddy 2 (52/56/60)
  • Odyssey Metal-X 2-Ball
danielgra
Forumvant
Forumvant
Posts: 51
Joined: 30 Jul 2010, 19:45
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Østmarka GK

Re: Forbud mot køllevalg og slag

Post by danielgra »

furu wrote:
danielgra wrote:"Direkte ødeleggende for utviklingen av golf i Norge". Sterk påstand som du gjerne kan utdype litt. Det handler i bunn og grunn om banedesign, mener jeg. Personlig er jeg veldig glad i par 5 og lite glad i de laaaaaaange par 4.
Det henger direkte sammen med det å beherske golf. Hvorfor tror du klubber lager egen tee langt framme mot fairway for nybegynnere? Fordi det er lettere å spille et kort hull eller fordi de ikke skal forstyrre medlemmene på gul, rød og hvit?
Det er jeg fullt klar over. Innlegget mitt var rettet mot påstanden din om at det er ødeleggende for utviklingen, noe jeg er uenig i. Som charlie skriver så er jeg enig at mangel på variasjon ødeleggende. Gud så kjedelig om en kunne banke ut alle utslagene med en driver på en rett fairway (tar litt hardt i her).
Post Reply