Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Post by Snowman »

Følgende situasjon oppsto:

En av makkerne mine i en 3'er-ball slo ut i skogen. Deretter slo han en prov, som la seg greit i fairway.

Så lette vi litt, fant førsteballen, den lå uspillbar, ikke noe sted å droppe i nærheten, og heller ikke i flagglinja bakover. Så det han måtte gjøre, det var å gå tilbake til utslagsstedet og slå på nytt, noe som da ble hans tredje slag. For prov'en gjelder jo ikke når førsteballen ble funnet.

Her var det jeg ville la ham spille på den provisoriske, som jo allerede lå der. Men mine makkere, faktisk særlig han som selv hadde slått i skogen, er litt i overkant opptatt av regler. Så han gikk 200 meter tilbake og så 200 meter fram igjen, dvs. 400, etter min mening, unødvendige meter.

I slike tilfeller syns jeg man bør få la prov'en gjelde og så slå 4.slaget sitt på den.
Last edited by Snowman on 25 Aug 2014, 17:47, edited 1 time in total.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Post by veggiss »

Så lenge ikke runden er tellende så spiller det jo ingen rolle. Er bare tøv å gå tilbake på en selskapsrunde.

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Post by Snowman »

Det mente jeg også, men kom i mindretall 1 mot 2.

For øvrig er autokorrekturen lite golfvennlig, så jeg måtte nå inn og redigere der utslagsstedet var blitt til utsalgsstedet:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Post by Snowman »

Men poenget mitt, jeg syns reglene kunne vært sånn at man hadde lov til - også i konkurranser - å bruke prov'en hvis man dømmer førsteballen uspillbar.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Xo1
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 104
Joined: 06 Apr 2011, 21:47
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Miklagard GK
Has thanked: 2 times

Re: Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Post by Xo1 »

Der er jeg helt uenig Snowman. I HCP tellende runder og/eller turneringer vil det bli feil å la provisorisk telle hvis spillerene finner den første ballen og den er innen for banegrensen. Det er mye mindre press å spille en provisorisk ball som man antar ikke skal benyttes, enn å slå en ny ball. Dette presset blir jo ekstra stort dersom det er OB i spill på en av sidene og det er på den siden man har feilslagene sine. Jeg syntes ikke dette er den golfreglen som er viktig å endre.
TaylorMade M3 Driver
TaylorMade M1 3 Wood
TaylorMade P730 3i - Pw
TaylorMade Milled Grind HI-TOE 52' 58' 64' Wedger
TaylorMade Ghost-Spider-Putter
Titleist PRO V1
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Post by Rotten »

Enig i at det er ok i selskapsrunder...og hva folk gjør med eget handicap bryr meg lite.
I konkurranse derimot må denne regelen beholdes. Tenk deg følgende; Hver gang man tror ballen kan være "uspillbar", dvs mistenker dårlig lie, slår man ut en prov. Hvis man har mest å tjene på å slå på prov, så dømmer man sin egen ball uspillbar...det har man jo alltid rett til. Hadde blitt myyyye tull.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Post by Snowman »

Jeg tror ikke det hadde blitt mye tull, for man velger jo ikke da prov'en for moro skyld. Terskelen blir nok passe høy, for velger man prov'en, så er det jo 2 slag borte, og det er uansett straff nok.

Poenget mitt er dessuten at det er prov'en (hvis man har slått en) som da skal gjelde hvis man velger nytt-utslag-alternativet, dvs da bør man ikke kunne velge mellom prov'en og det å slå enda et utslag. Jeg ser ingen avgjørende betenkeligheter, bare fordeler, med en sånn endring.

Passe irriterende hvis man går i flighten bak med dagens regel, når det kommer løpende en helt unødvendig tilbake og forklarer at "dessverre måtte jeg tilbake, for jeg spiller hcp-tellende runde". Vitsen med å slå en provisorisk er jo å spare tid, og det motivet er jo der også hvis førsteballen finnes uspillbar.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Post by Rotten »

Tror ikke du helt fikk med deg poenget her. Dette vil seff ikke være noe problem i vanlige runder utenfor konkurranse. Da bryr ingen seg. Men i enhver konkurranse vil dette være høyaktuelt. F.eks. ett tenkt tilfelle som er vanlig: Du dryler ballen inn i skogen, ikke så langt inn, men sånn at liet kan være vanskelig/må droppe. Eller f.eks. plugger i bunker. Du kommer frem, ballen ligger veldig dårlig og du kan ikke droppe og slå mot flagget. Din prov ligger perfekt. Hva gjør du så? Du kan da melde ballen uspillbar og slå på prov. 1 slag spart.
Dette blir ikke riktig.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Post by Golffreak »

Når en først har funnet den første, så er poenget at man ikke skal kunne velge mellom to ulike baller (kjente scenarioer). Det hører ikke hjemme i golf å vurdere "hvilken ball som er best", da man skal "spille den som den ligger". Hvis dette ikke er mulilg, altså uspillbar ball og man ikke kan droppe noe sted, så må en slå ny ball (med ukjent utfall). Hva hvis den provisoriske også lå i skogen? Skulle spilleren kunne kikke på begge ballene og vurdere hvilken som lå best, og vurdere om man ville tjene 2 slag på å forsøke å slå den første? Som nevnt over, hva om den ikke er "uspillbar" men hvor man ville tjent på å spille videre på den provisoriske? Det kan jo lett oppstå hvis man ligger blokkert bak noe, og må slå seg bakover/sidelengs flere ganger. Ville det vært rettferdig om man fant den første, men av taktiske årsaker ikke tok hele straffen av det dårlige slaget?

Det som er lov er jo å ikke se etter den første ballen, og spille på den provisoriske (som da blir gjeldende ball etter man har slått videre på denne). Ganske mange som driver og leter i et "håpløst" område, og håper at ballen ligger oppå gress som tilfeldigvis gror oppå en stein i steinrøysa... Ofte vil det være like greit å drite i den første ballen, og bare spille på den provisoriske. Det artige her er at andre kan finne ballen for deg, og da er du pliktet til å spille på denne... ;). Eller erklære den uspillbar med de alternativene man har da.

Selv om golfreglene kan virke noe tungrodde, så er de ofte slik for en grunn. Med det sagt, så ser jeg ikke helt poenget med å løpe tilbake i en selskapsrunde og spesielt ikke hvis en spiller på Stableford poeng. Da stryker man bare hullet, og heller slår et innspill for trening/spille hullet med resten av gruppen. Skulle noen ønske å løpe tilbake på ett hull så er det neppe verdenes undergang, med mindre det skulle skje på annenhvert hull og de er trege ellers.... Mest stress for den det gjelder, de bak får bare ta seg 2min eller så kan de også gå igjennom.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
jenstf
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 29 Jul 2014, 20:17
Hcp: 29.7
Hjemmeklubb: Mørk GK
Location: Spydeberg

Re: Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Post by jenstf »

Er jo folk som har meldt hole-in-one som uspillbar for å unngå høy barregning på 19. hullet :p
Last edited by jenstf on 25 Aug 2014, 21:53, edited 1 time in total.
  • Callaway FT Optiforce 460cc @ 12.5°
  • Callaway Big Bertha Alpha 815 2h @ 17°
  • Callaway X2 Hot 3h og 5h
  • Callaway X Hot 4h og 6h
  • Callaway X Hot 7i-pw
  • Callaway Mack Daddy 2 (52/56/60)
  • Odyssey Metal-X 2-Ball
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Post by GunnarBull »

Xo1 wrote:I HCP tellende runder og/eller turneringer vil det bli feil å la provisorisk telle hvis spillerene finner den første ballen og den er innen for banegrensen.
Enig i dette, men jeg synes det er flisespikking i en vanlig handicaptellende runde også. Hvis jeg må spille på en provisorisk ball, er det svært sannsynlig at hullet blir strøket uansett, og om jeg da i beste fall skulle klare å lure med meg et poeng, så ville jeg trolig fått det samme om jeg gikk tilbake og slo en ny.

Mulig det bare er meg, men jeg synes det er over kanten tullete å springe tilbake og plage både sine egne medspillere og de bak, kun for å slå ut en ny ball når man kunne spilt på den provisoriske, ev. droppet og lagt til to straffeslag.

Dette skjer jo heller ikke så innmari ofte, så det vil neppe ha noen praktisk betydning på handicap uansett.

I en alvorlig turnering stiller saken seg selvfølgelig annerledes.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Post by Golffreak »

jenstf wrote:Er jo folk som har meldt hole-in-one som uspillbar for å unngå høy barregning på 19. hullet :p
Det er i tilfellet feil regelanvendelse. Er en ball i hullet så har du spilt hullet ferdig, og du kommer ikke "unna" HiO eller resultatet forøvrig. F.eks så kan det oppstå en situasjon hvor man slår en provisorisk på par 3 hull, hvor den provisoriske ballen går i hullet mens man også finner den opprinnelig ballen. Hva blir da resultatet? Jo, man har hullet ut med den provisoriske og man har scoret en fin par :) .
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Post by Snowman »

Rotten wrote:Tror ikke du helt fikk med deg poenget her. Dette vil seff ikke være noe problem i vanlige runder utenfor konkurranse. Da bryr ingen seg. Men i enhver konkurranse vil dette være høyaktuelt. F.eks. ett tenkt tilfelle som er vanlig: Du dryler ballen inn i skogen, ikke så langt inn, men sånn at liet kan være vanskelig/må droppe. Eller f.eks. plugger i bunker. Du kommer frem, ballen ligger veldig dårlig og du kan ikke droppe og slå mot flagget. Din prov ligger perfekt. Hva gjør du så? Du kan da melde ballen uspillbar og slå på prov. 1 slag spart.
Dette blir ikke riktig.
Det er ikke nødvendigvis 1 slag spart, for man kan jo gå tilbake og slå et nytt slag, som godt kan bli omtrent som den prov'en man allerede har der. Jeg tenker bare at 400 m ekstra gåing, kanskje 600 meter ekstra for de ekstremt langtslående, det er mye tidsbruk for liten forskjell. Det er jo tapt 2 slag uansett sammenlignet med et godt førsteutslag.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Post by Rotten »

Nå blir dette bare kverulering. Seff KAN andreslaget fra tee også bli like bra, og man ikke ender opp med å spare noe. Det sier seg selv. Men da har man allerede avgjort at man skal spille på den ballen, selv om slaget blir sånn tja.
Det du imidlertid argumenter for, er at man i realiteten kan velge hvilken ball som er mest "lønnsom" ettet at begge slagene er spilt og så slå på denne.
Sorry, men denne regelen er særs fornuftig og bør bestå. Og vi snakker seff fortsatt kun om konkurransegolf...
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Post by Franz »

Det ville jo vært en helt vanvittig fordel å kunne slå relativt upressede prov'er her og der, for sikkerhets skyld, fremfor å stå der med ny ball, litt puls og masse press. BETYDELIG større sjanse for enda en ball i skogen. "Mest sannsynlig unødvendig tur tilbake" er jo helt ville spekulasjoner.

I selskapsrunder, selvfølgelig. Praktisk og effektivt. I turnering, absolutt ikke. Blir jo et helt annet spill; kan slå to baller fra hver eneste tee, så har man litt å velge i :)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Post by Golffreak »



Kan være en stor fordel å evt. ha en provisorisk i fairway fremfor å måtte slå en ny ball. Tror Kevin Nah hadde valgt den provisoriske hvilken som helst dag fremfor å finne den opprinnelige ballen...

Men hva om det andre utslaget hans hadde vært provisorisk? Skulle han da kunne valgt hvilken som lå best og som han da ville spille på?

Som sagt, slår du en god provisorisk så har du lov til å spille på den videre men da kan du ikke finne den første. Ergo, du kan ikke se/identifisere ballen. Du har derimot ingen plikt til å lete heller...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Post by Snowman »

Jeg har litt tro på golf-etikette her, den type ting som gjør at oppførsel ikke bare handler om regler. Jeg har ikke noen tro på at en slik endring jeg foreslår hadde medført at folk slo prov'er helt unødvendig. Jeg tror folk fortsatt hadde slått en prov når førsteballen gikk et sted man kanskje ikke finner den, og det bør man jo.

Også dagens regler kan medføre at noen utnytter dem mot intensjonen. I The Open for noen år siden var det en spiller som slo førsteballen ut i et kratt hvor han var helt sjanseløs, og deretter slo han en prov i en dyp fairwaybunker. Da han kom fram, var det opplagt at førsteballen var gone, så da gikk han greit til bunkeren og slo et ganske kort mellomslag, uten sjanse til å nå green. Norsk kommentator Per Haugsrud satt i boksen og mente spilleren (tror det var Snedeker?) i stedet burde rekvirert publikum til å lete etter førsteballen, selv om det ville være uaktuelt å slå den. Haugsruds poeng var at han burde funnet den utelukkende fordi han da ville kunnet gå tilbake til tee og slå på nytt, for å slippe å bruke den provisoriske i bunkeren. Han burde altså gi seg selv en ny sjanse fra tee utelukkende fordi prov'en var dårlig, mente Haugsrud.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Post by ShooterMacgavin »

Man må kan kunne bruke reglene også til sin fordel..
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: Ved førsteball i skogen og provisorisk i fairway

Post by tilskuer »

Golffreak wrote:
jenstf wrote:Er jo folk som har meldt hole-in-one som uspillbar for å unngå høy barregning på 19. hullet :p
Det er i tilfellet feil regelanvendelse. Er en ball i hullet så har du spilt hullet ferdig, og du kommer ikke "unna" HiO eller resultatet forøvrig. F.eks så kan det oppstå en situasjon hvor man slår en provisorisk på par 3 hull, hvor den provisoriske ballen går i hullet mens man også finner den opprinnelig ballen. Hva blir da resultatet? Jo, man har hullet ut med den provisoriske og man har scoret en fin par :) .
Denne har ligget og gnaget i bakhodet en stund. Kan det være så enkelt - vi har jo med golfreglene å gjøre.?
Svaret er at en provisorisk ball som er hullet ut ikke avslutter spillet på hullet på samme måte som den originale ballen ville ha gjort.
Den provisoriske ballen regnes først som hullet ut når spilleren løfter den ut av hullet, forutsatt at den originale ballen ikke er funnet før dette?
dec. 27-2b/2
Post Reply