Forhindre uønskede slag med røde i stedet for hvite staker.

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
primaxx
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 15 Oct 2014, 19:44
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Tjøme Golfklubb
Been thanked: 1 time
Contact:

Forhindre uønskede slag med røde i stedet for hvite staker.

Post by primaxx »

Hei,

På vår golfbane har vi to hull som løper parallelt.
Ved bruk av driver på det ene av disse to hullene kan man spille blindt over på fairway på motgående hull, og på den måten sette en del trøbbel ut av spill. For å forhindre dette potensielt farlige slaget har klubben valgt å definere venstresiden av hullet man driver fra med ob (hvite staker).

Mitt spørsmål er: Kunne man valgt å definere området som f.eks sidevannshinder i stedet for ob? (Det ér ikke noe vann der.)

Rent praktisk ville vi spart en del tid, samt at straffen ville vært mildere for de som ikke slår langt, men som velger å spille venstresiden av hullet fordi de ikke kommer over vannet som beskytter greenen på høyresiden.
Egentlig er jeg profesjonell golfspiller. Inntektene mine er imidlertid såpass lave at jeg har ekstrajobb fra 8-16 alle hverdager...
Har satt opp nettstedet http://teeoff.no, med oversikt over alle norske golfanlegg.
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: Forhindre uønskede slag med røde i stedet for hvite stak

Post by tilskuer »

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstod problemstillingen riktig. Hvis problemet er at man slår ballen over på fairway på motgående hull, for så å spille neste slag derfra, forhindrer man ikke dette ved å merke med røde staker for sidevannshinder. Det er nemlig ikke noe forbud mot å spille ballen fra vann-/sidevannshinder, slik det er fra out-of-bounds. Hvis problemet er at spillerne prøver å kutte ned lengden på hullet ved å slå over fairwayen på motgående hull, blir fristelsen/problemet bare større ved å markere med rødt, da straffen for å ikke nå over blir mindre.
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Forhindre uønskede slag med røde i stedet for hvite stak

Post by Bogey »

Så lenge det er rødt og du alikevel ligger i fairway så har ikke røde staker noen som helst funskjon da du kan velge å slå fra område merket med rødt. Men det kan du ikke fra hvitt, da må du slå ny ball. Regner med at dette er gjort for sikkerhetens skyld for de som kommer i mot :)
User avatar
primaxx
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 15 Oct 2014, 19:44
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Tjøme Golfklubb
Been thanked: 1 time
Contact:

Re: Forhindre uønskede slag med røde i stedet for hvite stak

Post by primaxx »

Bogey wrote:Så lenge det er rødt og du alikevel ligger i fairway så har ikke røde staker noen som helst funskjon da du kan velge å slå fra område merket med rødt.
Naturligvis. Det har jeg ikke tenkt på! Fillern...
Takk for spot on svar!

Edit: -Og så jeg svaret ditt også, Tilskuer. Takk til deg også, du er jo like spot on! :)
Egentlig er jeg profesjonell golfspiller. Inntektene mine er imidlertid såpass lave at jeg har ekstrajobb fra 8-16 alle hverdager...
Har satt opp nettstedet http://teeoff.no, med oversikt over alle norske golfanlegg.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Forhindre uønskede slag med røde i stedet for hvite stak

Post by furu »

Bruk av staker for å forhindre visse typer slag er et tegn på dårlig design. Ofte på grunn av at noen tror det på død og liv skal spilles så lange hull som mulig på minimal plass.

Elsker forøvrig tanken på at man kan forhindre slice og hook ved å plassere staker :D
Instagram @christianfuru
User avatar
primaxx
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 15 Oct 2014, 19:44
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Tjøme Golfklubb
Been thanked: 1 time
Contact:

Re: Sv: Forhindre uønskede slag med røde i stedet for hvite

Post by primaxx »

furu wrote:Bruk av staker for å forhindre visse typer slag er et tegn på dårlig design. Ofte på grunn av at noen tror det på død og liv skal spilles så lange hull som mulig på minimal plass.

Elsker forøvrig tanken på at man kan forhindre slice og hook ved å plassere staker :D
Du har nok rett, men i denne situasjonen tror jeg designet er mest relatert til liten plass (smalt område).
Jeg snakker selvfølgelig om hjemmebanen min som er Tjøme, og de som har spilt der er sannsynligvis enige med meg i at det ikke er mange alternativer til layouten banen har nå.
Egentlig er jeg profesjonell golfspiller. Inntektene mine er imidlertid såpass lave at jeg har ekstrajobb fra 8-16 alle hverdager...
Har satt opp nettstedet http://teeoff.no, med oversikt over alle norske golfanlegg.
User avatar
primaxx
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 15 Oct 2014, 19:44
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Tjøme Golfklubb
Been thanked: 1 time
Contact:

Re: Forhindre uønskede slag med røde i stedet for hvite stak

Post by primaxx »

-Og når det gjelder feilslag mener jeg personlig at det blir flere av de nå som de hvite sakene står der. Målet til banekomitéen har imidlertid vært å få spesielt de langtslående til å legge bort driveren.
Egentlig er jeg profesjonell golfspiller. Inntektene mine er imidlertid såpass lave at jeg har ekstrajobb fra 8-16 alle hverdager...
Har satt opp nettstedet http://teeoff.no, med oversikt over alle norske golfanlegg.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Forhindre uønskede slag med røde i stedet for hvite stak

Post by Franz »

På Tjøme? Hvor er det OB inne på banen der?
User avatar
primaxx
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 15 Oct 2014, 19:44
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Tjøme Golfklubb
Been thanked: 1 time
Contact:

Re: Sv: Forhindre uønskede slag med røde i stedet for hvite

Post by primaxx »

Franz wrote:På Tjøme? Hvor er det OB inne på banen der?
Nytt av året.
Det er på venstresiden av hull 3/12. Ob starter ved bunkeren og går hele veien opp forbi greenen.
Egentlig er jeg profesjonell golfspiller. Inntektene mine er imidlertid såpass lave at jeg har ekstrajobb fra 8-16 alle hverdager...
Har satt opp nettstedet http://teeoff.no, med oversikt over alle norske golfanlegg.
Post Reply