Hjelp til riktig retning

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Hjelp til riktig retning

Post by Freud »

Dette er muligens et dumt spørsmål, men jeg spør likevel, siden jeg aldri har sett noen gjøre det på en golfbane.
For å få helt riktig retning på føtter og kropp pekende mot hullet - eller et annet sted man vil lande underveis - kan det være lurt å legge ned en kølle på tee eller fairway som peker akkurat dit man ønsker, og så stille seg opp med føttene tett inntil køllen. Eventuelt fjerne køllen før man slår.
Er dette lov?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hjelp til riktig retning

Post by furu »

Ja. Det er lov å legge ned en kølle for å stille opp korrekt. Den må fjernes før man slår.

Så vidt jeg vet ikke tillatt på green.

Regel 8-et-eller-annet.
Instagram @christianfuru
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Hjelp til riktig retning

Post by Pepper »

Jeg pleier å gå litt bak ballen, finne et punkt eller merke i gresset litt før eller etter ballen som viser riktig retning, og stiller meg opp i forhold til retningen mellom ballen og merket. Fungerer veldig bra for meg i hvert fall.

Det har også en tilleggseffekt som er fin for meg. Jeg liker ikke at medspillere stiller seg opp rett bak meg enten det er av vanvare eller for å følge ballen min, da får jeg de i øyekroken som forstyrrer for meg. Ved å gå et par meter bakover for å finne retningen vil disse spillerne kjapt flytte seg litt til siden.
blummern
Forumvant
Forumvant
Posts: 65
Joined: 08 Jan 2013, 16:40
Hcp: 8,3
Hjemmeklubb: Narvik GK

Re: Hjelp til riktig retning

Post by blummern »

furu wrote:Ja. Det er lov å legge ned en kølle for å stille opp korrekt. Den må fjernes før man slår.

Så vidt jeg vet ikke tillatt på green.

Regel 8-et-eller-annet.
Sikker på at dette er lovt Furu? Mener å ha hørt om en regel som sier det ikke er lovt å bruke fysiske siktemidler under oppstilling og slag (eller noe sånt)... Men er overhode ikke sikker selv :P
In the bag

Titleist 913 S+ D2
Titleist 913F 3wood
Nike Covert 2.0 Tour 5wood
Ping i20 4-W
Ping i10 2 iron
Ping Gorge Tour 52-56
Cleveland Classic 5.5 putter
blummern
Forumvant
Forumvant
Posts: 65
Joined: 08 Jan 2013, 16:40
Hcp: 8,3
Hjemmeklubb: Narvik GK

Re: Hjelp til riktig retning

Post by blummern »

Du har rett Furu. Kun på green det er forbudt å legge ned siktemiddel, og siktemidlet må fjernes før slag når man benytter seg av dette. http://golf.about.com/cs/rulesofgolf/a/rule8.htm

Regel 8-2 a og b forklarer dette.
In the bag

Titleist 913 S+ D2
Titleist 913F 3wood
Nike Covert 2.0 Tour 5wood
Ping i20 4-W
Ping i10 2 iron
Ping Gorge Tour 52-56
Cleveland Classic 5.5 putter
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Hjelp til riktig retning

Post by Owee87 »

Min fru har store problemer med å ta ut siktelinje når hun slår ut fra tee. Jeg har prøvd å komme med diverse tips. For eksempel det trådstarter nevner. Problemet oppstår når hun da skal ta et prøveslag og deretter flytte seg mot ballen. Da har hun allerede mistet oversikten :lol:

Hva er deres beste tips for innlæring mtp siktelinje fra tee?


Hun har mange andre utfordringer som ikke dreier seg om vanlige tekniske detaljer, som det at hun ikke klarer å holde oversikten over antall slag hun har brukt. Nå har hun endelig løst problemet med en teller med 10 baller som ho har kjøpt i proshopen :D . Challenge one completed! Handler om å ta et problem om gangen..
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Hjelp til riktig retning

Post by Keyser »

Man har ikke lov å legge ned noe for å indikere siktelinje mens man slår...men fra tee kan du bruke noe som allerede ligger der! Hun kan feks pegge opp bak et nedslagsmerke, et ugress, en gammel pegg, eller rett ved en lang divot som går i riktig retning...
</Keyser>
Post Reply