Mistet ball på fairway?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
bjermis
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 301
Joined: 05 Dec 2008, 11:57
Hcp: 3
Hjemmeklubb: Ålesund GK
Location: Ålesund

Mistet ball på fairway?

Post by bjermis »

jeg spilte en turnering i høst. Var på hull 17 på solnør og jeg slo en perfkt drive nedover fairway. Alle tre var sikker på at den landet på fairway men, når vi kom dit så fant ikke vi ballen. Jeg var ganske sikker på at hvis alle sammen eller markøren din er enig om at den landet i fairway så skal man få droppe en ny en der sånn ca den landet. De andre var ikke enig med meg og jeg måtte tilbake å slå en ny ball.

Noen som vet noe om dette?
R11 TP 10.5 Nickname "Tonje" :)
R11 15 grader
Titleist 906 F4 18.5 grader
Ping S57 X-stiff, 3 jern skaft på 4 jernet osv
Titleist vokey 52, 56 go 60 grader
Titleist Newport 2.0 putter
titleist Pro V1 4ever:)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Mistet ball på fairway?

Post by JanB »

Reglene er klarer på dette punktet. Siden det ikke var snakk om OB eller noen form for vannhinder, MÅ du finne ballen. Alternativet er å slå en ny ball så nærme det stedet du slo den forrige ballen som mulig. Med et tee-utslag er ikke det noe vanskelig.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mistet ball på fairway?

Post by furu »

Har vært borti denne problemstillingen noen ganger på Bjørnefjorden. Hull 4 har stor høydeforskjell og fairway er ofte ganske bløt. Har opplevd at perfekte utslag rett og slett ikke er å finne, selv om vi alle sammen er helt sikre på hvor ballen landet.

Fikk først inntrykk av at det riktige var å ta fritak og droppe. De fleste gjorde dette i både i turneringer og ellers. Trodde selv at dette var riktig, men fikk av en av de ansvarlige i turnering vite at dette ikke er riktig. Man skulle anse ballen som mistet dersom man ikke finner den etter fem minutter, 27-1 c.

Et unntak til denne regelen sier at dersom det er kjent eller så godt som sikkert at ballen er i en hindring eller unormalt grunnforhold så går man fram etter andre regler. Så diskuterte vi unormalt grunnforhold......

I Bergen regner det en del. Tilfeldig vann er unormalt grunnforhold. Kan/bør ikke fairway som er så bløt at den svelger baller, betraktes som tilfeldig vann? Gjør man det kan man droppe etter 25-1 c(i).

Dersom man ikke kan "bruke" unntakene til 27-1 c (hindring, vannhinder, fremmedelement eller unormalt grunnforhold) så mener jeg at ballen er mistet.

Syns ikke reglene er så klare...... :lol:
Instagram @christianfuru
MariusØverås
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 06 Jan 2009, 22:21

Re: Mistet ball på fairway?

Post by MariusØverås »

Diskuterte en sånn situasjon med noen forbundsdommere for litt siden, og det ble da fastslått at dersom det er er SIKKERT at ballen landet på et bløtt sted i fairway, som man med rimelig sikkerhet kan identifisere hvor er, så kan man også fastslå at ballen er mistet i et unormalt grunnforhold... Men den der er generelt vanskelig fordi man må kunne fastslå dette stedet såpass nøyaktig at man normalt sett også skal kunne finne ballen.

Det finnes noen decisions på disse sakene, som går litt begge veier faktisk, så det er litt vanskelig å svare på uten å ha den boken for hånden, og det har jeg dessverre ikke nå. Men neste uke møter jeg Nils Jørgensen, som er den øveste ansvarlige for dommerstanden i Norge, så jeg kan ta det opp med han igjen da, og da får vi et skikkelig svar på det.
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Mistet ball på fairway?

Post by stooy »

MariusØverås wrote:...
Men neste uke møter jeg Nils Jørgensen, som er den øveste ansvarlige for dommerstanden i Norge, så jeg kan ta det opp med han igjen da, og da får vi et skikkelig svar på det.
Flott! :D
Mulligan
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 02 Feb 2009, 17:14

Re: Mistet ball på fairway?

Post by Mulligan »

For ordens skyld. Nils Jørgensen er IKKE leder eller medlem av NGF's "Faggruppe for Regler og Turnering". Lederen er John Edgar Nilsen. Han har ledet dette arbeidet på en utmerket måte i en årrekke.

Men Nils Jørgensen har grundig kunnskap til golfreglene, og kan svare på mye på en lettfattelig og klar måte.

Min mening er at ballen som ikke kan finnes midt på (fairway) kortklippet område, er mistet. Ball mistet i et unormalt grunnforhold (som inkl. tilfeldig vann, GUR m.m.) kan det tas fritak for etter R25-1c, men det forutsetter følgende;

1) Det må være kjent eller så godt som sikkert at ballen er mistet i forholdet.
2) Det må være sikkert at stedet der ballen er mistet kan defineres som f.eks. tilfeldig vann eller GUR. Dette kan en fastslå ved å lese "Definisjoner" i regelboka (fyll gjerne på med Decicions som gir mere detaljerte eksempler), eller så kan komiteen ha laget lokale regler som definerer områder på banen som GUR.

Jeg tviler sterkt på at en komite eller Hovedommer kan, eller vil, definere hele banen eller alt kortklippet område som GUR for å ta høyde for baller som plugger seg og forsvinner på "fairway". Hvor skal du i så fall droppe deg ut av forholdet? I roughen? Grensen for det unormale forholdet vil jo være der det kortklippede gresset slutter? En lokal regel om maksimalt tilgjengelig fritak kan lages, men mange spillere vil behandle en slik regel som en "blanco fullmakt" til å droppe der de selv finner det for godt.

Et godt råd vil være å tilkalle en dommer som kan avgjøre om det aktuelle området skal defineres som GUR.

Eller å spille en ball nr to etter regel 3 -3, for så å forelegge problemet for komiteen før scorekortet leveres.

Uten å spille en ball nr 2 risikerer spilleren å bli disket dersom hun/han går fram som om ballen lå i GUR, og komiteen i ettertid kommer fram til at området likevel ikke er GUR.

Husk at en spiller ikke kan definere et område til å være GUR (annet enn i tråd med regelboken), det kan bare komiteen gjøre.
Hilsen Mulligan
Post Reply