Markering av ball - igjen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Markering av ball - igjen

Post by kevin »

Kan noen forklare meg hvorfor Rahm slapp straff i dag? Litt med Lexi sin episode i tankene. Hva er forskjellen? Det ser ut som Rahm gjør en mye større feil enn Lexi

http://www.golfchannel.com/video/europe ... rsy-070917

ny video og intervju med dommeren. Han bekrefter at ballen legges feil, men han prøvde å legge den tilbake på rett sted og det skiller kun noen mm
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Markering av ball - igjen

Post by kevin »

la til ny video og forklaring fra dommeren
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Markering av ball - igjen

Post by Franz »

Jeg syns denne er greiere å akseptere enn Lexi sin. Lexi T markerte og flyttet ifm at hun skulle tap'e i sin egen putt. Her er det snakk om å flytte unna for en annen putt, og episoden skjer over lenger tid. Dessuten ser det ikke ut som Rahm prøver å oppnå noen fordel. Lexi markerte og flyttet uten å ta ut ny linje...jeg har aldri sett en god golfspiller gjøre noe lignende uten å sjekke linja på nytt, tørke av putteren og så slå den i. Hvorfor skal man markere og flytte en 30 cm putt hvis det ikke er for å sikre seg mot en tabbe? Jeg syns det ser ut som Rahm flytter tilbake og rydder opp uten å tenke så nøye over saken, mens jeg syns Lei fremstår som at hun skal til å slå, men så flytter litt, uten annen motivasjon.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Markering av ball - igjen

Post by kevin »

Ser fortsatt ikke forskjellen. (Skjønner intensjonen, for å ikke ligge i veien)Annet enn at vi her ikke har nærbilde og slow-motion video. Han legger ned markøren ved siden av ballen, ikke bak. Så merker han opp med putteren for å flytte markøren. Hvorfor legge markøren feil første gangen da? Ingen vet om han gjorde det med vilje, f.eks for å unngå et spikemark? Ikke de beste bildene, men jeg synes det ser ut som han legger ballen tilbake et annet sted, foran markøren og ikke samme sted. Det påpekte kommentatorene hos Golf Channel også.

Er det sånn at hvis man ikke prøvde å oppnå en fordel, så kan man markere feil/legge ned ballen feil, uten straff?
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Markering av ball - igjen

Post by Lawinth »

Nå er det vel ikke et krav om å markere bak ballen.
En kan vel også nærmest bruke hva som helst som markør, men om en markerer ballen rundt på de ulike sider og innimellom ikke husker hvor en egentlig markerte ballen er det vel greit med en reaksjon (straff) for og få innarbeidet noen gode rutiner for markering.
Post Reply