Stableford poeng - midlertidig endrede hull

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Stableford poeng - midlertidig endrede hull

Post by azazel »

Har lest at hvis feks et par fire hull blir midlertidig endret til et par tre hull pga man korter ned lengden på hullet pga arbeid eller liknende, så skal man bare føre to poeng som score uansett hva som skjedde på dette hullet. Som om man ikke spillte hullet, likt som hvis man bare spiller ni hull og man får to poeng på de ni man ikke spilte. Men jeg kan ikke huske hvilken regel dette ble begrunnet med så vet ikke om dette 100% stemmer. Stemmer dette eller skal alltid scoren man spilte telle? Med den midlertidige par'en.

Hva hvis par'en på hullet forblir det samme, men hullet endrer seg betraktelig.
Eksempler er Fana golfbane hull 15 og 17. Dette er par tre hull som begge er forkortet svært mye. Hull 17 midlertidig pga de har fikset på tee-stedet og sådd nytt gress. Så det har vært slik noen måneder og vil snart åpne igjen. Hvit og gult slår nå ut fra rødt (161m -> 118m), mens på hull 15 slår hvit, gult og rødt alle ut fra en rangematte mye kortere enn offisielle distansen (165 -> 120). Hull 15 har mye historie, var par fire før, men endret pga klager fra naboer. Men den reelle par tre distansen har såvidt jeg vet aldri vært brukt, selv om er mange år siden det ble endret. Banen ble reslopet nylig, men med den ikke reelle distansen. Hull 15 er blitt det klart letteste hullet på banen for høy handicappere, fra å være index 11. Så her samles det svært mye stableford poeng.

Skal disse hullene telle som normalt?
Hvis ja, vil ikke dette for svært mange feilaktig påvirke handicap'et ganske mye?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Stableford poeng - midlertidig endrede hull

Post by furu »

Det skal egentlig meldes inn, og så slopes på nytt med midlertidig slope hvis forskjellen er stor. Hvis hullene kan spilles noenlunde normalt kan så vidt jeg vet vanlig slope stå, og hullene telle normalt.

17 spilles fra 38/rødt. Gjør det ikke? De bruker altså en tee de faktisk kunne brukt til vanlig også, hvis de ville. Da tenker jeg at det er innenfor å bare spille som normalt.

15 er Norges dårligste golfhull. Meningsløst. Et helvete for meg som altfor lett drar ballen med meg venstre. Tar et 9i og puncher det ned mellom bunkerne......... De har slopet på nytt igjen med tanke på lengden og alt annet på dette hullet. Eller tar jeg feil? Mener de har det. Vi spilte det som langt par 3 i en sesong eller to. Et par år side. Stod oppe på flaten. Så lengre ut enn det var, så alle seniorene dro fram driveren og klinte den høyre ut til Teslaen og alle taksteinene. Det var bare 150-160m med 15 meter høydeforskjell men alle fikk panikk.
Instagram @christianfuru
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: Stableford poeng - midlertidig endrede hull

Post by azazel »

Fana ble slopet på nytt i 2018, da med hull 15 som et langt par tre hull.

Da går jeg ut i fra at begge disse er meldt inn, men at de blir sett på som like nok til at ingen endring er nødvendig.

Så egentlig er vel problemet mer relatert til sloping. At sloping og logikken rundt dette stemmer bra for lav hc'ere. Men at det stemmer mye dårligere for høy hc'ere. På samme måte som å spille fra hvit og rødt har som oftest bare noen få slag forskjell i slope. Dette stemmer sikkert for lav hc'ere, men etter min erfaring er dette helt feil for de fleste høy hc'ere.

Vedrørende hull 15 på Fana så er det litt irriterende at hvis de uansett ikke har tenkt å endre noe, at det da ikke settes opp skikkelige teesteder og det slopes med riktige lengder. Men de har kanskje et håp om å endre dette tilbake. Noe jeg tviler sterkt på. Det er vel større sjanse for at enda et hull nå endres pga et nabohus, hull 16.

Noen grunn til at dette med nabohus ser ut til å fungere dårligere i Norge enn utlandet?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Stableford poeng - midlertidig endrede hull

Post by furu »

azazel wrote: 22 Jul 2019, 14:37 Noen grunn til at dette med nabohus ser ut til å fungere dårligere i Norge enn utlandet?
Arrogant oppførsel fra golfklubbens side.

Har ikke sett på scorekortet på 15 før nå :) Det står som langt par 3 ja, men i 2018 spilte vi vitterlig på den midlertidige nede på flaten.

Det brukes sikkert lite penger der borte siden de håper og ber om å få bygge nye hull på sørsiden. Er litt overrasket over at de legger penger i nytt teested på 17. Det rimer dårlig med logikken min om å ikke bruke penger der borte :)

15 kunne blitt delvis løst ved å flytte greenen lenger venstre, slik at vi spiller mot skogen. Det hadde gitt kanskje 30 meter endring i hvor man sikter.
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Stableford poeng - midlertidig endrede hull

Post by Keyser »

azazel wrote: 21 Jul 2019, 22:22 Har lest at hvis feks et par fire hull blir midlertidig endret til et par tre hull pga man korter ned lengden på hullet pga arbeid eller liknende, så skal man bare føre to poeng som score uansett hva som skjedde på dette hullet. Som om man ikke spillte hullet, likt som hvis man bare spiller ni hull og man får to poeng på de ni man ikke spilte. Men jeg kan ikke huske hvilken regel dette ble begrunnet med så vet ikke om dette 100% stemmer. Stemmer dette eller skal alltid scoren man spilte telle? Med den midlertidige par'en.

Hva hvis par'en på hullet forblir det samme, men hullet endrer seg betraktelig.
Eksempler er Fana golfbane hull 15 og 17. Dette er par tre hull som begge er forkortet svært mye. Hull 17 midlertidig pga de har fikset på tee-stedet og sådd nytt gress. Så det har vært slik noen måneder og vil snart åpne igjen. Hvit og gult slår nå ut fra rødt (161m -> 118m), mens på hull 15 slår hvit, gult og rødt alle ut fra en rangematte mye kortere enn offisielle distansen (165 -> 120). Hull 15 har mye historie, var par fire før, men endret pga klager fra naboer. Men den reelle par tre distansen har såvidt jeg vet aldri vært brukt, selv om er mange år siden det ble endret. Banen ble reslopet nylig, men med den ikke reelle distansen. Hull 15 er blitt det klart letteste hullet på banen for høy handicappere, fra å være index 11. Så her samles det svært mye stableford poeng.

Skal disse hullene telle som normalt?
Hvis ja, vil ikke dette for svært mange feilaktig påvirke handicap'et ganske mye?
Dette håndteres av hcp-reglementet til EGA, som NGF følger.

2.7.3 Handicap conditions do not prevail when the length of the course played varies from the length of the measured course by more than 100 metres over 18 holes, or 50 metres over 9 holes.

2.7.4 In order to maintain the Course Rating characteristics of the course, and subject to the provisions of Clause 2.7.3, the tee-markers used to designate the teeing area (see the Rules of Golf, Definitions) must, normally, not be placed more than 10 metres in front or 10 metres behind the relevant distance point.
Note: Only in exceptional circumstances may this 10 metre range be exceeded. This is only to be accepted if maintenance reasons (or extreme weather conditions) force the club or another entity responsible for the golf course in question to move the tee markers outside this range. Nevertheless, the maximum 100 metre deviation in Clause 2.7.3 cannot be exceeded. If so, handicap conditions do not prevail.


Noe "2-poeng på hull som ikke spilles som normalt" er nok en tilnærming klubber bruker ved evt ombygging av tee'er, drenering eller lignende arbeid. Er nok ikke etter reglene, men en praktisk tilnærming, som egentlig ikke har noe særlig å bety
</Keyser>
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: Stableford poeng - midlertidig endrede hull

Post by azazel »

Så på Fana som var eksempelet over, så skal man faktisk ikke før HC fra gult eller hvitt hvis man bare spiller back-nine pga disse to hullene er kortet ned med godt over 50 meter totalt. Mens det er innenfor grensen hvis man spiller 18.
Buster
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 140
Joined: 05 Mar 2014, 15:38
Hcp: 18.2
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Stableford poeng - midlertidig endrede hull

Post by Buster »

Det er vel bare hull 17 som er kortet inn midlertidig etter at den nye slopen 15.03.2018.
På hull 16 så burde klubben innført forbud mot å drive grenen, så ikke den også blir kortet ned.
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: Stableford poeng - midlertidig endrede hull

Post by azazel »

Buster wrote: 24 Jul 2019, 18:29 Det er vel bare hull 17 som er kortet inn midlertidig etter at den nye slopen 15.03.2018.
Spørs hvordan man definerer midlertidig. :D
Slopingen ble gjort iforhold til ønsket teested på hull 15, ikke det som faktisk er i bruk. Så det har vært midlertidig utslagsted for alle utenom orange i flere år nå. Boks med rangematten er satt opp 30-40m kortere enn stedene på scorekortet.
Buster wrote: 24 Jul 2019, 18:29 På hull 16 så burde klubben innført forbud mot å drive grenen, så ikke den også blir kortet ned.
Det tipper jeg at ikke er lov.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Stableford poeng - midlertidig endrede hull

Post by furu »

Enig i at 15 ligner mer en permanent løsning, og at scorekort/slope avviker konstant.

Man kan ikke lage egne golfregler. Lokale regler ja, men sånne ting som forbud mot bestemte køller eller slag kan man ikke ha så vidt jeg vet. Eller - man kan ha det, men da ville ikke runden vært handicaptellende.

Fana GK prøvde seg for noen år siden med følgende straff hvis man tok prøvesving på tee;
1. Advarsel
2. Straffeslag
3. Bortvisning

Den fikk vi tatt knekken på rimelig fort. Å dele ut straffeslag for prøvesving......herlighet. Vi må klare å skille dårlig etikette fra regelbrudd.


A. Out of Bounds and Course Boundaries

B. Penalty Areas

C. Bunkers

D. Putting Greens

E. Special or Required Relief Procedures

F. Abnormal Course Conditions and Integral Objects

G. Restrictions on Use of Specific Equipment

H. Defining Who May Help or Give Advice to Players

I. Defining When and Where Players May Practise

J. Procedures for Bad Weather and Suspensions of Play

K. Pace of Play Policies

https://www.usga.org/content/usga/home- ... ule-8.html
Instagram @christianfuru
Post Reply