usikker på golfregel

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
steffenakk
Forumvant
Forumvant
Posts: 73
Joined: 05 Dec 2008, 16:46
Hcp: 6.6
Hjemmeklubb: Ålesund Golfklubb
Location: Skodje

usikker på golfregel

Post by steffenakk »

spilte på ej amatour turnering på trondheim-golfklubb.. 3 år siden.

de e ej 9 hulls bane me 2 utslagssted på kvart hull..skulle spille 36 hull den dagen...spilte først 9 hull...og så på neste 9 hulla på hull 8/16 så fant vi ut att alle 3 hadde spilt fra feil utslagsted...vi spilte fra der de sto hull 16 og ikkje hull 8...ej va usikker på ka vi skulle gjer....va faktisk mi første amatour turnering...dej ej spilte me sa att vi ikkje skulle nevne de for nokken....sikkert fordi han ej spilte me hadde spilt 3 under par lr nokke sånt...så vi spilte videre...på dej siste 9 så hadde han ej spilte atme kommet på 20 over par sikkert og da sa han vi måtte høre me dommeren ka vi måtte gjer lr om de blei straffeslag lr nokke....men de var diskvalifikasjon på alle 3 for å ha spilt fra feil uslagsted.....men her e spørsmålet...kunna vi ikkje ha slått opp igjenn slaga på hull 8/16 og fått 2 straffeslag???


nokken som forstå ka ej meinte??? hehe :?:
Fylkesmester møre og romsdal 2008
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: usikker på golfregel

Post by stooy »

steffenakk wrote:spilte på ej amatour turnering på trondheim-golfklubb.. 3 år siden.

de e ej 9 hulls bane me 2 utslagssted på kvart hull..skulle spille 36 hull den dagen...spilte først 9 hull...og så på neste 9 hulla på hull 8/16 så fant vi ut att alle 3 hadde spilt fra feil utslagsted...vi spilte fra der de sto hull 16 og ikkje hull 8...ej va usikker på ka vi skulle gjer....va faktisk mi første amatour turnering...dej ej spilte me sa att vi ikkje skulle nevne de for nokken....sikkert fordi han ej spilte me hadde spilt 3 under par lr nokke sånt...så vi spilte videre...på dej siste 9 så hadde han ej spilte atme kommet på 20 over par sikkert og da sa han vi måtte høre me dommeren ka vi måtte gjer lr om de blei straffeslag lr nokke....men de var diskvalifikasjon på alle 3 for å ha spilt fra feil uslagsted.....men her e spørsmålet...kunna vi ikkje ha slått opp igjenn slaga på hull 8/16 og fått 2 straffeslag???


nokken som forstå ka ej meinte??? hehe :?:
Forstår spørsmålet, men er ikke sikker på praksis her. JanB, MariusØverås?
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: usikker på golfregel

Post by JanB »

Må si jeg lo litt når jeg leste settingen deres. Ikke bare var det morsomt å lese "dialekten", men at dere spilte en seriøs turnering og klarte å rote det så mye til.
Ok... dere ble diskvalifisert etter regel 1-3 : "Enighet om å fravike regler".
Dere hadde altså innsett at dere hadde gjort feil og fortsatt.

Ikke forstår jeg at det går an å spille 27 hull uten å forstå det.
Må si jeg ikke helt forstod hvordan dere hadde spilt. Mulig det var dialekten.
1.) Dere spilte de 9 første helt korrekt
2.) Så går dere ut på 10-18 (her faller jeg av siden du sier 8/16)
...
Tilbake til konklusjonen er disk etter regel 1-3
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
steffenakk
Forumvant
Forumvant
Posts: 73
Joined: 05 Dec 2008, 16:46
Hcp: 6.6
Hjemmeklubb: Ålesund Golfklubb
Location: Skodje

Re: usikker på golfregel

Post by steffenakk »

men viss vi hadde slått opp igjenn utslaga fra riktig possisjon?? hadde vi kunna ha utelatt å blitt diska da???
Fylkesmester møre og romsdal 2008
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: usikker på golfregel

Post by Keyser »

Dersom jeg forstår riktig, så sto dere på hull #16 og oppdaget at dere hadde brukt tee #16 når dere spilte hull #8. Hull #8 hadde en egen tee, som dere IKKE spilte fra?

Dette er dekket i regel 11-5 (som peker på 11-4):
"Hvis en konkurrent, når han starter på et hull, spiller en ball fra utenfor utslagsstedet pådrar han seg to straffeslag og må deretter spille en ball fra innenfor utslagsstedet.

Hvis konkurrenten slår et slag fra neste utslagssted uten først å ha korrigert sin feil, eller hvis feilen ble begått på rundens siste hull, forlater puttinggreenen uten først å meddele at han vil rette opp feilen blir han diskvalifisert."

Diskvalifikasjonen var nok helt riktig i dette tilfellet. Dersom dere hadde oppdaget det mens dere spilte hull 8, kunne dere gått tilbake og spilt hullet på nytt med to straffeslag
</Keyser>
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: usikker på golfregel

Post by stooy »

Keyser wrote:Dersom dere hadde oppdaget det mens dere spilte hull 8, kunne dere gått tilbake og spilt hullet på nytt med to straffeslag
..Hvilket jeg skjønte at de gjorde, og burde absolutt gått tilbake og korrigert feilen.

Vanskelige situasjoner dette. Dersom det er en i ballen som er litt bedre enn de andre blir det gjerne til at andre spillere bare hører på denne personen.
User avatar
steffenakk
Forumvant
Forumvant
Posts: 73
Joined: 05 Dec 2008, 16:46
Hcp: 6.6
Hjemmeklubb: Ålesund Golfklubb
Location: Skodje

Re: usikker på golfregel

Post by steffenakk »

da fikk ej svar på de:) dette har ej lurt lenge på :D

skulle ha slått opp igjenn slaget me en gang ja...spilte atme en som hadde 2 i hcp, skulle tru han visste bedre enn mej..men jaja...slik blei de berre..
Fylkesmester møre og romsdal 2008
MariusØverås
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 06 Jan 2009, 22:21

Re: usikker på golfregel

Post by MariusØverås »

hihi, bra jobba:P Disking i hue og rævva jo:P Når det gjelder hvor mye regler elitespillere i norge kan, så tror jeg du bare skal slå fra deg den tanken med en gang, for regelkunnskapen blant norske spillere er faktisk ingenting annet enn skremmende dårlig!
Post Reply