Brian Davis vs. Jim Furyk

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
TempoDrømmer
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 10 Feb 2010, 14:54

Brian Davis vs. Jim Furyk

Post by TempoDrømmer »

Hei,

I helga tapte Davis omspillet mot Furyk etter at han slo borti en kvist i baksvingen i et vannhinder(?). Han tilkalte en dommer, de så på replay av situasjonen og tildelte han to ekstra slag i henhold til regel 13.4:

http://golf.about.com/cs/rulesofgolf/a/rule13_2.htm

Det jeg ikke forstår er at nederst i denne regelen er det en "Note:". Og så vidt jeg kan forstå burde det ikke vært to ekstra slag...?

Håper noen kan hjelpe meg belyse situasjonen ytterligere... På pga.com og pgatour.com skriver de at fordi det ikke var et "fast objekt", men et "flyttbart objekt" så blir det to ekstra slag.
I baggen:
Wilson Staff Forged midsize
Mizuno Mx 560
Odyssey white hot XG 2 ball
Wilson Staff Fybrid, 5W 18*
Nickent 3DX Ironwood 24,5*
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Brian Davis vs. Jim Furyk

Post by Keyser »

Note'n sier at du, i et hinder, kan være borti hindringer, gress, busker, trær eller voksende "ting", ved adressering eller baksving.

Davis berørte derimot en løs naturgjenstand (loose impediment), noe som er brudd på 13-4c. Han berørte altså løst strå/stilk som ikke er lov. Hadde strået/stilken vært "i live"/voksende/fast, hadde det ikke blitt straffeslag.

Merk at dersom han hadde berørt samme strå/stilk under utførelse av slaget (fremsvingen), så hadde det ikke vært straffeslag. Baksvingen regnes ikke med som del av slaget.

<Keyser/>
</Keyser>
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Brian Davis vs. Jim Furyk

Post by kevin »

Spesiell situasjon det der. Stort av Davies å si ifra,og selv den meget erfarne Slugger White måtte ha hjelp til å finne ut hva de skulle gjøre. Det som var avgjørende var vel at dette var en løs naturgjenstand.
Igjen et eksempel på at noen golfregler er åpen for diskusjon og tolkning. Virket som de gjorde det rette og at Davies tok det som en mann
TempoDrømmer
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 10 Feb 2010, 14:54

Re: Brian Davis vs. Jim Furyk

Post by TempoDrømmer »

Ok. Er enig i det som sies over, men kunne han ha flyttet pinnen før han slo?

Hvis nei, hva om en er i en bunker, som jo er et hinder og det ligger en kongle foran ballen, kan en da ikke flytte den og heller ikke slå på den uten å få to ekstra slag... Da blir eneste alternativ å droppe?
I baggen:
Wilson Staff Forged midsize
Mizuno Mx 560
Odyssey white hot XG 2 ball
Wilson Staff Fybrid, 5W 18*
Nickent 3DX Ironwood 24,5*
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Brian Davis vs. Jim Furyk

Post by kevin »

Han var i vannhinder og kunne ikke røre noe,det kan man heller ikke i bunker sånn som jeg leser det

http://www.golfforbundet.no/wip4/reg_de ... 1488#R13-4 regel 13.4 c
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Brian Davis vs. Jim Furyk

Post by Keyser »

TempoDrømmer wrote:Ok. Er enig i det som sies over, men kunne han ha flyttet pinnen før han slo?

Hvis nei, hva om en er i en bunker, som jo er et hinder og det ligger en kongle foran ballen, kan en da ikke flytte den og heller ikke slå på den uten å få to ekstra slag... Da blir eneste alternativ å droppe?
Du kan slå på den...det er ikke straff for berøre løse naturgjenstander under utførelsen av et slag. Viktig å kunne definisjonen på et slag:

Et "slag" er bevegelsen av køllen fremover gjort i den hensikt å slå på og å flytte ballen, men hvis en spiller frivillig avbryter nedsvingen før køllehodet når ballen har han ikke slått et slag.


<Keyser/>
</Keyser>
TempoDrømmer
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 10 Feb 2010, 14:54

Re: Brian Davis vs. Jim Furyk

Post by TempoDrømmer »

Ok, nå har jeg skjønt hvorfor han fikk ekstra slag. Det var ved addressering at han rørte strået/pinnen, og fordi han rørte ved adressering før slaget at han fikk straff. Har jeg skjønt det riktig nå? Så hvis han hadde kommet seg i baksvingen uten å røre strået kunne han rørt strøet i det han slår på ballen uten straff. (?)
I baggen:
Wilson Staff Forged midsize
Mizuno Mx 560
Odyssey white hot XG 2 ball
Wilson Staff Fybrid, 5W 18*
Nickent 3DX Ironwood 24,5*
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Brian Davis vs. Jim Furyk

Post by Keyser »

TempoDrømmer wrote:Ok, nå har jeg skjønt hvorfor han fikk ekstra slag. Det var ved addressering at han rørte strået/pinnen, og fordi han rørte ved adressering før slaget at han fikk straff. Har jeg skjønt det riktig nå? Så hvis han hadde kommet seg i baksvingen uten å røre strået kunne han rørt strøet i det han slår på ballen uten straff. (?)
Nesten ;)
Han rørte strået under utførelsen av baksvingen - det er heller ikke lov. Han kan først røre strået når han utfører slaget, dvs fremoverbevegelse.

Dette høres urettferdig ut, men tenk om strået hadde vært en større pinne. Dersom denne regelen ikke var slik, så kunne han skubbet bort pinnen i baksvingen, og hatt fri bane for selve slaget...

<Keyser/>
</Keyser>
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Brian Davis vs. Jim Furyk

Post by Keyser »

En god oppsummering

<Keyser/>
</Keyser>
Post Reply