lokal regel: ingen prøvesving på Tee

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

lokal regel: ingen prøvesving på Tee

Post by Kaffekannen »

Se her

Jeg kan forstå at de ikke ønsker at spillere skal ta torv og lignende på tee, men dette er mildt sagt på kanten. Jeg tar normalt ikke prøvesving, men jeg føler litt på køllen før jeg slår. Definisjonen på prøvesving er vel noe utydelig. Er en halvsving to meter fra ballen, men fremdeles på tee ulovlig?

Det å gi straffeslag er kanskje ikke helt legitimt heller. Bortvisning fra banen etter gjentatte forseelser er vel det riktige?

Personlig tror jeg at en oppfordring ved Tee-stedene om å være forsiktig og ikke prøvesvinge på tee hadde mer enn gjort nytten.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: lokal regel: ingen prøvesving på Tee

Post by kevin »

Er det nytt av året eller har det vært sånn tidligere også? Synes det er litt "overkill",uten å kjenne bakgrunnen for å ha det sånn. Men skjønner også at man vil prøve å skåne tee-stedene for skader,hvis det er årsaken. Men det er kanskje andre måter å gjøre det på,med informasjonskilt ved hver tee som minner en på å ikke ta prøvesving på tee.
Kanskje finnes det egnet sted like ved tee hvor man kan svinge litt?

Vil vel tro at de mener at en prøvesving er når man løfter køllen bakover og nedover mot gresset og fram igjen. Ikke "wagle" a la Garcia,eller Mike Weir`s velkjente "take-away test"

Kan ikke huske å ha sett noen andre norske klubber ha noe sånt i sine lokale regler
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: lokal regel: ingen prøvesving på Tee

Post by Kaffekannen »

Mener dette er nytt av året. Jeg har spilt her noen år og har verken sett advarsler eller oppfordringer om å begrense prøvesvingen på tee. Er derfor jeg synes det er rart at de går til så drastisk til verks.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: lokal regel: ingen prøvesving på Tee

Post by furu »

De har endret ordlyden;
Begrens prøvesvinger mest mulig og helst aldri ta prøvesving på tee-stedene.
I og med at våre tee-steder er såpass små, oppfordres det til å gå av tee'en og ta prøvesvingen utenfor slik at en unngår å slå opp unødvendige torver. Dette vil også hjelpe på hurtigheten på spillet.
Dette skulle stått under "Etikette", ikke som en lokal regel.

Hvordan gikk det på turneringen 1.mai? Noen som tok prøvesving?

Faren med tolkningen av dette er at noen spillere blir tilsnakket mens lokale helter neppe står i fare for å få høre noe som helst.
Instagram @christianfuru
Post Reply