European tour 2013

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

TheBigEasy wrote:Høsten var vel grei ? ET er vel hakket tøffere enn CT.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
Det han viste i fjor da han rykket opp, det var helt klart bedre enn hva han har vist i år. Han VANT jo CT og CT-finalen, og det var oppvisning i best-når-det-gjelder og det å prestere under press. For min del skapte det store forventninger til at han skulle fortsette å vise den type personlige egenskaper også på ET. I stedet sank han ned i et mønster med å spille dårligere under press, med svakhet når cut-grensen spøkte. Ut fra det perspektivet mener jeg helt klart at han viste bedre ting i 2012 enn i 2013.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17354
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Morsomt med Jeong som vinner. Husker han var spådd en stor framtid da han ble nr.14 i The Open i 2010. Han fikk invitasjon til Nordea Masters på Bro Hof i -11 pga det. Og da var jeg der og tittet endel på han. Under runde 2 fulgte jeg med litt på han, og fulgte Marius Thorp rundt banen. Jeong satte banerekord den ettermiddagen, 65.slag. Men det fikk ikke jeg med meg før jeg så oppsummeringen på tv på kvelden. Alex Noren satte ny banerekord dagen etter. Jeong ble nr.28 i den turneringen, og det har ikke skjedd så veldig mye etter det.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17354
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Det er mange ting som spiller inn når man skal sammenligne fjorårets og årets sesong. Blant annet er konkurransen mye større og endel av banene er tøffere.

I fjor hadde Kofstad et scoring-snitt på 70.26. Det var "bare" 17.best på CT. I år har han et snitt på 72.1, og det er kun 147.best. Han har omtrent spilt samme antall runder på disse to årene. Litt forenklet kan man vel si at han har hatt bedre resultater enn hans score tilsier.

Vi får håpe at han forbereder seg godt til finale-kvalet som går fra 10.november, og at han klarer å sikre seg en bedre kategori enn den han får nå (12)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

kevin wrote:Det er mange ting som spiller inn når man skal sammenligne fjorårets og årets sesong. Blant annet er konkurransen mye større og endel av banene er tøffere.

I fjor hadde Kofstad et scoring-snitt på 70.26. Det var "bare" 17.best på CT. I år har han et snitt på 72.1, og det er kun 147.best. Han har omtrent spilt samme antall runder på disse to årene. Litt forenklet kan man vel si at han har hatt bedre resultater enn hans score tilsier.

Vi får håpe at han forbereder seg godt til finale-kvalet som går fra 10.november, og at han klarer å sikre seg en bedre kategori enn den han får nå (12)
Du kommenterer jo ikke det som var mitt poeng, dette med best-når-det-gjelder og det å prestere under press. Jeg var rett og slett veldig imponert over den mentale styrken i situasjonen der han i fjor spilte om å vinne både hele CT og selve CT-finalen. Jeg har ikke vært tilsvarende imponert over hans mentale styrke i pressede situasjoner i 2013. Og mange tenker nok det samme som meg, for i fjor tok hele golf-Norge bølgen for ham, noe vi (foreløpig?) ikke har sett i år.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17354
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Har ingen forutsetning for å si noe om hans mentale styrker eller svakheter. Derfor spekulerer jeg ikke i det. Et faktum er at han har slitt med et par langtidskader i år. Som nakkeproblemene, som han hadde problemer med tidligere også. Dessuten plaget hofteskaden han i en lengre periode, det gjorde at han knapt kunne svinge uten smerter. Tror dessverre det har ødelagt endel av sesongen. Og når han først ble skadefri, begynte han å klare cutter og spilte seg i form. Han var jo høst-spiller i fjor også.

En periode hadde han en tendens til å spille dårligere siste 9 på 2.runden og dermed misse cut. Men om det skyldes dårlig mental styrke eller om det skyldtes andre ting, blir bare spekulasjon. Det kan være at han ikke taklet presset han hadde på seg, til å klare cut. Eller det kan ha vært at han merket lite til de fysiske problemene den 1.runden og delvis ut i 2.runden, men fikk problemer mot slutten. Hva årsaken var vet vel stort sett bare han selv og de rundt han.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

kevin wrote:Har ingen forutsetning for å si noe om hans mentale styrker eller svakheter. Derfor spekulerer jeg ikke i det. Et faktum er at han har slitt med et par langtidskader i år. Som nakkeproblemene, som han hadde problemer med tidligere også. Dessuten plaget hofteskaden han i en lengre periode, det gjorde at han knapt kunne svinge uten smerter. Tror dessverre det har ødelagt endel av sesongen. Og når han først ble skadefri, begynte han å klare cutter og spilte seg i form. Han var jo høst-spiller i fjor også.

En periode hadde han en tendens til å spille dårligere siste 9 på 2.runden og dermed misse cut. Men om det skyldes dårlig mental styrke eller om det skyldtes andre ting, blir bare spekulasjon. Det kan være at han ikke taklet presset han hadde på seg, til å klare cut. Eller det kan ha vært at han merket lite til de fysiske problemene den 1.runden og delvis ut i 2.runden, men fikk problemer mot slutten. Hva årsaken var vet vel stort sett bare han selv og de rundt han.
Å, så kjedelig!! Hvorfor taper et fotballag fem kamper på rad? Hvorfor sprekker en langrennsløper og taper ett minutt på de siste to km'erne? Hvorfor bommer en skiskytter mye mer enn han har gjort før? Osv, osv, i høyprofilerte idretter! Sånn spekuleres det i golf også, i land der golf betyr noe!

Proffer lever av oppmerksomhet, det er nemlig oppmerksomhet som genererer penger, også premiepengene i turneringene. Selvsagt bør det være stort rom - faktisk ses på som positivt - at publikum tror og mener og spekulerer. Og uten fnugg av annen hjelp enn at jeg kan tenke sjæl, tør jeg å konkludere med at de sprekkene Kofstad hadde på siste 9 mange fredager, det handlet om at han ikke var sterk nok i hue til å takle situasjonen. Og det tror jeg selv om noen av dere eventuelt vil holde det åpent at han kanskje hadde spist for lite gulrøtter eller at han alltid fikk mer skadetrøbbel etter halvannen runde, dvs at det var noe fysisk.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17354
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

jepp, kjedelig og gjennomtenkt. Se bare på Tiger, han har åpenbart et større skadeproblem enn det han tør å innrømme. Og det dukker gjerne opp etter to eller tre runder. Antall svinger, antall slag fra tjukk rough etc etc. Alt tærer når man sliter med sånne skader. Liten tvil om at Kofstad har spilt bedre etter at han ble skadefri.

Om han sleit med det mentale, så har han åpenbart kommet ut av det. For resultatene ble bedre. Så hva skjedde? I Australia, Italia og Skottland hadde han 4.runden som den beste. Betyr det at han er blitt mye sterkere mentalt? Og var han bare litt mentalt utafor i Wales og Sveits?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

Jada, bare stikk hue i sanden, nekt å se det åpenbare. Han følte presset fra cut-grensen diverse fredager, og lot seg presse av det, selvsagt gjorde han det. Dermed greide han ikke i år, og har fremdeles ikke gjort det, noen prestasjon som imponerte meg like mye som den fra CT-finalen i fjor, for da ble jeg veeeeeeeeldig imponert.

Det å spille en god fjerderunde når du allerede er for langt bak, det er faktisk ikke å spille under maks press.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17354
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Snowman wrote:Jada, bare stikk hue i sanden, nekt å se det åpenbare. Han følte presset fra cut-grensen diverse fredager, og lot seg presse av det, selvsagt gjorde han det. Dermed greide han ikke i år, og har fremdeles ikke gjort det, noen prestasjon som imponerte meg like mye som den fra CT-finalen i fjor, for da ble jeg veeeeeeeeldig imponert.

Det å spille en god fjerderunde når du allerede er for langt bak, det er faktisk ikke å spille under maks press.
:lol:
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

kevin wrote:
Snowman wrote:Jada, bare stikk hue i sanden, nekt å se det åpenbare. Han følte presset fra cut-grensen diverse fredager, og lot seg presse av det, selvsagt gjorde han det. Dermed greide han ikke i år, og har fremdeles ikke gjort det, noen prestasjon som imponerte meg like mye som den fra CT-finalen i fjor, for da ble jeg veeeeeeeeldig imponert.

Det å spille en god fjerderunde når du allerede er for langt bak, det er faktisk ikke å spille under maks press.
:lol:
:lol:
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: European tour 2013

Post by Birdieplayer »

1.året på ET, been there, will come back! Nå har han spilt ett år, prestert til tider absolutt godkjent, ikke blitt rundspilt.
Espen kommer tilbake på ET 2014/2015 med skuldrene senka og hodet mer i water. Om det blir gjennom kval eller CT vil vise seg.

1-2-3, skynde seg langsomt.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

Birdieplayer wrote:1.året på ET, been there, will come back! Nå har han spilt ett år, prestert til tider absolutt godkjent, ikke blitt rundspilt.
Espen kommer tilbake på ET 2014/2015 med skuldrene senka og hodet mer i water. Om det blir gjennom kval eller CT vil vise seg.

1-2-3, skynde seg langsomt.
Du skriver akkurat på samme måten som flere skrev om Børsheim for ett år siden, er du klar over det?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

Vi er vel ikke helt alene om å slite som golfnasjon, men det er ikke så mange andre som trøbler som oss heller. Vi kan jo først summere opp hvilke nasjoner som hadde spillere i R2D-finalen: Sverige, England, Frankrike, Nederland, Nord-Irland, Wales, Spania, Italia, Danmark, Tyskland, Finland, Scotland, Østerrike, Irland, Belgia.

Så er det de som ikke er der, men som det kan være grunn til å spørre hvorfor ikke? Norge, Portugal, Sveits, Russland, Tyrkia

Norge; våre problemer har vi jo drøftet mange ganger, så de trenger vi ikke gjenta her. Men så er det altså Portugal og Tyrkia, land med mengder av fine golfbaner, hvor vi drar som golfturister, og Portugal har jo vært et sånt topp reisemål i mange år. Tyrkia er selvsagt ferskere enn Portugal som topp golfdestinasjon og trenger vel mer tid på å få opp egne spillere? Når det gjelder Sveits og Russland, så er det nasjoner som arrangerer ET, og Sveits til og med en som kalles European Masters. Men det kan vel altså telles på en hånd de nasjonene vi er i selskap med. Noen flere nasjoner som jeg har glemt her? For det er vel foreløpig ikke grunn til å nevne andre i Øst-Europa som "golfnasjoner"?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: European tour 2013

Post by furu »

Portugal har slitt med rekrutteringen i mange år. De har blitt mye flinkere nå. Kjører masse golfskoler for barn. Pris er også et problem. Utstyr koster kanskje 10-15% mindre enn i Norge, noen ganger det samme. Når en gjennomsnittslønn er 4500,-/mnd sier det seg selv at golfkøller står langt nede på listen. Golf er faktisk vesentlig lettere tilgjengelig for nordmenn.

Ricardo Santos - bestevenn med en pro jeg kjenner der nede - har gjort det veldig bra de siste sesongene.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

Interessant, furu! Kan man si at de fleste fine banene i Portugal først og fremst er en del av turistindustrien, men historisk har vært lite brukt av portugiserne selv? Sånn blir det vel kanskje i enda større grad i Tyrkia?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: European tour 2013

Post by furu »

Absolutt. Spesielt på Algarve. Mer lokal aktivitet rundt Lisboa.

Ricardo Santos er fra Vilamoura - midt i det mest velstående området. Det gyldne triangel - Vilamoura/Almancil/Quinta do Lago.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: European tour 2013

Post by Franz »

Snowman wrote:Interessant, furu! Kan man si at de fleste fine banene i Portugal først og fremst er en del av turistindustrien, men historisk har vært lite brukt av portugiserne selv? Sånn blir det vel kanskje i enda større grad i Tyrkia?
Ærlig talt, dette er vel basics? Deler av Portugal er nærmest på ulandsnivå fremdeles. De har naturligvis (egen) golfhistorie lik null. I all hovedsak er golf på Algarve en turistmaskin, og banene/resortene er som de USAnske "gated communities" - lokale barn og ungdommer er ikke en naturlig del av hverdagen. Det er i mine øyne helt åpenbart hvilke nasjoner som gjør det bra, hvis man ser det i forhold til innbyggertall; de som har gjort det tilgjengelig for massene. Derfor har Sverige fire spillere innenfor topp 10 halvveis i årets US Open, klodens desidert beste spiller i år og flere titalls spillere på de største tourene, mens Italia, Tyskland og Frankrike samlet ikke når dem til knærne. Alle som har spilt golf i Italia skjønner at det skal mer til å treffe talentene der enn i Sverige - det er dyrt, lukket, eksklusivt og voksent. England sliter delvis med det samme, mener jeg; Nord-Irland har ca like mange toppspillere - og flere majors - enn England de siste årene. Tygg litt på den. 63,7 mill innbyggere mot 1,8 mill. Norge klarer seg da relativt bra, innbyggertall og forhold tatt i betraktning. Fortsetter det som nå er vi en større golfnasjon enn f eks Tyskland ila et par tiår.

Vårt (største) problem er at vi sammenlikner oss med Sverige, som har gjort ALT riktig.
Der er golf en ujålete folkesport.
Sånt blir det bredde i toppen av.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: European tour 2013

Post by furu »

Det største antall baner er absolutt ikke "gated communities". De færreste er i nærheten av amerikanske tilstander. De banene nordmenn oftest velger er de som er nærmest dette.

Enig i at ujålete er viktig. Men for meg virker det som om mange klubber her hos oss ikke er interessert i å endre dette.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: European tour 2013

Post by Franz »

furu wrote:Det største antall baner er absolutt ikke "gated communities". De færreste er i nærheten av amerikanske tilstander. De banene nordmenn oftest velger er de som er nærmest dette.

Enig i at ujålete er viktig. Men for meg virker det som om mange klubber her hos oss ikke er interessert i å endre dette.
Jeg satt det i hermetegn, Furu :)
Har vært begge steder, og det er ikke helt det samme, men feelingen er der. Tenker på veien inn til Quinta do Lago og Four Seasons, hele Vilamoura-området, og definitivt de nyeste banene; det bor ikke folk der, det er mer eller mindre lukket og ting foregår på turistenes premisser.

Mener du virkelig at "mange klubber" i Norge ønsker å være jålete?
Hvilke klubber er dette, utover Oslo?
Såvidt jeg vet er kun Oustøen, Losby og kanskje Stavanger slike klubber, men Stavanger har så bra juniorsatsing at de skal få slippe billig :)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

Franz wrote:Norge klarer seg da relativt bra, innbyggertall og forhold tatt i betraktning.
Klarer seg relativt bra !!???

Golfforbundet har dobbelt så mange medlemmer som friidrettsforbundet, begge er forbund i store verdensidretter, og begge er landsdekkende i Norge. I golf har vi gjennom tidende hatt en eneste internasjonal toppspiller, dvs Tutta. I friidrett har vi hatt minst Europamestere i både sprint, mellomdistanse, langdistanse, hopp- og kastøvelser, og vi har hatt flere OL-/verdensmestere både på dame- og herresiden.

Norsk friidrett, de har klart seg bra, innbyggertall og forhold tatt i betraktning, men tilsvarende kan ikke sies om norsk golf.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply