De norske på tourene

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

De norske på tourene

Post by Freud »

Halvveis i sesongen kan det være greit å oppsummere stillingen for de norske herrene, internasjonalt. For damene er stillingen noe blandet, med Tutta som nr. 3 på moneylist, Engzelius helt utafor på Symetra og Skarpnord på en akseptabel 14.plass på LET. Men det er tross alt herrene som interesserer mest.
Her er stoda for våre, på de tourene de spiller på:
ET: Kofstad nr. 150
CT: Tage Johansen nr. 83, Børsheim nr. 155
Asian tour: Bertheussen nr. 87
Nordic league: Kaensche nr. 19

Dette er med mine øyne omtrent som forventet. Dog hadde jeg ventet Børsheim høyere på CT, siden han har et noenlunde sikkert kort der, og får spille det meste. Men han har spilt dårlig. Kofstad ligger høyere enn forventet, takket være den unormale 8.plassen fra to måneder tilbake. For det er MC og plasser rundt nr. 50 som er blitt normalen for ham.

Sammenlignet med svenskene er dette minst to skritt tilbake, fra målsetningen for mange år siden (noen som vet hvor mange?) om at vi skulle være på høyde med dem..... Danskene har forbedret seg kolossalt disse årene, for ikke så snakke om finnene, som har passert oss. Det er deprimerende å se alle disse nordiske naboer foran våre beste på alle tourer.

Jeg tipper at alle de jeg har nevnt allerede har ET-kvalet til høsten i bakhodet. De har vel innsett (?) at det ikke blir noen opprykk eller fornyelse av kort, så da er halmstrået kvalifiseringen til ET. Forstyrrer en slik tankegang den mentale innstillingen på de turneringer som gjenstår?

Konklusjonen min er at Norge er bittelille bror i Norden, og at vi har hatt tilbakegang de siste par årene på herresiden. Hva mener dere? Hva mener NGF? Finnes det realisme der overhodet, og noen som tør si rett ut at det står bedrøvelig til. Den eldgamle visa om "våre lovende juniorer" er utdatert. Eksemplene på å gi opp og å svikte forventningene er for mange de siste årene. Det er nada igjen av vår gull-kvintett fra noen få år tilbake.
Jeg synes det er deprimerende å observere våre magre resultater internasjonalt, og har egentlig sluttet å bry meg.

PS: denne teksten ble postet av meg for et par dager siden, under "Generelt". Jeg ser nå at den hører hjemme under "Turneringer", derfor har jeg flyttet den. Håper at flere ser den her, og at mange vil kommentere.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: De norske på tourene

Post by Snowman »

Det står dårlig nok til med norsk golf som det gjør, så det er ingen grunn til å gjøre det enda verre. Et par steder tar du for mye Møllers tran når du skriver!
Freud wrote:Kofstad ligger høyere enn forventet, takket være den unormale 8.plassen fra to måneder tilbake. For det er MC og plasser rundt nr. 50 som er blitt normalen for ham.
Selvsagt hadde vi lov å forvente mye bedre av Kofstad, og han hadde selvsagt også grunn til å forvente mer av seg selv også. Han vant CT, og han vant CT-finalen, og det var å vise seg best når det gjelder på nivået under. Da skal man faktisk tro på videre framgang, så det er en skuffelse og under forventning at den videre fremgangen ikke kom. Jeg hadde ikke ventet meg de sprekkene gang etter gang på siste-9 på fredager på årets ET. Og jeg tror ikke det er så mye som skulle til før det hadde gått annerledes heller. Hadde han greid å gi seg selv noen positive mestringsopplevelser tidlig på året, da kunne det vært en type fremganger han kunne klart å bygge videre på. Så jeg synes det er bullshit å kalle det han har levert for å være "høyere enn forventet". Jeg er skuffet, det sier jeg gjerne, for jeg hadde faktisk tro på ham. Troen min på at han har det som skal til, er mindre nå et drøyt halvår senere, det innrømmer jeg, men jeg har ikke gitt opp ennå, så jeg har et slags håp om at kan levere snart.
Freud wrote:Hva mener NGF? Finnes det realisme der overhodet, og noen som tør si rett ut at det står bedrøvelig til.
Bjørnstad har skrevet diverse innlegg på Norsk Golf som viser at han skjønner godt hva som skal til. Han vil satse på at det er gøy allerede for de yngste barna, med miljøer på barnas premisser, hvor de leker golf og trives med golf. Han har veldig rett i det, for golf er en gubbesport nesten uten fungerende barne- og ungdomsmiljøer i bånn, med bare ca 500 konkurrerende juniorer. Det er jo ingenting, det er derfor Bjørnstad har rett. Hvis balltalentene skal velge golf, istedenfor å velge bort golf til fordel for andre idretter, da må det være i golfklubben de trives best, sammen med andre jevnaldrende. Hvis det var 5000 konkurrerende juniorer, da hadde det vært en helt annen base å få fram spillere fra enn 500.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: De norske på tourene

Post by Freud »

Det er svært uvanlig i alle idretter at en person eller lag som rykker opp i en høyere divisjon gjør seg bemerket der med god plassering på rankingen det første året. De fleste har nok med å klamre seg fast, og ambisjonene (ref. fotball) er vel egentlig å bare beholde plassen. Og statistikken for CT-topper som rykker opp til ET er ganske dyster: de aller fleste av dem klarer ikke å beholde kortet - dvs. bli blant de 110 beste - og må spille ny kvalifisering.
Det var det jeg hadde i tankene da jeg skrev at Kofstad ligger høyere enn forventet. Erfaringene med Tage Johansen er dårlige. Og jeg mener altså at 8.plassen i Spania var et unntak, siden han på 16 ET-starter ikke har vært i nærheten av dette.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: De norske på tourene

Post by sirandrew214 »

Du har mye rett Freud, og det er en grei oppsummering.
Selvfølgelig vil alle av oss at de norske skal overraske og suse opp i tet i turneringer, men som du sier, slik er dessverre ikke virkeligheten. Det er kun et fåtall som klarer å hevde seg de første årene, og svaret på dette er å være tålmodig. Man blir ikke best de første årene ( kanskje aldri) men man kan ihvertfall høste såpass erfaring og rutine at man klarer noen cuts nå og da, og kanskje etterhvert litt stabile bedre plasseringer som at man får ro på seg.
personlig håper jeg at de skal spille bra alle runder, for de har teknikken til det, men jeg vet at det er mye mer enn teknikk som skal til, og det tar tid for de fleste.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: De norske på tourene

Post by Snowman »

sirandrew214 wrote:Selvfølgelig vil alle av oss at de norske skal overraske og suse opp i tet i turneringer, men som du sier, slik er dessverre ikke virkeligheten. Det er kun et fåtall som klarer å hevde seg de første årene, og svaret på dette er å være tålmodig. Man blir ikke best de første årene ( kanskje aldri) men man kan ihvertfall høste såpass erfaring og rutine at man klarer noen cuts nå og da, og kanskje etterhvert litt stabile bedre plasseringer som at man får ro på.
Men det vi vil ha, det er vel en nordmann som bryter barrierer, en som blir av det "fåtallet" som gjør det bedre enn de andre? Og det skal da vel ikke være galt å følge folk på det de selv sier?

Dette sa Kofstad selv, dvs blant annet at han var klar og at R2D-finalen var målet:

http://www.europeantour.com/europeantou ... 81632.html

Dette sa treneren, bl.a. at her hadde vi en spiller som kunne hevde seg uke etter uke:

http://norskgolf.no/node/3872

Mindre viktig, men som et apropos; det var diverse artikler som dro opp forventningene, bare se f.eks. den type ingress som Kracht hadde her:

http://www.golfnews.no/nyheter.php?a=3206

For Kostad selv, treneren hans, Kracht og andre skribenter; for dem er det sikkert en både stor skuffelse og negativ overraskelse at det har gått så dårlig. Det er bra, for de tenkte slik jeg liker! Hva er da vitsen med å prate ham ned og få det til at man aldri hadde grunn til å vente noe stort? Det er jantelov ikke å ha hatt trua på ham, for det er å si at "han skal ikke tro han er noe".

Det rette for en norsk golfsupporter var, etter min mening, å ta ham og treneren hans på ordet, tro på ham slik de gjorde, og da er man selvsagt veldig skuffet over at det ikke ble sånn.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: De norske på tourene

Post by sirandrew214 »

Det bør være plass både til de som er optimister og har håp om at det skal løsne, og til de som oppsummerer hvordan sesongen har vært hittil, og på bakgrunn av det ikke har så stor trua lengre. Dermed ikke sagt at man ikke håper det skal løsne snart for det.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: De norske på tourene

Post by Freud »

Dette har ingenting med janteloven å gjøre. Ei heller med at man skal ha trua.
Treneren til EK sa dette ved sesongstart: "- Jeg tror Norge kan glede seg til å følge med på Europatouren uke etter uke, for her har vi en som virkelig kan hevde seg".

Det er grunn til å spørre seriøst hvorfor Davies sier dette. Dersom han virkelig mener det, så er han helt på jordet - og det er ikke etterpåklokskap fra min side. Dersom han sier det for å hausse opp stemningen og han egentlig er mye mer realistisk enn det han sier, så er det dumt. Eller er det slik en trener alltid skal si? Kunne det tenkes at det var bedre at han sa: "Jeg tror ikke vi skal ha overdrevne forventninger til Kofstad på hans første år på ET. Det viktigste blir å lære og å kjempe for å beholde kortet. Selv det kan bli vanskelig" Er det umulig at en trener kan si noe sånt? Jeg er temmelig sikker på at det er dette han egentlig mener!

Mine beskjedne forventninger til Kofstad var basert på ren statistikk: det er svært vanskelig for en nyopprykket CT-spiller å bli blant de 110 beste det første året og beholde kortet, selv de 160 beste (som gjør at han slipper 1. og 2. kvalsteg til ET). I tillegg kommer at nok Kofstad og hans nærmiljø (inkl. Davies) har vært naive, og innpodet en selvsikkerhet som det ikke er grunnlag for.
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: De norske på tourene

Post by Birdieplayer »

Sesongen er halvspilt, mange turneringer igjen, men 1.halvår har vært labert på guttesida, med unntak av Elias i mine øyne.
Jentene gjør det som forventa synes jeg, Tutta er jo strålende.

Opprykk fra CT er milevis unna, ET-kvalet ser ut som beste innpass til CT/ET 2014.
Kofstad kjenner sikkert på presset, men er ung og tålmodig, litt motbør en sesong her og der takler han greit.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: De norske på tourene

Post by Snowman »

Jeg har ikke en sånn nærhet til miljøet og kunnskap om de forskjellige turene til at jeg kan vurdere alle de forskjellige spillerne. Men det jeg venter på, er at Norge en eller annen gang skal kunne få fram en mannlig spiller som etablerer seg på topp-100 i verden og holder seg der noen år. Det er det jeg venter på at skal skje en eller annen gang, dvs. noe som aldri har skjedd før, noe som ville være å bryte en barriere.

Ut fra hva Kofstad selv og treneren hans sa før sesongen, så fikk jeg trua på at her var det kanskje en sånn spiller underveis. For selvsagt trodde jeg på at både spiller og trener snakket ærlig om hva vi kunne forvente av sesongen. Så kall det gjerne naivt, men jeg trodde altså på det de sa, verre er det ikke!

Jeg skal ikke avskrive at Kofstad skal kunne bli den spilleren vi aldri har hatt før, og som jeg venter på at skal komme en gang, men trua på det er dessverre svakere nå enn den var for et drøyt halvår siden.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: De norske på tourene

Post by halvorsen84 »

"Den" spilleren heter Marius Thorp, og han har som kjent ingen planer om noe comeback med det første. Utrolig synd, men dessverre sant!

Men det er jo lov å håpe!
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: De norske på tourene

Post by Snowman »

halvorsen84 wrote:"Den" spilleren heter Marius Thorp, og han har som kjent ingen planer om noe comeback med det første. Utrolig synd, men dessverre sant!

Men det er jo lov å håpe!
Marius Thorp var vel aldri innenfor topp-350 i verden, og hva er det når man etterspør en topp-100-spiller?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: De norske på tourene

Post by halvorsen84 »

Snowman wrote:
halvorsen84 wrote:"Den" spilleren heter Marius Thorp, og han har som kjent ingen planer om noe comeback med det første. Utrolig synd, men dessverre sant!

Men det er jo lov å håpe!
Marius Thorp var vel aldri innenfor topp-350 i verden, og hva er det når man etterspør en topp-100-spiller?
Hvis thorp virkelig hadde satset igjen, så hadde han absolutt havnet på den etterspurte lista di! Problemet er at her i Norge er det ikke kultur for slike personligheter som gjerne tilhører slike talenter. Se på Northug f.eks.
Du skal være litt ego og arrogant for virkelig å bryte gjennom og sette spor.
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: De norske på tourene

Post by kevin »

Forstår ikke helt poenget med å "arrestere" Mark Davies og Kofstad på det man sa før sesongen. De var selvsagt ærlige, å påstå noe annet er jo bare vås. MEn, ingen kan forutse hvordan en sesong som proffgolfer kommer til å bli. Treneren til Kofstad har sikkert sett og fulgt flere tusen unge spillere opp gjennom årene, og har selvsagt mye bedre grunnlag enn alle oss her inne tilsammen, til å si noe. Så har ikke sesongen sålangt blitt like bra, det ser jo alle som følger med litt. Men det er lenge igjen av sesongen og mye kan skje fortsatt.

Tror "hva var det jeg sa"-retorikken gjør at mange ikke gidder å kommentere denne tråden. Det kommer igjen og igjen, messing om hvor dårlig det står til. For Kofstad sin del tviler jeg på at karrieren står og faller med 2013 sesongen. Langsiktighet og tålmodighet er nøkkelen.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: De norske på tourene

Post by Snowman »

kevin wrote:Tror "hva var det jeg sa"-retorikken gjør at mange ikke gidder å kommentere denne tråden. Det kommer igjen og igjen, messing om hvor dårlig det står til.
Du må i hvert fall ha oppdaget at jeg IKKE sier "hva var det jeg sa?", for mitt poeng er det motsatte. Jeg sier tvert imot at "jeg tok feil"!

( for øvrig er det vel flere som har kommentert i denne tråden i løpet av et drøyt døgn enn hva som skjer i de fleste andre trådene her inne - bare tell opp, så kan du se )
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: De norske på tourene

Post by Freud »

Jeg har vel heller ikke skrevet "hva var det jeg sa"?
Jeg var nøktern foran Kofstads ET-debut, bare p.g.a. at han hadde statistikken mot seg.

Når deg gjelder Kofstads trener Davies, så tror jeg Kevin tar feil. En trener kan ikke si noe annet i en slik euforisk situasjon, ellers blir han kritisert for å "tråkke ned" sin elev. Men jeg nekter for at Davies virkelig mente det han sa. Så uvitende er han ikke. Trenere for nyopprykkede fotballag er derimot realistiske, og sier som oftest at målet er å beholde plassen.

Denne tråden har fått mange kommentarer, og det er vel bra. Er det noe vi skal diskutere så er det vel nettopp de norske golfernes prestasjoner og ranking på tourene. Det kan aldri bli for mye av det, og situasjonen endrer seg jo kontinuerlig.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: De norske på tourene

Post by Snowman »

Slik som status er nå, er jeg mye mer interessert i prestasjonene til Kofstad enn alle de andre norske gutta til sammen. Vi har liksom det ene kortet i kortstokken i årets spill.

Det er han - og bare han - som er i "striking distance" til å etablere seg som toppspiller. Alle de andre har noen mellomsteg å ta først, mens Kofstad er jo der hvis tingene løsner!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: De norske på tourene

Post by Freud »

Hva mener du med "hvis tingene løsner"?
Mener du at at han egentlig hører hjemme på PGA og top100 i verden, og at grunnen til at han ikke er der, bare er fordi han "ikke får ut sitt potensiale"? Har han hatt mer uflaks enn andre?
Hvor mange golfspillere i verden tror du dette uttrykket passer på?

Det er ikke noe i veien for at Kofstad om x antall år er på PGA, men han har ennå ikke vist noe i nærheten av dette. Da må vi spørre oss: er det noe i hans spill i dag som antyder at han kan bli top100? Hva har han som ikke minst 1 000 andre golfspillere i verden har akkurat like mye - eller mere - av? Såpass kyniske må vi faktisk være i denne forferdelig krevende og tøffe idretten, der små marginer avgjør.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: De norske på tourene

Post by Snowman »

Jeg mener ikke at han "hører hjemme på topp-100 i verden", men jeg mener han er/var i striking distance til å klatre dit. Og han trenger ikke tenke PGA-tour for min del, for jeg har full respekt for de gode ET-spillerne som nøyer seg med medlemskap her, og som like fullt er topp-100-spillere.

Han VANT faktisk CT og CT-finalen, og det var jævlig godt gjort! Og selvfølgelig kunne det skjedd at han klatret videre, bare også så forbanna synd at han driver og gir seg selv negativ læring og negative ikke-mestringsopplevelser for tiden, noe som jeg tror gjør ting verre og ikke bedre. Hadde han derimot mestret mentalt å stå imot på slutten av andrerundene tidlig i året, det var det som kunne gitt positiv læring og positive mestringsopplevelser, og da hadde vi nok sett en helt annen spiller på slutten av andrerunden også i dag.

Kikk på topp-25 i Irland! Der har du Uihlein, Henry, Pepperell, Kaleka og Walters, og de er alle spillere som Kofstad slo på CT og i CT-finalen. Så ja, han har noen muligheter som ikke har kommet ut! Men det er mange som har hatt det som aldri har greid å få det ut de heller, så man er ikke nødvendigvis på vei dit. Man har rett og slett ikke bevist at man har det før man har greid det!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: De norske på tourene

Post by Freud »

Godt sagt, Snowman!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: De norske på tourene

Post by Snowman »

Kikket forresten på Asia-tour Order of Merit nå, og vår norske spiller Bertheussen er der på 87. plass. Men jammen var det en finne ved navn Granberg på 14. plass, så det er litt nedtur hvordan det har blitt med ikke bare svensker og dansker, men også finner foran våre beste på den ene og den andre touren:

http://www.asiantour.com/stats/order-of-merit/

Han der Granberg vant tydeligvis en Asia-tour-turnering i 2011, i debutsesongen sin. Frekt og freidig av en rookie!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply