Sortere rekkefølge i turnering med Stableford

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Sortere rekkefølge i turnering med Stableford

Post by JanB »

Vi forsøker å finne dokumentasjon på hva som er riktig sortering på rekkefølgen av spillere som har lik score i en Stablefordturnering.
Det vi har brukt hittil er at den er foran den som har lavest hcp med lik poengsum.
Et dataprogram jeg har kjøpt som skal sortere på Stablefordkonkurranser, har imidlertid ikke dette inne. Der bruker de slike ting som best på siste 9, event siste 6 eller siste 3....

Finnes det noe opplest og vedtatt sorteringsmåte å forholde seg til?
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Sortere rekkefølge i turnering med Stableford

Post by Keyser »

Neppe noe som er opplest og vedtatt...
I Golfbox kan man velge ulike regler for like resultater i turneringsoppsettet.

For hcp-turneringer pleier vi bruke <hcp,siste 9, siste 6, siste 3, siste hull> for å avgjøre like resultater. Mest fordi det er lettest slik? Kanskje mere en vane enn en bevisst beslutning?
Men jeg skjønner ikke hvorfor de med lavere hcp skal favoriseres i slike turneringer
</Keyser>
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Sortere rekkefølge i turnering med Stableford

Post by apehest »

Opplevd selv å bli nudga fra delt andre til tredje pga han andre hadde lavere hcp. Syns det var helt greit fordi han har faktisk spilt bedre golf.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Sortere rekkefølge i turnering med Stableford

Post by halvorsen84 »

apehest wrote:Opplevd selv å bli nudga fra delt andre til tredje pga han andre hadde lavere hcp. Syns det var helt greit fordi han har faktisk spilt bedre golf.
Delt 1. ble 2. grunnet andre spiller hadde lavere hcp, helt ok side det er sånn det er! Cutter N Buck tar vel den med lavest hcp, så siste 9-6-3 og det siste hullet for å avgjøre.

Dette blir jo opplyst i turneringsinfo, blir vel litt som målforskjell sammendrag i fotball..
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sortere rekkefølge i turnering med Stableford

Post by Snowman »

apehest wrote:Opplevd selv å bli nudga fra delt andre til tredje pga han andre hadde lavere hcp. Syns det var helt greit fordi han har faktisk spilt bedre golf.
Ja, jeg er enig i at det er riktig at den med lavest hcp går foran, når denne har spilt bedre golf, slik det da vanligvis er.

Men: Jeg har også opplevd at den med lavest hcp ble satt foran i et tilfelle hvor de to spillerne hadde samme antall tildelte slag, og den skjønte jeg ikke, for da hadde de jo spilt like godt.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Sortere rekkefølge i turnering med Stableford

Post by CharlieB »

Har tapt en turnering på den der, dvs dytta fra første til andre. Han andre gikk foran på bedre hcp. Greit nok siden turneringen var satt opp sånn.. Tror kanskje ikke resultatet ville blitt annerledes med siste ni, etc. Uansett hvordan du gjør dette så er det greit i mitt hode så lenge det er satt opp på forhånd.

I den turneringen jeg "tapte" så er nå formatet endret til omspill på hull 18, som kanskje er det mest rettferdige. Sjansen er nok likevel at den med lavest hcp tar det okke som siden han eller henne er mer drevne.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Sortere rekkefølge i turnering med Stableford

Post by JanB »

halvorsen84 wrote:
Cutter N Buck tar vel den med lavest hcp, så siste 9-6-3 og det siste hullet for å avgjøre.

.

Kan du gi noe mer info om dette "Cutter N Buck". !
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply