PgaTour 2014!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PgaTour 2014!

Post by Freud »

Honnør til Haugsrud for edruelige kommentarer om Tigers spill. Han fikk mye kritikk, og det var berettiget. Fint at noen sier fra når stjernene spiller dårlig. Det var ikke bare Tiger som gjorde det.
De som hadde kjøpt billetter til lø+sø. sitter igjen med svarteper.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: PgaTour 2014!

Post by GunnarBull »

Synes det var deilig å se Tiger på banen igjen, bokstavelig talt. Ikke noe uventet at han var smårusten.

Kritikk fra Haugsrud og Freud kan nok bli vondt å svelge for ham ;-)

Selv hører jeg på amerikanske kommentatorer og trenger ingen til å "si fra når han spiller dårlig". Scoren sier vel sitt, men som sagt - ikke uventet etter å ha vært operert og ute av sirkuset i fire måneder.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: PgaTour 2014!

Post by kevin »

Har sett på opptaket nå her på golf channel. Mange bra slag, og mange dårlige. Noen veldig dårlige putter. Tydeligvis rusten, og kanskje bra at det bare ble 2 runder denne uka.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PgaTour 2014!

Post by Freud »

Ja, Gunnar Bull, Tiger leser sikkert Golfsnakk. Jeg nevnte Haugsrud fordi han i årevis har blitt kritisert på diverse golffora for å være en nesegrus Tiger-beundrer, og alltid nevner ham selv når han ikke spiller eller spiller dårlig.
Jeg tror faktisk at PH har lest eller blitt fortalt om den kritikken, for nå var det en påfallende endring i synet på Tiger. Det var bare det som var mitt poeng. Ikke lite bare det, for PH er tross alt den eneste gode golfkommentator vi har. Ser da bort fra Flatland og Kracht. Vi hører ham jo hele året, og da er det viktig at han sier rett ut hva som skjer. Amerikanske golfkommentatorer tør eller vil ikke kritisere stjernene, siden de har så stor respekt for dem, og de spiller jo golf selv og vet "hvor vanskelig det er".
Kommentatorer og journalister som selv spiller golf har nesten alltid et overdrevet positivt syn på toppspillerne, og klarer ikke å gi et nøkternt referat av hva vi ser. Et dårlig slag er et dårlig slag, uansett om det kommer fra en PGA-spiller.
Når vi TV-seere konstaterer at en stjerne leverer et dårlig slag, så føler i hvert fall jeg meg snytt dersom ikke kommentatoren ser det og sier det. Men respekten og det at vi alle vet hvor fryktelig vanskelig golf er på toppnivå, gjør at de ikke tør å kritisere. Da mister jeg respekten for kommentatoren.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: PgaTour 2014!

Post by GunnarBull »

Det er greit det, Freud. Selv har jeg en helt annen opplevelse enn deg. For det første trenger jeg ikke høre kommentatoren si at det var et dårlig slag når driven havner langt utenfor fairway, og jeg er heller ikke enig i at de amerikanske kommentatorene verken "tør eller vil kritisere stjernene". At de vet hvor vanskelig det er, er jeg helt enig med deg i, men det ser jeg du setter i "gåsøyne", så da var det vel ironi fra din side.

Etter min mening er Per Haugsrud den beste norske kommentatoren. Grunnen til at jeg foretrekker de amerikanske, er faktisk - tro det eller ei - på grunn av Pers ekstremt anstrengte forhold til Tiger. Jeg orker rett og slett ikke høre flere "neeeeei, hva gjorde du der da", "hva eeeeer det du prøver på" osv osv. Golf på TV er for meg fred og ro, og der er amerikanerne uovertrufne. Jeg synes de er saklige, svært kunnskapsrike, og har mye god humor.

Så dessverre, jeg er altså ikke enig i noen av dine påstander utenom den ene som du tydeligvis ikke mente likevel :-)

Edit: Ser nå at vi er enige i at PH er den beste norske golfkommentatoren. Jeg mener dog han er litt for entusiastisk, men det er bare min smak.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PgaTour 2014!

Post by Snowman »

Tenk hvis "Tour de France" hadde blitt filmet på samme måte, dvs. skit i hvem som leder etappen, men ha kamera på han i gul ledertrøye hele tiden, selv om han sitter midt i hovedfeltet?

Gårsdagens TV-sending hadde mer preg av oppvisningsturnering enn av idrettskonkurranse. Greit i og for seg, for oppvisningsturneringer kan være ok det, men vanlig idrettslogikk er det jo ikke. Og hvis Tiger hadde greit cuten, så hadde de vel ikke filmet lederballen noe særlig i kveld heller?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PgaTour 2014!

Post by Freud »

Det at jeg satte "vet hvor vanskelig det er" i gåseøyne, er at dette er et standarduttrykk blant singlehandicapere og andre forståsegpåere når noen amatører og selskapsgolfere prøver med litt kritikk av toppene. Da er vi ikke verdige til å si noe i det hele tatt, for "vi vet jo ikke hvor vanskelig det er". Men er det noen som vet det, så må det være nettopp oss selskapsgolfere!
Jeg får dessverre ikke tillit til en kommentator som ikke vil se eller si at en toppspiller gjør noe dårlig. Det gjelder alle idretter, også i fotball-VM. Da tror jeg at han enten ikke har sett det, eller ikke bryr seg om det, eller ikke tør å si noe. Av respekt, fordi han jo "vet hvor vanskelig det er".
Hadde du hørt på Haugsrud under the Tiger-resurrection i går, så hadde du hørt en annen kommentator enn den tidligere så Tiger-beundrende PH.
Dessuten foretrekker jeg kommentatorer som viser engasjement og emosjoner. Ikke bare tørre, nøkterne og så eksemplariske og faglig korrekte kommentarer. Det gjelder i alle idretter som vises på TV.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PgaTour 2014!

Post by Snowman »

Oliver Goss; hvilken fantastisk historie hvis han fortsetter!! Han sprekker vel, men bare den starten han har hatt, tenk hvor mye TV-tid han hadde fått hvis han hadde vært amerikaner!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: PgaTour 2014!

Post by GunnarBull »

Freud wrote:Men er det noen som vet det, så må det være nettopp oss selskapsgolfere!
Hehe, dette har du hevdet i en mannsalder, Freud. Og det er fortsatt like uforståelig logikk for meg.

Jeg er uansett ikke enig i at Haugsrud ikke har kritisert Tiger før. De få gangene jeg hørte på før jeg switchet til amerikansk, var han absolutt kritisk. Problemet var det enorme fokuset på Tiger, både på godt og vondt.

Jeg er Tigerfokusert sjæl jeg, men det får da være måte på.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: PgaTour 2014!

Post by kevin »

Det er jo aldri sånn at vi får se Tiger hele tiden både torsdag og fredag. Det har med starttider og tv-tider å gjøre. Derfor er det meste av sendingen planlagt på forhånd, hvem de skal følge og hvor. De to første dagene kan noen storspille og være helt i toppen, uten å ha vært vist en eneste gang. Dukker kanskje opp som intervjuobjekt og et par klipp.

Når det gjelder Tigers spill var det som sagt mange bra slag også. Som når han smeller ballen opp på greenen fra ca.260 yards i fw. Men så 3-puttet han for par. Det var ikke bra. Så flere gode innspill, men puttet ikke bra. Traff altfor få greener også.

Selv var han fornøyd med å være tilbake 4 uker før forventet, og helt smertefri. Det var nok det viktigste

Amerikanske kommentatorer er lysår foran de norske, også PH. Mye mer balansert dekning og faglig tyngde.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PgaTour 2014!

Post by Freud »

Gunnar Bull husker bedre enn meg hva jeg visstnok har hevdet i årevis. Min historikk er en periode (husker ikke hvor lenge, men kanskje et par år?) på Golfsiden, før jeg gikk over hit i juni 2013.

Et eksempel på hva jeg vil kalle dum kommentering har jeg nettopp sett og hørt på den meget spennende play-off i ukens ET. Stenson slår i vannet på siste play-off-hull, og det eneste den (sikkert meget gode) engelske kommentator kan få seg til å si er det noe flåsete: "It is not there he wants to be".
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: PgaTour 2014!

Post by GunnarBull »

Så du synes han burde sagt det totalt unødvendige: Den var for kort?
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: PgaTour 2014!

Post by sirandrew214 »

Eller som PH ville sagt "neineineineinei, hva gjøøøør du, hva gjøøøøøøøøøøøør du da???"
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: PgaTour 2014!

Post by GunnarBull »

haha, spot on sirandrew.

Egner seg mer for mer fartsfylt underholdning enn golf, spør du meg.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PgaTour 2014!

Post by Snowman »

Jeg tror aldri jeg har opplevd at PGA-turneringen bare er den 4. mest interessante i golfhelgen. Men sånn er det jo denne uka! Med et sterkt startfelt på ET i Scottland, og samtidig majors for både damer og seniorer, kommer helgens turnering på PGA-tour langt ut i køen. Og TV-sendingen søndag kveld fra John Deere Classic krasjer i tillegg med VM-finalen i fotball:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: PgaTour 2014!

Post by kevin »

WGC turnering på Firestone fra i morgen.

Tiger vant overlegent i fjor og bruker å eie Firestone. Er vel tvilsomt om han gjør det i år, men han får inn 4 runder ihvertfall, siden det ikke er cut.

McIlroy har ingen stor track-record herfra, men har vært i kjempeform. Han kan bli nr.1 i verden denne uka, det samme kan Stenson om han vinner.

Hvem tror dere mest på?
H1N1
Forumvant
Forumvant
Posts: 55
Joined: 17 May 2012, 18:37
Has thanked: 1 time

Re: PgaTour 2014!

Post by H1N1 »

Adam Scott vinner sin andre tittel på firestone og forsvarer sin posisjon som nr. 1, akkurat som en nr. 1 skal gjøre.

Bortsett fra det gleder jeg meg til to flotte uker med god TV golf!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PgaTour 2014!

Post by Snowman »

Det er mye ironi kommentarfeltene på pgatour.com nå, mot forventet overeksponering av Tiger. Jeg tror kanskje dette er kommentarer fra sånne som ser mye golf og kjenner til mange spillere, i motsetning til sånne mer tilfeldige seere som ikke kan mange navn ut over Tiger og Phil. Her er eksempler på kommentarer under en artikkel med starttider, hvor det bl.a. var fokus på 8 sterke spillere i de 4 siste gruppene fredag:

Problem is, for us TV-watchers, that we will see TW's all ~70 strokes (live and several slow-mos), so that the few minutes left for the remaining 7 players in those groups will be divided as follows:
10 minutes on Bubba (no matter if he is playing good or bad).
8 minutes on Rickie.
7 minutes on Rose.
6 minutes on Scott (world no. 1!)
4 minutes on Kaymer
3 minutes on Haas
2 minutes on Stenson
Well well. I'll enjoy those couple of mins.

I don't root for Tiger, but I don't mind seeing all of his shots. He's either the greatest or second greatest ever and he drives ratings. Thus he deserves the airtime. What I can't stand, however--and you alluded to it--are the constant replays of his round every half hour, or when he is on the course, him reading his putt for 4 minutes or walking down the fairway or standing on the tee box eating a granola bar. Too much!

Adam Scott made 10 or 11 back nine birdies on the weekend at the Open, and ESPN showed one of them! World #1, and they showed one. Meanwhile, nearly every poorly executed shot Tiger hit was shown, reshown, and then reshown again.

You have not been paying attention. We also get Tiger walking to the first tee from the driving range after watching him practice putts. Then we get 20 minutes of Phil making faces and struggling to get into the top 10. God forbid any of the guys who are in contention get any air time.

I'm with ya. And if it is like the coverage of the past, Kaymer (playing WITH Woods) will only get coverage when he stiffs an iron or drains a putt. I will give them credit at The Open, it was a fairly balanced coverage on the weekend.

... og det er mye mer sånt der jeg klippet dette fra, myyyye mer!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: PgaTour 2014!

Post by kevin »

Mye spekulasjon rundt Dustin Johnson også. Har trukket seg pga "personal reasons". Noen skriver at det er for å bruke mer tid sammen med dama. Noen vil sikkert si at det er lett å forstå... ;)

Image
chrefs
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 02 Jun 2014, 14:34

Re: PgaTour 2014!

Post by chrefs »

Da var det klart hvorfor DJ "tar fri". For de som ikke har fått det med seg, får han 6 måneders suspensjon på grunn av narkotikabruk, nærmere bestemt kokain. Strike three til DJ.. Interessant å se hvordan sponsormarkedet forholder seg til det når (om) han kommer tilbake.
Post Reply