Challenge tour 2014

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Challenge tour 2014

Post by kevin »

Det var til slutt 13 stk som kvalet inn, og nå er det klart at hele 26 nordmenn er med (+ Ross Robertson som regnes som norsk:)). Det er langt flere enn i fjor. Og titter man på hvilke kategorier som kom med, kan man trygt si at årets turnering har et svakere felt enn i fjor. I tillegg til de fra kvalet og de fra Norgescup og NM, så fikk Jason Kelly også wild card. Tage er med på kategori, det samme er pensjonisten Børsheim. Mikkelsen hadde også kommet med på kategori, men er med i nasjonal gruppe.

I tillegg til de norske finnes det noen spennende unge spillere. Som f.eks tidligere verdens beste amatør, Fitzpatrick. Han har blitt proff og får noen invitasjoner gjennom sitt management. Han ble nr.8 i sin første CT turnering i år, og deretter ble han nr.33 i forrige uke. Han er så god at han bør være en av favorittene her.

En annen spennende spiller er finske Toni Hakula. Ble proff i sommer etter å ha gått på University of Texas, hvor han har bra resultater.

Skulle jeg fulgt en ball i morgen, ville jeg fulgt kl.0820 fra tee 10. Der går fjorårets vinner på Losby, Fahrbring, sammen med Bertheussen og nevnte Fitzpatrick.

De som har mulighet og lyst bør absolutt ta turen. Banen er visst på sitt aller beste og været ser ut til å bli bra. Greenene var målt til 10.7" på stimp mandag og skal holdes på 11 eller rett under.

Image
Molly
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 01 Dec 2011, 14:14
Hjemmeklubb: Losby

Re: Challenge tour 2014

Post by Molly »

Må prøve å få med meg en flight iløpet av helgen.

Vet dere om de spiller helt fra back? Hvor lang banen spilles?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Challenge tour 2014

Post by kevin »

De setter ikke opp alle hullene fra back hele tiden nei. Kommer til å variere endel. Ca.6600-6700m er det sagt.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Challenge tour 2014

Post by Franz »

Molly wrote:Vet dere om de spiller helt fra back? Hvor lang banen spilles?
Leste at er snakk om å sette frem 11 og/eller 14, for å gi mulighet for å drive green.
Har ikke tenkt på muligheten med 11 før, men det kan jo bli veldig kult.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Challenge tour 2014

Post by kevin »

Ja,det kan bli ganske interessant.
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Challenge tour 2014

Post by Birdieplayer »

Banen var flott i går, noen fuktige områder, tror ikke "min pro" brukte mer enn 7j( 1 eller 2 steder) på slag 2 med unntak av par-5. Så de folka spiller banen reletaivt kort!!
Greener var flotte!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Challenge tour 2014

Post by kevin »

De spiller med ballplassering innenfor et scorekort i dag. Det var litt bløtt på morgenen i dag, men klarnet fint opp utover dagen og ble skikkelig varmt og fint. Ingen vind å snakke om frem til kl.13, når jeg dro.

Banen er i veldig bra stand og greenene ruller veldig bra. Det syntes de spillerne jeg snakket med også. Den er ikke satt opp spesielt vanskelig. De brukte ikke backtee på hull 5,10,15 og 18. Var noen til om jeg husker riktig.

Skuffende score av Bertheussen, Ronold og Mikkelsen. Veldig bra av amatørene Hovland og Gjesteby. Bra runde av Tage og Søbstad også.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Challenge tour 2014

Post by GunnarBull »

Hvor spilte de fra på hull 10 da? Merkelig avgjørelse.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Challenge tour 2014

Post by kevin »

Jeg mener det var den lengst til venstre, nærmest veien. Det er vel 59? Mulig jeg husker feil, men tror det var det
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Challenge tour 2014

Post by kevin »

Les hva touren skriver om de unge og lovende norske. http://www.europeantour.com/challengeto ... 31700.html
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Challenge tour 2014

Post by Franz »

GunnarBull wrote:Hvor spilte de fra på hull 10 da? Merkelig avgjørelse.
Er det så merkelig da? Det finnes jo knapt godkjente flaggplasseringer på den greenen, og med 11 på stimpen blir det bare tull å spille fra back hver dag. Tipper en rutinert TD har sett at et såpass svakt par 3-hull trengte litt hjelp :)
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Challenge tour 2014

Post by GunnarBull »

Franz wrote:
GunnarBull wrote:Hvor spilte de fra på hull 10 da? Merkelig avgjørelse.
Er det så merkelig da? Det finnes jo knapt godkjente flaggplasseringer på den greenen, og med 11 på stimpen blir det bare tull å spille fra back hver dag. Tipper en rutinert TD har sett at et såpass svakt par 3-hull trengte litt hjelp :)
Tja, jeg klarer ikke å være enig med deg her. Jeg er ikke blant de som er så opptatt av at alt skal være vanskeligst mulig og lengst mulig, men akkurat på hull 10 synes jeg bakerste teeboks fungerer veldig bra. Det er heller ingen problemer å finne fire forskjellige flaggplasseringer der, selv om den fjerde kan bli i overkant tricky.

Forsåvidt ingen stor sak, men jeg liker hull 10 absolutt best fra back.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Challenge tour 2014

Post by kevin »

De skal nok endre endel i løpet av de 4 rundene. Ganske mange av de jeg så gikk for mye for pinnen og rulla dermed av i bakkant. Straks den står litt ned mot venstre, blir det en utfordring.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Challenge tour 2014

Post by Franz »

GunnarBull wrote:
Franz wrote:
GunnarBull wrote:Hvor spilte de fra på hull 10 da? Merkelig avgjørelse.
Er det så merkelig da? Det finnes jo knapt godkjente flaggplasseringer på den greenen, og med 11 på stimpen blir det bare tull å spille fra back hver dag. Tipper en rutinert TD har sett at et såpass svakt par 3-hull trengte litt hjelp :)
Tja, jeg klarer ikke å være enig med deg her. Jeg er ikke blant de som er så opptatt av at alt skal være vanskeligst mulig og lengst mulig, men akkurat på hull 10 synes jeg bakerste teeboks fungerer veldig bra. Det er heller ingen problemer å finne fire forskjellige flaggplasseringer der, selv om den fjerde kan bli i overkant tricky.

Forsåvidt ingen stor sak, men jeg liker hull 10 absolutt best fra back.
Pinnen bak venstre og back - nydelig!
Pinnen bak bunkeren og tee 59 - nydelig!

Å ha begge muligheter, og faktisk utnytte det - NYDELIG!
Det er jo dette som gjør Mikla til Norges råeste bane,
og da er det jo bare deilig å se at det blir utnyttet til fulle.

Gir alle tilreisende spillere mer å tenke på også,
når det er et "nytt hull" hver dag.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Challenge tour 2014

Post by GunnarBull »

Franz wrote: Gir alle tilreisende spillere mer å tenke på også,
når det er et "nytt hull" hver dag.
Ser den. Du har sikkert rett. Mange variasjonsmuligheter :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Challenge tour 2014

Post by kevin »

Strålende runde av Engell i går, gikk på 65 slag. Han er på 5.plass før moving day. Flere av amatørene fikk det tøffere i dag, men Gjesteby avanserte opp på 17.plass etter sin 69 runde. Aronsen og Mikkelsen leverte gode runder og klarte cut, det samme gjorde Johannessen, Wiik Hansen og Ramsnes.

Drammen har 3 spillere i spill fortsatt, får håpe Mikkelsen sr kan dra med seg familie og venner ++, og heie på de.

Er meldt varmt og greit vær i dag, men en liten fare for en byge. Og det skal blåse opp på 5/6 m/s utover dagen.

Skulle gjerne vært der i dag og i morgen, men har ikke mulighet. Anbefaler alle som har lyst å se god golf om å ta turen, mange av spillerne er utrolig gode. Lederballen går ut kl.1230 i dag, mens Engell går ut 1210.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Challenge tour 2014

Post by kevin »

Det ble en skuffende helg for de norske spillerne. Hebert vant foran Fritsch.

Denne uka er det turnering i Finland og Engell og Wiik Hansen har fått wild card. Tage er med på kategori. Og Mikkelsen glimrer med sitt fravær, igjen. Hadde kommet med på kategori her og.
Engell misset cut her i fjor, etter rundene 68-80 :!:

Kytäjä golf har 2 baner og sånn jeg forstod på en av spillerne jeg snakket med i forrige uke, skal de ikke spille den de spiilte i fjor. Vet ikke om den er lettere eller vanskeligere, men det var lave scorer i fjor ihvertfall.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Challenge tour 2014

Post by kevin »

Wiik Hansen gikk på -2 i Finland i dag og er T30. Tage og Engell på -1, er T47.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Challenge tour 2014

Post by Snowman »

Stian Wiik Hansen gikk andrerunden i Finland på -5, er da -7 etter to runder, og ligger T11. Tage er ikke langt bak han heller, på -4 og er T30. Engell endte på +2 og misset cuten.

Wiik Hansen er halvveis i turneringen innenfor den 14.plassen som vil gi verdensrankingpoeng. Hvis han klarer det, da gjør han det i så fall i sitt 6. forsøk.

For å sette en slik eventuell prestasjon i perspektiv, så oppnådde f.eks. aldri Joakim Mikkelsen å få verdensrankingpoeng, og Elias B. har heller aldri greid det. Det er nå bare tre norske som har gjeldene slike plasseringer fra de siste to år; Kofstad (10 ganger), Børsheim (6) og Tage (3). Engell hadde også en inntil helt nylig, fra CT på hjemmebane 2012, men mistet de poengene da det hadde gått to år. Uansett, det er altså bare 19 poengplasseringer fordelt på 3 mann som ligger inne som gjeldende nå for norske spillere på OWGR.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Challenge tour 2014

Post by Freud »

SWH rykket ned til 37.plass på moving day. Typisk norsk?
Post Reply