LPGA 2014

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LPGA 2014

Post by Pepper »

Det ville vært uvanlig, og i mine øyne lite sannsynlig, at det var nervene som ødela for Tutta denne gangen. Rutinen hennes før hver sving virker stiv og mekanisk på de fleste, men det har jo fungert godt vanligvis for henne.

Manglende smil og mimikk under rundene har vært kommentert mange ganger tidligere. Fredrik Kracht sa det godt under søndagens sending, Tutta og Suzann er to forskjellige personer, dvs på og utenfor banen. Hennes evne til konsentrasjon er imponerende i mine øyne.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: LPGA 2014

Post by Freud »

Det finnes ingen annen forklaring enn svikt på det mentale. Når alt funker dagen før og på trening før runden, så er det bare nervene som kan ødelegge slagene under runden. Oppstår det teknisk svikt fra ett minutt til et annet, når alle slag er innøvd? Neppe. Tutta har lagt et stort forventningspress på seg selv, og hadde nervene utenpå huden under runden. Det er vel første gang i år (?) at hun går i lederballen siste dag, og det preget henne. Mye av golfen sitter i hodet, det vet alle.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: LPGA 2014

Post by GunnarBull »

Igjen Freud. Hvis du ser på rundene til mer eller mindre alle golfspillere på PGA-touren, så varierer scoren ofte 10 slag fra dag til dag. Problemet med golf er at ingen slag er 100% innøvd. Svingen er under forandring hele tiden. Noen ganger får det små utslag, andre ganger store.

Jeg utelukker selvfølgelig ikke at dette kan først og fremst være mentalt, men å påstå at "når alt funker dagen før og på trening før runden, så er det bare nervene som kan ødelegge slagene under runden" er bare tull.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: LPGA 2014

Post by Freud »

Jeg har bare sitert hva Tutta selv sa, som forklaring til kollapsen. "Alt funket jo så bra like før".
Naturligvis endrer både slag og resultater seg fra dag til dag under en turnering. Men det mentale er den mest sannsynlige forklaringen i dette tilfellet. Hvorfor spilte både Park og Linsicome jevnt og godt uten misser de to siste dagene? Nervene under kontroll, og det kunne man også se på dem.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA 2014

Post by kevin »

Det er vel ikke helt riktig at Lincicome ikke gjorde feil. Hun hadde seieren i lomma og gjorde feil på slutten. Var svært nervøs. Var helt knust etterpå, etter å ha gitt bort seieren.

Her er noe av det hun sa i intervjuet etterpå:
"Not being in this position for a while, I think it all caught up with me,"
"I was really nervous coming down the stretch. I was shaking like a leaf. It's hard to do anything when you're shaking."
I need to learn how to control the nerves a little bit more. I was really, really nervous coming down the stretch, especially the 18th hole and then the playoff.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: LPGA 2014

Post by Freud »

Enig, Kevin. Hun misset to viktige putter (hull 18 x 2) p.g.a. nerveproblemer. Beklager at jeg ikke nevnte det. Jeg tenkte mest på spillet ute på banen før dette.
Men det hun sier bekrefter bare det jeg sa om nervenes innvirkning på spillet. Det er ikke engang sikkert at spilleren merker at nervene er i helspenn. Det er oftest ubevisst, men sterkt medvirkende likevel. Det sitter i hodet!
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: LPGA 2014

Post by Eaglespree »

De beste spillerne er svært klar over sine nerver, de kjenner når adrenalinet kommer. De vet at slaglengden øker og at det til og med påvirker køllevalg. Adrenalinet kan også påvirke tempoet i svingen - dette er kanskje det vanskeligste å kontrollere og gjør at timingen på slaget kan bli dårlig/uvant. Og da kan ukarakteristiske feilslag fort melde seg, samtidig som tvilen kan komme snikende i bakhodet og forverre situasjonen ytterligere. Dette er noe ALLE proffene på toppen vet og alle jobber med. Lincicome beskriver det vet at hun hadde taklet det bedre ved oftere eksponering for fenomenet - det har hun helt rett i.
Men årsaken til de fysiske svingendringene er rent fysiologiske endringer i kroppen - løsningen er mestring, tilstedeværelse, erfaring og kontroll. Gjenkjenning av symptomene og gode erfaringer med mestringsstrategier som fungerer i liknende situasjoner er noe alle toppspillerne søker etter/ønsket de hadde.
Høyst sannsynlig er disse stategiene individuelle og tar tid å finne, men mulighetene man har for å teste dem ut er få. Jeg tror dette er det som skiller de beste fra de nest beste på søndager.
Det er ikke feil å si at alt dette bare er mentalt - man kan godt si at det er riktig. Man kan gjerne kalle det "nerver" også. Men egentlig er det hormoner som gir de fysiske utslagene - adrenalin og cortisol som de viktigste to.
Men det blir en ganske simplistisk forklaring å kalle det mentale problemer - fordi man ikke forsøker å løse problemet eller adressere det for det det er. Kanskje er dette noe som våre unge og uerfarne golfere hadde hatt godt av å lære om. Men å sitte i sofaen og påstå at ikke Tutta vet dette eller ikke allerede har jobbet med dette i mange mange år, er enten uvitenhet eller naivitet.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: LPGA 2014

Post by Freud »

Jeg har ikke påstått at ikke Tutta vet dette eller har jobbet med det i flere år.
Jeg bare konstaterer at nerver er den mest sannsynlige forklaringen på hennes dårlige sistedag i lederball. Det er stor forskjell på å slå perfekte baller under trening rett før alvoret begynner, og det som skjer på banen, med et stort forventningspress man har lagt på seg selv. Det å gå i lederball siste dag er ikke noe man gjør hver dag.
Tutta hadde - i motsetning til amerikanerne - intet press fra norske fans. I hvert fall ikke noe som var synlig for henne.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA 2014

Post by kevin »

Tutta er -1 etter 6 hull i Canada.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA 2014

Post by kevin »

ferdig på -3 og er T19. Det ledes på -8, ganske lave scorer
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA 2014

Post by Snowman »

-3 er to slag bak, hvem da? ... jo, Laura Davies!! Er det fortsatt mulig?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA 2014

Post by kevin »

Bra runde i dag og, -4. Er T6, men hele 8 slag bak lederen, Ryu
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA 2014

Post by kevin »

-2 og T9 nå. 11 slag bak lederen. Blir ikke lav nok score for Tutta. Må skuffe inn birdies i morgen om hun skal avansere mange plasser
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA 2014

Post by kevin »

Trippel koreansk ble det, Tutta ble nr.7. Nok en topp-10 plassering altså. Leverer jevnt bra, men ikke helt på topp.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA 2014

Post by Snowman »

Av de 34 beste på leaderboarden er det akkurat nå bare en spiller som er over par for dagen. Dessverre er den ene spilleren Tutta. Æsj da, men fortsatt jevnt, og hun har 14 hull igjen å gjøre det på.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA 2014

Post by Snowman »

Det er ikke bra med de dårlige sisterundene Tutta leverer nå. Hun har i karrieren vært en sånn spiller hvor seirene gjerne kommer i stim, med flere seire tett på hverandre, og deretter lang tid før neste seier. Hun er derfor ikke en sånn som vinner jevnt og trutt, med en seier som detter inn nå og da. Hun er derimot laget sånn at hvis hun hadde vunnet denne helgen, kunne det lett dratt flere seire med seg.

Jeg vet ikke om hun blir verdensener noen gang, men det hadde vært gøy om hun kunne bli tidenes nest beste europeer på LPGA og i antall majors. Hun er nå nr tre på begge deler. LPGA-seire, der er det Annika Sørenstam 72, Laura Davies 20 og Suzann Pettersen 14. Majors der er det de samme tre med 10, 4 og 2. Hun tar jo selvsagt aldri igjen Annika, som har tall nesten som Tiger på herresiden, men Laura Davies bør hun kunne gå forbi såpass ung som hun ennå er.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: LPGA 2014

Post by Freud »

Finnes ingen annen forklaring enn nerver. Forventningspresset fra seg selv, og litt for innbitt holdning på banen feller henne.
Ernst ledet klart, men avsluttet med to bogeyer. Nerver!
Litt surt for Tutta å komme til Oslo akkurat nå?
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: LPGA 2014

Post by Eaglespree »

Symetra Tour finalen går på LPGA International Jones banen som er en av de to banene Q-school finalen går på senere i høst.
En slags generalprøve for dem som ikke kommer topp-10 for sesongen.

Engzelius gikk +2 i går og -4 i dag
Klarte dermed cuten med god margin. P.t. opp 50 plasser fra T74 til nr T24.
Det spilles 4 runder, så forsatt gode muligheter for en topp plassering.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LPGA 2014

Post by Pepper »

Og LPGA er denne helgen i Prattville nord i Alabama hvor de spiller på en RTJ bane som inngår i RTJ Golf Trail, 11 flotte anlegg gjennom Alabama. Prattville-anlegget har 3 baner. Jeg har spilt på en av de, The Judge, mens damene spiller The Senator. Drivingrangen for alle 3 banene er sirkelrund hvor man slår inn mot midten, imponerende opplegg. LPGA spiller også på RTJ banen Magnolia Grove i Mobile som også inngår i The Trail.

Tutta er ikke med, men Caroline Westrup er -2 etter 2 runder og T-34. Beatriz Recari med Andreas Thorp på bagen er -4 og T-16.
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: LPGA 2014

Post by Eaglespree »

Var litt rask da jeg så over LPGA listen igår, og misset Westrup, beklager det.

Da synes jeg vi skal gratulere Caroline med sin første made cut på LPGA!!
Hun har slitt med mye motgang i hele år (missed cut i alle hennes 9 starter før denne helgen), og fortjente virkelig en opptur nå!
Det er to dager igjen, og fortsetter hun å levere som igår så kan hun ta med seg en god slump penger hjem.
Det er bare 5 slag opp til 4.plass - og uten at jeg har regnet på det, så tipper jeg at en topp 5 plassering vil være nok til å beholde begrenset kategori på LPGA neste år.

Tvi tvi.
Post Reply