Kompisturnering

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Kompisturnering

Post by Fossi »

Jeg har invitert til en kompisturnering som skal avholdes til sommeren. Dette er første gang jeg arrangerer en golfturnering. Det er og første gang jeg spiller en turnering. Jeg er derfor på utkikk etter gode tips og triks, samt ting som kan gjøre dette litt ekstra spennende. Jeg ønsker blant annet å ha nærmest hullet premie på et av hullene, men er litt usikker på hvordan jeg skal løse dette rent praktisk. Spillerne som er invitert har stort sett høyt handicap, så dette blir mer for det sosiale enn for golfen, men jeg håper fortsatt at alle gjør sitt beste. Er det noen som har erfaringer med dette og som kan komme med noen pointers? Kan jeg for eksempel opprette en turnering i golfbox for å registrere score? Hva med spillere som ikke bor i Norge og derfor ikke har golfbox-profil? Forslag til spennende innslag ut over "nærmest hullet"-konkurranse?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Kompisturnering

Post by kevin »

Bruk http://www.golfgamebook.com/ , genialt verktøy til sånt som dette.
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Kompisturnering

Post by ShooterMacgavin »

Longest drive og Closest to the pin er jo to veldig vanlige muligheter.
Om det skal spilles over flere dager, velg forskjellige baner eventuelt utslagssteder..
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Kompisturnering

Post by CharlieB »

Hvis det er mange golfere og de fleste er forholdsvis ferske så er kanskje Texas Scramble ett spilleformat som passer ? for to, tre eller firemannslag? Du kan fortsatt kjøre longest drive og closest to pin. Vi har gjort det med ferske golfere på jobben hos oss hvert år de siste årene og det er gøy for alle.

For en kompisturnering så ville jeg ikke brukt golfbox, siden du da sannsynligvis må innvolvere klubben og gjør du det så kan det tenkes at de vil ha ekstra kroner siden det er en Turnering, alt avhengig av hvor firkantet de ønsker å være.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kompisturnering

Post by furu »

Støtter Gamebook og Scramble.
Instagram @christianfuru
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Kompisturnering

Post by halvorsen84 »

Artig arrangement, har selv hatt tanken om noe lignende, men har aldri fått rotet oss (gutta) til å få ræva i gir!

Når det kommer til selve arrangementsdelen, så har jeg ingen erfaringer å dele, men jeg kan da komme med noen tips til konkurranser; at dere alle er relativt ferske og høyhandicappere gjør det jo bare mer "rettferdig" ;)

-Closest to pin (kan også gjøres på en valgt green, da med putter)
-Longest drive
-Troubleshooting contest: bunker, tjukk rough osv - Nærmest pinnen, eller bare havne på green, kun fantasien setter grenser!

Vil også benytte anledningen til å tipse om en annen artig spilleform; Tiger Woods PGA Tour-seriens "battlegolf"; passer best kun for 2-4 spillere;

Man spiller vanlig match hull for hull, men vinner av hvert hull kan "stjele" en kølle fra motstanderen, som denne ikke kan bruke. Eller, hvis man har tapt en kølle, og så vinner man, så kan man få tilbake en av ens tapte køller, eller stjele en av motstanderens! Putter er den eneste køllen man ikke kan stjele!
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Kompisturnering

Post by Yorkie »

halvorsen84 wrote:Vil også benytte anledningen til å tipse om en annen artig spilleform; Tiger Woods PGA Tour-seriens "battlegolf"; passer best kun for 2-4 spillere;

Man spiller vanlig match hull for hull, men vinner av hvert hull kan "stjele" en kølle fra motstanderen, som denne ikke kan bruke. Eller, hvis man har tapt en kølle, og så vinner man, så kan man få tilbake en av ens tapte køller, eller stjele en av motstanderens! Putter er den eneste køllen man ikke kan stjele!
Så hvis man er riktig så flink/heldig/noe så ender man altså opp med å drasse en bag med 27 køller og "tapern" lunker rundt med bag og pøtter
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: Kompisturnering

Post by Fossi »

Mange gode tips her. Klubben har vært meget behjelpelig til nå, så jeg antar at de sikkert kan fikse noe for oss i Golfbox. Hovedproblemet der er at det er enkelte spillere som ikke har golfbox-bruker da de ikke bor i Norge. Skal sjekke ut Gamebook. Spillformen blir nok en vanlig runde slagspill. De fleste har spilt en stund, men det er fortsatt skyhøyt nivå hva handicap angår :) Jeg ser for meg et oppvarmingsrunde dagen før turneringen der vi spiller Scramble.
Hvordan løser folk closest to pin-konken? Måler hver enkelt spiller selv? Jeg har jo planer om å spille denne turneringen selv, så å stå der med et målebånd hele dagen blir ikke aktuelt.
Det samme gjelder longest drive. Det er noen yppelige hull for denslags, men hvordan løser man det rent praktisk?
Forslag til premier mottas og med takk. Jeg ønsker å holde dette så billig som mulig, men premier må man jo ha. Skal se hva jeg kan få ordnet fra proshoppen og den lokale sportsbutikken, men vi er nok langt fra noe yndet sponsorobjekt.
Jeg lurer på en ting til, banen vi skal spille på er en 9-hullsbane. Vi går med andre ord to runder. Til vanlig spiller man da bare fra samme utslagssted begge gangene. Kan det være en ide å spille en runde fra rød og en fra gul? Bare for å få litt forskjell?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kompisturnering

Post by furu »

Tråd festet i flagget. Klipp til lengde og skriv navnet på listen. Saks hengende på en liten sånn grønn sak med plass til et lite ark. Klubben har sikkert.
Instagram @christianfuru
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Kompisturnering

Post by Gundersen »

Alternative innlagte konkurranser kan være: closest to the longest drive eller også closest to tee.


Sendt fra min Commodore 64
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Kompisturnering

Post by halvorsen84 »

Yorkie wrote:
halvorsen84 wrote:Vil også benytte anledningen til å tipse om en annen artig spilleform; Tiger Woods PGA Tour-seriens "battlegolf"; passer best kun for 2-4 spillere;

Man spiller vanlig match hull for hull, men vinner av hvert hull kan "stjele" en kølle fra motstanderen, som denne ikke kan bruke. Eller, hvis man har tapt en kølle, og så vinner man, så kan man få tilbake en av ens tapte køller, eller stjele en av motstanderens! Putter er den eneste køllen man ikke kan stjele!
Så hvis man er riktig så flink/heldig/noe så ender man altså opp med å drasse en bag med 27 køller og "tapern" lunker rundt med bag og pøtter
Blir litt ekstra trening det vettu, Yorkie! 8-) Neida, trenger ikke "fysisk stjele" køllene! :D

Når det gjelder closest/longest Fossi, så må man neste bare stole på hverandre, slik det ellers gjøres, ellers må man jo skaffe en "medhjelper" som kan ta seg av dette! ;) Målebånd og et "skilt med lapp" som settes ved siden av greenen, enkelt og greit!
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
Krosjnak
Rookie
Rookie
Posts: 19
Joined: 17 Sep 2011, 08:21
Hcp: 3.1
Hjemmeklubb: Mjøsen gk
Location: Norway

Re: Kompisturnering

Post by Krosjnak »

Battlegolf høres gøy ut, må spille det en gang. Men hva med:
reversed battlegolf
vinneren av et hull blir fratatt ei kølle!
Bør kunne føre til jevne matcher, eventuelt ekstra ydmykelse hvis du bare vinner uten å ha igjen noen køller =)
Golf er gøy, iblant.
norhawk
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 164
Joined: 24 Apr 2013, 21:51
Hcp: jepp

Re: Kompisturnering

Post by norhawk »

Hva med "longest walk" en premie til den som ender sist. Må selvfølgelig legger frem litt humoristisk.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nickent 3DX hybrid 20*
TM RBZ Stage 2 hybrid #4
TM Burner 2.0 6 - PW
Vokey SM5 50, 54 og 58*
Bobby Grace Amazing Grace putter / Cleveland HB 6
Bushnell Tour V2
Paraply, håndkler +++
Inn og ut av bagen; Driver!
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: Kompisturnering

Post by Fossi »

Det er vel på tide med en liten oppdatering her. Det blir turnering i sommer. Vi blir litt færre enn vi håpet på da det var vanskelig å finne en dato som passet for alle, men regner med vi blir mange nok. Det blir 18 hull, en runde fra rød og en fra gul tee. Premie for nærmest hullet på hull 10, samt premier til de tre beste. Mulig vi får til noe med longest drive og. En av deltakerne bor rett ved golfbanen så vi ser for tiden litt på muligheten for utslag fra verandaen hans slik at vi kan legge inn en stopp med forfriskninger der. Time will show.
Klubben har vært svært behjelpelige og er positive til stort sett alt vi kommer med av forslag. Nå får vi se hvordan dette går,men jeg vil foreløpig anbefale så mange som mulig å dra i gang noe lignende. Det er en god unnskyldning for å spille golf og for å ta seg en liten fest etterpå. Jeg har og opplevd det som lettere å få med folk på dette enn bare på en runde golf.
Post Reply