Fana Proshop Pairs Scramble

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Fana Proshop Pairs Scramble

Post by furu »

Ja, du leste riktig, det var storturnering på Fana i går. Paret kaffekannen/furu stilte til start. Lokalmiljøet regnet oss nok som en liten outsider i kampen om tittelen. Ryktene gikk i hvert fall og oddsen falt fra 1/1000 til 1/995 i løpet av timene før start. De hadde kanskje hørt at furu hadde ladet opp med pasta kvelden før? Og at kaffekannen hadde kjøpt ny putter?

Det skulle vise seg å bli en lang og slitsom dag på banen. Mye regn og spilletid på seks!!!! timer. Det gikk sakte, ikke med oss, men med en del grupper foran oss. Vi spilte scramble med 1/2 hcp og dermed fikk vi 13 slag tildelt. Noen av de andre parene var meget strategisk sammensatt - spiller med lavt (under 10) hcp sammen med en med over 30 i hcp. Ingen fordel for oss.

Vi startet på hull 16, banens vanskeligste.En drive i vannet, en drive en meter fra å være sikker men vi måtte droppe. Dårlig start med dobbel. Neste hull endte også med to dårlige utslag og dobbel. Kjedelig - var vi allerede ute av kampen om topplassering? Takket være kaffekannen fikk vi en fin par på vårt tredje hull (#18) og følte vel at nå var vi i gang. Det varte ikke lenge. Forferdelig spill på #1 og #2 endte med dobbel og trippel. Vårt store problem var at vi ikke safet og kanskje heller ikke var gode nok til å spille safe når det var nødvendig. Vi misset altfor ofte samtidig og ga oss selv altfor ofte problemer.

På vårt sjette hull for dagen (#3) snudde det. En fin par der ble etterfulgt av nydelig utslag av kaffekannen på neste og glimrende birdie på et ganske vanskelig par 3. 70cm fra koppen er meget meget bra. Det ble desverre dagens eneste birdie. Vi gikk de siste 11 hullene på +4. Godkjent men ikke mer. Furu hadde en drittdag på fairway og traff ingenting med jern før de siste 2-3 hullene. Klarte å bidra med noen driver (elsker R9'en min), chipper og putter men kaffekannen tok størstedelen av ansvaret på sine brede skuldre. Vi satt også altfor få lange putter. Kaffekannens nydelige 5-meter på #12 var kanskje dagens høydepunkt for meg. Ikke fordi det var en viktig putt men fordi vi hadde misset nesten alt over 2 meter.

Vi hadde noen veldig greie spillepartnere i far og lovende datter. Godt humør og intern fighting når vi skjønte at noen god plassering var utenfor rekkevidde for oss (vi endte faktisk på samme score). Underveis fikk vi litt oppdateringer fra de andre parene. Det viste seg at noen av dem spilte utrolig bra. De gikk runder under par før de trakk fra tildelte slag.

Vinnerne gikk på -14!! Nr.2 hadde -10, nr.3 -9. En runde på -5 hadde kun holdt til 11.plass. Vi gikk på -1. Alle scorene jeg nevner her er etter å ha trukket fra tildelte slag. Det var rett og slett for høyt nivå på dette. Vi måtte altså spilt på par for å ligge i toppen. Klart det er mulig i scramble, men med to spillere over 20 i hcp så blir det noen misser i løpet av 18 hull. Parene med en eller to glimrende spillere hadde nok en stor fordel her. Med 1/2 hcp hadde vi kun 6-7 slag på par med meget gode spillere. Par med høy+lav hadde flere slag enn oss. Hadde det vært mer rettferdig å bruke 3/4 hcp? En regel for turneringen sa at hver spiller måtte ha minst fem tellende utslag. Jeg er så dårlig taper at jeg med de scorene som var i denne turneringen ikke er helt sikker på om alle har fulgt denne.

Det var uansett en fin runde. Jeg er stadig imponert over kaffekannens spill. Driveren satt ikke men ellers var det svært mye skikkelig bra golf. Han har mye golf inne, ingen tvil om det.
Last edited by furu on 19 Jul 2009, 14:50, edited 1 time in total.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana Proshop Pairs Scramble

Post by Kaffekannen »

En meget god oppsummering. Jeg har litt maskinvareproblemer og kom derfor ikke med innlegget som planlagt. Furu har rett i det meste her. Vi må være smartere ved scramble. I tillegg lønner det seg nok å lese reglene for scramble bedre før konkurransen. Det viser seg at man kan plassere også første ballen og dermed velge rekkefølge. Det kunne vi tjent mye på. Når man da legger til at det var køllelengde og ikke scorecardlengde som var kriteriet for plassering kunne vi reddet mange dårlige slag. Da vet vi bedre til neste(?) gang. Neste helg er det ny proshopturnering og denne gang best ball. Blir vel muligens en runde der også.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana Proshop Pairs Scramble

Post by furu »

Da var det rett og slett dårlig info her. De vi spilte med hadde heller ikke fått det med seg. Jeg fikk til og med beskjed når jeg betalte om at det var scorecard som var gjeldende på plassering. Kjedelig.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana Proshop Pairs Scramble

Post by Kaffekannen »

Siden det ikke var lagt ved spesielle regler må jeg nesten tro at standardregler gjelder
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Golf
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 02 May 2009, 21:45

Re: Fana Proshop Pairs Scramble

Post by Golf »

Er det bare meg, eller er det litt snuskete når proene og andre ansatte tar med seg premiene tilbake til proshop?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana Proshop Pairs Scramble

Post by furu »

Golf wrote:Er det bare meg, eller er det litt snuskete når proene og andre ansatte tar med seg premiene tilbake til proshop?
Tenkte litt på den jeg og :lol: For å si det sånn så ble vi ikke så lenge at vi fikk med oss premie utdelingen. Mulig at de droppet premie til dem og ga til neste par på listen. Det er jo det eneste rette å gjøre i en slik situasjon.
Instagram @christianfuru
Post Reply