Masters 2014

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Masters 2014

Post by kevin »

Et av årets absolutte høydepunkt :D

Sendetider på Viasat Sport og Viaplay:

Onsdag kl. 21.00 - 00.30 (par 3-turnering).

Torsdag kl. 21.00 - 00.30.

Fredag kl. 21.00 - 01.30.

Lørdag kl. 20.00 - 01.00.

Søndag kl. 20.00 - 01.00

Sendetider SVT1

Torsdag kl. 22.50 - 01.30

Fredag kl. 23.00 - 01.30

Lørdag kl. 22.20 - 01.00

Søndag kl. 22.30 - 01.00

Starttidene for runde 1/2 er offentliggjort nå. Spennende gruppe med Rory, Reed og Spieth. Day, DJ og Stenson er også en bra gruppe. Stakkars Poulter går sammen med Cabrera og Woodland. Bomberne kommer til å ligge 50 yards lengre fram etter utslagene (nei, ikke på par 3 ;) ) Supertalentet, Fitzpatrick, har havnet i gruppe med Scott og Dufner.

Hvem tror vi mest på? Jeg tror tiden er inne for McIlroy nå.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Masters 2014

Post by Freud »

Mitt tips er enten Cabrera, Oosthuizen eller Day.

Synes det er en del uinteressante spillere på Masters, som får delta på gamle meritter. Merkelig også at de aldri fyller opp feltet til 140-150 spillere. Det deltar bare 97 denne gang. Med den prestisjen denne turneringen har, så burde den jo ha med verdens 150 beste? Liten vits med cut, men det er det kanskje ikke?
Tror at andre majors har et bedre startfelt enn Masters. Så hvorfor benytter de ikke anledningen til å fylle opp med alle verdens beste? Likevel rangerer den som den viktigste av de fire majors. Eller gjør den ikke det lenger?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Masters 2014

Post by kevin »

Rory sparker litt mot Reed:
"There's not going to be any top-5 players in that group," McIlroy quipped. "They're going to be playing their first Masters and I feel like the veteran."
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Masters 2014

Post by TheBigEasy »

Håper på Stenson/Day.;)

Sent from my HTC One S using Tapatalk
Play your best.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Masters 2014

Post by halvorsen84 »

Håper og tror at Mcilroy vinner, skulle bare ønske at han gjorde det med Titleist-køller, haha!
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Masters 2014

Post by furu »

Rose eller Day.

En på Golfwrx hadde analysert feltet for å finne sannsynlige vinnere. Hadde fullstendig droppet spillere fra Europa basert på at han ikke hadde info om dem........ :lol: Dubuisson og Donaldson er formspillere som kan overraske på Augusta.
Instagram @christianfuru
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Masters 2014

Post by TinCup »

Håper på Stenson / McIlroy. Tror Reed kommer til å gjøre en bra turnering!
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Masters 2014

Post by Gundersen »

Jimenez, verdens kuleste golfer. Det synes jeg hadde vært morsomt.

Sendt fra min Commodore 64
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Masters 2014

Post by kevin »

Ser ut til at Ryan Moore ikke vinner i år. Han vinner nok par 3 turneringen etter å ha gått på -6 i dag. Kunne fort vært -9 sa han selv, brente noen korte putter.
H1N1
Forumvant
Forumvant
Posts: 55
Joined: 17 May 2012, 18:37
Has thanked: 1 time

Re: Masters 2014

Post by H1N1 »

http://www.masters.com/en_US/live/ kan man følge amen corner, hull 15 og 16, og 2 featured groups gjennom hele helgen. Amen corner er allerede live. Selvsagt bare tilgjengelig for amerikanske adresser, men dette kan du fikse via https://www.tunnelbear.com/. Alltid brukt hidemyass ved slike anledninger, men tunnelbear er ekstremt enkel i bruk og fungerer ypperlig for meg. Første 500mb trafikk er gratis, etter det betaler du 30 kroner i måneden for grenseløs trafikk. Ingen binding. Anbefales for de som vil se mest mulig golf i helgen!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Masters 2014

Post by kevin »

Imponerende av Blixt og Bjørn som holder koken i toppen. Bubba leverte en god runde også og leder med 3 slag. Cut ser ut til å gå på +4. Mange stjerner som ryker da
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Masters 2014

Post by Rotten »

For et mannefall 2. dag! Krysser fingrene for at Bubba ikke tar jakka. Hadde vært morsomt om mr. Cool tok seieren....

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Masters 2014

Post by CharlieB »

Rotten wrote:For et mannefall 2. dag! Krysser fingrene for at Bubba ikke tar jakka. Hadde vært morsomt om mr. Cool tok seieren....

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
+1 vil ha en ny vinner


Sent from my iPhone using Tapatalk
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Masters 2014

Post by Snowman »

Norskgolf.no skriver om alle stjernene som misset cuten:

http://www.norskgolf.no/node/5855

Jeg kunne ikke dy meg for en spisset kommentar under artikkelen:

"Jeg mener leaderboarden etter to dager tyder på at nivået i golf er skikkelig dårlig. Ikke minst her på norskgolf.no er det mange som skriver om det høye nivået, men se da den lista i artikkelen med såkalte store navn som nå misset cuten! Og se deretter på hvilke spillere 50+ som greide den. Sandy Lyle (56), Berhard Langer (56), Fred Couples (55), Larry Mize (55) og Vijay Singh (51). Hvis golf hadde vært en idrett på så høyt nivå som mange påstår, mht kvalitet, utvikling, bredde i toppen, krav til fysikk osv, da burde ikke den gjengen av veteraner hatt en sjanse. Men det har de altså. Dette går ikke an å prate seg bort fra at dette er flaut for den såkalte golfeliten og at nivået er oppskrytt."

Jada, spisset, men det er noe i det. Har det i det hele tatt skjedd noen utvikling å skryte av siden den der 50+ gjengen var ca 30 år? De hadde i sin generasjon også Seve, Faldo, Norman, Price, Woosie og diverse store navn også fra USA. Hva er alt det pratet om at konkurransen nå er hardere enn da de der kjempet mot hverandre "in their prime"?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Masters 2014

Post by Golffreak »

Golf er ikke langrenn. Erfaring, både i konkurransesituasjon og med Augusta, teller minst like mye som fysikk. Golf er også en teknisk idrett, og man blir i utg pkt bedre jo mer man trener. De som er 20 har ikke like mye trening, men så kommer også talent inn i bildet slik at antall år med trening/erfaring naturligvis ikke er 100% korrelert med prestasjon. Fysikk og skader gjør at mange begynner å slite mot slutten av 40-årene, ikke nødvendigvis at de er dårligere teknisk..

I toppen i golf så er de fleste "in their prime" i 30-åra, iallefall 10 år etter kondisjonsidretter. Gode spillere i 50-årene som har en god fysikk vil kunne hevde seg, spesielt på de banene det er essensielt å være kjent fra før. Vijay og Langer er kjent for å være notoriske til å trene fysikk, og Couples har en sving som selv 20-åringer ville slitt med å gjennomføre. Masters er også litt spesielt ved at så mange "gamlinger" som har vunnet tidligere er med, og personlig synes jeg det skulle vært tidsbegrenset til f.eks 5 år. Er du ikke kvalifisert etter det så er du ikke god nok for en major. Du ser ikke Bjørn Borg spille Wimbledon liksom....

Det er veldig vanskelig å sammenligne nivået på touren iløpet av ulike tiår, men jeg vil si at nivået blir høyere og høyere. Se bare på hvor mange førstegangsvinnere det er iår på PGA touren.

Vi får se etter søndag da, hvor mange av gamlegutta som fremdeles er på øvre halvdel av lista.. ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Masters 2014

Post by Snowman »

De gamlegutta har understreket mitt poeng allerede, uansett hvordan de gjør det i helgen, for de er altså 5 stk på 50+ som har klart den strengeste cuten i noen major, mens en hel haug av dagens stjerner ikke klarte den.

Så du vil utestenge dem fordi de ikke er gode nok? Ja, da hadde man i hvert fall blitt kvitt dem slik at dagens stjerner slapp å bli flaue.

Jeg mener definitivt at de uansett beviser at dagens generasjon golfspillere ikke er særlig mye bedre enn de som var best for 20-30 år siden.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Masters 2014

Post by Franz »

Er det ikke bare å spørre seg hvor veteranene er resten av året?
Det er jo noen av de gamle som prøver seg hver uke, og får rundjuling av ungdommen.

Det er nok heller det at Augusta er veldig spesiell enn at nivået er lavt.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Masters 2014

Post by Snowman »

Selvsagt taper de oftest for ungdommen. For de er jo ikke i sin "prime" nå. De hadde jo også tapt for yngre utgaver av seg selv.

... men det er flaut for de unge stjernene å misse cuten når så mange av gamlegutta klarer den.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Masters 2014

Post by furu »

Tror nok at du selv mener du er "spisset" i kommentaren. De aller fleste lar den der seile uten problemer nettopp fordi vi er så vant til dette.

Jeg er ikke uenig med deg. Det er ikke veldig bra for golfsporten. Men det er heller ikke noe stort problem. Det skjer nesten aldri. Som Franz sier får de bank resten av året.

Er det virkelig den strengeste cuten av alle majorturneringene? Halve feltet med videre? Mot 1/3 i andre turneringer? Jeg bare spør siden jeg ikke er sikker.

Du har to turneringer hvor veteraner av og til hevder seg - The Open og Masters. Felles er vel at når vi snakker om å hevde seg betyr det å klare cuten. For sannheten er vel at nær sagt alle disse utgjør halen av listen som får spille i helgen. Se på status når turneringen er over, ikke etter to runder. En spiller som Garcia kan ha gått for gull når han lå på cutgrensen. Tenkte at han måtte ta inn noen slag for at det var vits å være med i helgen. Alt eller ingenting. For Mize og Lyle var det kanskje viktigere å kontrollere det inn til helgespill. For dem er det stas å spille alle rundene.

Det er ingen som har understreket et poeng for deg. Du trekker ofte konklusjoner basert på et ekstremt lite utvalg. Man får de svarene man vil ha.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Masters 2014

Post by Snowman »

Jada, Furu, jeg har spisset det litt, men ikke så mye. For det ER rart at hele 5 av 51 som klarer cuten er 50+. Og det er jo ca halvparten av de gamlingene som var med, dvs omtrent samme uttelling som de yngre. Jeg mener ærlig at det er et svakhetstegn for de yngre spillerne, for såpass mange av dem burde spilt så bra også i Masters og The Open at disse gamlingene ikke hadde greid cuten.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply