Masters 2014

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17354
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Masters 2014

Post by kevin »

tviler på at mange synes det er flaut, blir litt for enkelt å si det.

Augusta er en helt spesiell bane og ikke som resten av banene på PGA touren. Man kan selvsagt spille bra enkelte runder uten å ha mye erfaring derfra, men her teller course management vel mer enn noe annet sted. Det finnes ingen rough, man kan treffe alle fairways, men det er rundt og på greenene det skiller. De ekstreme onduleringene på greenene og en stimp på 13-14.
Det sies at Fred Couples er en som ser ting på denne banen ingen andre ser. Det er vel noe av grunnen til at han leverer her gang på gang. I tillegg til den smoothe svingen har han jo ekstremt mye erfaring, og har vunnet her før. Han spiller ikke like ofte på pga touren nå, men stiller på Augusta og på Riviera. To baner han har et helt spesielt tak på.

Langer dominerer på Champions tour og er utrolig god der. Ingen overraskelse at han gjør det bra han heller. Lyle og Mize er mer ujevne og ofte røyner det på etterhvert. Disse er vant til turneringer på 3 runder og ikke 4. Jeg tror ikke de holder helt inn på søndagen. Selv for Couples blir det tøft, men han er vel den eneste av de som har sjanse til å hevde seg i toppen. Han gjorde seg bort under 3.runden i fjor. Det kan skje igjen.

Litt skuffende at såpass mange av de beste røk i går. Men de hadde klart seg videre i en vanlig turnering, mens her røk man etter delt 46.plass pga de spesielle cut-reglene. De som er T46 er kun 8 slag bak 2.plassen og har masse å spille for. Det er bare Bubba som har litt ledelse på resten, her kan alt endre seg i dag og i morgen.

Selv er jeg mer overrasket over at Oliver Goss klarte cut såpass greit, enn at de rutinerte revene gjorde det. Og jeg synes at nivået er mye høyere nå enn tidligere, helt klart.

Forholdene har også vært litt varierende. Dag 1 var ikke noen typisk 1.runde med tanke på været. Mens i går ble det tøft på slutten av dagen når vinden tok seg opp. Vanskelig å komme nære pinnene, og dermed særdeles vanskelig å få satt puttene.

Noen tilfeldigheter har det jo også vært. F.eks at Couples ball ble hengende i gresset på hull 12....igjen. Er vel eneste i historien som har fått til det, og for andre gang. Den ruller i vannet i 999 av 1000 ganger der. Og stakkars Luke Donald som pådro seg 2 straffeslag for å ha "testet" sanda i bunker da han touchet borti. Misset cut pga de to slagene
kevin
Guru
Guru
Posts: 17354
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Masters 2014

Post by kevin »

Rory spiller forresten alene i dag, med markør. Spillet er i gang
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Masters 2014

Post by sirandrew214 »

kevin wrote:
Noen tilfeldigheter har det jo også vært. F.eks at Couples ball ble hengende i gresset på hull 12....igjen. Er vel eneste i historien som har fått til det, og for andre gang. Den ruller i vannet i 999 av 1000 ganger der. Og stakkars Luke Donald som pådro seg 2 straffeslag for å ha "testet" sanda i bunker da han touchet borti. Misset cut pga de to slagene
Er vel 998 av 1000 ganger nå da, men bortsett fra det er jeg enig i det du skriver. Man kan/skal ikke avskrive spillere over 40/50 år i golfsammenheng. De har rutine, og de som har vunnet tidligere har også den følelsen i kroppen. Kombinasjonen kan være bra. Med de nye driverene som har kommet de siste årene kan selv de eldste gutta slå langt, og dermed er forskjellen enda mindre. Nærspill og putting kan man ikke skille på...
kevin
Guru
Guru
Posts: 17354
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Masters 2014

Post by kevin »

he he, ja godt poeng. Er ikke så sterk i hoderegning ;)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Masters 2014

Post by Snowman »

OK, la oss følge med hvem som sprekker og hvem som ikke gjør det.

Stjernelaget, verdens topp-10, de har nå igjen 6 mann som greide cuten: Scott, Stenson, Day, Kucher, Rose og Rory.

Så ser vi de opp mot gamlegutta, dvs de 6 eldste i feltet greide cuten, og det er de nevnte 50+ gutta, Langer, Lyle, Couples, Mize og Singh, pluss at de da får med seg mannen som fyller 50 om 2-3 uker, nemlig Jimenez.

La oss se de to 6-mannslagene mot hverandre over 4 dager, så kan vi se om det er mye som skiller til slutt.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Masters 2014

Post by Freud »

Enig med Snowman. Disse +50-spillerne deltar vel nesten ikke på de vanlige PGA-turneringene, så det blir ikke riktig å si at de feies av banen der. Det er vel mest på Champion tour de spiller.
Golf på nivå med de beste 30-åringene kan disse gubbene spille når som helst, da de er omtrent like gode som dem. I golf er det ørsmå marginer, så 3-4 slags differense etter 72 hull er egentlig jevngodt med uavgjort. I golf er det også en del tilfeldigheter som spiller inn.
Det viktigste fra mitt ståsted er likevel at jeg synes de beste ikke spiller noe bedre nå enn for 10-20 år siden, snarere dårligere. Og da sammenligner jeg ikke med Tiger, som i mange år var i en egen klasse. Jeg synes altså at nivået har gått tilbake. Er det mulig? Jeg er klar over at banene er vanskeligere enn før, men når jeg ser på 1) presisjon i innspill, og 2) chip og putt, så synes jeg kvaliteten har sunket.
På Masters har det vært mange gode slag, men jamen en god del dårlige også. Under pludringen til Flatland og Haugsrud er det bannlyst å bruke uttrykk som "et dårlig slag". I beste fall er man "uheldig". Men i golf er det ikke noe som heter uheldig, bare udyktig. Det virker som om det er umulig for verdens beste å slå dårlige slag - inkl. putter. Slikt sier man da ikke!

Ingen har oppdaget det paradoksale i at det er Bubba alene som har sørget for at så mange av de presumptivt beste ikke klarte cuten. Hadde Bubba spilt "normalt" - som alle de andre - og endt på -4 istedenfor -7, så hadde cuten gått på +6, og et 20-talls spillere til hadde klart cuten. Det er p.g.a. regelen om at alle som er 10 slag eller mindre bak lederen, får være med videre.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Masters 2014

Post by TheBigEasy »

Bubba WITB: http://www.golfwrx.com/97336/bubba-watson-witb/
Han liker G25 og drivern er "pimped up". Ellers moro å lese at 3 wooden er 42". Det er jo kortere enn hobby golferen... 8-)
Litt hat/elsk forhold til Bubba, men han er en fargeklatt i alle fall.
Play your best.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17354
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Masters 2014

Post by kevin »

cut-regelen er 10 slag, men minumum 50 spillere.

Woodland er -6 etter 9 i dag. Startet dagen på +3 totalt og er nå helt oppe i tetsjiktet
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Masters 2014

Post by Snowman »

De 10 beste på verdensrankingen av de som startet, dvs. D.Johnson istedenfor Tiger, der er dette status:

4 stk misset cuten.
De 6 som greide cuten, ligger nå på T3, T17, T24, T24, T36 og T46.

Ikke veldig imponerende av verdenseliten.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17354
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Masters 2014

Post by kevin »

spiller det noen rolle? Alle de 50 beste i verden kan vinne turneringer på dette nivået, så jevnt er det
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Masters 2014

Post by Snowman »

kevin wrote:spiller det noen rolle? Alle de 50 beste i verden kan vinne turneringer på dette nivået, så jevnt er det
Det er jevnt fordi det ikke er noen som klarer å skille seg ut ved å spille bra og stabilt uke etter uke. Dette har det vært snakket mye om, senest Rory i opptakten til Masters. Så det er mange som syns det spiller en rolle, dvs at golfen hadde tjent på at en eller noen få dominerte mer, for liksom å sette en standard for resten.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17354
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Masters 2014

Post by kevin »

Rory har aldri sagt at nivået er dårligere. Stor forskjell.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17354
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Masters 2014

Post by kevin »

Markøren til Rory, Jeff Knox, er klubbmester på Augusta. Han slo Rory med 1 slag i dag. Det må vel bety at nivået er dårlig på verdens 9.beste spiller?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Masters 2014

Post by Snowman »

kevin wrote:Rory har aldri sagt at nivået er dårligere. Stor forskjell.
Jeg har heller ikke sagt at nivået er dårligere. Men jeg bestrider at de beste i dag er noe særlig bedre enn de beste var for 20-30 år siden. Stor forskjell ;)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Masters 2014

Post by Franz »

Dette er jo en sport med 400 års historie, så det er kanskje ikke så sjokkerende om utviklingen begynner å gå tregt. Du tar naturligvis grundig feil, men det ville ikke vært sjokkerende.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Masters 2014

Post by Freud »

Korreksjon til Kevin:
Cut-regelen i Masters er: maksimum 50 spillere og ties, dog vil spillere med inntil 10 slags avstand til leder få være med. Hadde Bubba endt på -4, så hadde 70 spillere klart cuten.

Ellers enig med Snowman; nivået de 20-30 siste årene er ikke blitt noe bedre. Min tilføyelse er at det de siste 10 årene faktisk er blitt dårligere. Men jeg kan ikke bevise det, annet enn at det er mitt inntrykk via TV-sendinger gjennom mange år. det kan jo være feil. Hva mener dere?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17354
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Masters 2014

Post by kevin »

ja,stemmer det.

At du og Snowman er enige er ikke overraskende, noe annet ville vært rart
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Masters 2014

Post by Snowman »

kevin wrote:ja,stemmer det.

At du og Snowman er enige er ikke overraskende, noe annet ville vært rart
Diskuter sak, Kevin, ikke person eller personer. For du har jo argumenter. Innlegget kl 1642, det var sak.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Masters 2014

Post by Golffreak »

PGA Tour Field Scoring Averages from '91-2010
'91-'95: 71.21
'96-'00: 71.24
'01-'05: 71.13
'06-'10: 70.95

Statistikken kan naturligvis bli påvirket om de bytter en bane eller to, men stort sett er det de samme banene de spiller på.
Samtidig har banene både blitt forlenget og vanskeligere. Naturligvis har utstyret blitt bedre også, men de har også satt flere begrensninger (COR, riller etc).

Kan vel fastslå at nivået har blitt høyere, selv om det er flere statistikker med argumenter både for og imot.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Masters 2014

Post by furu »

Klin umulig å måle det så fullstendig uvesentlig påstand. I en sport der utstyret også har stor betydning er det umulig å måle nivå gjennom historien.

Feitinger som Stadler kan vinne. På LPGA vinner fjortiser. Gamlinger dominerer Masters. Og vi bryr oss ikke.

Du klarer forresten ikke å forstå det jeg skriver. Det betyr mer for Mize og Lyle enn Mahan og Garcia. De er midt i karrieren sin, når de ligger langt bak er til og med Masters bare nok en turnering. For de gamle betyr det alt. De går 110% for det. Derfor kan de faktisk ende opp med å prestere bedre, for så dårlige golfere er de ikke.
Instagram @christianfuru
Post Reply