NM 2014 Tyrifjorden

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

NM 2014 Tyrifjorden

Post by Pepper »

Mandagskvalet er i gang, og norgesmesterskapet nærmer seg.

Jeg ser av informasjonen fra Tyrifjorden at rangen bare er 210 meter slik at trening med driver og Woods blir vanskelig. Starttider for innspill skal avtales pr telefon, golfbox skal åpenbart ikke brukes. Og kafeen åpner først kl. 12.00 alle spilledagene, skal du ha noe før det henvises det til Sundvolden Hotel.

Minner meg litt om Lag NM Stavanger, hvor fristene for registrering av hvem som skulle spille hvilke runder ble satt så tidlig at det skapte problemer for spillerne og lagene. Grunnen var å gjøre det lettere for funksjonærene. I Stavanger ble det noen tillempinger etter diskusjoner på kapteinsmøtet, mens for lag NM junior ble visstnok NGF's nye frister oversett.

Man bør være forsiktig med kommentarene før turneringen starter, men det hadde vært fint hvis det var spillerne som ble satt i fokus, ikke funksjonærer, ansatte og andre.

For øvrig (og av interesse for spesielt interesserte antar jeg) er det 39 damer påmeldt nå, mens det er plass til 48. Mandagskvalet gir startplass for 3 damer, men bare 2 spiller.

Det er rom for forbedringer for norsk damegolf.

Værmeldingen ser lovende ut, så vi får håpe på godt spill og mange lave scorer på en fin bane.
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Lawinth »

Jentene er i gang, men finner forstår ikke noe av hvordan finne gutta og livescore.
De har spilt i over 1,5 t. de første nå og kun jentene som det finnes score for, også den er mangelfull :(
Om det er golfbox som viser sine kvaliteter eller noe annet vet jeg ikke, men om så er den mye omtalte appen bortprioritert :o
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by kevin »

Bruker ikke du briller da Lawinth? ;)

http://golfbox.no/livescoring/tour/?lan ... oard/30430 og så trykker du på "H", for herrer....

Så du forresten at Pepper har laget 2 tråder om NM? :)
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Pepper »

Beklager at jeg laget 2 tråder om samme tema, det var ikke meningen.

Spilleforholdene bør være bra, og det er en del lave scorer så langt. Greenen var jevne og bra i går, men ikke spesielt raske etter hva jeg hørte. Vinden spilte en rolle i går, og vil nok gjøre det i dag også.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by kevin »

Kristian Johannessen er -8 etter 15. Kanskje ryker banerekorden? Den er vel 64 slag?
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Sv: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Lawinth »

Bruker briller Kevin, men er sånn passe blind likevel.:oops:
Greenene vil nok først klippes helt ned lørdag og ille søndag. :?:
Skal foresten spille Kaptens forfall turnering, Shotgun på TYGK fra kl 15:00, rett etter NM.
Skal bli spennende å spille banen når alt er satt back og greener så krevende som mulig :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by kevin »

Er endel tøys med leaderboarden, er det du som legger inn scorer der i dag? :lol:

Johannessen gikk på 64 slag. Det er vel tangering av banerekorden?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Snowman »

Norges Golfforbund har hatt gleden av å dele ut kongepokaler helt siden 70-tallet. Den retten kan golfforbundet kanskje komme til å miste(?). I kriteriene til Norges idrettsforbund for at særforbund skal få dele ut kongepokal står blant annet dette:

"Idretten (NIF) vil ikke tillate at H.M.Kongens Pokal deles ut i Norgesmesterskap med dårlig kvalitet og kvantitet. Det er særforbundenes ansvar å sørge for at dette ikke skjer. Det er en forutsetning at norgesmesterskapene tilrettelegges slik at de beste utøverne har/får anledning til å delta. En må ikke komme i en situasjon der de beste utøverne prioriterer andre stevner/mesterskap foran NM."

Jeg leste nå at samtlige Team Norway-utøvere står over NM. Dermed bryter golf med kriteriene for å ha kongepokal, for diverse av disse utøverne står over fordi andre konkurranser ble prioritert. Blant Team Norway-utøvere som står over, er da til og med utøvere som Anders Engell, Joakim Mikkelsen, Caroline Martens og Marianne Skarpnord, spillere som så vidt jeg vet aldri har vunnet noen kongepokal. Det viser at flere av våre beste gir blaffen, for ellers ville i det minste disse fire som ikke har noen kongepokal fra før, gjort alt de kunne for å vinne en. De fire andre i Team Norway skjønner jeg bedre at prioriterer som de gjør, for de har flere kongepokaler fra før; Pettersen 5, Engzelius 3, Bertheussen 2 og Kofstad 2.

Greit hvis noen forteller i det minste Engell, Mikkelsen, Martens og Skarpnord et sannhetsord, og det er at denne nedvurderingen av NM kan medføre at golfforbundet til slutt ikke får fortsette å dele ut kongepokal, for det er altså bare å lese det som står svart på hvitt i kriteriene. Jeg holdt på å kalle det her for arroganse, men det er kanskje et for slemt ord, så jeg kaller det heller for ubetenksomhet.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by kevin »

Det er det samme hysteriet hvert år, og helt ubegrunnet. Abrahamsen hadde hatt godt av å telle til 10 før han kom med sine bastante uttalelser.

Tutta bor i USA og har et strikt opplegg i forhold til sitt liv på LPGA touren. Å tro at hun skulle komme hjem og spille NM nå, er helt urealistisk. Martens og Skarpnord har begrunnet greit ovenfor Golferen hvorfor de ikke deltar. Engzelius spiller Symetra tour denne uka.

Bertheussen spiller Ecco tour denne uka, Kofstad er skadet. Mikkelsen svarte greit ovenfor Golferen og jeg skjønner hans forklaring. Engell spiller ikke denne uka.

Det var diskusjon om dette i fjor også. Og spillerne svarte da at deres levebrød er proffgolfen, det er det som bringer mat på bordet. For flere av de vil det bety at de skal prioritere bort inntekter, bruke mer på reiser og prioritere om et sesongopplegg for å delta i NM. Det harmonerer lite med at vi er en liten golfnasjon og har proffer som sliter for å få endene til å møtes. Da må isåfall NGF legge til rette for at det blir mulig, uten at det koster for mye for de det gjelder.

Dessuten glemmer man at mange av disse herrene stilte i lag-NM nylig. Samme uke som flere av de kunne spilt Challenge tour(Tage og Mikkelsen på kategori, og Engell og Bertheussen på wild card kanskje). Lag-NM er sånn sett kanskje større prestisje for flere av spillerne.

Hva har NGF gjort siden i fjor da? Har de snakket med spillerne om dette?

De beste amatørene er med, så får tourspillerne bestemme selv tenker jeg. Blir bare fjas å kreve at de skal stille opp.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Snowman »

kevin wrote:De beste amatørene er med, så får tourspillerne bestemme selv tenker jeg. Blir bare fjas å kreve at de skal stille opp.
Men dette står altså i kriteriene for kongepokaler, ordrett sitert:

"Idretten (NIF) vil ikke tillate at H.M.Kongens Pokal deles ut i Norgesmesterskap med dårlig kvalitet og kvantitet. Det er særforbundenes ansvar å sørge for at dette ikke skjer. Det er en forutsetning at norgesmesterskapene tilrettelegges slik at de beste utøverne har/får anledning til å delta. En må ikke komme i en situasjon der de beste utøverne prioriterer andre stevner/mesterskap foran NM."

Syns du golf - uavhengig av om forbundet eller spillerne har skylda - etterlever det som står der?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Lawinth »

kevin wrote:Er endel tøys med leaderboarden, er det du som legger inn scorer der i dag? :lol:

Johannessen gikk på 64 slag. Det er vel tangering av banerekorden?
Nei dessverre, da hadde alle allerede spilt ferdig og med resultat etter hva jeg mente ville være korrekt for den enkelte for dagen.
Banerekorden på 64 slag ville nok ikke blitt tangert i dag, men en velfortjent 65 runde ville han fått selv om jeg skulle være i dårlig humør :lol:

Om jeg levde av golf med en tilmålt stram økonomi ville jeg nok ikke prioritert noe NM kontra muligheten til å kvale eller tjene penger på andre arenaer.
Vanskelig den settingen der. Hadde vært en helt annen setting om spillerne dette gjelder hadde vært lønnet eller fått en bonus for å stille, som et godt alternativ til en aktuell T10 plassering et annet sted.

Vår mann (Klubbmester 2013 TYGK) har avsluttet med +4 og må vel levere en rimelig grei runde i morgen om han skal klare cut. :cry:
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by kevin »

Vanskelig å plassere skyld noe sted. Som sagt er dette noe som kommer opp hvert år, og de deler vel ut kongepokaler fortsatt? Sånn sett er det storm i et vannglass, synes jeg. Men om NGF vil at spillerne skal prioritere NM, da er de ansvarlig for å legge til rette for det. Dvs ta deler av, eller hele regninga, og det har de ikke penger til.

Er litt typisk norsk dette å forvente at de beste skal stille i nasjonale mesterskap. Tviler på at det skjer i så mange andre land, når det kommer til golf. Vitner om lite forståelse for hvordan livet som proffgolfer er.

Det finnes vel eksempler på at dette skjer i andre idretter også, at de beste prioriterer bort NM
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Freud »

Enig med Snowman. Ingen av våre beste på herresiden stiller opp, og ETJ kan føyes til listen. Det nytter ikke å si (som Kevin) at de er opptatt, slitne, mye reising, eller må prioritere konkurranser der de kan tjene penger. Denne uken er det CT i Azerbaidsjan (!), der flere av våre sikkert kunne deltatt, men har valgt å stå over. Reising er ingen unnskyldning, siden alle nå er hjemme, NM foregår sentralt på Østlandet og neste uke er det CT, i Norge!
Jeg kan ikke finne en eneste god begrunnelse for at våre beste herrespillere ikke vil delta. Er de "slitne", så er det latterlig. Det turneringsprogrammet (om man i det hele tatt kan kalle det det) som de norske herrene har hatt hittil i år er så lite krevende at det ikke kan brukes som unnskyldning. "Oppladning" til CT på Mikla etter "en lang og slitsom sesong", blir bare for dumt.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by kevin »

Hvilke herrespillere har brukt reising som unnskyldning? Eller at de er slitne?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Snowman »

Hvis man er blant de beste spillerne uten noen gang å ha vunnet kongepokalen, burde ikke da Hans Majestet Kongens Pokal stå høyt i kurs som noe veldig attraktivt å vinne? Vil det ikke være en stor mangel for en toppspiller dersom man etter endt karriere bare har et hull i premieskapet der det burde stått en kongepokal? Burde ikke nettopp kongepokalen da være et veldig gjevt trofe å få med seg, ikke minst for slike som Engell, Mikkelsen, Martens og Skarpnord, siden jeg ikke tar for gitt at de vil raske meg seg majors og andre store internasjonale seire?

Det er mange andre idretter hvor det å vinne kongepokalen er veldig attraktivt for utøverne, og det setter en spiss på NM-titler når kongepokalen følger med. Hele vitsen med å ha kongepokal å dele ut, er jo at det NM mer attraktivt. Jeg syns flere burde ha en flau smak i munnen nå.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by kevin »

Det kommer kanskje en oppdatering i saken fra Engell. Men hva var det du ikke forstod med forklaringene til Skarpnord og Martens?

Jeg hadde forventet at spillere som sliter med tilværelsen på tourene, droppet lag-NM nylig og heller spilte om euro i Europa. På samme måte som at Tage burde spilt CT denne uka, men han har helt sikkert sine grunner til å ikke gjøre det.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Snowman »

kevin wrote:Men hva var det du ikke forstod med forklaringene til Skarpnord og Martens?
Jeg tar ikke bølgen for de forklaringene. Profilene deres på LET viser at Skarpnord i juli mnd bare spilte 9 runder på 4 turneringer, og Martens spilte 7 runder på 3 turneringer (vet ikke hva hun gjorde den helgen hun ikke spilte LET). Begge spilte 3 runder sist helg, men ellers har de misset cutene og hatt bare 2 runder hver i de andre LET-ukene i juli.

Hvis de virkelig hadde brent for å vinne en kongepokal, da hadde de nok klart å stille opp i NM!

Tenk deg en hockeyspiller med match annenhver dag gjennom sluttspillet, som skulle si at han nok måtte stå over en kamp fordi han var sliten og hadde litt vondt et sted, og dessuten var det vel ikke så farlig med den kongepokalen? Å nei, de gir alt, bare det er mulig å komme seg på isen. Og ingen kunne drømme om å spare seg i NM-sluttspillet i april fordi de skulle spille for framtida si foran proffspeiderne i VM i mai.

Hva handler dette om? At jeg mener de beste golfspillerne våre, i hvert fall de som ikke har en kongepokal fra før, burde sette det veldig høyt å vinne en. De burde være villige til å gå omtrent gjennom ild og vann for det!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by kevin »

Da tar de sikkert feil, de er nok ikke slitne etter mye reising.

Mange lave scorer i dag, banen var muligens satt opp lett? Kanskje Pepper gikk caddie i dag og kan si noe om banen?
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Pepper »

Jeg gikk dessverre ikke caddie i dag, sykdom og andre planer satte en stopper for det.

Det var imidlertid en meget frustrert spiller som kom hjem etter å ha spilt i ettermiddag, men mye vind og sideveis regn. Paraplyen ble ikke satt i holderen på trallen på grunn av vinden. Det betyr at forholdene for morgen- og ettermiddagsgruppene var vesensforskjellige så vidt jeg skjønner, men det ser vi også på scorene. de fleste med gode scorer i dag spilte fra morgenen av.

Sånn er det med utendørs idrett.

Når det gjelder Martens har hun en skulderskade som har voldt henne mye problemer i år og som hun må ta hensyn til. Skarpnord sier hun er sliten, og jeg har ingen grunn til mistro henne på det. Det tar faktisk på å reise rundt som de gjør, ordne transporter, nye hoteller, holde seg mentalt fokusert under spill etc. Det er mennesker vi snakker om, ikke roboter.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by kevin »

Norsk golf skriver også om saken. Og som en annen kommenterer, alle de beste unge spillerne er med. Og det er jammen ikke sikkert at disse som ikke er med, hadde preget toppen. Ihvertfall ikke i herreklassen.

Bedre å gi alt fokus til de som faktisk er med, og som tydeligvis har levert mye god golf sålangt.
Post Reply