NM 2014 Tyrifjorden

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Snowman »

De toppspillerne som er hjemme nå, men likevel står over NM, er sikkert slitne og/eller har vondt et sted. Men sånn er det ofte med idrettsfolk. Om de likevel kjører på, selv om de er slitne og litt skadet, avhenger gjerne av hvor viktig noe er.

Min mening er altså at en kongepokalkonkurranse er viktig, særlig for dem som ikke har vunnet noen kongepokal tidligere. De burde prioritere høyt å vinne en. Det er ikke mange norske golfspillere som har noen viktigere pokal til å sette på hedersplassen i premieskapet etter karrieren.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by kevin »

NRK østafjells har laget en sak fra Tyrifjord i dag. http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter ... 31-07-2014 Ca.10min ut i sendingen
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Snowman »

Peter Kaensche til norskgolf.no:

– Jeg har ikke spilt NM siden 1998. Det er en amatørturnering uten noe stor interesse rundt. Hovedgrunnen til at jeg er her er fordi jeg har spilt så lite og vært skadet, ikke fordi det er spesielt gjevt med norgesmesterskap.

- I andre idretter er det stort å spille NM, og det hadde vært veldig bra for norsk golf om vi kunne få til det. Dessverre er ikke det en situasjon vi er i. Jeg tar NM som trening.

- Det er mange som blåser i NM fordi de har andre ting å gjøre. Vi har for eksempel mye å lære av sykkel og ski, der det er stor prestisje å vinne NM.

– Joakim Mikkelsen og Anders Engell er hjemme og trener. Gutta i Team Norway burde i hvertfall spille NM. Det er ikke bra at de er hjemme og trener, men det gjenspeiler hvor vi er i norsk golf i dag. NM oppleves ikke som viktig.

Fint med ærlighet, og han er jo tydelig i intervjuet på at dette ikke er bra! For det bekrefter jo nettopp det jeg har skrevet i noen innlegg her, at toppspillerne ikke oppfatter NM og kongepokalen som viktig. Dette er ikke ok, det er ikke sånn det skal være!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Freud »

Det er nedverdigende for alle parter at alle våre beste herrespillere er hjemme og trener istedenfor å spille i NM. Å spille der hadde vært mye bedre trening enn å gå på hjemmebanen og sulle.
Og hva er det egentlig Kaensche trener til?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by kevin »

Siden det er populært å bare sitere det som passer ens egne meninger, så siterer jeg sportssjef Rojahn:
Og for Joakim og Anders kommer NM ubeleilig akkurat nå. De har vært noen uker på farten, og om en uke er det Challenge Tour-turnering i Norge, og uken etter i Finland. Et eller annet sted er de nødt til å ta en pause. Vi må ha fortsåelse for at en uke på touren, selv på Tyrifjorden er slitsomt. Det skal spilles 72 hull og innspill som krever sitt. Det er en problemstilling jeg ikke trives med, for jeg synes NM er gjevt. Det er i hvertfall kjempebra at Peter spiller, sier Rojahn, som understreker at nesten alle de beste norske proffene var på plass i Norge da lag-NM gikk av stabelen for to uker siden.
Men hva vet vel han...
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Pepper »

Inderlig bra at Peter Kaensche sier sin ærlige mening, det liker.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Snowman »

kevin wrote:.... så siterer jeg sportssjef Rojahn:
... Et eller annet sted er de nødt til å ta en pause.
Men hva vet vel han...
Det er ikke det vi er mest uenige om. Det vi er mest uenige om, er hvor viktig eller uviktig en kongepokalkonkurranse er. For å gjenta meg selv, inntil noen eventuelt sier imot hovedpoenget mitt. Det bør være viktig for spillere å bli kongepokalvinner, så i det minste de som ikke har en kongepokal fra før, bør sette det veldig høyt å vinne en. Og da får de heller finne en annen helg til å ta en pause, dersom det ellers blir altfor mange uker på rad.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by kevin »

Og jeg sier at en langsiktig karriere er mye mer viktig enn en kongepokal i golf. Da må man planlegge etter hvordan tour-livet er, og forsake hjemlige turneringer. Det inkluderer selvsagt også å kunne ta pauser hjemme. Tutta er jo i Norge nå og var nettopp på sommeråpent. Ingen som nevner at hun burde deltatt.

Flott at Kaensche er ærlig og direkte.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Pepper »

Interessant med Suzann, med ferie et par uker i Norge er hun en åpenbar kandidat til å spille i NM, men hun er ikke blant de som nevnes, hun svever liksom over de andre. Allikevel, hvorfor i all verden skulle hun spilt NM? Hun trenger ferie, og en kongepokal er ikke særlig interessant for henne skulle jeg tro.

Sammenligningen med lag NM er også interessant, flere gode spillere deltok uten å spille i NM. Slik jeg opplever det er lag NM en "greie" det er moro å være med på, det å spille med lagkompiser er åpenbart viktig. Og det er jo bra! Gamle storheter som Monica Gundersrud og Line Berg er med og spiller for klubben sin, flott!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by furu »

Kan vi faktisk si at det er bra for nivået under de beste at de kan kjempe om tittel og kongepokal? Kan det inspirere og skape bredden mange etterlyser?
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Snowman »

Allerede i det første innlegget mitt uttrykte jeg forståelse for at de fire Team Norway-utøverne som har kongepokaler fra før, droppet NM. Tutta har hele 5 kongepokaler!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Pepper »

Det er riktig, Snowman.

Og for de på nivået under er en kongepokal absolutt motiverende.
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Birdieplayer »

Full forståelse for at spillere trenger pauser fra turneringsspill innimellom, for avslapping, finpussing og annet.

Men endelig er det en rutinert spiller som tør å si hva han mener, ikke verst! Og endelig.....
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by kevin »

Imponerende av Karoline Stormo sålangt i dag, -3 etter 9. Øyvind Bjørnstad er -4 etter 9 og i delt ledelse
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by kevin »

Og så gjorde han to bogies på 3 hull....jinxa han vel da ;)
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Pepper »

Virkelig imponerende av Karoline Stormo i dag, -6 etter 16 hull. Det liker vi!
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by Freud »

Rojahn sier, og støttes av kevin: "Engell og Mikkelsen har vært noen uker på farten". Dette er ikke tilfellet.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by veggiss »

Hole in one på 14, det er frekt!

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by JonasB »

Tror ikke det er mange som hadde tippet en hio på et hullet der. Utrolig moro og tipper det er lenge til neste gang noen gjør det samme.
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2014 Tyrifjorden

Post by kevin »

Freud wrote:Rojahn sier, og støttes av kevin: "Engell og Mikkelsen har vært noen uker på farten". Dette er ikke tilfellet.
Hva synes du om nm sålangt da? Hvem har du mest tro på i morra?
Post Reply