RYDER CUP 2014

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

RYDER CUP 2014

Post by Snowman »

På tide å starte opptrappingen mot Ryder Cup, særlig med spekulasjon om lagene? USA, der er jo 9 mann klare, og det gjenstår 3 wild cards. Europa, der gjenstår 2 uker av kvalifiseringen.

4 fra Europa skal inn via ET-poeng. De som ligger der nå, er Rory, Stenson, Dubuisson og Garcia. Men Garcia kommer til å bli tatt igjen og skjøvet ut av enten Donaldson eller Bjørn, for de er like bak ham, og de to skal spille i Europa nå. Donaldson er den som trenger det mest, for han ligger mer utsatt til på verdensrankingkvalifiseringen.

5 skal inn via verdensrankingpoeng, og nå ligger inne Rose, Kaymer, Bjørn, Donaldson og G-Mac. Garcia er dessuten sikker her hvis han ryker ut fra ET-kvalifiseringen. De to siste, Donaldson og G-Mac ligger veldig utsatt til, med særlig Luke rett bak, men også kort ned til spillere som Gallacher og Poulter.

Slik det er nå, er dette de 9: Rory, Stenson, Dubuisson, Garcia, Rose, Kaymer, Bjørn, Donaldson og G-Mac.

Hvilke 3 får deretter wild cards? Aldri i verden om det blir 3 stk engelskmenn, så det blir ikke plass til både Luke, Poulter og Westwood, dvs Poulter er sikker pga tidligere RC-innsatser, men så blir det enten Luke eller Westwood. Så blir det helt sikkert en skotte på laget, enten den alle hittil har trodd, dvs Gallacher, eller evt Marc Warren, som glimtvis har vært veldig god i det siste.

Jeg kan ikke se det bli plass til noe wild card til en spiller fra fastlandet, så det blir ikke noen veteran som Langer eller Jimenez.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: RYDER CUP 2014

Post by kevin »

Hvis stillingen forblir som den er nå, tror jeg de siste plassene går til Poulter, Donald og så sjanser jeg med F.Molinari. Ellers er Gallacher også en outsider. Han har veldig bra resultater fra turneringer på Gleneagles også.

Westwood tror jeg må vise noe nå på tampen om han skal kapre en plass. Mens Donald kan kanskje passere Gmac, men da tror jeg sistnevnte allikevel får en plass.

En av de absolutte formspillerne for tiden, er Marc Warren. Spilte fantastisk solid på Himmerland. Men han tror ikke selv på noe wild card, og jeg tror også at han er litt for langt bak.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: RYDER CUP 2014

Post by liverglimt »

F. Molinari blir vanskelig å komme utenom, så det er også mitt wc.

Gleder meg som en unge til Ryder cup.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: RYDER CUP 2014

Post by Freud »

Mer interessant er hvilke svake spillere Europa-laget har. Kaymer er helt ute av form, og burde ikke vært med, men blir det likevel p.g.a. automatikken. Det samme gjelder tildels Bjørn og Donaldson. Dubuisson er ustabil, men hvem er ikke det i golf!
Tror WC går til Donald, Poulter og en Molinari. Blixt har gjort seg bort, det samme har et par spanjoler.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: RYDER CUP 2014

Post by eivaan »

Bjørn er med, fikk dette bekreftet i helga av folk som hadde informasjon. Han hadde fått beskjed før Himmerland :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: RYDER CUP 2014

Post by kevin »

Og helt ute av form er han jo ikke. Ble nr.4 på Himmerland, til tross for at han følte seg litt sliten etter mange turneringer på rad. Litt hvile nå og så er han klar.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: RYDER CUP 2014

Post by Snowman »

Jeg kan ikke se for meg et lag uten Poulter pluss en skotsk hjemmespiller, så det blir bare ett wild card å slåss om for røkla, inkl. den som havner under streken av Luke og G-Mac, pluss Westwood og F.Molinari.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: RYDER CUP 2014

Post by kevin »

Det er stor spenning knyttet til det amerikanske uttaket. Normalt hadde Dustin Johnson og Dufner hatt en plass. Og Tiger hadde nok fått et wild card om han var frisk.

Nå er vel Bradley, Simpson og Moore blant de heteste kandidatene. The Barclays denne uka blir utrolig viktig
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: RYDER CUP 2014

Post by Snowman »

Bradley blir helt sikkert tatt ut for USA, for å spille med Mickelson. De var jo knallsterke på Medinah for 2 år siden, med 3 seire av 3 mulige, og ingen skjønte hvorfor de ikke gikk ut igjen lørdag ettermiddag. De vant mot Luke/Sergio, Rory/G-Mac og Luke/Westwood, og de bar USA-laget.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: RYDER CUP 2014

Post by Freud »

Ad Bjørns form: en fjerdeplass på Himmerland er et dårlig eksempel. Det var et svakt startfelt der, til å være ET. Omtrent ingen av de 25 beste på RtD var med, og bare et fåtall av de 25-50 beste.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: RYDER CUP 2014

Post by kevin »

Var du der?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: RYDER CUP 2014

Post by furu »

Jeg tror Watson kan overraske og kikke langt ned på listen - Brooks Koepka. Seriøst. Ung, lovende, kul.

Hadde gleden av å spise middag med Paul McGinley i november 2012. Tre timer med helt utrolige historier fra Ryder Cup. "Do not quote me on this, but......" :D Han var helt sikker på at Watson ble sjef for USA. Og han var ekstremt klar på at USA tapte på Medinah fordi en svak kapteinsavgjørelse lot Mickelson hvile. Hadde han spilt hadde USA vunnet, der var hele det europeiske laget enig.

Utrolig herlig type som på det tidspunkt hadde gått ned til rundt 7.3 i flex i jernene sine! Han måtte ha noe mykere når han ble eldre. Kraftfull liten plugg.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: RYDER CUP 2014

Post by Snowman »

furu wrote: Og han var ekstremt klar på at USA tapte på Medinah fordi en svak kapteinsavgjørelse lot Mickelson hvile. Hadde han spilt hadde USA vunnet, der var hele det europeiske laget enig.
Men det hadde vært ekstremt tøft å gjøre det alle mente i etterpåklokskapens navn, dersom det ikke hadde lyktes. For det som skjedde lørdag ettermiddag på Medinah, det var jo dette:

USA vant første match med Kuchar/DJ og andre match med Bubba/Simpson. De tapte fjerde match med Dufner/Z.Johnson, men det var et par som sto med 2 seire og ingen tap, så ingen klaget på at de ble sendt ut lørdag ettermiddag.

Den svake kapteinsavgjørelsen, hva var det da? Jo, det var at han ikke vraket på nytt Tiger/Stricker, suksessparet fra Presidents Cup, men som hadde tapt begge sine kamper fredag og så stått over lørdag formiddag.

Men hva om han virkelig hadde brukt Bradley/Mickelson for fjerde gang, og vraket Tiger/Stricker på nytt samme dag som de hadde hvilt formiddagen, og så hadde Bradley/Mickelson evt tapt? Da ville det blitt et ramaskrik i etterpåklokskapens navn, med omvendt argumentasjon, fordi han da IKKE hadde brukt en uthvilt Tiger.

Tiger på Medinah fikk jo bare 1/2 poeng av 4 mulige, dvs 12,5% uttelling, og Stricker tapte alle sine fire. Så det var Tiger og Stricker som tapte Ryder Cup for USA, mer dem enn kaptein DL3.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: RYDER CUP 2014

Post by kevin »

Spørs litt hva slags spillertyper Watson er ute etter. Mickelson kan spille med Fowler også, og bli en uslåelig duo. Watson har sagt at han vil ha spillere som er i form. Koepka er spennende, men har vel ikke så mye matchspill erfaring.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: RYDER CUP 2014

Post by furu »

Ryder Cup handler om så mye mer enn hvem som plukker mest poeng. De små tingene som påvirker en hel spillergruppe er faktisk utrolig viktige. Hvis jeg treffer McGinley igjen skal jeg fortelle ham hva som "virkelig skjedde lørdag ettermiddag på Medinah" ;)

Koepka fikk ikke med seg Walker Cup eller annet matchspill slik som f.eks. Fowler. Og han har ikke matchrutinen som faktisk Moore har. Har allikevel litt troen på at det er et bra valg :)
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: RYDER CUP 2014

Post by Snowman »

furu wrote:Ryder Cup handler om så mye mer enn hvem som plukker mest poeng. De små tingene som påvirker en hel spillergruppe er faktisk utrolig viktige. Hvis jeg treffer McGinley igjen skal jeg fortelle ham hva som "virkelig skjedde lørdag ettermiddag på Medinah" ;)
Jeg presenterte ikke noen egen analyse, Furu, så McGinley vet alt dette veldig godt. Det med at DL3 skulle våget å benke Tiger/Stricker på nytt lørdag kveld, og heller motivert en sliten Mickelson til å gå ut på nytt sammen med Bradley, det var det diverse analytikere som skrev etterpå, til og med på ytterst Tiger-vennlige ESPN.

De fire spillerne som fikk utrolig mye kjeft etter RC 2012, det var altså Tiger og Stricker, og i tillegg Snedeker og Furyk.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: RYDER CUP 2014

Post by Freud »

Kevin, jeg var ikke der. Men det er ikke nødvendig for å få vite hvem som deltok. Jeg har sett på startlisten.
Poenget er ikke om Bjørn spilte godt, det gjorde han sikkert. Men når 30-40 av de beste på ET ikke er med, så må man faktisk se plasseringen hans i lys av det.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: RYDER CUP 2014

Post by kevin »

Bjørn er nr.3 på R2D, så han er en av de absolutt beste. Han ble nr.15 i WGC turneringen for 14dg siden. Med det spillet som vinneren, Warren(nr.15 i PGA mesterskapet), viste på Himmerland, tror jeg selv de aller best rankede spillerne i verden skulle slitt med å matche. Det var til tider veldig tøffe forhold, og f.eks 66-runden til Warren på lørdag, er nok noe av det aller beste som har vært spilt på touren i år. Første runden til Bjørn var også helt enorm.

Jeg vil heller snu det på hodet og si at det spiller liten rolle hvilken ranking spillerne har i en sånn turnering, det er golfen som blir vist som sier noe om hvor bra spillerne er. Noen spillere med ganske dårlig ranking til vanlig, leverte fantastiske runder.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: RYDER CUP 2014

Post by Snowman »

Det feltet i Danmark var jo faktisk ganske så habilt, selv om de som skal spille FedEx-sluttspill selvsagt ikke var der. Det var hele 22 spillere på entry-list som kom i kategoriene 3, 4 og 5, som er ganske ferske turneringsvinnere, mot bare 3 sånne i Russland tre uker før. Det var dessuten 29 stk OWGR topp-200-spillere i Danmark mot bare 3 i Russland. Så den turneringen i Russland, da snakker vi om svakeste type ET-turnering, mens den i Danmark hadde et veldig mye bedre felt.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: RYDER CUP 2014

Post by kevin »

Det ryktes at TW kommer til å bruke TW som visekaptein eller i en annen rolle i det amerikanske laget. Blir spennende å se om det er noe i det.

Om Snedeker fortsetter framgangen, tror jeg han kan kapre et wild card. Man behøver gode puttere.
Post Reply