LET/LET Access 2015

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: LET/LET Access 2015

Post by Birdieplayer »

Elias; aner ikke hvor han satser i 2016, men jeg gleder meg til å høre det. Satse på golf som jobb? Selvsagt!

Anders; han har spilt enkeltrunder på høyt nivå, og har nå satset for fullt i nesten ett år. Det er ingenting. Vil tro han kopierer 2015 og satser samme vei.

Å satse på å leve av det man aller helst vil leve av, det syns jeg er mer enn greit.

Tålmodighet kreves.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LET/LET Access 2015

Post by Pepper »

Veslemøy Heramb har tidligere spilt gode enkeltrunder og nok også enkelte ok turneringer, men i år har det dessverre vært stort sett bare dårlige resultater å vise til for hennes del. Hun er en sympatisk og likandes jente som jeg unner alt godt, men som dessverre ikke har fått til de resultatene hun så gjerne ville hatt. Jeg tviler på om hun leser Asbjørn Ramnefjells kommentarer og det som andre har kalt drap, men hvis hun gjør det tviler jeg på om hun bryr seg. Hun spiller ikke så mange turneringer at treningsmuligheter skulle vært et problem, slik Ramnefjell ser ut til å mene. Veslemøy har begrenset med utdannelse, men jeg er ikke bort fra at hun spiller Nordea tour til neste år også til tross for Ramnefjells råd om å legge opp fordi hun skulle vite på forhånd at hun vil misse cuten. Hvorfor skulle hun høre på Asbjørn Ramnefjell og legge opp hvis hun har mulighet til å spille Nordea tour og det er det hun ønsker, selv om sannsynligheten for missed cut er stor basert på erfaringene? Er det ikke bedre å leve ut drømmen sin hvis det er det hun vil, og har mulighet til?
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: LET/LET Access 2015

Post by Freud »

Takk for at du svarte, Birdieplayer.
Men du unngår det som er hovedproblemet for de norske som vil satse: hvilken vei skal de velge, når de i realiteten bare har èn karrierevei? Nemlig Nordic League. De kan jo ikke bare spille norske turneringer. Og wild cards til CT er det slutt med for de norske, fordi NGF har vært så dumme at de ikke klarer å arrangere CT-turnering i Norge.
Er Ellingsberg i det hele tatt kvalifisert til å spille på Nordea og Ecco neste år? Og enda viktigere; er Bertheussen det? Da tenker jeg ikke på om han er god nok, men om han har lov til å spille der når han ikke har spilt kvalet. Kan en som er nr. 141 på CT gå rett inn på NL? Apropos EB: han er akkurat nå nr. tre på ventelisten til ukens CT-turnering i Irland, og kommer vel ikke med? Da er det antagelig slutt for ham med CT-spill i år.

Veien til å bli top5 på NL er fryktelig lang og tung. EB klarte det på første forsøk og det gjør antagelig KKJ også. Beundringsverdig! Men orker eller klarer andre det?
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: LET/LET Access 2015

Post by Birdieplayer »

Denne var vanskelig Freud; hvilken vei skal de velge når de kun kan velge en vei? Hmm. Med min beste vilje klarer jeg ikke finne svaret.

Elias; jeg er som sagt spent på 2016, aner ikke hvor han skal spille.

Anders; han spiller finale-kvalet NL i slutten av uka, kvalifiserte seg gjennom norsk kval på Miklagard forrige uke.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: LET/LET Access 2015

Post by Freud »

I slutten av oktober spilles kval til LET. Påmeldingsfristen er utløpt. Hvilke norske damer har meldt seg på?
De fem beste på LET Access får LET-kortet neste år. Serien er snart ferdigspilt. P.t. er det tre norske i top100: Raastad nr. 11, Lundgreen nr. 51 og lillesøster Westrup nr. 69.
Det kryr av damer fra våre nordiske naboland på listen. Og to av dem er top5 (der Daffinrud var i fjor). Hva skjer med henne forresten?

Kevin vet jo alt som er verdt å vite om sånt, også når det gjelder damene. Hvem deltar i LET-kvalet?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LET/LET Access 2015

Post by Snowman »

Raastad ligger i hvert fall på en plass hvor hun ikke trenger å spille det innledende LET-kvalet. For nr. 6-20 på LET Access går direkte til finalekvalet.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LET/LET Access 2015

Post by Snowman »

Freud wrote:... i det hele tatt kvalifisert til å spille på Nordea og Ecco neste år? Og enda viktigere; er Bertheussen det? Da tenker jeg ikke på om han er god nok, men om han har lov til å spille der når han ikke har spilt kvalet. Kan en som er nr. 141 på CT gå rett inn på NL?
Elias B er kvalifisert til NL i fire år framover. Dette er NL-kategori 1 for årets sesong, og punkt 1b er det som gjør at Elias er kvalifisert de neste årene. Han var topp5 i 2014, og neste år gjelder da punkt 1b de fra 2011-2014, osv de neste sesongene.

Kategori 1:
Nordic Golf League Ranking
a) Nordic Golf League Ranking 2014 positions 1-35
b) Players with positions 1-5 from Nordic Golf League Ranking 2010-2013
c) Nordic Golf League Ranking 2015 positions 1-35 on July 1st 2015 (Section B only)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: LET/LET Access 2015

Post by Birdieplayer »

Antar at Rachel spiller kvalet, utfra at årets comeback sesong har gitt mersmak(?!)
Jeg vet ikke hvilke andre som kunne være aktuelle? Noen som har slutta college?!

De som spiller LET i år har vel kortet 2016 i lomma allerede.
Caroline spiller ihvertfall kval LPGA, det er vel der penger og oppmerksomhet er.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: LET/LET Access 2015

Post by Freud »

Takk for info om Martens. Hun har vel prøvd LPGA-kvalet før?
Kvalsteg to spilles 22.-25. oktober i Venice, Florida. Engzelius stiller også opp. Det spilles fire runder, og de 80 beste går til finalesteget primo desember. Det stiller 218 spillere! Westrup har en viss sjanse til å få LPGA-kortet neste år ved å bli blant de 10 beste på Symetra. Hun er nå nr. 15, og det gjenstår to turneringer, den nestsiste går denne uken. Ellers går hun direkte til finalekvalet.

Jeg vet ikke hvor mange på OoM på LET som får beholde kortet. Er det 80? Martens er p.t. nr. 68. Det gjenstår fem turneringer, alle i Asia. Det spilles denne uken, og Martens er påmeldt, Skarpnord ikke. Ser ut til at Martens får et tøft program fremover, med både Asia og USA. Dyrt blir det også. Er det så lurt å satse på to hester samtidig?
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: LET/LET Access 2015

Post by Birdieplayer »

Rachel i tet nå med -3 etter 5. Gir ihvertfall mersmak!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: LET/LET Access 2015

Post by kevin »

Martens er nr.40 etter 2 runder i Kina. Kanskje hun kan sikre kortet for neste år, allerede denne uka.

Raastad spiller bra i England og ligger på delt 2.plass.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: LET/LET Access 2015

Post by kevin »

Strålende 2.plass til Rachel Raastad på LET Access i England. Viser god høstform, lover bra før kvalet
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: LET/LET Access 2015

Post by kevin »

33.plass på Martens og hun klatrer til 63.plass på den foreløpige Oom. Har spilt inn endel mer enn i fjor og er nok ganske nære å ha sikret kortet for neste år, til tross for at det er noen turneringer igjen
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: LET/LET Access 2015

Post by kevin »

Godt å se at Daffinrud føler seg frisk nok til å spille igjen. Skal spille neste ukes turnering i India.
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: LET/LET Access 2015

Post by Eaglespree »

Veldig bra at Daffinrud er tilbake. Jeg antar på bakgrunn av det som skjedde sist hun skulle gjøre comeback, at hun ikke hadde stilt opp om hun ikke følte seg rimelig trygg på at skaden var leget. Det er den viktigste nyheten her, langt viktigere enn hva slags plassering hun skulle få i India. Men veldig gøy om hun er så bra at hun kan begynne å utfordre Marianne igjen :)
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LET/LET Access 2015

Post by Pepper »

Tonje er +3 ved runding på LET i dag. Må innrømme at jeg er litt skuffet, jeg har stor tro på og store forventninger til Tonje over tid. Hun har imidlertid vært skadet lenge og har ikke spilt turneringer på lang tid. Selv om hun har spilt bra på trening i det siste blir det allikevel litt annet å stå på tee i en LET turnering igjen.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: LET/LET Access 2015

Post by kevin »

De spiller på den helt nye Gary Player banen(åpnet til turneringen) denne gang, og flere har beskrevet den som veldig tøff. Tviler på at mange går under par der i dag. Tonje er ferdig på +5, samme score som Cheyenne Woods. Litt skuffende scoremessig kanskje, men plasseringsmessig kommer det ikke til å være noen krise når alle er ferdig i dag. Ligger under cut-strek akkurat nå. Ikke veldig sterk bredde i feltet.

En av bunkerne :!:

Image
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: LET/LET Access 2015

Post by Freud »

Noen som vet hvorfor ikke Skarpnord spiller de 3-4 siste turneringene i Asia?
Kortet er sikret for neste år, men er det lurt å miste konkurransetrening?
Man hun sparer jo masse penger....
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: LET/LET Access 2015

Post by Eaglespree »

35 spillere går 80 slag og over, kun 71 spillere spiller under 80 slag på førsterunden.
Vanskelig bane, men også svakt felt. Mange dropper India turneringen (inkl Marianne) og en hel del spiller LPGA Q-school denne helgen.
Burde være en super mulighet for Daffinrud til å skaffe seg de € hun trenger for å sikre kortet neste år! Jeg synes hun ligger godt an, tross +5 påførsterunden. Hun har mye mer inne!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LET/LET Access 2015

Post by Snowman »

Apropos det bunkerbildet, så gikk jeg på Google og søkte på frasen "the greatest ever bunker player". Gjett hvem jeg fikk treff på? Jeg lurte på om det skulle bli Seve, men det ble faktisk treff på banearkitekten her, dvs Gary Player.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply