Challenge tour 2015

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge tour 2015

Post by kevin »

Bertheussen spiller endelig en CT-turnering igjen. Han gikk ut sent i dag og er -1 etter 3 hull
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Challenge tour 2015

Post by Snowman »

+3, 12 bak teten, T126
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Challenge tour 2015

Post by Snowman »

Jeg må si meg imponert av det islandske Birgir Hafthorsson leverer nå i sommer. Han er jo det amerikanerne gjerne kaller en journyman, dvs en sånn som sjelden skinner, men som presterer akkurat nok til å være med. Det er sånne som er vannbærere i sykkelløp eller byttes litt ut og inn i lagidrett, eller som fyller ut startfeltene i golf slik at de bedre spillerne har nok folk de kan slå.

Han har en elendig CT-kategori, den som heter kategori 15, spillere som misset cuten etter 72 hull på Q-School. Men han har gjort mye ut av de få startene han fått, bl.a. 2 stk topp-10-plasseringer som kvalifiserte ham for neste turnering. Det er derfor han er med denne helgen, fordi han var topp-10 forrige gang. Denne helgen er hans sjette CT-start i år, og i de fem første klarte han cuten i alle, og to ganger lyktes han også bra i helgen, med T5 og T8 som resultat.

Etter 12 hull på andre runde ligger han nå på -4 for turneringen og T11.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge tour 2015

Post by kevin »

Han er en rutinert golfer, har spilt i Europa siden slutten av 90-tallet. Har vekslet mellom ET og CT. Hans scoring avg er bedre i år, og dermed blir resultatene bedre. Har også spilt 3 turneringer på Ecco tour i år, og hatt brukbare plasseringer, men ikke mer.

Elias behøver litt magi for å klare cut i dag, er på par etter 3 hull
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge tour 2015

Post by kevin »

Altfor ustabilt av Elias, og han misser cut igjen.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge tour 2015

Post by kevin »

Veldig viktig turnering for Elias starter i morgen. Den kansellerte turneringen på Madeira tidligere i år, skal spilles denne uka. Stor premiepott til CT å være, her MÅ han klare cut og få spilt inn endel euro.

Det har visst vært bra vær denne uka, og turneringen bør kunne avholdes uten de store problemene.

Elias går ut kl.0925 lokal tid i morgen
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge tour 2015

Post by kevin »

4 birdies og 4 bogeys i går, resten par. Det var fasiten for Elias, som selv skriver at det var puttingen som sviktet. Må ihvertfall -2/-3 under par for å klare cut i dag, kanskje mer.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge tour 2015

Post by kevin »

Ble en bra 34.plass på Elias. Ikke veldig mange euro på bok, men det fører han litt oppover på rankingen. Han tar pause neste uke, og spiller i Finland om 2 uker
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Challenge tour 2015

Post by Snowman »

Norges antatt nest beste herrespiller kom altså på 34. plass i en turnering vunnet av Finlands nest beste. Når det likevel kan beskrives som en opptur, og det er det jo også, da sier det mye om hvor ille det står til i norsk herregolf.

http://www.norskgolf.no/artikler/turner ... ertheussen

Hvis ikke noen norske tar OWGR-poeng denne uka, vil vi neste uke være nede i bare en eneste norsk spiller med poeng på verdensrankingen (Kofstad). Norge har hittil hatt 3 stk, men Børsheim og Tage tok sine siste poeng i uke 32 i 2013, så de resultatene strykes fra rankingen neste uke pga at det er siste to år som gjelder.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge tour 2015

Post by kevin »

Det var 34.plass i en Europatour turnering, og det må man kunne kalle en opptur. Det var svakere felt enn en normal ET turnering, men et ganske sterkt CT-felt. Sånn sett er det en av hans beste turneringer som proff. I forhold til hans posisjon og tidligere resultater er det mer en opptur, enn en nedtur. Å påstå noe annet er kunnskapsløst
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Challenge tour 2015

Post by Snowman »

Det er vel ingen som har påstått noe annet heller, i hvert fall ikke her i forumet. For min del skrev jeg:

"Når det likevel kan beskrives som en opptur, og det er det jo også, ..."
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Challenge tour 2015

Post by Freud »

Som et symptom på tilstanden i norsk herregolf er denne plasseringen bare ynkelig.
Og den er alt vi har, mens det kryr av svensker, dansker og finner på ET og CT.
Norsk herregolf er på et elendig nivå, men det er det ingen som vil diskutere eller innrømme. Det er verre enn det har vært de siste 10-15 årene. NGF og "ekspert-kommentatorene" graver hodet i sanden og nekter å se realitetene.
Her på forumet er det Kevin og den evige optimist Birdieplayer som holder motet oppe. Aldri noe pessimistisk (les: realistisk) der i gården....
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge tour 2015

Post by kevin »

Har du noe annet å bidra med, enn å hakke på de som holder en litt mer positiv tone enn deg?
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Challenge tour 2015

Post by Freud »

Jeg er realist, og hakker ikke på noen. Jeg omtaler deg som en som holder motet oppe her. Er det galt? Mener du at man uansett resultater for norske spillere internasjonalt alltid skal være positiv, som en generell holdning, liksom?
Ellers holder jeg meg til saken, som er stoda for norske herregolf. Der er vi uenige, utrolig nok. Eller kanskje ikke likevel, bare at du ikke tør si hva du egentlig mener?
Stoda er at Norge har en enslig spiller på CT, som p.t. er nr. 122 på rankingen. Du klarer å se det positive i det, mens jeg synes det er ynkelig for norsk golf og NGF. Det er ikke en kritikk av Bertheussen som spiller. Han er en meget god golfspiller, men altså ikke god nok til å hevde seg i toppen. Er det galt å si det, eller er det feil analyse?
Dersom du svarer på dette, vennligst hold deg til sak og ikke ta meg som person.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge tour 2015

Post by kevin »

Holdt du deg til sak? Ehhh, nei. Du vrir og vender på det jeg skriver. Jeg sa at plasseringen i forrige uke var positiv, at det var fremskritt for han. Det har han selv sagt også. Ingenting om 122.plass eller norsk herregolf generelt nei. Jeg vet at det står dårlig til, men jeg gleder meg over enkeltresultater. Du må gjerne skrive at det er ynkelig, men ikke prøv å dra mine uttalelser inn i det, og hold deg til fakta!

Finnes nok av gamle tråder om norsk herregolf, hvor det kan debatteres
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Challenge tour 2015

Post by Freud »

At både du og Bertheussen gleder dere over en 34. plass på en ET/CT-turnering avslører manglende realisme. Det er mitt poeng.
Hvilke ambisjoner har egentlig Bertheussen når han er fornøyd med både spill og plassering?
Han burde vært forbannet, sur og lei seg over at det ikke ble bedre enn en 34. plass, og gjerne uttalt det offentlig. Da hadde han i hvert fall vist sunn realisme og ambisjoner.
I alle andre idretter med en slik dårlig plassering for en ambisiøs nordmann hadde uttalelsene vist ergrelse og skuffelse. Ikke så i golf.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge tour 2015

Post by kevin »

Elias er -1 etter 3 hull i Finland. http://www.golfbox.dk/livescoring/tour/ ... eaderboard
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Challenge tour 2015

Post by Freud »

Det gjenstår bare noen få spillere på banen, og EB er nr. 102 med +3. Må gå tre under i morgen for å klare cuten. Det har han gjort før etter en dårlig 1.runde, så det kan skje igjen.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge tour 2015

Post by kevin »

gikk alt annet enn riktig vei i dag, dessverre
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Challenge tour 2015

Post by Freud »

Sorry, jeg jinxed ham. Han ble sist.
Nå er det vel bare ET-kvalet som teller for EB? Han må være blant de 90 beste på CT-rankingen pr. 2.september for å slippe 1. kvalrunde. Det ser tvilsomt ut.
1. kvalrunde spilles på forskjellige baner fra medio september. Påmeldingsfristen er 2. september.
Spent på hvilke norske som melder seg på.
Post Reply