Masters Tournament 2015

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Masters Tournament 2015

Post by Snowman »

Etter at de 50 beste ved årsskiftet ble lagt til, er det nå disse nordiske spillerne som er kvalifisert:

Thomas Bjørn (topp 12 i fjorårets Masters, topp 50 OWGR ved årsskiftet)
Jonas Blixt (topp 12 i fjorårets Masters)
Henrik Stenson (topp 4 US Open, topp 4 PGA-mesterskapet, topp 50 OWGR ved årsskiftet)
Mikko Ilonen (topp 50 OWGR ved årsskiftet)

Den største nordiske skuffelsen er vel Thorbjørn Olesen. Han var helt oppe på 34. plass på OWGR etter Masters 2013, men er nå nede på 80. plass og er ikke kvalifisert. Og det er han som ESPN-kommentatoren under turneringen i forfjor omtalte som et europeisk svar på Rickie Fowler. Det året ble han nr. 6 i Masters! Han har noen veldig gode plasseringer også i 2014, men har likevel falt såpass mye siden 2013. Trenger nå å klatre til topp 50 fram til uka før Masters.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Masters Tournament 2015

Post by Snowman »

Det er 90 spillere i feltet hittil, og det blir ikke så mange flere. Masters er jo alltid den minste av de fire major-turneringene. De sier selv de har en smertegrense på sånn ca 100 spillere med sitt spilleformat. Jeg tror vel det er fordi alle starter på første tee og at de går i 2'ere fra første dag(?). Og da blir det jo begrenset plass innenfor hva antall timer dagslys tillater så tidlig på året.

De som kommer på toppen av de 90, det er de som hittil ikke er inne, men som ligger topp-50 på OWGR pr 30. mars. De kan også komme til å invitere en spiller eller to, i praksis har det de siste årene skjedd et par ganger med unge asiater, men 3 av de 5 siste årene har ingen ekstra spillere blitt invitert utenfor de faste definerte kriteriene.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Masters Tournament 2015

Post by Snowman »

Sjekket Ladbrokes nå, og favorittstemplet til Rory har økt siste måned, fra 4/1 til 7/2.

Hvis man leter etter noe mer spillbart, så står f.eks. Martin Kaymer i 33/1, Jimmy Walker i 40/1, Brooks Koepka i 50/1, også Matsuyama i 50/1 og Dubuisson til 66/1. Den som vil ta et skikkelig long-shot, da har man f.eks. Mikko Ilonen til 250/1.

Jeg for min del syns oddsen på Koepka ser fristende ut.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Hettis
Forumvant
Forumvant
Posts: 96
Joined: 03 Dec 2014, 16:40

Masters Tournament 2015

Post by Hettis »

Oddsing på golf er ganske vanskelige greier.. Har prøvd meg litt i det siste med småpenger, men bommer totalt.

Oddsen på Rory og co. er så lav at det ikke er gøy å spille på, og så er det alltid en eller annen luring med høy odds som blir med i seierskampen.
Men det er som regel 10-20+ stk som kan være den luringen..

Men 50/1 på Koepka er fint, med den formen han holder nå. Så spørs det hvordan han takler Augusta med alle de store gutta..
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Masters Tournament 2015

Post by kevin »

50/1 på Reed kan være et bra bet. Jeg synes at Bubba er større favoritt enn Rory, til tross for at Rory er soleklar verdensener.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Masters Tournament 2015

Post by Snowman »

Da jeg begynte å følge med på Masters, var det en turnering spillere fra Europa hadde et godt grep om. På 80- og 90-tallet ble det hele 11 stk. europeiske seire fordelt på Faldo (3), Seve (2), Langer (2), Olazabal (2), Lyle og Woosnam. Men så tørket det inn! Neste generasjoner av europeiske spillere har ikke vunnet der. Siden årtusenskiftet har 10 forskjellige spillere vunnet Masters - fra USA, Canada, Fiji, Argentina, Sør-Afrika og Australia - men altså ingen fra Europa. Europeere har dessuten bare to ganger vært runners up (Blixt og Westwood), men da ikke nærmere enn 3 slag bak vinneren.

Blir spennende i år om Rory eller en annen kan sette Europa på Masters-kartet igjen.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Masters Tournament 2015

Post by Freud »

Jeg skjønner ikke helt denne haussingen av Masters. For meg er både US Open og The Open større og vanskeligere. Særlig USO, med de vanskeligste banene blant majors.
Tror Bubba tar Masters, igjen. Runner ups er Reed, D. Johnson og Rose.

Hverken Garcia eller Westwood har vunnet en eneste major, til tross for ca. 60 forsøk hver! Verre enn Monty?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Masters Tournament 2015

Post by Snowman »

Monty har spilt ca 70 majors og har 5 stk andreplasser.

Masters scorer ekstra på at det er samme bane hvert år, pluss vakre omgivelser og de spesielle greenene. For min del mener jeg The Open er det aller fineste å vinne, særlig de årene den arrangeres på St. Andrews. Men av de tre amerikanske major'ene syns jeg nok seier i Masters er det som klinger aller best.

Uansett, det er ikke så viktig hvilken det er, for det er ikke store forskjeller i prestisje. Alle majors teller i regnskapet når karrieren skal defineres! Satser på at en av Europas Ryder Cup-helter tar hjem Masters i år:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Masters Tournament 2015

Post by Birnando »

Freud wrote:Jeg skjønner ikke helt denne haussingen av Masters. For meg er både US Open og The Open større og vanskeligere. Særlig USO, med de vanskeligste banene blant majors.
Tror Bubba tar Masters, igjen. Runner ups er Reed, D. Johnson og Rose.

Hverken Garcia eller Westwood har vunnet en eneste major, til tross for ca. 60 forsøk hver! Verre enn Monty?
Yepp, helt enig.
Masters når en hederlig 4 plass blant alle årets turneringer.
Mange vektlegger at den spilles samme sted hvert år som positivt, for meg teller det faktisk motsatt.
At geriatrisk golf forbund stiller såpass mannsterke likeså.
Jo, de var stjerner, og har hatt fantastiske karrierer, men å se de sammen med verdenseliten nå er bare underlig.

The open, USO og the players er alle, for meg, over dette jippoet i Georgia.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Masters Tournament 2015

Post by liverglimt »

Det beste med Masters er at det er reklameredusert. Ikke like mye tøvreklame på golfchannel under sendingene.

Liker Masters best av majorene, selv om majors i mine øyne har utspilt sin rolle. Augusta er noe spesielt, for oss med god hukommelse så kan man huske putter, slag osv fra tidligere.

USopen er det mest tøvete turneringen som arrangeres. Helt urealistisk vanskelige baner. Gir stort sett opp etter torsdagssendingen.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Masters Tournament 2015

Post by Golffreak »

The Open er størst i mine øyne. Vannvittig stort startfelt og mange kvalik-turneringer verden over. En kan trygt slå fast at alle de beste i verden får muligheten. Jeg liker links-golf godt selv og synes det har en ekstra dimensjon som heter "bakken", noe som er litt mindre i spill i USA (unntaket var Pinehurst ifjor). Noen hater det fordi de ikke har full kontroll ved at ballen lander "død" i fw eller på greenen, men dette gjør golfen fler-dimensjonal i mine øyne.

Master er nr.2, men er helt enig i at kvalifiseringskriteriene kan kritiseres. Det aller beste er med, men startfeltet kunne vært bedre. Invitasjonene er også mer politiske og kommersielle enn sportslige.

US Open er nr.3, og de har gudskjelov begynt å diskutere og endre litt på rough og baneoppsettet. Det er likevel mye lengde, mye rough og målsetning om vinnerscore på par som styrer. Synes det er en liten prøvelse å se på innimellom.

PGA championship blir alltid den minst populære, og her er det også en gjeng teaching proer med etc. Mitt forslag er å gjøre dette til en mye større turnering ved å gjøre denne internasjonal hvor PGA, ET og Asia-touren arrangere på rundtur. De bestemmer selv banene, hvor det er flere hensyn men hvor publikumstilstrømning må være blant de viktigste. Jeg vet det er PGA of America som arrangerer idag og at det er historisk betinget, men må da være mulig å endre på NOE i golfverden...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Masters Tournament 2015

Post by kevin »

Enig ang inndelingen din Golffreak. Paradokset er at PGA mesterskapet hadde det beste startfeltet i fjor. Og de spiller noen skikkelig tøffe og fete baner.

Mens Masters er den eneste turneringen som spilles fast på en bane, år etter år. En bane som er ganske utilgjengelig for en vanlig golfer, og ikke så veldig tilgjengelig for de få medlemmene heller. Tiden brukes mest til å sette banen et år i forveien. Det har blitt skapt mange magiske slag på denne banen, og man husker de vel ekstra godt fordi man spiller denne banen hvert år. Dessuten har de tradisjonen med par-3 turneringen på onsdagen, hvor det er en skikkelig hyggeturnering. Finnes vel knapt noe lignende opplegg.

US Open synes jeg avhenger mye av banen. Selv synes jeg det er kult med raske greener, men når det blir som på Shinnecock, Pinehurst og Oakmont, da blir det litt komisk.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Masters Tournament 2015

Post by Snowman »

Sandy Lyle viser veldig dårlig Mastersform noen uker før han skal være gammel kuriositet i feltet på Augusta. Han spiller sr.turnering i Tucson hvor han ligger sist i feltet på +18 etter to runder. Kan bli stygt i Masters hvis han ikke skjerper seg.

Best form før Masters viser der Bernhard Langer og Mark O'Meara på -4 som er T10. De er da 22 slag bedre enn Lyle på to runder.

Mellom der har vi Fred Couples +3, Ian Woosnam og Tom Watson +4, og Larry Mize +6.

Ben Crenshaw er også forventet å stille opp i Masters, ifølge hva jeg har lest. Men han trenger kanskje ikke varme opp med de andre gamlegutta?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Masters Tournament 2015

Post by Snowman »

De gamle Masters-vinnerne i "oppvarming" på sr.touren i Tucson endte slik:

3. Mark O'Meara, -10
T9. Bernhard Langer, -7
T53. Ian Woosnam, +3
T56. Tom Watson, +4
T59. Fred Couples, +5
T64. Larry Mize, +6
80. Sandy Lyle, +25

Det var med 80 spillere, og nest siste hadde +16, så Lyle var helt i særklasse dårligst. Men han greide cuten i Masters i fjor (i motsetning til yngre ex-vinnere som Phil, Charl og Zach), så hvem vet?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Masters Tournament 2015

Post by Snowman »

Det som gjenstår nå av kvalifiseringsmuligheter:

- vinne Valero Texas Open
- vinne Shell Houston Open
- være topp-50 på OWGR pr 30/3

De ti øverste ikke-kvalifiserte på OWGR er nå:

35) Anirban Lahiri, India
41) Bernd Wiesberger, Østerrike
43) Branden Grace, Sør-Afrika (spiller Texas)
49) Paul Casey, England
52) Marc Warren, Skottland (spiller Texas)
53) Harris English, USA (spiller Texas)
54) Alexander Levy, Frankrike (spiller Marokko)
61) Andy Sullivan, England (spiller Marokko)
62) Matt Jones, Australia (spiller Texas)
63) Francesco Molinari, Italia (spiller Texas)

Lahiri, Wiesberger og Grace kan regnes som inne.

... men skal ikke Casey spille noe sted? To mann forbi ham på OWGR denne helgen, så er han ute av Masters.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Masters Tournament 2015

Post by kevin »

Kanskje han satser alt på seier i Houston, han stiller ihvertfall der.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Masters Tournament 2015

Post by TheBigEasy »

Hadde gjerne sett både Marc Warren og Andy Sullivan i Masters.
Play your best.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Masters Tournament 2015

Post by Snowman »

Av gutta som spiller i Marokko, leste jeg at Levy og Sullivan har sjanse på Masters hvis de blir nr. 1 eller 2. Det er enda en som har sjansen der, og det er George Coetzee, men han må i såfall vinne turneringen.

Foreløpig er det faktisk Coetzee som er nærmest å løse oppgaven, for han ligger T3 etter første runde. Levy ligger T52 og Sullivan T78.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Masters Tournament 2015

Post by kevin »

Siem vinner i Marokko og kjemper seg inn i topp-50
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Masters Tournament 2015

Post by Snowman »

Rart Siem ikke ble nevnt i denne artikkelen ...

http://www.europeantour.com/europeantou ... 52001.html

... for ut fra rankingen ser han jo ut til å ha samme sjanse som Coetzee, ja!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply