OL i Rio 2016

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

OL i Rio 2016

Post by Snowman »

Kvalet til OL i Rio gjelder fram til 11. juli 2016. Men det er publisert lister på hvem som ville være kvalifisert dersom datoen hadde vært i dag, ut fra verdensrankingen og begrensningene pr land.

MENN:
http://www.igfgolf.org/olympic-games/ogr-men/

Der syns jeg det blir vel kjedelig hvis de 4 amerikanerne skulle bli Bubba, Furyk, Spieth og Kuchar. Det er jo noen åpenbare navn som det store publikummet heller ville hatt inn, f.eks. Rickie, Phil og Tiger. Ellers interessant at både Rory og G-Mac velger å regnes for irske framfor GB, så beste fra republikken, Shane Lowry, ville ikke kommet med slik det er i dag. Den som tjener på det, det vil være Jamie Donaldson, som ikke ville fått vært med dersom nord-irland-gutta hadde valgt GB.

Siste kvalifiserte herrespiller ville nå vært Arie Ahmad Irawan fra Malaysia. Han er nr. 343 i verden. Det var dette jeg ville se på nå, dvs. hvor grensen ville gått. Grunnen er jo Kofstads skade. Hvis han ikke får spilt før neste sesong, da mister han veldig mange poengmuligheter som kunne brakt ham til Rio.

Kofstad får noen vanskelige avveininger hvis han vil til OL. Skal han la denne sesongen gå og spille på "pasient-regelen" på ET neste år? Eller skal han prøve å komme i gang senere i år for å sanke OL-kvalifiserende poeng også i 2015? Uansett, han må jo bli skadefri for i det hele tatt å ha et valg.

DAMER:
http://www.igfgolf.org/olympic-games/ogr-women/

Der har vi nå disse plasseringene på de to beste norske, og det er jo maks av hva vi kan få med:

5 Suzann Pettersen NOR
39 Marianne Skarpnord NOR

Skarpnord er altså solid innenfor, der hun nå er nr. 177 i verden. Dårligst plasserte på kvallista pr idag er Kishi Sinha fra India, nr. 455 i verden.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: OL i Rio 2016

Post by kevin »

Det var de listene jeg refererte til i den andre tråden som handler om OL lagene. Det virker ikke som at norske golfmedier har fått med seg hvordan dette med rankingen funker. Har ikke sett en eneste side som har skrevet om det, bare en masse synsing om uttaket til OL.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: OL i Rio 2016

Post by Snowman »

Opplysningsnivået er nok litt mangelvare, ja, så debatten blir vel ikke alltid helt ut fra realitetene.

I artiklene om Tiger, og også om Phil, så har jeg heller ikke sett noe skrevet om hvor tøft de får det med å bli kvalifisert for OL. Hvis jeg skal gjette, så tror jeg at ingen av dem kommer med.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: OL i Rio 2016

Post by Snowman »

Det er en feil i de listene, og det er at det tydeligvis ikke ligger inne i formelen at vertslandet er garantert en deltaker.

Det betyr ikke noe på herresiden hvor Brasils beste, Adilson da Silva, er #59 på den vanlige lista. Men på damesiden oppstår feilen, så sistemann Kishi Sinha fra India er faktisk ikke inne. Den siste plassen ville i stedet gått til #593 i verden, som er Miriam Nagl fra vertslandet Brasil.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: OL i Rio 2016

Post by Snowman »

Veldig langt fram til OL-kvalifiseringen er ferdig, men det er jo opplagt at de som rammes hardest av reglene vil være amerikanske herrespillere og koreanske damespillere. Det med maks fire fra hver nasjon vil gjøre at noen veldig gode fra de nasjonene blir utelatt.

Hvis jeg skal ta et veldig tidlig tips, så tror jeg 3 av de 4 nå høyest rangerte amerikanerne kommer til å forsvare plassene sine, og det er jo da Spieth, Bubba og DJ. Men jeg har ingen tro på at Furyk fremdeles er på USA topp-4 neste sommer, så det kommer inn en ny fjerdemann. Veldig vanskelig å gjette, men skal jeg prøve meg, så gjetter jeg på Brooks Koepka.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: OL i Rio 2016

Post by Snowman »

Dårligste herrespiller på den internasjonale OL-kvallista nå, det er Mark Tullo fra Chile, nr 344 på OWGR.

Etter at Nordic har blitt tellende for OWGR skal det bli spennende å se om det kan hjelpe en norsk herrespiller opp mot den type rankingnivå. Det er jo ikke lenger bare ET og CT som gir muligheter til å bygge seg opp mot en OL-plass.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: OL i Rio 2016

Post by Snowman »

R2Rio, plassen bak Tutta, denne ukas Rolex:

133 (+4) Marianne Skarpnord
388 — Tonje Daffinrud
491 (−7) Caroline Martens
495 (+259) Caroline Westrup
606 (−1) Marita Engzelius
613 (−3) Rachel Raastad

Westrup sine OL-aksjer opp 259! Det er mye golf som skal spilles før neste sommer, så Skarpnord er definitivt ikke klar ennå!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: OL i Rio 2016

Post by Snowman »

Nordiske spillere i rute for Rio, pr 24.11.2015:

MENN

7 Henrik Stenson SWE
25 Soren Kjeldsen DEN
26 David Lingmerth SWE
30 Thorbjorn Olesen DEN
43 Mikko Ilonen FIN
48 Roope Kakko FIN

KVINNER

10 Suzann Pettersen NOR
11 Anna Nordqvist SWE
32 Nicole Larsen DEN
35 Pernilla Lindberg SWE
38 Emily Kristine Pedersen DEN
39 Marianne Skarpnord NOR
42 Ursula Wikstrom FIN
48 Noora Tamminen FIN

Det betyr at Sverige, Danmark og Finland ligger av til full kvote, med 2+2 spillere, mens Norge også ligger an til full kvote på damesiden, men foreløpig ingen inne på herresiden.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: OL i Rio 2016

Post by kevin »

Nå har McIlroy trukket seg også fra OL pga frykten for Zika-viruset. Golferne fremstår som mer redd for viruset enn andre utøvere.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: OL i Rio 2016

Post by Franz »

kevin wrote:Nå har McIlroy trukket seg også fra OL pga frykten for Zika-viruset. Golferne fremstår som mer redd for viruset enn andre utøvere.
Evt gir golferne mer faen i OL, og bruker gode unnskyldninger for alt det er verdt. McIlroy ville jo også risikert å surre seg inn i politisk kryssild.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: OL i Rio 2016

Post by Golffreak »

OL blir ett B-event i golf. Startfeltet blir jo mye dårligere enn i majors, Players, WGC og andre store turneringer. Når Kofstad kan kvale inn via CT så sier det jo det meste. Skulle OL fått en verdig status så måtte top 50 på OWR fått deltatt, uavhengig av nasjonalitet. IOC er mer opptatt av andre ting enn å skape de største idrettskonkurransene. Har ikke så mye kunnskap om faren for å bli smittet av Zika, men forstår Rory jeg da. Helsa er fortsatt viktigst, og når de må være utendørs stort sett hele dagen ei uke så er det nok en viss fare.


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: OL i Rio 2016

Post by liverglimt »

Fotball er for U23, med ett par overårige spillere i tillegg.

Golf har de valgt å la 2 stk representere hvert land. Hvordan skulle dette vært gjort for at det skulle vært rettferdig?

Jeg mener de har bommet på turneringsformen. Noe a la Ryder Cup ville vært mye artigere. Nå blir det "bare" en ny uke med slagspill.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: OL i Rio 2016

Post by kevin »

Inntil 4 utøver pr.land avhengig av om de er topp-15 på verdensrankingen. Er nok ikke ulikt mange andre idretter at noen av de beste ikke er med. Men i golf kommer mange med til tross for at de er nr.300+ på verdensrankingen. Nå er det jo ikke bare Rory av de beste som har meldt avbud, det begynner å bli endel. Scott, Oosthuizen, Schwartzel, Leishman, Jimenez og Singh er de som har sagt at de ikke deltar. I tillegg har Day, Matsuyama og Lowry uttalt at de ikke har bestemt seg. Mye tyder på at mange av de beste ikke deltar, og dermed blir turneringen enda mer B-preget. Det handler neppe bare om Zika-viruset.
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: OL i Rio 2016

Post by ShooterMacgavin »

GMac trekker seg også.

OL henger så lavt for disse gutta at det ikke er verdt risikoen.
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: OL i Rio 2016

Post by CharlieB »

liverglimt wrote: Jeg mener de har bommet på turneringsformen. Noe a la Ryder Cup ville vært mye artigere. Nå blir det "bare" en ny uke med slagspill.
Helt enig, ett eller annet matchplay ville gjort det til en event.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: OL i Rio 2016

Post by Bogey »

Da har også Jason Day og Shane Lowry trukket seg fra OL.... Begynner å bli tynt I startfeltet nå
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: OL i Rio 2016

Post by kevin »

Og de er sikkert ikke de siste, det kommer flere. Pinlig å bruke Zika-viruset som unnskyldning.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: OL i Rio 2016

Post by veggiss »

Skjønner de godt jeg. Kunne avlyst hele OL for min del.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: OL i Rio 2016

Post by Golffreak »

Jordan Spieth usikker nå. Sikkerhet er argumentet. Melder DJ også forfall så er det ett fullstendig B-arrangement. Synd at det blir sånn, men komboen uttaksregler i OL, at det er i Rio med sikkerhet og zika som bekymring, spilleformat, manglende historie/prestisje og upassende dato i kalenderen er vel årsakene. Jeg tror ærlig talt ikke at pengene er årsaken til at de beste melder forfall, det er heller at det ikke betyr nok for dem (manglende prestisje) samt de bekymringer de har. Er ikke pengepremier i Ryder Cup heller, og de tjener såpass at de ikke bryr seg om en uke uten pengepremier.




Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: OL i Rio 2016

Post by kevin »

Neppe penger, men mest at de ikke har noen følelser eller tilhørighet til OL. Det i tillegg til et ganske fullt skjema er nok de viktigste grunnene. Zika kom som en veldig bra redningsplanke. Nå har den første kvinnelige golferen trukket seg også, Lee-Ann Pace fra SA.

Jo flere av de beste som trekker seg, jo mindre sjanse er det for at golf blir på OL-programmet fremover. Når Rory sier at han ser fram mot til å konkurrere i OL i Tokyo om 4 år, blir det litt merkelig. Når den tid kommer er de sikkert redd for jordskjelv, og det er det mye av i Tokyo. Daglig tilogmed.

Synd at man ikke gir golf i OL en sjanse. Til tross for formatet, kommer turneringen til å bli dekket på en måte man aldri har sett tidligere. Det satses enormt på å lage interessante tv-sendinger. Det skal være mulig å følge sine egne spillere hele tiden. Trackman har satset stort på en ny løsning a la Protracer. Dessuten får golfen mulighet til å profilere seg på en mye bredere flate enn tidligere.
Post Reply